Kuka väistää? Sisäänvedetyt pyörätiet.

Anonyymi

En osaa liittää tähän varmuudella toimivia karttalinkkejä, mutta eiköhän nämä kiinnostuneille löydy osoitetiedoillakin.
Maskussa Ruskontien ja Seppäläntien risteys.
Kun pyöräilijä lähestyy Seppäläntietä lännestä Ruskontien pyörätietä pitkin, on Ruskontietä jatkava pyörätie muotoiltu niin, että se näyttää pikemminkin kaartavan Seppäläntielle ja jos haluaa jatkaa Ruskontielle, pitää sinne kääntyä. Miten mistäkin suunnasta tulevien autojen pitäisi väistää tai olla väistämättä kääntyvää pyöräilijää, vai onko pyöräilijä edes lain mukaan tuossa kohtaa kääntymässä?
Risteyksessä on Stop merkki ennen pyörätietä Seppäläntiellä, joskin sen pysäytysviiva on vasta kaukana suojatien toisella puolella.
Toinen hämmentävä sisäänvedetty risteys löytyy Kaarinasta Kaarinatien ja Verkakaaren risteys. Viime viikolla siinä ei ollut kuin yksi kärkikolmio ja se oli vasta suojatien jälkeen. Google katunäkymässä on kärkikolmio myös ennen pyörätietä. Jos kärkikolmio on vain pyörätien jälkeen, on pyöräilijä väistämisvelvollinen Verkakaaren suunnasta tuleviin autoihin nähden, mutta onko hän väistämisvelvollinen myös Kaarinatieltä kääntyviin nähden? Onko pyörätie vedetty niin sisään, että sen voi tulkita olevan jo oma risteyksensä, jolloin pyöräilijä on väistämisvelvollinen kaikista suunnista tuleviin ajoneuvoihin nähden. Tosiaan tuosta saattaa olla joku kolaroinut kärkikolmion pois, mutta pitääkö autoilijoiden ja pyöräilijöiden siinä tapauksessa toimia niin, kuin sitä kärkikolmiota ei tosiaan ole. Mistä huonolla paikallistuntemuksella oleva autoilija tai pyöräilijä voisi edes päätellä liikennemerkin olevan "huollossa"

61

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Niinhän se on, että oikeudessa tuollaiset asiat ratkotaan, näköjään myös hieman ristiriitaisin tuloksin....
        Homma olisi selvä, jos korkein oikeus olisi päätöksessään velvoittanut pyöräteiden rakentajat välttämään kyseistä rakennustapaa ja mikäli se ei olisi mahdollista, niin liikennemerkeillä selkeästi osoittamaan kenellä on väistämisvelvollisuus.
        Riittääkö korkeimman oikeuden ratkaisu kaikkiin alle 12 metriä päätiestä irrotettuihin pyöräteihin ja tarvitaanko uusia korkeimman oikeuden päätöksiä yli 12 metrisiin irroituksiin, joita niitäkin löytyy...Taitaa tuo Kaarinan risteyskin olla sellainen, ainakin sattellittikuvan perusteella yli 20 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on, että oikeudessa tuollaiset asiat ratkotaan, näköjään myös hieman ristiriitaisin tuloksin....
        Homma olisi selvä, jos korkein oikeus olisi päätöksessään velvoittanut pyöräteiden rakentajat välttämään kyseistä rakennustapaa ja mikäli se ei olisi mahdollista, niin liikennemerkeillä selkeästi osoittamaan kenellä on väistämisvelvollisuus.
        Riittääkö korkeimman oikeuden ratkaisu kaikkiin alle 12 metriä päätiestä irrotettuihin pyöräteihin ja tarvitaanko uusia korkeimman oikeuden päätöksiä yli 12 metrisiin irroituksiin, joita niitäkin löytyy...Taitaa tuo Kaarinan risteyskin olla sellainen, ainakin sattellittikuvan perusteella yli 20 metriä.

        Metrimäärä ei ole ratkaiseva KKO:n päätöksessä eikä jatkossakaan eikä missään muussa paikassa/tilanteessa vaan miten on tuon päätien kolmio tai Stop sijoitettu.
        Jos tullessa päätien suuntaan ja päätien kolmio on ennen yhdistettyä väylää, niin yhdistetty kuuluu päätiehen.

        Tarkoitit kait tätä
        https://goo.gl/maps/WUimm6V5bctdu8jH6
        Pirullisesti laitettu eri kolmio päätien eteen. Ei saa selvää mitä suunnittelija on halunnut.
        Loput päättelet itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on, että oikeudessa tuollaiset asiat ratkotaan, näköjään myös hieman ristiriitaisin tuloksin....
        Homma olisi selvä, jos korkein oikeus olisi päätöksessään velvoittanut pyöräteiden rakentajat välttämään kyseistä rakennustapaa ja mikäli se ei olisi mahdollista, niin liikennemerkeillä selkeästi osoittamaan kenellä on väistämisvelvollisuus.
        Riittääkö korkeimman oikeuden ratkaisu kaikkiin alle 12 metriä päätiestä irrotettuihin pyöräteihin ja tarvitaanko uusia korkeimman oikeuden päätöksiä yli 12 metrisiin irroituksiin, joita niitäkin löytyy...Taitaa tuo Kaarinan risteyskin olla sellainen, ainakin sattellittikuvan perusteella yli 20 metriä.

        Oletko nähnyt paljon rekkaliikennettä Kaarinan risteyksessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metrimäärä ei ole ratkaiseva KKO:n päätöksessä eikä jatkossakaan eikä missään muussa paikassa/tilanteessa vaan miten on tuon päätien kolmio tai Stop sijoitettu.
        Jos tullessa päätien suuntaan ja päätien kolmio on ennen yhdistettyä väylää, niin yhdistetty kuuluu päätiehen.

        Tarkoitit kait tätä
        https://goo.gl/maps/WUimm6V5bctdu8jH6
        Pirullisesti laitettu eri kolmio päätien eteen. Ei saa selvää mitä suunnittelija on halunnut.
        Loput päättelet itse.

