Työturvallisuuskortti

Anonyymi

Työturvallisuus on tärkeä asia.
Olen työskennellyt rakennus alalla 40vuotta ja näitä koulutuksia olen muutaman suorittanut viiden vuoden välein on valtti kortti työturvakortti nämä pakolliset.
Sitten huomasin netissä koulutuksen jep työturvakortti 2tunnissa se on hyvä pien yrttjälle Mutta eipä se kelpaa suurelle mahtaville virmalle. Koulutus maksaa noin sata euroa. Nyt pitää olla päivä pois töistä kortille tulee hintaa 500 euroa. Mikään virallinen tai laki ei vaadi työturvakortti joku tässä saa rahaa tyhjästä.
Samat asiat käydään joka työmaalla läpi perehdytyksellä.
Terveisiä vaan kaikille ja turvallista työpäivää

21

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Jospa SEURAAVAKSI kävisit terveyskeskuksessa hakemassa lähetteen.


    • Anonyymi

      Koulutus tuntuu muuttuvan hieman jatkuvasti. Aiemmin käytiin läpi tapaturma esimerkkejä ja vaaranpaikkoja. Uusimmassa lähinnä työntekijän oikeuksia yms. kun kaikki toimisto palvelualojen työntekijät pitää saada samaan koulutukseen.

    • Anonyymi

      Ihan silkkaa rahastusta nämä ovat. Ei mitään muuta tarkoitusta. Penkokaapa taustoja, kuka/ketkä ovat näiden korttien takana. Ette ylläty 🤮🤮

    • Anonyymi

      Jos suomea ymmärtämätön "huippuosaaja" joka kotimaassaan paskoo vielä maakuoppaan läpäisee korttikokeen, niin väittäisin pelkäksi rahastukseksi koko kortit.

      • Anonyymi

        Tässä pitäisi omassa päässä vähän syttyä joku valo ja oikeasti vähän funtsia kurssin sisältöä. Sinun turvallisuuden takia siellä ollaan ettei tarvitse jälkikäteen miettiä, että olisi kannattanut tehdä jotain toisin, kun on jo myöhäistä.

        Eihän tuo kortti voi olla pysyvä este työskentelylle. Pakkohan siitä on porukka päästää läpi jollain ontuvallakin suorituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä pitäisi omassa päässä vähän syttyä joku valo ja oikeasti vähän funtsia kurssin sisältöä. Sinun turvallisuuden takia siellä ollaan ettei tarvitse jälkikäteen miettiä, että olisi kannattanut tehdä jotain toisin, kun on jo myöhäistä.

        Eihän tuo kortti voi olla pysyvä este työskentelylle. Pakkohan siitä on porukka päästää läpi jollain ontuvallakin suorituksella.

        Minä en ota työmaalle ketään, joka ei ymmärrä kotimaisia kieliä, englantia tai saksaa.

        Etelän hiekkakasoilta tulleiden kanssa on vaikeaa. Työturvallisuudesta ei ole tietoakaan. Yhteistä kieltä ei ole. En ota hommiin.

        Jos ei työturvalliuuskortin vaatimaa tietoa opi eikä ymmärrä, ei pitäisi työmaalle edes tulla.

        Kerran yritin taivutella suomalaista kirvesmiestä pomoksi irakilaisille, kun oli siellä ollut vuosia rakennushommissa ja kielenkin oppinut. Kieltäytyi ja sanoi tutustuneensa jo ihan riittävästi kyseisten työtapoihin. Ei halunnut ottaa vastuuta, kun kuulemma toheloivat kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ota työmaalle ketään, joka ei ymmärrä kotimaisia kieliä, englantia tai saksaa.

        Etelän hiekkakasoilta tulleiden kanssa on vaikeaa. Työturvallisuudesta ei ole tietoakaan. Yhteistä kieltä ei ole. En ota hommiin.

        Jos ei työturvalliuuskortin vaatimaa tietoa opi eikä ymmärrä, ei pitäisi työmaalle edes tulla.

        Kerran yritin taivutella suomalaista kirvesmiestä pomoksi irakilaisille, kun oli siellä ollut vuosia rakennushommissa ja kielenkin oppinut. Kieltäytyi ja sanoi tutustuneensa jo ihan riittävästi kyseisten työtapoihin. Ei halunnut ottaa vastuuta, kun kuulemma toheloivat kuitenkin.

        Ymmärrän tuon täysin. Sieltä tulee villiä porukaa, joita ei oman turvallisuutensa takia pitäisi päästää työmaille. Lisäksi omat ratkaisut voi olla jotain scifi-leffan tasoa. Itse ei olisi ikinä tullut ajatelleeksikaan, että homman edes voisi ratkaista noin päin helvettiä.

        Silti niitä parhaita kannattaa pitää silmällä. Osa on oikeasti hyvää porukkaa ja joukkoon mahtuu todella hyviä kavereita. Sama pätee meidän etelän serkkuihin lahden toisella puolella. Virolaisissa tosin on enemmän hyviä kuin irakilaisissa. Ne parhaat silti on todella hyviä ja huonoimpien pitäisi löytää muita hommia.


    • Anonyymi

      Näihin erilaisiin kortteihin menee pienessäkin yrityksessä muutama tonni vuodessa.

      Tilaajahan ne loppupeleissä joutuu maksamaan. Leivomme ne tarjoushintoihin.

      • Anonyymi

        Meillä korttikursseja järjesti työnantaja, talon oman kouluttajan vetämänä. Kurssin pituus kun muuttui puolesta päivästä päivään, suurin osa ajasta käytettiin hauskojen videoiden katseluun. Kyllähän me tentin asiat osasimme.


    • Anonyymi

      Ikävä rahan menoa sinänsä eikä kurssista mitään hyötyä ole, jos vain rullailet sen läpi ilman, että se kiinnostaa yhtään.

      Itse mieluummin näen tämän niin, että tässä pelataan isoilla asioilla. Pysyvä työkyvyttömyys on tietyllä tapaa isompia asia kuin työssä kuoleminen. Ongelma loppuu siihen, jos tiput jostain ja kuolet, mutta työkyvyttömyyden kanssa joudut taistelemaan siihen asti, kun oikeasti kuolet. Vinttaat eteenpäin rullatuolilla ja taistelet byrokratian kanssa. Tulot tippuvat todella alas, 1200€ / kuu, jos saat työkyvyttömyyseläkkeen etkä saa vakuutusyhtiöltä mitään ylimääräistä. Sitten ostelet erilaisia lääkkeitä, käyt fysioterapiassa ja sitä rataa. Elämä voi mennä todella perseelleen yhdestä putoamisesta. Tietysti tilanne on eri, jos olet saanut mittavan omaisuuden, millä kustantaa oman elämisen, mutta useimmat eivät ole.

      Helposti lähtee talo alta, avioliitto päättyy eroon, kaverit katoaa, kun et pysty osallistumaan harrastuksiin ja muihin tapahtumiin niin kuin ennen. Koko elämä voi muuttua todella paljon ihan yhden puuttuvan kaiteen takia.

      Nuo vanhat työtapaturmat kustantaa vuodessa 4-5 miljardia. Tuo on niin päätön raha, että valtion budjetissakin näkyisi.

      Henkilökohtaisesta olen täysin tuon työturvallisuuskurssin puolella. Se maksaa ja vituttaa, mutta tässä on isot asiat pelissä sekä ihmisen itsensä, että yhteiskunnan puolesta.

      • Anonyymi

        P@$k@ marjat. Kun menin lukiolaisena raksalle töihin, niin työtä tehtiin omissa vaatteissa ja ilman muuta suojavarustusta kuin tennarit jalassa ja firman nahkahanskat kädessä. Kukaan ei kuollut, vaikka räjäytettiin muutama ravintola ja puolet Kaivopihasta. Touhu oli kyllä välillä aika villiä, kun räjäytysten aikataulu ei ollut selvillä. Pitkä tiilinen savupiippukin kaadettiin sitä juuresta avonaisella Catepillarilla työntäen. Nurin meni. Lukiopohjalta piti tehdä jännitteellisiä keskusasennuksia ja korjata pääviemäriä - sisäpuolelta. (Minä muuten tiedän, mistä ne vedet taannoin tulvahtivat metroon).

