Oletko joutunut osallistumaan metsäpalojen sammuttamiseen?

Anonyymi

Omat kokemukset ovat 60-70 luvulta.

Minusta niihin nuorena osallistumista voi vertauttaa myöhemmin suoritettuun armeijaan.

Siinä näki toimintaa jossa ryhmähenki ja myös yksilöiden luontainen johtajuus tuliva tutuiksi.

Näissä kuvioissa syntyi myös eräitä esikuvia joiden seuraamisesta on ollut hyötyä aikuisuuteen kasvamisessa ja myöhemmissäkin elämänvaiheissa.

Kiitollisuudella muistan niitä aikoja.

3

2483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niihin ei taideta nykyisin enää ottaa ulkopuolisia koska työturvallisuuden vastuu, varusteet, koulutus ja vakuutusasiat onnettomuuden sattuessa saattaisivat olla epäselvät.

• Anonyymi

Näin varmaan onkin nykyisin.

Ei taitaisi nykyajan 14 -16 vuotiaista ollakaan vastaavaan kuin 60-luvulla jolloin itsekin olin kolmessa suuressa metsäpalon sammutuksessa mukana.

Oma isäni oli pitäjän varapalopäällikkö ja kun määräys oli että vähintään yksi joka torpasta piti sammutukseen osallistua niin pääsin mukaan juuri 15 v täytettyäni.

Sain korvauksena jopa uudet Nokian kumisaappaat sinä kesänä kun varsinkin turvesoilla potkittiin hehkuvia pesäkkeitä niin että saappaat meinas sulaa jalkaan.
        Niitä piti käydä välillä kanavassa jäähdyttelemässäkin sen vuoksi.
        Silloin sain oppia myös jalkarättien käärimisen saappaisiin. Niitäkin piti kastella sammutuksen aikana useasti ettei jalat palaneet rakoille.

• Anonyymi

Silloin ei tainnut olla naispuolisia? Köyritte ihan poikain kesken?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2237
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      70
      1126
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      107
      980
    4. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      969
    5. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      46
      956
    6. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      54
      915
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      11
      880
    8. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      878
    9. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      870
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      47
      810
    Aihe