        Yhdistetty väylä voi kuulua tiehen, vaikka ei olisi kolmiota ollenkaan. Etäisyys, eli "metrimäärä" vaikuttaa varmasti sellaisissa tapauksissa. Jos kevyenliikenteen väylä on tarpeeksi kaukana tiestä, niin sitä ei enää mielletä tiehen kuuluvaksi ilman kolmiota. Kevyenliikenteen väylä (pyörätie) voi siis olla ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osaa, taikka kokonaan erillinen tie.

        https://goo.gl/maps/WUimm6V5bctdu8jH6

        Tuossa on varmaan haluttu korostaa kolmiolla sitä, että kevyenliikenteen väylä on osa edessä olevaa tietä ja että autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeeseen nähden. Mielenkiintoisempaa on kenties ne, jotka kääntyvät risteyksessä oikealle kuvaajan suuntaan. He ovat risteyksessä kääntyvä ja heidän tulee myös kääntyvinä väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty väylä voi kuulua tiehen, vaikka ei olisi kolmiota ollenkaan. Etäisyys, eli "metrimäärä" vaikuttaa varmasti sellaisissa tapauksissa. Jos kevyenliikenteen väylä on tarpeeksi kaukana tiestä, niin sitä ei enää mielletä tiehen kuuluvaksi ilman kolmiota. Kevyenliikenteen väylä (pyörätie) voi siis olla ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osaa, taikka kokonaan erillinen tie.

        https://goo.gl/maps/WUimm6V5bctdu8jH6

        Tuossa on varmaan haluttu korostaa kolmiolla sitä, että kevyenliikenteen väylä on osa edessä olevaa tietä ja että autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeeseen nähden. Mielenkiintoisempaa on kenties ne, jotka kääntyvät risteyksessä oikealle kuvaajan suuntaan. He ovat risteyksessä kääntyvä ja heidän tulee myös kääntyvinä väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.

        "Etäisyys, eli "metrimäärä" vaikuttaa varmasti sellaisissa tapauksissa."

        Siltikään tuosta 12 metristä ei voi johtaa päätelmää sen koskevan kaikkia kääntymistilanteita.
        Tässä tapauksessa, kun on kaksi kolmiota, niin tuo pyörätie ei olekaan ilmiselvästi päätiehen kuuluva.

        ***
        Suunnittelija on nähtävästi halunnut välttää alikulkutunnelin ja risteävän yhdistetyn väylän vaarallista läheisyyttä ja sen takia laittanut yhdistetyn kulkemaan kauempaa tunnelin aukosta
        https://goo.gl/maps/xCQAbcZdVWDXCdZy5

        Vastaavasti on tehty toisella puolen yhdistetyn linjaus kauemmas päätiestä
        https://goo.gl/maps/mbv3WpPD9ejuiLeJ6

        Tämän tunnelin osalta olisi voitu tehdä niin, että yhdistetty olisi ”normietäisyydellä” päätiestä, mutta tässä kohtaa vasta yhdistetyn linjaus muuttuisi kauemmas tunnelin aukosta. Istutuksilla olisi estetty ettei pyöräilijät laskisi suoraan nurmikkoa pitkin alamäkeä näkemäpimeän tunnelin aukolle törmäämään sieltä tulevan kanssa.
        Silloin ei myöskään olisi syntynyt tätä kahden kolmion epäselvää tilannetta.
        https://goo.gl/maps/aJmHxrdsJuCfjWxm6

        Jos tässä käytettäisiin vain yhtä kolmiota ( ennen suojatietä ), niin joku kuvan suunnasta tuleva voisi tulkita sen kolmion koskevan vain suojatien liikennettä ja risteys kaukana olisi tasa-arvoinen
        https://goo.gl/maps/TnjdMCPrDU9zk96V7

        ***
        Sen takia kysyin rekkaliikenteestä, kun yksi vaikutin miksi suunnittelija on tehnyt näin on, että hän on halunnut järjestää kääntyville täyspitkille rekoille tilan missä niiden pysähtyminen ei estäisi kokonaan päätien liikennettä.
        https://goo.gl/maps/3XSXX8KJSxMbkaDv9

        Muussa tapauksessa rekkaliikenteen tai vilkkaan muun kääntyvän liikenteen takia olisi tarvinnut päätielle rakentaa erillinen lisäkaista kääntyville.

        Jotta tuo tilanne selkenisi ja päätieltä kääntyvä ( halutusti? ) väistää yhdistetyn pyöräilijöitä ja sekä pyöräilijä että kääntyvä ymmärtävät sen samalla tavalla, niin olisi syytä laittaa kolmio suojatien molemmin.
        Kunnalle hakemus?


    • Anonyymi

      Ainakin tuossa Maskun risteyksessä näkee usein vähintään epätietoisilta näyttäviä pyöräilijöitä ja autoilijoita. En tiedä onko siinä koskaan mitään onnettomuutta tapahtunut, mutta nykyisin siinä on tuosta katunäkymäkuvasta poiketen Stop-merkki, tosin sen pysäytysviiva on viety autoilijaparkojen hämäämiseksi vasta aivan Ruskontien reunaan, jossa ei ole toista Stop merkkiä.

      • Anonyymi

        Katso edellä 08.05.2021 11:53


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa "Sisäänvedetyt pyörätiet"? Minkä sisään?

      • Anonyymi

        Minäkin ensin ihmettelin tuota termiä, mutta nuo mapsin kuvat näytti hyvin, mitä tuo tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ensin ihmettelin tuota termiä, mutta nuo mapsin kuvat näytti hyvin, mitä tuo tarkoittaa.

        Mihin sisään ne pyörätiet kuvissa on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sisään ne pyörätiet kuvissa on?

        No joo sisään vedetty tai ulosvedetty, aivan sama mikä termi tuohon sopii. Ei pitäisi vaikuttaa kysymyksen ymmärtämiseen jos sen haluaa ymmärtää.


    • Anonyymi

      Vähän kauempana risteyksestä kulkeva kevyenliikenteen väylä on aina pikkaisen haasteellinen tapaus.

      Jos on kolmio tai stop-merkki ennen pyörätien jatketta, niin se on selkeä asia kolmion suunnasta tuleville. He väistävät pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Ei mitään epäselvää, kun on kolmio (tai stop-merkki) ennen jatketta.