        Nyt joutuu työmaalle kanariankeltaisena, viiltosuojatyöjarrut kädessä, potta päässä, pleksi nenän edessä, kuulokkeet korvilla, Sievit jaloissa. Omaa nahkatakkia ei saa pitää, paitsi jos hitsaa.

        No jaa koulutuksista. Ainoan kerran kun kouluttajalla oli työturvallisuudesta jotain sanottavaa oli se herra, joka oli hölmöillyt ja kaatunut ylipitkillä tikkailla 7 metristä naamalleen. Pärstä oli lääkärien uudelleen muotoilema ja muissakin luissa oli kuulemma nauloja enemmän kuin kattotuoleissa noin keskimäärin. Tuli kerralla selväksi, että tikkailta työskentely on ns. huono juttu.

        Omien työntekijöiden kanssa on tapeltu putoamissuojista. Itse olin katolla valjailla - se ainoa. Myös se ainoa, joka sitten siihen saamarin naruun kompastui. Muilla oli hauskaa. Kieltätyivät kypärää käyttämästä, koska yläpuolella on kuulemma vain avauruus eikä potta suojaa meteoreilta. Ottivat kuitenkin muutaman heittokypärän. Jos joku putoaa, niin kypärä heitetään perään.


    • Anonyymi

      Kortti ei hirveästi mieltä lämmitä jos työtovereina on "huippuosaajia" jotka toheloivat hengenvaarallisesti vieressä.

      • Anonyymi

        Sinua varten se kortti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua varten se kortti on.

        Työpaikallani ulkoistusuhka johti yliyrittämisiinkin, kortista huolimatta. Yksi melko paha tapaturma siitä seurasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua varten se kortti on.

        Osaan käyttää maalaisjärkeä ilman korttiakin, useasti jo kortit uusinut ja rahastukseksi väitän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaan käyttää maalaisjärkeä ilman korttiakin, useasti jo kortit uusinut ja rahastukseksi väitän.

        Laita viestiä sääntöjen laatijoille, että vaaditaan kaikilta muilta tuo kortti paitsi juuri sinulta. Kirjataan Suomen lakiin, että työturvallisuuskortti on pakollinen paitsi Jaskalle Nilsiästä.

        Aika paha noita poikkeuksia on joka sällille tehdä. Henk.koht. en ole ihan varma, että edes noudatat säädöksiä. Veikkaan, että sovellat omia mielipiteitä miten joku työ pitää tehdä ja sitten ollaankin jo "ups kävi vahinko"-osastolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita viestiä sääntöjen laatijoille, että vaaditaan kaikilta muilta tuo kortti paitsi juuri sinulta. Kirjataan Suomen lakiin, että työturvallisuuskortti on pakollinen paitsi Jaskalle Nilsiästä.

        Aika paha noita poikkeuksia on joka sällille tehdä. Henk.koht. en ole ihan varma, että edes noudatat säädöksiä. Veikkaan, että sovellat omia mielipiteitä miten joku työ pitää tehdä ja sitten ollaankin jo "ups kävi vahinko"-osastolla.

        Mitä muuta se on jos ei rahastusta jos täysin mitään osaamaton saa kortin ja jatkaa tohelointia.

        P.S kaikki eivät ole niinkuin sinä, itse ainakin pyrin välttämään kaikki vahingon mahdollisuudetkin.

        Oletko mahdollisesti itse korttikouluttaja, vai miksi luulet korttien parantavan työturvallisuutta?

        Jos on onneton koheltaja, niin on sitä kortin kanssa tai ilman.

        Kortin vaatiminen kaikilta on ok, mutta silloin ei pitäisi kaikkien läpäistä jos eivät osaa mitään.

        Ja itse olen aina saanut täydet pisteet korttikokeista, ne ovat naurettavan helppoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta se on jos ei rahastusta jos täysin mitään osaamaton saa kortin ja jatkaa tohelointia.

        P.S kaikki eivät ole niinkuin sinä, itse ainakin pyrin välttämään kaikki vahingon mahdollisuudetkin.

        Oletko mahdollisesti itse korttikouluttaja, vai miksi luulet korttien parantavan työturvallisuutta?

        Jos on onneton koheltaja, niin on sitä kortin kanssa tai ilman.

        Kortin vaatiminen kaikilta on ok, mutta silloin ei pitäisi kaikkien läpäistä jos eivät osaa mitään.

        Ja itse olen aina saanut täydet pisteet korttikokeista, ne ovat naurettavan helppoja.

        Kurssilla tulee esiin asioita, joita ei ole tullut ajatelleeksi. Minulle on selvempää mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja miten. Valjaat, telineet, tikkaat, kuopat, kaiteet, roskat maassa, nostot. Noissa näkee rikkeitä joka päivä. Eihän niissä yleensä käy mitään, mutta kun käy siitä tulee helposti isompi vahinko. Noihin vanhoihin vahinkoihin tosiaan menee viitisen miljardia vuodessa.

        Joka sälli luulee osaavansa kaiken niin hyvin ettei tarvitse mitään sääntöjä. Ehkä joku onkin niin sivistynyt ja säntillinen ettei tarvitse. Paha tuolle superyksilölle silti on sitä omaa valtakunnallusta poikkeusta tehdä. Väitän, että ne "minä osaan, ei tartte kertoa" tyypit on riskialttiimmasta päästä ja etenkin ne kuuluu kurssille. Eihän siellä voi pakottaa tekemään asioita paremmin. Toivottavasti mestarit heittää pihalke, kun teet töitä nojatikkailla tai muuta jännää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurssilla tulee esiin asioita, joita ei ole tullut ajatelleeksi. Minulle on selvempää mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja miten. Valjaat, telineet, tikkaat, kuopat, kaiteet, roskat maassa, nostot. Noissa näkee rikkeitä joka päivä. Eihän niissä yleensä käy mitään, mutta kun käy siitä tulee helposti isompi vahinko. Noihin vanhoihin vahinkoihin tosiaan menee viitisen miljardia vuodessa.

        Joka sälli luulee osaavansa kaiken niin hyvin ettei tarvitse mitään sääntöjä. Ehkä joku onkin niin sivistynyt ja säntillinen ettei tarvitse. Paha tuolle superyksilölle silti on sitä omaa valtakunnallusta poikkeusta tehdä. Väitän, että ne "minä osaan, ei tartte kertoa" tyypit on riskialttiimmasta päästä ja etenkin ne kuuluu kurssille. Eihän siellä voi pakottaa tekemään asioita paremmin. Toivottavasti mestarit heittää pihalke, kun teet töitä nojatikkailla tai muuta jännää.

        Nuo kaikki mainitsemasi asiat joita et ole tullut ajatelleeksi ovat normaalijärjellä hyvinkin käsitettäviä.

        Näemmä kortteja tarvitaan jos kotimaisissakin henkilöissä on "vasemman jalan saappaita" -viittaan tällä älykkyyteen ja muuhunkin kyvykkyyteen.

        Kortit eivät auta mitään koskapa työmaat ovat täynnä ulkomaisia "huippuosaajia" ja mestareita ei kiinnosta vittuakaan kun ovat kyllästyneet paapomaan ja kädestä pitämään näitä ulkomaan sankareita.

        Miksi kummassa rikkeitä näkee joka päivä jos kaikilla on kortit suoritettuna?

        Eikös korttien pitäisi poistaa rikkeet?

        Nojatikkaitakin vielä näkee vaikka ne ovat varsinaiseen työntekoon kielletyt jo kauan sitten.

        En ole yhdelläkään työmaalla ollut jossa pääurakoitsija noudattaisi ja velvoittaisi kaikkia työturvallisuuskorttikoulutuksessa esiintulleita kohtia.


    • Anonyymi

      Olen eläkkeellä. Ei osu enää työturvallisuuskortit, tulityökortit kuvakortit ja kulunvalvonnat. Voimia teille sinne työmaille. Käännän kylkeä kun lähdette kotoa tienaamaan. Tienatkaan hyvin että saatte munkin eläkkeen maksettua. Kasvattelen vatsaa ja kestävyysvajetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe