Tämän takia tartuntamäärät eivät romahda, THL:n ylilääkärin mukaan syy on rokotusjärjestyksessä.

Anonyymi

Vastuullista journalismia -logo
Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.

IS: Tämän takia tartuntamäärät eivät romahda

THL:n ylilääkärin mukaan syy on rokotusjärjestyksessä.

Rokotusten nopeasta edistymisestä huolimatta koronatartunojen määrä on jopa hieman noussut viime viikkoina. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynekin mukaan syynä on rokotettujen ikärakenne. Asiasta uutisoi Ilta-Sanomat.

Ensimmäisen rokotuksen on saanut sunnuntaihin mennessä noin 41 prosenttia yli 16-vuotiaasta väestöstä, eli noin kaksi miljoonaa ihmistä. Rokotukset kuitenkin kohdistuvat pääsääntöisesti vanhempiin ikäryhmiin, jotka myös levittävät tautia vähemmän.

Suomessa rokotusjärjestyksessä on edetty riskiryhmien ulkopuolella ikäryhmittäin, vanhimmista nuorempiin.

– Niissä ikäluokissa, jotka levittävät virusta kaikista eniten, rokotekattavuus on nyt alle 20 prosenttia. Kun 20–40-vuotiaiden rokotekattavuus saadaan korkealle, sitten se alkaa näkyä kohtuullisen järeästi tartuntaluvuissa, Nohynek kommentoi.

Nohynek muistuttaa, että koronavirusepidemia ei Suomessa ole vielä ohi. Turvavälien pitämistä, kasvomaskien käyttöä, kokoontumisten välttämisiä ja muita varotoimia on toistaiseksi syytä jatkaa.

Mikäli varotoimia laiminlyödään, on uhkana, että koronatartunnat ryöpsähtävät uudelleen kasvuun. Rokotusten ikäjakauman vuoksi edes suuri rokotettujen määrä ei siis riitä vielä takaamaan laumasuojaa.

– Ei saa tulla sellaista virhekuvitelmaa, että kyllä tämä jo tästä. Ei voi alkaa elää kuin pellossa, Nohynek tiivistää.

https://www.verkkouutiset.fi/is-taman-takia-tartuntamaarat-eivat-romahda/#439b70a4

ARTTU RINTANEN | 09.05.2021 | 08:48- päivitetty 09.05.2021 | 08:54

3

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sehän täytyy siis muuttaa!!!?

• Anonyymi

MIKSI sitä ei muuteta?

• Anonyymi

Ihminen tartuttaa toisen ihmisen. Syy on siinä, ettei pysytä etäällä muista. Syy on myös liikkumisessa ja matkustelussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      128
      2177
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1811
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      38
      1488
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1295
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1163
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1133
    7. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      26
      926
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      867
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      810
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      722
    Aihe