      Kääntyvien osalta on sitten lähes aina astetta haastavampaa, kun pyörätie sijaitsee hivenen kauempana risteyksestä. Mikä on sellainen etäisyys risteyksestä, että homma pysyy vielä ns. hanskassa, eli kääntyvä ymmärtää vielä olevansa väistämisvelvollinen? Sama kolmio antaa vinkin siitä, vaikka näkee vain merkin takaa, mutta jos kolmiota ei satukaan olemaankaan? Haasteellisia paikkoja.

      Tässä on yksi esimerkkitapaus: https://goo.gl/maps/YMy3vwArti1Aw4MR7

      Kuinka moni oikeasti tajuaa tuossa kääntyessä kuvan osoittamaan suuntaan pyörätien jatkeen kohdalla olevansa väistämisvelvollinen? Tuossa on tosin se kolmio, jonka tausta näkyy ja joka helpottaa tulkintaa.

      • Anonyymi

        Rajasit kuvan tarkoituksella harhaanjohtavasti. Tuossa risteyksessä on sama epäselvä tilanne kuin aloituksen toisessa tapauksessa, jossa on kaksi kolmiota peräkkäin.

        https://goo.gl/maps/jaGhQDkKB3etGTyH7

        Kuvassa näkyvät pari autoa väistävät pyöräilijöitä, jos valot ei toimi. Mutta oikealle kääntyvän väistämisvelvollisuus ei olekaan niin itsestäänselvä

        ***
        Puutarhuri on saanut vielä hiton hyvän oivalluksen istuttamalla sireenit näköesteeksi kelville
        https://goo.gl/maps/5AWkj1Da8hjf1Eyr7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajasit kuvan tarkoituksella harhaanjohtavasti. Tuossa risteyksessä on sama epäselvä tilanne kuin aloituksen toisessa tapauksessa, jossa on kaksi kolmiota peräkkäin.

        https://goo.gl/maps/jaGhQDkKB3etGTyH7

        Kuvassa näkyvät pari autoa väistävät pyöräilijöitä, jos valot ei toimi. Mutta oikealle kääntyvän väistämisvelvollisuus ei olekaan niin itsestäänselvä

        ***
        Puutarhuri on saanut vielä hiton hyvän oivalluksen istuttamalla sireenit näköesteeksi kelville
        https://goo.gl/maps/5AWkj1Da8hjf1Eyr7

        Mikä kahdessa kolmiossa tekee asian epäselväksi? Voisitko tarkentaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kahdessa kolmiossa tekee asian epäselväksi? Voisitko tarkentaa?

        Tsekkaa tämä lyhyt ketju läpi uudestaan ja lue myös ylempänä laittamani KKO-dokkari ilman ”eikä ole” ennakkoasennetta.
        KKO:lle oli hyvin helppo päättää asia. Ainoan kolmion sijainti tulosuunnassa ennen päätietä ratkaisi. Sijaitsi ennen pyörätietä, joten pyörätie kuului päätiealueeseen. Jos se ainoa kolmio olisi ollut vasta ennen päätietä, niin päätös olisi voinut olla aivan toinen.

        Rajakadun ja Kaarinan tapauksissa on päätien/-kadun ja pyörätien kolmiot erillään, joten KKO:n päätöstä ei voi suoraan soveltaa.

        Ja täytyy avoin mielin hyväksyä ajatus, että joskus kääntynyt ajoneuvo ei ole ikuisesti kääntyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsekkaa tämä lyhyt ketju läpi uudestaan ja lue myös ylempänä laittamani KKO-dokkari ilman ”eikä ole” ennakkoasennetta.
        KKO:lle oli hyvin helppo päättää asia. Ainoan kolmion sijainti tulosuunnassa ennen päätietä ratkaisi. Sijaitsi ennen pyörätietä, joten pyörätie kuului päätiealueeseen. Jos se ainoa kolmio olisi ollut vasta ennen päätietä, niin päätös olisi voinut olla aivan toinen.

        Rajakadun ja Kaarinan tapauksissa on päätien/-kadun ja pyörätien kolmiot erillään, joten KKO:n päätöstä ei voi suoraan soveltaa.

        Ja täytyy avoin mielin hyväksyä ajatus, että joskus kääntynyt ajoneuvo ei ole ikuisesti kääntyvä.

        Onko uusi tieliikennelaki kenties muuttunut sen verran että tuo "vanha" KKO:n päätös ei olisi enää ihan ajan tasalla? Eikö se haaste ole nimenomaan juuri se, että kääntynyt ajoneuvo ei ole ikuisesti kääntyvä. Missä menee se raja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko uusi tieliikennelaki kenties muuttunut sen verran että tuo "vanha" KKO:n päätös ei olisi enää ihan ajan tasalla? Eikö se haaste ole nimenomaan juuri se, että kääntynyt ajoneuvo ei ole ikuisesti kääntyvä. Missä menee se raja?

        KKO:n päätös on edelleen ihan jees. Tämän ketjun tilanteet vaan ei vastaa sitä paitsi yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KKO:n päätös on edelleen ihan jees. Tämän ketjun tilanteet vaan ei vastaa sitä paitsi yksi.

        jatkan......
        Ei ole olemassa mitään määriteltyä rajaa laissa tai KKO:ssa. Sen takia tämä asia on varsin tympäsevä. Ympäri nettiä on väittämiä, jotka eivät perustu mihinkään.

        Ja samaan aikaan Liikenneturva huutaa kurkku töröllään, että kääntyvä AINA väistää vaikkei se läheskään pidä paikkaansa.

        Kahden kolmion tilanteita/ansoja ei saisi rakentaa sen epäselvyyden vuoksi vaan aina sellainen tarvitsisi kolmannen kolmion.

        Vai mitä sulla oli mielessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkan......
        Ei ole olemassa mitään määriteltyä rajaa laissa tai KKO:ssa. Sen takia tämä asia on varsin tympäsevä. Ympäri nettiä on väittämiä, jotka eivät perustu mihinkään.

        Ja samaan aikaan Liikenneturva huutaa kurkku töröllään, että kääntyvä AINA väistää vaikkei se läheskään pidä paikkaansa.

        Kahden kolmion tilanteita/ansoja ei saisi rakentaa sen epäselvyyden vuoksi vaan aina sellainen tarvitsisi kolmannen kolmion.

        Vai mitä sulla oli mielessä?

        Niin. Tuo "aina" sana on 24 pykälässä mielestäni vähän haastava ja omituinen.

