Ruotsi on kulahtanut

Anonyymi

Terveisiä Ruotsista! Tuli käytyä huhtikuussa entisessä kotimaassa, missä aikoinaan asuin yli kymmenen vuotta. Käynnin syynä oli muuttokeikka. Haettiin erään eläkeläisrouvan irtaimisto Sollentunasta, mutta pakkohan se oli tehdä pieni kierros entisessä kotikaupungissakin meinaan Södertäljessä. Olipa siellä roskaista, nuhjuista ja rähjäistä. Kaduilla liikkui lähinnä nuorehkoja tummia miehiä. Vaikea tosin sanoa, olivatko muut kotosalla esimerkiksi koronan vuoksi. Päiväsaikaan siellä ajelin ja ikävä mielikuva jäi. Uusia rakennuksia oli tullut, mutta paljon oli sellaisia kehitysmaan tyylisiä mainoksia joka paikassa. Sellaisia isoja räikeitä kylttejä, joissa lukee: Osta sitä ja osta tätä. Tuli basaarimainen ja halpa vaikutelma. Sollentunassa ei ollut ihan samanlaista. En ole Ruotsin asioita suuremmin seurannut enää vuosiin. Enkä aio seurata. Saattaa myös olla, että olen tullut vanhaksi, mutta ei Ruotsissa enää ole samanlaista hohtoa kuin aiemmin. Ihan kulahtanut paikka nykyään. Se myös ihmetytti, miten nyrpeää palvelua saatiin. Pressbyrånissakin oli niin hapannaamainen nuori nainen töissä, että oikein ihmeteltiin kaverin kanssa. Puhuin hälle vieläpä ruotsiakin ihan täysin, vaikka kuuleehan puheestani, että olen suomalainen.

18

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tekis mieli käydä kattomassa vanhoja paikkoja, mutta ilman syytä ei saa aikaiseksi. Voisimpa minäkin tehdä vaikka muuttotalkoot, niin sais samalla hoidettua sen homman. Asuin Boråsissa. Nelisen vuotta vaan.

      • Anonyymi

        Kävin muutama vuosi sitten Göteborgissa, jossa olin 70- alussa .
        Paljon oli Eriksbergin alue muuttunut, oikeastaan täysin telakka poissa vain iso pukki-krana oli altaalla.
        Kivan näköisiä taloja rakentaneet rannalle.
        Asuin Biskopsgårdenissa, joka on nykyään levotonta seutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin muutama vuosi sitten Göteborgissa, jossa olin 70- alussa .
        Paljon oli Eriksbergin alue muuttunut, oikeastaan täysin telakka poissa vain iso pukki-krana oli altaalla.
        Kivan näköisiä taloja rakentaneet rannalle.
        Asuin Biskopsgårdenissa, joka on nykyään levotonta seutua.

        Joo, Biskopsgårdenissa asuu nykyään ihan eri äijiä :-D
        Pian varmaan alueen nimi muutetaan Imamsgårdeniksi :-D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tänä viikonloppuna on kuitenkin enemmän tapetilla toinen göteborilaislähiö nimittäin Hjällbo. Tuosta alta voi linkin kautta katsoa YouTubesta löytyvää videota paikanpäältä. Siellä nuorisolla on joukkotappeluita:

        https://www.youtube.com/watch?v=60WIDArlIkI

        Eilen siis oli joukkotappeluita Hjällbossa ja valitettavasti tänään levottomuudet ovat kuulemma jatkuneet. Yhtä miestä ammuttiin päähän keskellä kirkasta päivää torilla ja kaikkiaan sunnuntain aikaisissa ammuskeluissa loukkaantuneita on viety jo neljän henkilön verran sairaalaan. Eikä ilta ole vasta kuin alussa. Kuulemma maahanmuuttajanuorten taistelut ovat käynnissä niin, että kolme ryhmää mittelee voimiaan. Joukot koostuvat someleista, albaaneista ja kolmannessa porukassa on lähi-itätaustaisia nuoria. Poliisin mukaan suurin osa tappeluihin osallistuneista on iältään 20-25 -vuotiaita, mutta mukana on ollut nuorempiakin. Alla olevan linkin takaa löytyy toinenkin videon pätkä eiliseltä.

