Mitä te poltatte takassa?
Aiemmin mä poltin vaan puuta ja vanhoja rikkinäisiä vaatteita, mutta viimeaikoina olen tehnyt hieman experimentteja.
Huomasin, että takassa pystyy polttamaan oikeastaan mitä vain (poislukien biojäte, lasi, metalli). Niinpä meillä nyt poltetaan kaikki kotitaloudessa syntyvä jäte omassa takassa. Saadaan sekajätteen energia talteen ja omaan käyttöön, ei tarvitse sitä antaa kunnalliselle jätteenpolttolaitokselle maksua vastaan. Selvää säätöä! Ja todella ekologista! Parhaiten palavat kengät ja vanhat takit. Niiden jälkeen savukin on aivan mustaa! Minusta on hauska seisoa tontin nurkalla ja katsoa kun pikimustaa savua tulee piipusta ulos. Lämpöarvo kengissä on aivan mieletön! Saunauuniin en uskalla sekajätettä laittaa koska kiuas saattaa palaa puhki.
Poltettavat
7
99
Vastaukset
- Anonyymi
vanhat autonrenkaat on myös hyvä lämmönlähde, ja naapuritjkin tykkää..
- Anonyymi
Ne saa viedä ilmaiseksi esim. rengasliikkeisiin.
Niillä voi olla hyötykäyttöä, esim. lasten keinuissa tai kukkaryhmän reunoina puutarhassa. Itse käytän kesämökillä yhtä rengasta vanteineen auton peräkärryn aisan alusena, kun kärry on poissa auton perästä. Lukituslaite ei näin toimien ole maassa ruohikossa, vaan ilmassa. Joo, lavan pohja kannattaisi suojata lumelta ja vedeltä. Se lahoaa taivasalla muutamassa vuodessa (tai viimeistään 20 vuodessa) ulkosalla. Pressu ei ole hyvä, ellei lavalle laita jotain pömpöttävää sisälle, sitten pressu päälle. Veden ja lumen pitää poistua eikä jäädä pressun päälle painavana massana.
- Anonyymi
Täytyy kokeilla!
- Anonyymi
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
Isossa pannussa kun helvetillinen hiillos, mitattu n. 1000 celsiusta
niin piipun päästä ei huomaa kuin lämpöväreilyä kun
heittää pannuun kaikki palavat roskat.
- Anonyymi
Itse poltan takassa pienen määrän elintarvikepakkausten muoveja puiden seassa, kuten vielä 10 vuotta sitten ohjeistettiin. Nykyään tätä ohjetta ei muovipakkauksissa enää näy! Lisäksi poltan pienen märään pahveja.
Tietyt muovit ovat myrkyllisiäkin, joten niitä en polta.
Takassa ei sitten enää uskaltaisi makkaraa paistaa, jos tulipesä on myrkkyinen.
Takka voi myös mennä rikki, kun joku aine palaa tosi kuumana. Mietin, voiko olla jopa tulipalon vaara! - Anonyymi
Aina kun tulipesässä palaa tuli on tulipalon vaara !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2772498Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001344- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831221Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi821120- 441022
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67917Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22870- 33787