        Jos esim. ajatellaan liikenneympyrästä poistumista, niin se lukee 4) kohdassa "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä" momentissa, jossa ei ole "aina" sanaa. Silti olen siinä käsityksessä, että liikenneympyrästä poistuva väistää aina kuvatulla tavalla poistuessaan liikenneympyrästä. Onko käsitykseni väärä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Tuo "aina" sana on 24 pykälässä mielestäni vähän haastava ja omituinen.

        Jos esim. ajatellaan liikenneympyrästä poistumista, niin se lukee 4) kohdassa "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä" momentissa, jossa ei ole "aina" sanaa. Silti olen siinä käsityksessä, että liikenneympyrästä poistuva väistää aina kuvatulla tavalla poistuessaan liikenneympyrästä. Onko käsitykseni väärä?

        "Niin. Tuo "aina" sana on 24 pykälässä mielestäni vähän haastava ja omituinen."

        Ei siinä ole mitään haastavaa tai omituista.
        3. momentissa on mainittu tapaukset, joissa on väistettävä muita, vaikka 1. ja 2. momentti
        muuta sanoisi.
        Lisäksi on muistettava, että Rotan määräyksestä tuo aina-sana kumoaa myös tieliikennelain 8§:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niin. Tuo "aina" sana on 24 pykälässä mielestäni vähän haastava ja omituinen."

        Ei siinä ole mitään haastavaa tai omituista.
        3. momentissa on mainittu tapaukset, joissa on väistettävä muita, vaikka 1. ja 2. momentti
        muuta sanoisi.
        Lisäksi on muistettava, että Rotan määräyksestä tuo aina-sana kumoaa myös tieliikennelain 8§:n.

        Lakkaa jo hokemasta rotta sitä rotta tätä. Se ei aukea kuin vakioukkeleille. Kun vastaat, niin vastaa siten että kyseinen henkilö on keskustelemassa ensimmäistä kertaa. Uusia keskustelijoita syntyy joka päivä lisää tähän maailmaan.


    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja tässä taasen.
      Olin eilen pyöräilemässä juuri tuossa Kaarinan risteyksessä ja vielä varmistin, että olin nähnyt oikein.
      Siinä ei ole nyt kahta kolmiota vaan vain se jälkimmäinen kolmio lähellä autoteiden risteystä. Ensimmäinen kolmio ei ole kumossa maassa (tai käännettynä vinoon) vaan siinä tolpassa on vain pyörätie ja suojatie merkit. Nykyinen tolppa ei edes näytä siltä, että siinä olisi kolmiota ollut kiinni. Mitähän tämä järjestely meinaa väistämisvelvoitteen kannalta?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kolmio ennen pyörätien jatketta puuttuu, niin tilanne on mielestäni tämän kuvan kaltainen.

        https://i.ibb.co/HYhJ1hM/risteys.jpg

        Lisäys.: Tuo siis vain pyöräilijöiden näkökulmasta. Tuosta kuvasta kun puuttuu se autoilijan jatkeen jälkeinen kolmio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys.: Tuo siis vain pyöräilijöiden näkökulmasta. Tuosta kuvasta kun puuttuu se autoilijan jatkeen jälkeinen kolmio.

        Näin sitä itsekin ajattelisin, mutta tuo kaarinan pyörätie on tosiaan aika kaukana risteyksestä, Pyörätien edessä oleva kolmio sentään antoi harmaalta puoleltaannkin vihjeen kääntyvälle autolle, että ehkä olet edelleen kääntymässä, vaikka vilkkukin on jo sammunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sitä itsekin ajattelisin, mutta tuo kaarinan pyörätie on tosiaan aika kaukana risteyksestä, Pyörätien edessä oleva kolmio sentään antoi harmaalta puoleltaannkin vihjeen kääntyvälle autolle, että ehkä olet edelleen kääntymässä, vaikka vilkkukin on jo sammunut.

        Kannattaa kenties olla yhteydessä kuntaan kyseisestä paikasta. Olisiko syytä olla kolmio(t) tuossa paikassa? Joko autoilijoille kolmio(t), tai jos koetaan kevyenliikenteen väylän olevan liian kaukana risteyksestä, niin pyöräilijöille kolmioit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sitä itsekin ajattelisin, mutta tuo kaarinan pyörätie on tosiaan aika kaukana risteyksestä, Pyörätien edessä oleva kolmio sentään antoi harmaalta puoleltaannkin vihjeen kääntyvälle autolle, että ehkä olet edelleen kääntymässä, vaikka vilkkukin on jo sammunut.

        Ai, sulle ei avautunut KKO:n päätös ja kolmion paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, sulle ei avautunut KKO:n päätös ja kolmion paikka?

        "että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää."

        Eli kolmion paikka on tässä päätöksessä eri kuin kaarinatien nykyisessä kolmiojärjestelyssä, jossa kolmio on vain pyörätien jälkeen. Korkeimman oikeuden ratkaisussa kolmion olemassaololla ennen pyörätietä näytti olevan merkitystä päätökseen.
        Siis Google mapsin katunäkymässä näkyy kaksi kolmiota, joista toinen ennen pyörätietä ja toinen autoteiden risteyksessä, nyt siinä on vain se jälkimmäinen kolmio. Kattaako korkeimman oikeuden ratkaisu myös tällaisen tilanteen, kun perusteluissa juuri kolmion sijainnilla näytti olevan osansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää."

        Eli kolmion paikka on tässä päätöksessä eri kuin kaarinatien nykyisessä kolmiojärjestelyssä, jossa kolmio on vain pyörätien jälkeen. Korkeimman oikeuden ratkaisussa kolmion olemassaololla ennen pyörätietä näytti olevan merkitystä päätökseen.
        Siis Google mapsin katunäkymässä näkyy kaksi kolmiota, joista toinen ennen pyörätietä ja toinen autoteiden risteyksessä, nyt siinä on vain se jälkimmäinen kolmio. Kattaako korkeimman oikeuden ratkaisu myös tällaisen tilanteen, kun perusteluissa juuri kolmion sijainnilla näytti olevan osansa

        Hitto minkä vaivan olen nähnyt kirjoittamisessa,,,,,,,

        Ja nyt pitäisi jankata kaikki sama uudestaan.......


      • Anonyymi

        Meillä täällä pääkaupuni seutu välillä Myllypuro-Itäkeskus city-Market.On pyörätie ja kävelytie rinta rinnan.1km.välein maassa merkit maalattu aina: pyörätien puoli jalan-jalankulku puoli.Vieressä menee iso ajotie.Pyöräiljät ajaa jalankulkutiellä ja päälle tulee ,jos et väistä!Sama sähköpyöät,mopot.Kuin inva-pyörällä hurjasteliat kaahaa kävelytie västämättä!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa linkissä on niin rumasti virheitä, että kannattaisi harkita sen levittämisen lopettamista.
        Mitkä virheet löydät itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa linkissä on niin rumasti virheitä, että kannattaisi harkita sen levittämisen lopettamista.
        Mitkä virheet löydät itse?

        Virheitä vai se, ettei aina kerrota ihan kaikkea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheitä vai se, ettei aina kerrota ihan kaikkea?

        Ihan todellisia virheitä ja jokunen hirmuvaarallinenkin neuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan todellisia virheitä ja jokunen hirmuvaarallinenkin neuvo.

        En minä vaan löytänyt mitään vaarallista tuosta "oppaasta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä vaan löytänyt mitään vaarallista tuosta "oppaasta".

        S.13
        ”Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        Kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa.”

        Yhdistetyllä jalankulkija saa vapaasti valita kohdan missä kävelee ja saa vaihtaa sijaintiaan. Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja.

        S.21
        ”Tästä huolimatta kääntyvän ajoneuvon on AINA väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.”

        AINA ei pidä paikkaansa. Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää. Vaarallinen virhe

        S. 26
        ”Kääntyessäsi vasemmalle näytä suuntamerkkiä ja ryhmity hyvissä ajoin keskiviivan tuntumaan, pysähdy tarvittaessa. Vasemmalle kääntyvä väistää vastaantulevaa liikennettä.”

        Ei puhuta sanallakaan, että sivusuunnassa siirtyvä on väistämisvelvollinen. Vaarallinen virhe

        Väistämisessä mainitaan vain vastaantuleva. Vaarallinen virhe

        S. 27
        ”Jos ajat pysähtymättä tien yli, muista näyttää suuntamerkkiä.”

        Jos et viitsi pysähtyä suorakulmakäännöksessä, niin voi kääntyä väistämättä ketään vain näyttämällä suuntamerkkiä. Vaarallinen virhe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.13
        ”Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        Kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa.”

        Yhdistetyllä jalankulkija saa vapaasti valita kohdan missä kävelee ja saa vaihtaa sijaintiaan. Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja.

        S.21
        ”Tästä huolimatta kääntyvän ajoneuvon on AINA väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.”

        AINA ei pidä paikkaansa. Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää. Vaarallinen virhe

        S. 26
        ”Kääntyessäsi vasemmalle näytä suuntamerkkiä ja ryhmity hyvissä ajoin keskiviivan tuntumaan, pysähdy tarvittaessa. Vasemmalle kääntyvä väistää vastaantulevaa liikennettä.”

        Ei puhuta sanallakaan, että sivusuunnassa siirtyvä on väistämisvelvollinen. Vaarallinen virhe

        Väistämisessä mainitaan vain vastaantuleva. Vaarallinen virhe

        S. 27
        ”Jos ajat pysähtymättä tien yli, muista näyttää suuntamerkkiä.”

        Jos et viitsi pysähtyä suorakulmakäännöksessä, niin voi kääntyä väistämättä ketään vain näyttämällä suuntamerkkiä. Vaarallinen virhe

        Sivulla 13 oleva ”kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa” on hyvä ohje, vaikka ei mikään lain velvoite olekaan. Jokainen fiksu ymmärtää yhteiskäyttöisen väylän haasteet.

        Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa.

        Sivulla 26 lukee että: "Etenkin kääntyessä on tarkkailtava myös takaa tulevaa liikennettä ja näytettävä suuntamerkkiä ajoissa." Tuohan on nimenomaan sitä, että katsotaan ja varmistetaan, että sivusuunnassa voidaan ryhmittyä sinne keskiviivan viereen.

        Itse mainitsisin siitä, että sivulla 26 pitäisi olla myös se, että vasemmalle kääntyessä vastaantulevan liikenteen lisäksi pitää väistää mahdollisesti oikealta tulevia.

        Kuten aiemmin jo todettiin, niin ohje ei todellakaan ole mikään täydellinen ohje. Osa asioista pitäisi olla paremmin kirjoitettu. Ohje vaatii sen, että osataan ihan omasta takaa niitä liikennesääntöjä, kuten esim. perussäännön, että oikealta tulevia väistetään, elleivät he ole (syystä tai toisesta) väistämisvelvollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.13
        ”Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        Kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa.”

        Yhdistetyllä jalankulkija saa vapaasti valita kohdan missä kävelee ja saa vaihtaa sijaintiaan. Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja.

        S.21
        ”Tästä huolimatta kääntyvän ajoneuvon on AINA väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.”

        AINA ei pidä paikkaansa. Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää. Vaarallinen virhe

        S. 26
        ”Kääntyessäsi vasemmalle näytä suuntamerkkiä ja ryhmity hyvissä ajoin keskiviivan tuntumaan, pysähdy tarvittaessa. Vasemmalle kääntyvä väistää vastaantulevaa liikennettä.”

        Ei puhuta sanallakaan, että sivusuunnassa siirtyvä on väistämisvelvollinen. Vaarallinen virhe

        Väistämisessä mainitaan vain vastaantuleva. Vaarallinen virhe

        S. 27
        ”Jos ajat pysähtymättä tien yli, muista näyttää suuntamerkkiä.”

        Jos et viitsi pysähtyä suorakulmakäännöksessä, niin voi kääntyä väistämättä ketään vain näyttämällä suuntamerkkiä. Vaarallinen virhe

        Yhdistetyllä väylällä jalankulkija saa valita vapaasti sijaintinsa ja vaihtaa sijaintiaan, kun vaan tekee sen siten, ettei haittaa muuta liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetyllä väylällä jalankulkija saa valita vapaasti sijaintinsa ja vaihtaa sijaintiaan, kun vaan tekee sen siten, ettei haittaa muuta liikennettä.

        Tämä on ikuinen kinastelun aihe, mutta jotakin voi päätellä hallituksen esityksen yleisperusteluista, ja ainakin meidän perheessä on jälkikasvulle näin opetetty;

        Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.
        Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta.
        Tieliikennelain 30 § edellyttää sitä, että erityisesti on varottava lapsia, vanhuksia, vammaisia ja muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Jalankulkijan on oman turvallisuutensa takia varottava äkkinäistä siirtymistä sivusuunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ikuinen kinastelun aihe, mutta jotakin voi päätellä hallituksen esityksen yleisperusteluista, ja ainakin meidän perheessä on jälkikasvulle näin opetetty;

        Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.
        Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta.
        Tieliikennelain 30 § edellyttää sitä, että erityisesti on varottava lapsia, vanhuksia, vammaisia ja muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Jalankulkijan on oman turvallisuutensa takia varottava äkkinäistä siirtymistä sivusuunnassa.

        Olet katsonut hallituksen esityksen vanhan ( kumotun ) lain perusteluosaa.

        Mainitsit 30 §:n. Selkeimpänä esimerkkinä siitä löytyy fiba. Nykyinen 30 §
        "30 §
        Kohtaaminen
        Ajoneuvolla on sivuutettava vastaantuleva ajoneuvo oikealta. Vastakkaisilta suunnilta saavuttaessa saa vastaantulevan ajoneuvon sivuuttaa kuitenkin vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen, jos kumpikin aikoo kääntyä risteyksessä vasemmalle.

        Ajoneuvojen välille on kohdattaessa jätettävä riittävästi tilaa. Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä."

        Korjaathan esityksesi....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetyllä väylällä jalankulkija saa valita vapaasti sijaintinsa ja vaihtaa sijaintiaan, kun vaan tekee sen siten, ettei haittaa muuta liikennettä.

        Tarkoituksellinen, tahallinen estäminen on jalankulkijalta kielletty.

        Yksikin jalankulkija on jalankulkuliikennettä. Pyöräilijä on se, joka haittaa jalankulkuliikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoituksellinen, tahallinen estäminen on jalankulkijalta kielletty.

        Yksikin jalankulkija on jalankulkuliikennettä. Pyöräilijä on se, joka haittaa jalankulkuliikennettä.

        Ei pyöräilijä haittaa jalankulkuliikennettä lakia noudattaessaan. Mitään ongelmaa ei ole, kun kaikki toimivat kuten laki edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivulla 13 oleva ”kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa” on hyvä ohje, vaikka ei mikään lain velvoite olekaan. Jokainen fiksu ymmärtää yhteiskäyttöisen väylän haasteet.

        Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa.

        Sivulla 26 lukee että: "Etenkin kääntyessä on tarkkailtava myös takaa tulevaa liikennettä ja näytettävä suuntamerkkiä ajoissa." Tuohan on nimenomaan sitä, että katsotaan ja varmistetaan, että sivusuunnassa voidaan ryhmittyä sinne keskiviivan viereen.

        Itse mainitsisin siitä, että sivulla 26 pitäisi olla myös se, että vasemmalle kääntyessä vastaantulevan liikenteen lisäksi pitää väistää mahdollisesti oikealta tulevia.

        Kuten aiemmin jo todettiin, niin ohje ei todellakaan ole mikään täydellinen ohje. Osa asioista pitäisi olla paremmin kirjoitettu. Ohje vaatii sen, että osataan ihan omasta takaa niitä liikennesääntöjä, kuten esim. perussäännön, että oikealta tulevia väistetään, elleivät he ole (syystä tai toisesta) väistämisvelvollisia.

        ”Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa.”

        Kerro tänne nuo kaikki kohdat/tilanteet, jotka sinulle tulee mieleen, jolloin ajavaa pyöräilijää joko ei väistetä tai väistetään.

        ”Sivulla 26 lukee että: "Etenkin kääntyessä on tarkkailtava myös takaa tulevaa liikennettä ja näytettävä suuntamerkkiä ajoissa." Tuohan on nimenomaan sitä, että katsotaan ja varmistetaan, että sivusuunnassa voidaan ryhmittyä sinne keskiviivan viereen.”

        Kryptinen ilmaisu ei avaudu jollekin 10 v:lle, jotka ovat näiden ohjelappusten kohde/varassa kouluissa ja kirjastoissa.
        Tuosta pitää olla hyvin selkeä ilmaisu, jotta pykälä avautuu ja ettei väistetä pelkästään about vierellä olevia vaan kaukaakin takaa.
        35 §
        ”Ajoneuvolla saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.”

        Hyvin vaarallista esittää epätarkasti.

        Tulisi myös esittää, että ryhmittymiskääntyminen on aina vaikea ja vaarallinen vaihtoehto. Tulisi suosia suorakulmakäännöstä.
        Tosin tuolla selvityksellä kohde valitsee pysähtymättömän vaihtoehdon, kun siinä ei tarvitse väistää ketään kunhan näyttää suuntamerkkiä.

        ”Itse mainitsisin siitä, että sivulla 26 pitäisi olla myös se, että vasemmalle kääntyessä vastaantulevan liikenteen lisäksi pitää väistää mahdollisesti oikealta tulevia.”

        Tuossa pyörä ajaa ajoradalla ja joskus väistetään mm. vasemmalta tulijoitakin ja joskus ei väistetä vastaantulijaa. Väistämisestä tulisi mainita vain, että ne vaihtelevat tilanteen ja liikennemerkkien mukaan ( jolloin kohde ehkä ymmärtäisi hakea monimutkaista isäselvitystä )
        TAI
        eri vaihtoehdot tulisi käydä läpi ( pitkä värssy ).

        ”Kuten aiemmin jo todettiin, niin ohje ei todellakaan ole mikään täydellinen ohje. Osa asioista pitäisi olla paremmin kirjoitettu. Ohje vaatii sen, että osataan ihan omasta takaa niitä liikennesääntöjä, kuten esim. perussäännön, että oikealta tulevia väistetään, elleivät he ole (syystä tai toisesta) väistämisvelvollisia.”

        Ohjeen kohderyhmä on juuri sellainen, jolle ei missään tapauksessa tulisi esittää mitään epätarkkoja, huolimattomia tai vaarallisiakin neuvoja eikä edellyttää aikaisempaa oikeaa tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoituksellinen, tahallinen estäminen on jalankulkijalta kielletty.