        https://pt-media.org/2021/05/29/goteborgissa-perjantaina-jattimainen-mellakka-satoja-uusruotsalaisia-kadulla/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä viikonloppuna on kuitenkin enemmän tapetilla toinen göteborilaislähiö nimittäin Hjällbo. Tuosta alta voi linkin kautta katsoa YouTubesta löytyvää videota paikanpäältä. Siellä nuorisolla on joukkotappeluita:

        https://www.youtube.com/watch?v=60WIDArlIkI

        Eilen siis oli joukkotappeluita Hjällbossa ja valitettavasti tänään levottomuudet ovat kuulemma jatkuneet. Yhtä miestä ammuttiin päähän keskellä kirkasta päivää torilla ja kaikkiaan sunnuntain aikaisissa ammuskeluissa loukkaantuneita on viety jo neljän henkilön verran sairaalaan. Eikä ilta ole vasta kuin alussa. Kuulemma maahanmuuttajanuorten taistelut ovat käynnissä niin, että kolme ryhmää mittelee voimiaan. Joukot koostuvat someleista, albaaneista ja kolmannessa porukassa on lähi-itätaustaisia nuoria. Poliisin mukaan suurin osa tappeluihin osallistuneista on iältään 20-25 -vuotiaita, mutta mukana on ollut nuorempiakin. Alla olevan linkin takaa löytyy toinenkin videon pätkä eiliseltä.

        https://pt-media.org/2021/05/29/goteborgissa-perjantaina-jattimainen-mellakka-satoja-uusruotsalaisia-kadulla/

        Yksi sairaalaan viedyistä neljästä loukkaantuneesta on kuollut. Alla lisää videoita Hjällbosta.

        https://www.youtube.com/watch?v=-o6kya9BZhc

        https://www.youtube.com/watch?v=MgM8kS2HVQA

        https://www.youtube.com/watch?v=GwvzjbzjSoI

        Todellakin Ruotsi on kulahtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi sairaalaan viedyistä neljästä loukkaantuneesta on kuollut. Alla lisää videoita Hjällbosta.

        https://www.youtube.com/watch?v=-o6kya9BZhc

        https://www.youtube.com/watch?v=MgM8kS2HVQA

        https://www.youtube.com/watch?v=GwvzjbzjSoI

        Todellakin Ruotsi on kulahtanut.

        Tyttö mulle näitä juttuja aina välillä linkittää. Asuttiin Göteborgissa aikoinaan melkein kaheksan vuotta. Tultiin kotiin, kun tyttö oli käynyt siellä yhden vuoden koulua. Ajateltiin ettei haluta lasten kasvavan siinä kaupungissa eikä edes koko Ruotsissa. Nyt tyttö on jo 25 vuotta ja itsekin äiti. Meidän nuorinkin täyttää pian 17. Yhtään ei oo lapset olleet vihasia, kun tuotiin heidät Suomeen. Päinvastoin kiittävät ettei jääty Ruotsiin. Nuorethan näitä väkivaltajuttuja sieltä Ruotsista seuraa. Ovat tosi Ruotsin vastaisia, vaikka heillä on se kansalaisuuskin. Lähellä oli kyllä että oltaisiin jääty Ruotsiin pysyvästi. Mun veljen tyttö oli samaan aikaan ekalla luokalla Suomessa. Kun veljenvaimon kanssa vertailtiin ekaluokkalaisten lasten elämää ja muutenkin lasten elämää Suomessa sekä siellä Ruotsissa, niin ajattelin jo silloin ettei se ole hyvä paikka lapsiaan kasvattaa. Mies nauraa, että muutto Suomeen onkin paras iso päätös mitä oon elämässäni tehnyt. Mies olisi silloin Ruotsiin halunnut jäädä, mutta minä vaadin muuttaa Suomeen. Mulla on muita juttuja menny vähän persiilleen, kuten kerran irtisanoin itteni ihan kivasta työpaikasta kun sain mielestäni vielä paremman. Vuoden päästä se uusi työpaikka irtisanoi kaikki työntekijät, kun tuotanto siirtyi ulkomaille. Lisäksi mies aina sanoo, että oon huonon ukon valinnut, kun ei hän ole mikään rikas eikä komeakaan. Meillä on ihan hyvä elämä ollut ja edelleen menee ihan mukavasti. En oikein edes halua kuulla Ruotsin kuulumisia, kun ovat niin ikäviä. Kyllä se oli jo silloin vajaa 20 vuotta sitten nähtävissä, ettei se tummempi väki edes halua sopeutua Ruotsin tavoille.


    • Anonyymi

      Saa nähä miten vaikuttaa Ruotsin tilanteeseen kun nyt Tanska on säätäny jo useampia maahanmuuttoon liittyviä lakeja.

      LIsäksi Ruotsissakin on aika lyhyessä ajassa alettu puhua kriittisempään sävyyn maahanmuutosta ja maahanmuuttajista. Ennen ei mitään negatiivista saanut sanoa, mutta viime aikoina on poliisipäälliköitäkin sanonut meediassa, että ongelmia on niiden kanssa, jotka eivät halua sopeutua.

