Mitä te poltatte takassa?
Aiemmin mä poltin vaan puuta ja vanhoja rikkinäisiä vaatteita, mutta viimeaikoina olen tehnyt hieman experimentteja.
Huomasin, että takassa pystyy polttamaan oikeastaan mitä vain (poislukien biojäte, lasi, metalli). Niinpä meillä nyt poltetaan kaikki kotitaloudessa syntyvä jäte omassa takassa. Saadaan sekajätteen energia talteen ja omaan käyttöön, ei tarvitse sitä antaa kunnalliselle jätteenpolttolaitokselle maksua vastaan. Selvää säätöä! Ja todella ekologista! Parhaiten palavat kengät ja vanhat takit. Niiden jälkeen savukin on aivan mustaa! Minusta on hauska seisoa tontin nurkalla ja katsoa kun pikimustaa savua tulee piipusta ulos. Lämpöarvo kengissä on aivan mieletön! Saunauuniin en uskalla sekajätettä laittaa koska kiuas saattaa palaa puhki.
Poltettavat
7
72
Vastaukset
- Anonyymi
vanhat autonrenkaat on myös hyvä lämmönlähde, ja naapuritjkin tykkää..
- Anonyymi
Ne saa viedä ilmaiseksi esim. rengasliikkeisiin.
Niillä voi olla hyötykäyttöä, esim. lasten keinuissa tai kukkaryhmän reunoina puutarhassa. Itse käytän kesämökillä yhtä rengasta vanteineen auton peräkärryn aisan alusena, kun kärry on poissa auton perästä. Lukituslaite ei näin toimien ole maassa ruohikossa, vaan ilmassa. Joo, lavan pohja kannattaisi suojata lumelta ja vedeltä. Se lahoaa taivasalla muutamassa vuodessa (tai viimeistään 20 vuodessa) ulkosalla. Pressu ei ole hyvä, ellei lavalle laita jotain pömpöttävää sisälle, sitten pressu päälle. Veden ja lumen pitää poistua eikä jäädä pressun päälle painavana massana.
- Anonyymi
Täytyy kokeilla!
- Anonyymi
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
Isossa pannussa kun helvetillinen hiillos, mitattu n. 1000 celsiusta
niin piipun päästä ei huomaa kuin lämpöväreilyä kun
heittää pannuun kaikki palavat roskat.
- Anonyymi
Itse poltan takassa pienen määrän elintarvikepakkausten muoveja puiden seassa, kuten vielä 10 vuotta sitten ohjeistettiin. Nykyään tätä ohjetta ei muovipakkauksissa enää näy! Lisäksi poltan pienen märään pahveja.
Tietyt muovit ovat myrkyllisiäkin, joten niitä en polta.
Takassa ei sitten enää uskaltaisi makkaraa paistaa, jos tulipesä on myrkkyinen.
Takka voi myös mennä rikki, kun joku aine palaa tosi kuumana. Mietin, voiko olla jopa tulipalon vaara! - Anonyymi
Aina kun tulipesässä palaa tuli on tulipalon vaara !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389