        Yksikin jalankulkija on jalankulkuliikennettä. Pyöräilijä on se, joka haittaa jalankulkuliikennettä.

        Kumpikaan ei haittaa toisiaan kun toimivat järkevästi yhdistetyllä väylällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet katsonut hallituksen esityksen vanhan ( kumotun ) lain perusteluosaa.

        Mainitsit 30 §:n. Selkeimpänä esimerkkinä siitä löytyy fiba. Nykyinen 30 §
        "30 §
        Kohtaaminen
        Ajoneuvolla on sivuutettava vastaantuleva ajoneuvo oikealta. Vastakkaisilta suunnilta saavuttaessa saa vastaantulevan ajoneuvon sivuuttaa kuitenkin vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen, jos kumpikin aikoo kääntyä risteyksessä vasemmalle.

        Ajoneuvojen välille on kohdattaessa jätettävä riittävästi tilaa. Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä."

        Korjaathan esityksesi....

        Hallituksen esityksen yksityiskohtaiset perustelut alta 13 § kohdasta löytyy tämä:

        "Pykälän 2 momentin mukaan jalankulkijan olisi käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa, jos jalkakäytävää tai piennarta ei olisi tai milloin sillä kulkeminen ei kävisi haitatta päinsä.

        Suomessa on paljon yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä rinnakkain. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan."

        Velvollisuus ei siis estä kulkemasta yhdistetyllä väylällä käsi kädessä. Silti kyseisestä velvollisuudesta puhutaan tuossa myös Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisen väylän kohdalla, kuten näkyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksen yksityiskohtaiset perustelut alta 13 § kohdasta löytyy tämä:

        "Pykälän 2 momentin mukaan jalankulkijan olisi käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa, jos jalkakäytävää tai piennarta ei olisi tai milloin sillä kulkeminen ei kävisi haitatta päinsä.

        Suomessa on paljon yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä rinnakkain. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan."

        Velvollisuus ei siis estä kulkemasta yhdistetyllä väylällä käsi kädessä. Silti kyseisestä velvollisuudesta puhutaan tuossa myös Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisen väylän kohdalla, kuten näkyy.

        "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Yksiselitteisesti reuna koskee vain pelkkää pyörätietä, ei yhdistettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Yksiselitteisesti reuna koskee vain pelkkää pyörätietä, ei yhdistettyä.

        Hallituksen esityksen tulkinta on eri mieltä kanssasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Yksiselitteisesti reuna koskee vain pelkkää pyörätietä, ei yhdistettyä.

        "Suomessa on paljon yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä rinnakkain. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan."

        Tuo luetaan kokonaisuutena ja selvästi käy ilmi se, minkä tyyppisestä väylästä puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksen tulkinta on eri mieltä kanssasi.

        Ei ole. Siinäkin puhutaan tämän asian kohdalla vain pyörätiestä,

        Aloita funtsiminen tuosta pykälän alusta "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole......"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivulla 13 oleva ”kävelijä kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa” on hyvä ohje, vaikka ei mikään lain velvoite olekaan. Jokainen fiksu ymmärtää yhteiskäyttöisen väylän haasteet.

        Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa.

        Sivulla 26 lukee että: "Etenkin kääntyessä on tarkkailtava myös takaa tulevaa liikennettä ja näytettävä suuntamerkkiä ajoissa." Tuohan on nimenomaan sitä, että katsotaan ja varmistetaan, että sivusuunnassa voidaan ryhmittyä sinne keskiviivan viereen.

        Itse mainitsisin siitä, että sivulla 26 pitäisi olla myös se, että vasemmalle kääntyessä vastaantulevan liikenteen lisäksi pitää väistää mahdollisesti oikealta tulevia.

        Kuten aiemmin jo todettiin, niin ohje ei todellakaan ole mikään täydellinen ohje. Osa asioista pitäisi olla paremmin kirjoitettu. Ohje vaatii sen, että osataan ihan omasta takaa niitä liikennesääntöjä, kuten esim. perussäännön, että oikealta tulevia väistetään, elleivät he ole (syystä tai toisesta) väistämisvelvollisia.

        "Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa."

        Listaasi ei näy vieläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Väität sivu 21 liittyen että: "Vain hyvin harvoissa tapauksissa kääntyvä väistää." Minä taas väitän päinvastaista, eli ajoradan kääntyvän ajoneuvo väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa aika monessakin kohdissa."

        Listaasi ei näy vieläkään.

        Pitääkö listata lähes jokainen normaali risteys, joka tästä maasta löytyy?

        Otetaan summamutikassa vaikka tämä risteys:
        https://goo.gl/maps/EtbuQtGUaewXucTCA

        Tuossa esimerkissä joka suunnasta tuleva ajoradan liikenne väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Kääntyvät väistävät kääntymisen takia ja kolmas suunta kolmion velvoittamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö listata lähes jokainen normaali risteys, joka tästä maasta löytyy?

        Otetaan summamutikassa vaikka tämä risteys:
        https://goo.gl/maps/EtbuQtGUaewXucTCA

        Tuossa esimerkissä joka suunnasta tuleva ajoradan liikenne väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Kääntyvät väistävät kääntymisen takia ja kolmas suunta kolmion velvoittamana.

        No ni, nyt on saatu listaasi yksi tilanne: pyörätie ja sen jatke.

        Sitten seuraava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö listata lähes jokainen normaali risteys, joka tästä maasta löytyy?

        Otetaan summamutikassa vaikka tämä risteys:
        https://goo.gl/maps/EtbuQtGUaewXucTCA

        Tuossa esimerkissä joka suunnasta tuleva ajoradan liikenne väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Kääntyvät väistävät kääntymisen takia ja kolmas suunta kolmion velvoittamana.

        Olet oikeassa, että tuossa esimerkkitilanteessa kääntyvä väistää pyörätie/yhdistettyä ajavaa pyörää. Se pyörätie/yhdistetty jääkin sitten ainoaksi tilanteeksi, jossa ajamalla ylitykseen tulevaa pyörää väistetään.
        Kaikissa muissa tapauksissa ajamalla ylitykseen tulevan pyörän on väistettävä kääntyviäkin.

        Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, että tuossa esimerkkitilanteessa kääntyvä väistää pyörätie/yhdistettyä ajavaa pyörää. Se pyörätie/yhdistetty jääkin sitten ainoaksi tilanteeksi, jossa ajamalla ylitykseen tulevaa pyörää väistetään.
        Kaikissa muissa tapauksissa ajamalla ylitykseen tulevan pyörän on väistettävä kääntyviäkin.

        Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä.

        Olet väärässä. Kyllä löytyy muitakin tilanteita, jossa kääntyvä väistää risteävää tietä ylittäviä. Tässä yksi esimerkki.

        https://goo.gl/maps/GB917zAEzJV5E7Lx9

        Kuvassa musta auto väistää, jos tämä kääntyy vasemmalle. Tuossa kohtaa alkaa kevyenliikenteen väylä ja pyöräilijä tulee kuvasuunnasta tien reunaa pitkin.

        Myös kaikki tilanteet, jossa pyöräilijä ajaa ajoradan reunaa ja jatkaa suoraan ovat sellaisia, jossa häntä väistetään. Sinun väitteesi "Kaikissa muissa tapauksissa ajamalla ylitykseen tulevan pyörän on väistettävä kääntyviäkin." on siis tässä kohtaa yhtä vaarallinen kuin liikenneturvan väite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä löytyy muitakin tilanteita, jossa kääntyvä väistää risteävää tietä ylittäviä. Tässä yksi esimerkki.

        https://goo.gl/maps/GB917zAEzJV5E7Lx9

        Kuvassa musta auto väistää, jos tämä kääntyy vasemmalle. Tuossa kohtaa alkaa kevyenliikenteen väylä ja pyöräilijä tulee kuvasuunnasta tien reunaa pitkin.

        Myös kaikki tilanteet, jossa pyöräilijä ajaa ajoradan reunaa ja jatkaa suoraan ovat sellaisia, jossa häntä väistetään. Sinun väitteesi "Kaikissa muissa tapauksissa ajamalla ylitykseen tulevan pyörän on väistettävä kääntyviäkin." on siis tässä kohtaa yhtä vaarallinen kuin liikenneturvan väite.

        Lähdin ajatuksesta, että puhutaan niistä, jotka *eivät ole* samalla tieuralla/ajoradalla.
        Nuo esimerkkisi ovat itsestäänselvyyksiä, jotka koskee kaikkia ajoneuvoja ja kaikkia väistettäviä ajoneuvoja.

        Edelleenkin Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä löytyy muitakin tilanteita, jossa kääntyvä väistää risteävää tietä ylittäviä. Tässä yksi esimerkki.

        https://goo.gl/maps/GB917zAEzJV5E7Lx9

        Kuvassa musta auto väistää, jos tämä kääntyy vasemmalle. Tuossa kohtaa alkaa kevyenliikenteen väylä ja pyöräilijä tulee kuvasuunnasta tien reunaa pitkin.

        Myös kaikki tilanteet, jossa pyöräilijä ajaa ajoradan reunaa ja jatkaa suoraan ovat sellaisia, jossa häntä väistetään. Sinun väitteesi "Kaikissa muissa tapauksissa ajamalla ylitykseen tulevan pyörän on väistettävä kääntyviäkin." on siis tässä kohtaa yhtä vaarallinen kuin liikenneturvan väite.

        ..........mutta hyvä, että otit tuonkin asian kuitenkin esiin.
        Tämän asian kanssa kait on lähinnä ongelmia pääkaupunkiseudulla, jossa pyörät ajavat missä vaan/kaikkialla ja sieltä vauhdilla ylittävät rehvakkaasti tien kääntyvän eteen - laittomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdin ajatuksesta, että puhutaan niistä, jotka *eivät ole* samalla tieuralla/ajoradalla.
        Nuo esimerkkisi ovat itsestäänselvyyksiä, jotka koskee kaikkia ajoneuvoja ja kaikkia väistettäviä ajoneuvoja.

        Edelleenkin Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä.

        "Lähdin ajatuksesta, että puhutaan niistä, jotka *eivät ole* samalla tieuralla/ajoradalla.
        Nuo esimerkkisi ovat itsestäänselvyyksiä, jotka koskee kaikkia ajoneuvoja ja kaikkia väistettäviä ajoneuvoja.

        Edelleenkin Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä."

        Aika epätoivoinen sepustus. Mitä tarkoittaa "samalla tieuralla"?
        Jos pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä kuuluvat tiehen väistää kääntyvä aina.
        Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla tai pientareella, väistää kääntyvä aina.
        Jos on erillinen pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, ei useinkaan ole kääntyviä ajoneuvoja

        Kirjoituksistasi tulee mieleen Rotta, joka kiven kovaan väittää, että "AINA väistää" kumoaa jopa tieliikennelain 8 §:n. Ehkä sinäkin vielä tuot esiin tapauksen, jossa liikennettä ohjataan valoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähdin ajatuksesta, että puhutaan niistä, jotka *eivät ole* samalla tieuralla/ajoradalla.
        Nuo esimerkkisi ovat itsestäänselvyyksiä, jotka koskee kaikkia ajoneuvoja ja kaikkia väistettäviä ajoneuvoja.

        Edelleenkin Liikenneturvan väittämä, että kääntyvä AINA väistää pyörää on järkyttävän väärä."

        Aika epätoivoinen sepustus. Mitä tarkoittaa "samalla tieuralla"?
        Jos pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä kuuluvat tiehen väistää kääntyvä aina.
        Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla tai pientareella, väistää kääntyvä aina.
        Jos on erillinen pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, ei useinkaan ole kääntyviä ajoneuvoja

        Kirjoituksistasi tulee mieleen Rotta, joka kiven kovaan väittää, että "AINA väistää" kumoaa jopa tieliikennelain 8 §:n. Ehkä sinäkin vielä tuot esiin tapauksen, jossa liikennettä ohjataan valoilla.

        No, kitise nyt, jos siitä tulee hyvä mieli. Onhan sulla jo paljon kokemusta kitisemisestä Rotasta ja pippelistä.


    • Anonyymi

      Lukekaa edes mihin ketjuun kirjoitatte.

      • Anonyymi

        Mitähän ihme kinastelijapellejä tänne kirjoittaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe