Likinäkö nuorella. Voiko johtua jostain sairaudesta joka vie näön?

Anonyymi

Olen 15 vuotias poika ja olen likinäköinen. Tuntuu että näen kokoajan huonommin kauas . Voiko tämä johtua jostain sairaudesta tai jostain?

6

306

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei johdu sairaudesta. Likinäkö yleensä lisääntyy tiettyyn ikään saakka. Usein se loppuu kun pituuskasvukin loppuu, mutta joillakin jatkuu pitempään. Olet kai hankkinut silmälasit?

• Anonyymi

99% varmuudella ei johdu mistään sairaudesta. Varsinkin ensimmäisiä silmälaseja hankkiessa kannattaa käydä silmälääkärissä, ei pelkästään optikolla ja tutkituttaa silmät. Myöhemmin sitten silmälääkärille voi poiketa harvemmin ja lasien uusimiseen riittää optikkokin.

• Anonyymi

Likinäön lisääntyminen liittyy mm. runsaaseen sisällä oloon ja lähityöskentelyyn. Eli paras tapa välttyä likinäöltä olisi ulkoilla kasvuiässä useita tunteja päivässä. Nykylapsethan eivät sitä enää tee.

Likinäkö on silmämunan kasvuhäiriö. Silmästä tulee liian pitkä. Voimakas likinäkö itsessään altistaa joillekin silmäsairauksille, vaikka itsessään likinäkö ei ole sairaus. Lasten likinäön kehittymisen ehkäisyyn on olemassa erityisiä piilolinssejä, mutta suomalaiset silmälääkärit suhtautuvat asiaan kielteisesti.

Toki näön voi korjauttaa aikanaan silmäleikkauksella, mutta riskinsä siinäkin on. Sitä paitsi keski-iässä ikänäkö alkaa vaivata myös likinäköistä. Eli on hankalaa pärjätä kokonaan ilman silmälaseja, koska lähi- ja kaukonäölle on eri arvot.

• Anonyymi

sori nyt vaan mutta mä sain silmälasit 10 vuotiaana eli 80-luvulla,Silloin ei ollut vielä nettiä. Mä huomasin oman likinäköni koulussa kokeen aikana kun en nähnyt taululle.

• Anonyymi

Likinäköisyys on käytännössä aina perinnöllinen ominaisuus, eikä siihen pysty vaikuttamaan mitenkään omilla toimillaan (ei auta ulkoilut tai vastaava). Esimerkiksi poikani on likinäköinen ja se havaittiin jo koulun ensimmäisellä luokalla kun ei nähnyt taululle. Perinnöllisyys löytyi appiukon äidiltä, hänellä oli todelliset "pullonpohjalasit". Meillä vanhemmilla ei ole kummallakaan likinäköisyyttä, joten se ei ole välttämättä suoraan periytyvää.

Likinäköisyys ei ole yleensä sairaudesta johtuvaa ja se lisääntyy iän mukana johonkin vaiheeseen. Sitten vanhempana kun silmiin alkaa tulla ikänäköisyyttä, likinäkö "korjaantuu" hieman ja jos likinäköisyys on ollut lievää, pääsee jopa kokonaan eroon silmälaseista. Esimerkiksi itselläni lukulasien vahvuus on 3,5 kun nuorena en tarvinnut lainkaan silmälaseja.

• Anonyymi

Likinäkö ei ole sairaus eikä johdu sairaudesta. Likinäköisyys yleensä lisääntyy koko nuoruusajan ja usein vielä aikuisenakin. Siksi tarvitaan uudet voimakkaammat silmälasit parin vuoden välein.

Likinäköisyyttä ei voi ehkäistä eikä siihen vaikuta oma toiminta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      114
      5199
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      437
      1649
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      199
      1183
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1143
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1109
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1030
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      941
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      931
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      896
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      836
    Aihe