Vastuullista journalismia -logo
Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.
IS: Tämän takia tartuntamäärät eivät romahda
THL:n ylilääkärin mukaan syy on rokotusjärjestyksessä.
Rokotusten nopeasta edistymisestä huolimatta koronatartunojen määrä on jopa hieman noussut viime viikkoina. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynekin mukaan syynä on rokotettujen ikärakenne. Asiasta uutisoi Ilta-Sanomat.
Ensimmäisen rokotuksen on saanut sunnuntaihin mennessä noin 41 prosenttia yli 16-vuotiaasta väestöstä, eli noin kaksi miljoonaa ihmistä. Rokotukset kuitenkin kohdistuvat pääsääntöisesti vanhempiin ikäryhmiin, jotka myös levittävät tautia vähemmän.
Suomessa rokotusjärjestyksessä on edetty riskiryhmien ulkopuolella ikäryhmittäin, vanhimmista nuorempiin.
– Niissä ikäluokissa, jotka levittävät virusta kaikista eniten, rokotekattavuus on nyt alle 20 prosenttia. Kun 20–40-vuotiaiden rokotekattavuus saadaan korkealle, sitten se alkaa näkyä kohtuullisen järeästi tartuntaluvuissa, Nohynek kommentoi.
Nohynek muistuttaa, että koronavirusepidemia ei Suomessa ole vielä ohi. Turvavälien pitämistä, kasvomaskien käyttöä, kokoontumisten välttämisiä ja muita varotoimia on toistaiseksi syytä jatkaa.
Mikäli varotoimia laiminlyödään, on uhkana, että koronatartunnat ryöpsähtävät uudelleen kasvuun. Rokotusten ikäjakauman vuoksi edes suuri rokotettujen määrä ei siis riitä vielä takaamaan laumasuojaa.
– Ei saa tulla sellaista virhekuvitelmaa, että kyllä tämä jo tästä. Ei voi alkaa elää kuin pellossa, Nohynek tiivistää.
https://www.verkkouutiset.fi/is-taman-takia-tartuntamaarat-eivat-romahda/#439b70a4
ARTTU RINTANEN | 09.05.2021 | 08:48- päivitetty 09.05.2021 | 08:54
Tämän takia tartuntamäärät eivät romahda, THL:n ylilääkärin mukaan syy on rokotusjärjestyksessä.
Anonyymi
3
51
Vastaukset
- Anonyymi
Sehän täytyy siis muuttaa!!!?
- Anonyymi
MIKSI sitä ei muuteta?
- Anonyymi
Ihminen tartuttaa toisen ihmisen. Syy on siinä, ettei pysytä etäällä muista. Syy on myös liikkumisessa ja matkustelussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1282177Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441811- 381488
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii291295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941163- 541133
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua26926Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327867Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104810Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53722