      Vähän pelkään, ettei Ruotsissa tulla ilman ongelmia näistä asioista selviämään. Ruotsissa on niin paljon maahanmuuttajia. Ollaanhan me ruotsinsuomalaisetkin maahanmuuttajia, mutta ainakin mun käsityksen mukaan me ollaan työteliäitä ja sopeutuvaisia tiettyihin muihin kansalaisuuksiin verrattuna. Oon jo eläkkeellä ja olin ajatellut Ruotsiin jäädä ja tänne tulla kuopatuksi. Vaan nyt oon funtsinut, että onko se hyvä idea olleenkaan. Ruotsissa vaan on niin paljon maahanmuuttajia ja monissa paikoissa ylätasollakin. PElkään että tulee vaan maan sisäistä riitaa näistä maahanmuuton asioista. Tuskin kansa yhtämielisesti alkaa suhtautua kriittisesti maahanmuuttoon. Eiköhän vaan riitelyä nähdä. Ehkä mielenosoituksia ja levottomuuksia. On niin paljon yhteiskunnassa siivostikin eläviä, jotka puolustaa kaikenlaisia outoja tapoja kuten vaikka moniavioisuutta ja lapsiavioliittoja. Ja aina syytetään rasismista.

      Oon miettinyt, muuttaisiko Viroon taikka Latviaan. Kumpikin maa on mulle ennestään tuttuja. Virossa oon aikanaan työn vuoksi asunutkin. Oon tällainen reissumies ja uuden perään utelias. Jos Suomeen lähden, niin pitäis päästä jotain uutta näkemään. Pohjanmaalla en ole vielä asunut enkä Lapissa. Kummassakin näkyy olevan asuntoja tarjolla. Toisaalta oon vielä niin hyvässä kunnossa, että jos kävisin ensin asumassa vuoden pari vaikka Latviassa ja sitä kautta sitten muuttaisin Viroon tai Suomeen, jos en ihan sinne Latviaan haluaisi jäädä. Nuoret ihmiset on asuneet jopa asuntoautossa vuoden tai pidempäänkin, kun ovat halunneet maailmaa nähhä. Ruotsi taitaa olla jo nähty.

      • Anonyymi

        Todellakin on Ruotsi nähty. Enää en mene sinne edes lomareissulle.
        Uudet tuulet nykyään.
        Kaikkea hyvää muille Ruotsissa aikoinaan tahkoa kiertäneille ;)


    • Anonyymi

      Eiköhän niitä rättipäitä jo Suomessakin ? Parasta on kun tottuu tähän maailman menoon ! Laitokselle jos joudun nii ihan samaa vaihtaako mun vaipat valkolainen tai vinkuintialainen !

      Gubbe 72

    • Anonyymi

      Hienoa että haitte eläkeläisrouvan pois Sollentunasta. Eihän se ole Ruotsin levottomin alue, mutta kuulemma siellä on taas muutamia päiviä sitten ammuttu AK-47:lla eli automaattiaseella, jota myös Kalashnikoviksi kutsutaan. Mikään lintukoto se Sollentuna ei todellakaan ole.

      Tässä on linkki YouTube-videoon, missä nuori mies ampuu AK-47:lla auton ikkunasta öiseen aikaan Sollentunan Häggvikissa. Kyseinen ampuminen tapahtui toukokuussa 2020.

      https://www.youtube.com/watch?v=ou93G5nOPhI

      • Anonyymi

        En tiedä, millainen Sollentunan rouva on ollut kyseessä. Yleisellä tasolla kuitenkin totean, että rehelliset ja lakia kunnioittavat suomalaiset ovat tervetulleita takaisin kotimaahan. Siellä Ruotsissa vaikuttaa meno olevan sen sorttista, että mikäli joku sieltä tahtoo muuttaa tänne huomattavasti rauhallisempaan Suomeen, olette kyllä oikein tervetulleita.

        Suomea ja suomalaisia parjanneet, huumekauppaa pyörittäneet, terrorismiin haksahtaneet ja muut epärehelliset tolvanat: Pysykää te siellä Ruotsissa!

        On hienoa, että täältä Suomesta sukulaiset, tuttavat tai vaikka yrittäjät käyvät tekemässä evakkomuuttoja Ruotsista Suomeen. Nyt alkaa jo nuoremmillakin olla korona-rokotuksia, minkä lisäksi tietysti Suomen vanhusväestö on pitkälti jo rokotuksilla suojattu siinä määrin kuin se on nykytieteen valossa mahdollista. Pitäkää huolta hygieniasta ja muista perusasioista, jottette suotta sitä tautia itseenne saisi ettekä toisiin levittäisi. Varsinkin uusimmat tautimuunnokset ovat pirullisia riskiryhmäläisille. Elämääkin on kuitenkin pakko jatkaa, joten tänä kesänä ja syksyn aikana varmasti taas moni pääsee Suomeen muuttokuormansa tuomaan. Tervetuloa! Toivottavasti kotiudutte Suomeen mukavasti.


      • Anonyymi

        Sollentunassa tippui tänään nainen parvekkeelta. Nainen säilyi hengissä, mutta hän loukkaantui vakavasti. Tapaus sattui maahanmuuttajavaltaisella Turebergin alueella. Samalla Turebergin alueella tippui nainen parvekkeelta maahan myös viime viikolla sekä kolmisen viikkoa sitten. Kaikkiaan alueella on siis kolmen viikon sisällä tippunut kolme eri naista eri parvekkeilta. Tiettävästi kaikki naiset ovat jääneet henkiin, mutta loukkaantuneet vakavasti. Kaikki uhrit ovat maahanmuuttajataustaisia kuten myös jokunen aika sitten Brommassa parvekkeelta maahan pudonnut nainen. Kaikkia näitä neljää tapausta tutkitaan murhan yrityksinä.

        Että sellainen herrankukkaro se Sollentuna...!


    • Anonyymi

      Ylimieliset svedut luulevat että roskatkin korjaavat itsensä heidän tieltään pois.

      • Anonyymi

        Ketä siellä roskaavat , juu matut , että silleen .- Eikä ne svedut ylimielisii , omassa rotankolossa istuvat :(

        Fy fan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä siellä roskaavat , juu matut , että silleen .- Eikä ne svedut ylimielisii , omassa rotankolossa istuvat :(

        Fy fan

        En tiennytkään että Sollentunassa on kovaa meininkiä.
        Luulin että vain Tenstassa.


    • Anonyymi

      Tänään on Ilta-Sanomissa suomalaisen - vai pitäisikö sanoa ruotsinsuomalaisen - Kari Hautamäen haastattelu. Kyseinen mies kertoi syntyneensä suomalaisille vanhemmille Gävlessä, mutta eläneensä valtaosan lapsuus- ja nuoruusvuosistaan Lahdessa eli Suomessa. Ammatiltaan hän on ensihoitaja eli ambulanssissa työskentelevä hoitaja. Reilu pari vuotta sitten mies siirtyi työskentelemään Ruotsiin, Tukholman seudulle. Ainakin Huddinge-Tumba -alueella hän kertoo työskennelleensä ambulanssihoitajana ollen lukuisia kertoja tekemisissä jengiväkivallan uhrien kanssa. Hän työskentelee aina viikon Ruotsissa ja lentää sen jälkeen viikoksi Suomeen alaikäistä tytärtään tapaamaan.

      Ilta-Sanomien jutussa kerrotaan Suomen ja Ruotsin eroista mm. näin:

      "Hautamäki mietti jossain vaiheessa, haluaisiko hän lapsensa kouluun Ruotsiin, mutta luopui ajatuksesta.

      - Parin vuoden kokemuksen perusteella lapsella on Suomessa parempi olla. Tämä on suurin ero Suomen ja Ruotsin välillä: Minusta tuntuu joka kerta, kun laskeudun Helsinki-Vantaalle, että tulen kesämökille rauhoittumaan. Täällä on ihan pirun rauhallista."

      Voit lukea koko jutun Ilta-Sanomista niin pitkään kuin uutisjuttu säilyy lehden nettisivuilla: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008362096.html

    • Anonyymi

      Ruotsin mediassa on vihdoin alkanut keskustelu Ruotsi-kuvasta (sverigebilden) liittyen rajuun jengirikollisuuteen ja vastaaviin ongelmiin. Tämä olisi pitänyt tapahtua jo viimeistään 10 vuotta sitten!

      Suomalaisille tiedoksi että saksalaiset lehdet Spiegel ja Bild ovat äskettäin julkaisseet artikkeleita, joissa kerrotaan Ruotsissa rehottavasta jengirikollisuudesta. Lehdet kertoivat mm. räppi-muusikko Einarin kuolemasta aseellisen jengiväkivallan uhrina. Toinen lehdistä totesi, että Ruotsi on nykyään Euroopan vaarallisin maa. Kirjoittivat myös, ettei entisestä hyvinvoivasta Ruotsista ole enää mitään jäljellä.

      Ikävä noita juttuja on lukea, mutta olen samaa mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe