Mitä te poltatte takassa?
Aiemmin mä poltin vaan puuta ja vanhoja rikkinäisiä vaatteita, mutta viimeaikoina olen tehnyt hieman experimentteja.
Huomasin, että takassa pystyy polttamaan oikeastaan mitä vain (poislukien biojäte, lasi, metalli). Niinpä meillä nyt poltetaan kaikki kotitaloudessa syntyvä jäte omassa takassa. Saadaan sekajätteen energia talteen ja omaan käyttöön, ei tarvitse sitä antaa kunnalliselle jätteenpolttolaitokselle maksua vastaan. Selvää säätöä! Ja todella ekologista! Parhaiten palavat kengät ja vanhat takit. Niiden jälkeen savukin on aivan mustaa! Minusta on hauska seisoa tontin nurkalla ja katsoa kun pikimustaa savua tulee piipusta ulos. Lämpöarvo kengissä on aivan mieletön! Saunauuniin en uskalla sekajätettä laittaa koska kiuas saattaa palaa puhki.
Poltettavat
7
248
Vastaukset
- Anonyymi
vanhat autonrenkaat on myös hyvä lämmönlähde, ja naapuritjkin tykkää..
- Anonyymi
Ne saa viedä ilmaiseksi esim. rengasliikkeisiin.
Niillä voi olla hyötykäyttöä, esim. lasten keinuissa tai kukkaryhmän reunoina puutarhassa. Itse käytän kesämökillä yhtä rengasta vanteineen auton peräkärryn aisan alusena, kun kärry on poissa auton perästä. Lukituslaite ei näin toimien ole maassa ruohikossa, vaan ilmassa. Joo, lavan pohja kannattaisi suojata lumelta ja vedeltä. Se lahoaa taivasalla muutamassa vuodessa (tai viimeistään 20 vuodessa) ulkosalla. Pressu ei ole hyvä, ellei lavalle laita jotain pömpöttävää sisälle, sitten pressu päälle. Veden ja lumen pitää poistua eikä jäädä pressun päälle painavana massana.
- Anonyymi
Täytyy kokeilla!
- Anonyymi
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm...kun takassa on hyvä veto niin rangatkin palavat pitkinä niin säästyy aikaa halkomiselta ja pätkinnältä.
Isossa pannussa kun helvetillinen hiillos, mitattu n. 1000 celsiusta
niin piipun päästä ei huomaa kuin lämpöväreilyä kun
heittää pannuun kaikki palavat roskat.
- Anonyymi
Itse poltan takassa pienen määrän elintarvikepakkausten muoveja puiden seassa, kuten vielä 10 vuotta sitten ohjeistettiin. Nykyään tätä ohjetta ei muovipakkauksissa enää näy! Lisäksi poltan pienen märään pahveja.
Tietyt muovit ovat myrkyllisiäkin, joten niitä en polta.
Takassa ei sitten enää uskaltaisi makkaraa paistaa, jos tulipesä on myrkkyinen.
Takka voi myös mennä rikki, kun joku aine palaa tosi kuumana. Mietin, voiko olla jopa tulipalon vaara! - Anonyymi
Aina kun tulipesässä palaa tuli on tulipalon vaara !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116948- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282694- 78684
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483