elääkö kissa

kasviksilla?

Kuulin jokin aikaa sitten, että eräs perhe ruokkii kissaansa vain kasvisruualla, samalla mitä he itse syövät (ovat kasvissyöjiä). Eikö kissa ole kuitenkin lihansyöjä ja luulisi moisen ruokavalion olevan haitallista? Kissa onneksi asuu maalla, eli kai se saa ulkonta hiiriäkin ruuaksi. Eli tiedättekö, onko kasvisruokavalio terveellistä kissalle?

15

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäpä

      Kissa on lihansyöjä. Tämän pitäisi jokainen tietää. Tyhmiä ihmisiä ilmaantuu aina jostain. Kissalle annettava kissojen ruokaa, vaikka itse eläisi heinillä!

    • Satru

      Kissa on lähes puhas lihansyöjä. Se ei elä kovin pitkää ja tervettä elämää kasviksilla. On hyvin hyvin julmaa ruokkia eläintä noinkin lajille sopimattomalla ravinnolla. Seurauksena siitä on vain hyvin julma ja kivulias kuolema. :(

    • Sipsu

      Jos ei, niin kutsu toki eläinsuojeluvalvoja valistamaan näitä hippejä, jotka syyllistyvät eläinsuojelurikokseen (eläimelle on annettava sille sopivaa, terveellistä ja mahdollisimman luontaista ravintoa).

      • kysyjä..

        Ikävä kyllä tämä ei ollut vitsi.. vaan ihan täyttä totta.. Olen kuullut, että koira selviäisi kasvisruokavaliolla (yhtään tapausta en tunne), mutta sekin tuntuu jotenkin väärältä, omaa koiraani en sellaiselle ruokavaliolle pistäisi! Kysyin asiaa siksi, että en hirveästi kissoista tiedä ja asiasta on helpompi huomauttaa tai ilmoittaa johonkin kun tietää jotain.. Perhe syö uskonnollisen vakaumuksensa takia kasvisruokaa ja he kai uskovat että kissa on "tarkoitettu" alun perin syömään vain kasviksia ja se pärjää niillä siksi myös nyt...

        Mutta kiitos vastanneille... Ikävä tapaus, mutta asiaa en aio jättää nyt tähän...


      • ukkonooa
        kysyjä.. kirjoitti:

        Ikävä kyllä tämä ei ollut vitsi.. vaan ihan täyttä totta.. Olen kuullut, että koira selviäisi kasvisruokavaliolla (yhtään tapausta en tunne), mutta sekin tuntuu jotenkin väärältä, omaa koiraani en sellaiselle ruokavaliolle pistäisi! Kysyin asiaa siksi, että en hirveästi kissoista tiedä ja asiasta on helpompi huomauttaa tai ilmoittaa johonkin kun tietää jotain.. Perhe syö uskonnollisen vakaumuksensa takia kasvisruokaa ja he kai uskovat että kissa on "tarkoitettu" alun perin syömään vain kasviksia ja se pärjää niillä siksi myös nyt...

        Mutta kiitos vastanneille... Ikävä tapaus, mutta asiaa en aio jättää nyt tähän...

        Olen itse kasvissyöjä, mutta kissani syövät erittäin lihapainotteista ruokaa. Joskus aina törmää näihin kissa kasvisruoalla juttuihin ja tosiasia vain on, että pelkän kasvisruoan syöttäminen kissalle vaarantaa vakavasti sen terveyden.

        Kissan ruoansulatuskanava on niin lyhyt, että hitaasti sulava kasvisravinto ei yksinkertaisesti ehdi sulaa vaan tulee sulamattomana ulos. Kissan keho ei myöskään pysty muodostamaan riittävästi useitakaan sille elintärkeitä aminohappoja (esim. tauriini, argiini) kasvisravinnosta tai itsekseen vaan tarvitsee niitä varten nimenomaan liharavintoa. Vilja, erityisesti vehnä aiheuttaa kissalle keliakiaa ja allergioita. Kissalle äärimmäisen tärkeä kalkki/fosforitasapaino ei myöskään pysy kasvisravinnolla kunnossa ja aiheuttaa mm. vakavaa luuston heikkenemistä.

        Ihmisellä on oikeus aatteisiinsa ja vakaumukseensa, mutta niiden perusteella ei saa aiheuttaa eläimelle aiheetonta kärsimystä.


      • Sipsu
        kysyjä.. kirjoitti:

        Ikävä kyllä tämä ei ollut vitsi.. vaan ihan täyttä totta.. Olen kuullut, että koira selviäisi kasvisruokavaliolla (yhtään tapausta en tunne), mutta sekin tuntuu jotenkin väärältä, omaa koiraani en sellaiselle ruokavaliolle pistäisi! Kysyin asiaa siksi, että en hirveästi kissoista tiedä ja asiasta on helpompi huomauttaa tai ilmoittaa johonkin kun tietää jotain.. Perhe syö uskonnollisen vakaumuksensa takia kasvisruokaa ja he kai uskovat että kissa on "tarkoitettu" alun perin syömään vain kasviksia ja se pärjää niillä siksi myös nyt...

        Mutta kiitos vastanneille... Ikävä tapaus, mutta asiaa en aio jättää nyt tähän...

        ..asiaa tähän, nyt kun tiedät mitä kissan kuuluu syödä. On tietenkin vaikea mennä tutuille ihmisille sanomaan mitään, mutta sinulla on täysi syy tehdä ilmoitus eläinsuojeluvalvojalle, kunnan- tai läänineläinlääkärille tai terveystarkastajalle. Eläinsuojelulaki määrää, että eläimen ruokavalion on oltava sille sopivaa. Nämä tahot ovat vaitiolovelvollisia.

        Tähän asiaan voi siis puuttua ihan tosissaan lainkin puitteissa, mutta kannattaa seurata asian etenemistä, koska viranomaiset luultavasti vähättelevät tällaista asiaa.

        En minäkään lihaa syö, mutta hyväksyn sen, että lihansyöjän elimistön omaava luontokappale sitä syö, koska ei ilmankaan pärjää. Jos en tätä hyväksyisi, en lihansyöjää lemmikiksi ottaisi.


      • vegetaristi

        En ole hippi enkä uskovainen. Kasvissyöjä olen ja kissani lihansyöjä. Liha on sille tarpeellinen, minulle ei. Ihme jos joku kissa yleensä syö kasviksia. Eihän ne heinääkään ulkona syö vaan lähinnä pureskelevat.

        Vastuutonta ruokkia eläimiä tai itseään vastoin luonnon omaa tarkoitusta.


    • Kissa on puhdas lihansyöjä. Lihassa on kaikki kissalle välttämättömät vitamiinit valmiissa muodossa. Kissan keho ei esim porkkanan karoteenista osaa muodostaa b-vitamiinia, eli ravintoarvoltaan kasvisruokavalio on kissalle pyöreä nolla.

    • Irkku

      Tietyllä tavalla kyllä. Lukeehan mm. sheba kissanruuissa: ''riistaa ja vihanneksia'' Kissan kuuluisi silti saada monipuolista ruokaa. Se on aina parempi ja mielummin vain lihaa kuin vain kasviksia. Itse syötän kissalleni lihaa, kalaa, kasviksia ja joskus oma tekemää ruokaa. Kissani saa myös pieniä herkkupaloja. Joskus oliiviakin ksoka siitä tykkää. Ei kovin usein sitli, koska on niin suolaista. Eli mahdollisimamn monipuolista ruokaa. Ei kissa pelkällä ''parsalla'' pärjää!

      • kissalääkäri

        on väärin laittaa kissan ruokiin vihanneksia. Näin tehdään ainoastaan
        bisneksen vuoksi. Yrittäkää nyt ymmärtää tämä. Ei kissan ruokien laatijat tietenkään
        ajattele kissojen hyvinvointia, vaikka se onkin rikos. Heitä kiinnostaa vain
        oma menestys.


    • Tinksuvauva

      Kissa elää keitetyllä porkkanalla ja perunalla pitempään kuin lihalla tiedän tämän kissan omistajana

      • höpötinn

        Huonoin vitsi ikinä.

        Kissan kunnosta näkee mitä sille on syötetty. Latzia ja Whiskasia syöneellä on aina huonompi karva ja matalampi enerhiataso kuin oikein koostettua raakaruokaa syövällä.


      • eläinrääkkäystä

        Kissan fysiologia ja suolisto ei eläinruokaan ole sopeutunut. Metsästääkö kissa luonnossa porkkanaa? Sinä taidat siis rääkätä kissaa oikeasti, tai sitten kissasi ulkoilee, ja syö riistaa siellä.
        Jotenkin ihan karmeata ajatella, että joku syöttää kissalleen keitettyä porkkanaa ja perunaa. Kuten myös että ihmiset pahoinpitelee kakaroitaan jättämällä heidät rokottamatta. Mutta taitaa olla samat hörhöt asialla.


      • eläinrääkkäystä
        eläinrääkkäystä kirjoitti:

        Kissan fysiologia ja suolisto ei eläinruokaan ole sopeutunut. Metsästääkö kissa luonnossa porkkanaa? Sinä taidat siis rääkätä kissaa oikeasti, tai sitten kissasi ulkoilee, ja syö riistaa siellä.
        Jotenkin ihan karmeata ajatella, että joku syöttää kissalleen keitettyä porkkanaa ja perunaa. Kuten myös että ihmiset pahoinpitelee kakaroitaan jättämällä heidät rokottamatta. Mutta taitaa olla samat hörhöt asialla.

        Tuli tuohon virhe, kasvisruokaan piti olla.


    • hienoturkkilatsi

      Oma kissani syö LATZ ja myös raakaa kalaa ja lihaa. Ja on ihan erinomaisessa turkissa. Kasvisruoka ei ole kissoja varten, vaan se on ihan eläinsuojelun paikka jos näin on.

      Ilmoita eläinsuojeluun, SINÄ olet vastuussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe