Hei!
Toinen vanhemmistani kuoli ja isäni, siskoni ja minä olemme osakkaina. Vanhemmilla yhteinen osake ja kesämökki. Tuleeko minusta ja siskosta osaomistajia mökin osalta? Olemme ajatelleet jakaa vain rahavarat, mutta mökki jää isän käyttöön. Olemme arvioineet itse mökin arvon. Joudummeko jo tässä vaiheessa maksamaan mökistä perintöveroa, vaikka emme ole sitä jakamassa emmekä myymässä? Entä jos arvioimme mökin arvon liian korkeaksi?
Perinnönjako
12
1098
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä, joudutte nyt maksamaan perintöveroa. Perintöverotuksessa omaisuuden arvo kannattaa arvioida mahdollisimman realistisesti, perintövero on aina alempi kuin luovutusvoittovero.
Ei, teistä ei tule omistajia mihinkään ennen perinnönjakoa.
Helpointa on jakaa pesä mahdollisimman nopeasti, ensin mahdollinen tasinko isällenne ja sitten mökin osalta elinikäinen hallintaoikeus, joka laskee perintöveron määrää.- Anonyymi
Tarkoitko, että maksamme veroja käteisvaroista? Tämän tiesinkin jo, mutta mökistäkin, vaikka jakoa ei vielä tehtäisi sen osalta?
Mitä tarkoittaa tasinko isälle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitko, että maksamme veroja käteisvaroista? Tämän tiesinkin jo, mutta mökistäkin, vaikka jakoa ei vielä tehtäisi sen osalta?
Mitä tarkoittaa tasinko isälle?Maksatte perintöveroa kaikesta äitinne omaisuudesta.
Oletan nyt, että vanhempasi oli aviossa ja ettei heillä ollut avioehtoa. Nyt kun kuolema päätti avioliiton tehdään ositus. Yksinkertaistaen molempien varallisuudet kuolinhetkellä lasketaan yhteen ja sitten laitetaan kahtia. Jos leskellä enemmän hän saa pitää ylimenevän, jos haluaa, jos ei niin sitten tasataan puolisoiden varat (annetaan tasinko).
Sitten kun ositus tehty ja siinä myös siirretty omistukset miten halutaan, esim mökki leskelle tms. pitää järjestellä kuolinpesä. Leskellä on oikeus hallita kotina toiminutta asuntoa elinaikansa, ellei hänellä ole kodiksi sopivaa muuta asuntoa. Muutoin muuten omaisuuden voitte jakaa miten haluatte mutta kannattaa muistaa, että teillä on vastuu merkittävistä remonttikuluista yms, jotka tulee kuolinpesän omistamiin asioihin (mökki, as-osake).
Jos sovitte hallintaoikeudesta leskelle, siitä ette saa helpotusta perintöverotuksessa mutta lesken lakisääteinen tai testamentilla saama hallintaoikeus oikeuttaa siihen. - Anonyymi
"Helpointa on jakaa pesä mahdollisimman nopeasti, ensin mahdollinen tasinko isällenne ja sitten mökin osalta elinikäinen hallintaoikeus, joka laskee perintöveron määrää."
Tasinko
Ap:n vanhemmat omistivat yhdessä asunnon ja mökin. Jos muuta mainittavaa omaisuutta ei ollut, tasinko tuskin tulee kysymykseen - tai sen merkitys on vähäinen.
Hallintaoikeus mökkiin
Sovittu (lakiin tai testamenttiin perustumaton) lesken elinaikainen hallintaoikeus ei oikeuta vähennykseen perintöverotuksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tasinko isälle?Jos ei ollut heillä avioehtosopimusta,puolisoilla on avio- oikeus toistensa omaisuuteen. Se realisoituu siten,että kuollessaan varakkaampi puoliso,eli edesmenneen perillisporukka,antaa vainajan varoista osituksessa niin paljon,että kumpikin puoli on tasan samansuuruinen: lesken,ja toisaalta perillisille jäävä perittävän jäämistö jonka perilliset jakavat perintönä keskenään.
- Anonyymi
Verotuksellisesti tehokkainta on omaisuuden osituksessa isänne ja kuolinpesän välillä antaa mökki isän omistukseen. Silloin mökistä ei tarvitse maksaa perintöveroa, koska se on isänne omaisuutta.
Leskellä on sitten asuntoon, joka annetaan omaisuuden osituksessa kokonaan kuolinpesän osuuteen, hallintaoikeus, mikä alentaa maksamaanne perintöveroa siitä.
Näin maksatte perintöveroa vain rahavaroista ja asunnosta vähennettynä hallintaoikeuden arvo.- Anonyymi
"... asuntoon, joka annetaan omaisuuden osituksessa kokonaan kuolinpesän osuuteen..."
Siis ositus: isälle mökki / kuolinpesälle asunto rahavarat
Em. jako käy ilman lahjaveroa vain, jos mökki on suurin piirtein yhtä arvokas kuin asunto rahavarat.
Ja: eivätköhän ne rahavarat ole leskellekin tarpeen.
Jotta ositusjako menisi puoliksi, asunnosta voidaan antaa isälle myös murto-osa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"... asuntoon, joka annetaan omaisuuden osituksessa kokonaan kuolinpesän osuuteen..."
Siis ositus: isälle mökki / kuolinpesälle asunto rahavarat
Em. jako käy ilman lahjaveroa vain, jos mökki on suurin piirtein yhtä arvokas kuin asunto rahavarat.
Ja: eivätköhän ne rahavarat ole leskellekin tarpeen.
Jotta ositusjako menisi puoliksi, asunnosta voidaan antaa isälle myös murto-osa.Vaikka lahjaveroa isälle tulisikin, se on silloinkin verotuksellisesti tehokkainta. Komentoija ei ymmärtänyt neuvoni erinomaisuutta. Isä näet maksaa saman suuruisen lahjaveron mahdollisesta lahjasta, minkä kuolinpesän osakas maksaisi perintöverona. Omaisuuden osituksessa vasta määräytyy verotettava jäämistö.
- Anonyymi
Kuolinpesän on Suomessa tyypillisesti odottamatta ja jakamatta kauan. Perintövero eikös määräydy perukirja-arvojen mukaan? Ei siinä mitään ositusta odoteta,perukirjaan se on verottajalle toimitettava pumaska
Ositus taas tehdään lesken ja perillisten välillä kun tehdään. Pian, muutaman vuoden päästä tai lesken kuoltua.
Osa leskistä kokee hankalaksi osituksen,koska ei saa hallita enää koko jäämistöä.
Ei,ette myöhemmin tule osakkaiksi. Omistatte jo nyt osuudet jakamattomassa kuolinpesä sitä joka sisältää siihen kuuluvat asiat.
Että kuolinpesä ei ole lesken,verottajan,valtion tms omistuksessa.
Muistattehan,leski omistaa ja saa käyttää omaa omaisuuttaan,miten haluaa. Leskelle jää aina vähimmäissuojana yhteisen viimeisen asunnon hallintaoikeus,loppuiäkseen jos leski ei luovu hallintaoikeudestaan.
Jos luopuu,luopuminen verotetaan lahjana perillisiltä.
Tai perilliset maksavat leskelle luopumisesta
Toki kuolinpesässä voidaan tehdä ositus ja jako,mikä vain ei vaikuta tuohon leskenoikeuteen mitään,koska se on lakisääteinen oikeus josta leski ei tarvitse maksaa vastiketta.- Anonyymi
"Kuolinpesän on Suomessa tyypillisesti odottamatta ja jakamatta kauan. "
Voi olla mutta hyvin usein alle 10 vuotta.
"Perintövero eikös määräydy perukirja-arvojen mukaan?"
Perintövero määrätään perukirjan arvojen mukaan, ellei arvot ole mahdottomia. Mutta osituksessa tai perinnönjaossa voidaan myös tarkistaa arvoja, jos on saatu parempi selvitys kuolinhetken arvosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuolinpesän on Suomessa tyypillisesti odottamatta ja jakamatta kauan. "
Voi olla mutta hyvin usein alle 10 vuotta.
"Perintövero eikös määräydy perukirja-arvojen mukaan?"
Perintövero määrätään perukirjan arvojen mukaan, ellei arvot ole mahdottomia. Mutta osituksessa tai perinnönjaossa voidaan myös tarkistaa arvoja, jos on saatu parempi selvitys kuolinhetken arvosta."Mutta osituksessa tai perinnönjaossa voidaan myös tarkistaa arvoja, jos on saatu parempi selvitys kuolinhetken arvosta."
Ei osituksessa ja perinnönjaossa käytetä kuolinhetken arvoja, vaan jakoajankohdan arvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta osituksessa tai perinnönjaossa voidaan myös tarkistaa arvoja, jos on saatu parempi selvitys kuolinhetken arvosta."
Ei osituksessa ja perinnönjaossa käytetä kuolinhetken arvoja, vaan jakoajankohdan arvoja.Kunleksen ja kuolinpesän välinen omaisuuden ositus tehdään SAMAAN AIKAAN kuin perunkirjoitus, voidaan käyttää niissä molemmissa samoja varallisuusarvoja. Näin voidaan näppärästi järjestellä kuolinpesän omistusta ja lesken omistusta niin, että perintöverotus on alhaisin mahdollinen.
Itse tein näin aikanaan isäni kuoltua, mutta verottaja ei aluksi järjestelyjä hyväksynyt, mutta valitusprossessi tuotti voiton ja verotusta vähennettiin merkittävästi. Jotkut osaavat verosuunnittelun ja toiset eivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381