Miksi ihokarvat lähtee ja hiuksetkin ohenee, ikäkö vai joku sairaus?

Anonyymi

Onko se vain ikä, kun ihokarvat on harvenneet ja tukka ohenee. Ennen oli paljon karvoja käsissä ja jaloissa, mutta nyt ne on ihan sileät. Tukkakin ohentunut. Vai onko joku sairaus joka aiheuttaa karavakatoa. Kysyn täältä kun en löydä netistä asiasta mitään. Lähinnä mietin että onko taustalla joku sairaus. Vai lähteekö muiltakin karvat kun ikää tulee.

34

5322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä karvat lähtee iän mukana. Minulla hiukset ovat vahvat, ihan yhtä vahvat kuin nuorena. Sääri ja kainalokarvoja ei ole tarvinnut enää ajaa. Intiimikarvoitus kuulemma ei olekaan muotia, siinä en ole muodikas puska on vähän harmaantunut mutta tuuhea.

• Anonyymi

Mitä helkkaria. Olet oikeassa. Sääri- ja käsivarsikarvat ovat hävinneet kokonaan. Vanha ei-kimmoisa iho vain. Piti panna paremmat rillit, josko ovat laonneet. Ei niitä ole. Alapään karvat ja kulmakarvat ovat myös ohenneet. Nuorena jouduin poikkasta alapään karvat kun tuntui että kasvavat polviin asti.
      Tukka kasvaa edelleen runsaasti ja ripset ovat entiset keskimittaiset ja –paksuiset. Ei ainakaan tietääkseni pitäisi mitään tautia olla.

• Anonyymi

Kolesterolilääke saattaa aiheuttaa karvakatoa, samoin maksasairaudet.

• Anonyymi

Ikääntymisestä se johtuu. Ei kannata ensimmäisenä epäillä sairautta.
      Se voi alkaa jo 70 vuoden paikkeilla.

• Anonyymi

Tuo karvojen lähteminen ja oheneminen saattaa alkaa jo aiemminkin, ilman että on jokin sairaus. Varmaankin yksilöllistä tuokin.
      Näin meitä "riisutaan." Vanhuus tulee.

• Anonyymi

Seleeni on tärkeä rakenneosa monissa entsyymeissä ja selenoproteiineissa, jotka tukevat aineenvaihduntaa, lisääntymistä, immuniteettia,
      aivojen terveyttä,
      sydämen ja verisuoniston kuntoa
      sekä ihon, hiusten ja kynsien terveyttä !!!

Se neutraloi happiradikaaleja ja suojaa elimistöä hapetusstressiltä. Seleeni toimii elimistössä yhteistyössä ainakin A-, C- ja E-vitamiinien kanssa, lisäten näiden aineiden yhteistä synergiaa. Myös kilpirauhasen hormonitoiminta tarvitsee jodin ohella riittävästi seleeniä, jotta aktiivista T3-kilpirauhashormonia syntyy riittävästi.

• Anonyymi

SELEENI on elintärkeä hivenaine, jota on niukasti Suomen maaperässä ja eräillä alueilla Aasiassa. USA:ssa ja Kanadassa seleeniä on eräin paikoin maaperässä jopa liikaa.

Seleeni todettiin eläimille ja ihmiselle välttämättömäksi hivenaineeksi vasta 1960-luvulla. Seleeniä alettiin lisätä Suomessa viljan lannoitteisiin vuonna 1984 ja nykyisin sitä lisätään
        Y-lannoitteisiin 10 mg/kg, tämä toimenpide on poistanut pahimmat seleenin puutosoireet ihmisillä.

Leipomotuotteiden tekoon käytetään kuitenkin nykyisin pääosin ulkomaista viljaa, joka ei välttämättä sisällä riittävästi seleeniä. Kotimainen vilja menee pääasiassa rehuteollisuuden käyttöön tai vientiin.

Esimerkiksi Iso-Britanniassa seleenin saanti romahti 60 mikrogrammasta 34 mikrogrammaan sen jälkeen, kun seleenipitoisen viljan tuonti USA:sta loppui. Eläinten lääkinnässä seleeniä on käytetty jo pitkään.

SELEENIN TARVE JA SAANTISUOSITUKSET
        Seleenin päivittäiseksi saantisuositukseksi on Suomessa ja muuallakin EU-alueella määritetty 55 mikrogrammaa. Turvalliseksi päiväsaannin ylärajaksi aikuisille on arvioitu 300 mikrogrammaa.

Tutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että optimaalinen tarve eri ihmisten välillä saattaa erota huomattavasti riippuen perimästä, ympäristötekijöistä ja elämäntilanteesta.

Erityisesti stressi, ympäristömyrkyt ja erilaiset sairaudet kuluttavat seleeniä elimistössä. Muun muassa s e n i o r i t näyttäisivät selvästi hyötyvän seleenin saannista ravintolisinä, erityisesti maissa, joissa seleenin saanti ravinnosta on vähäistä. Suomalaiset saavat pääosan seleenistään viljatuotteista, maidosta ja lihasta, myös pähkinät ovat hyvä seleenin lähde.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

SELEENI on elintärkeä hivenaine, jota on niukasti Suomen maaperässä ja eräillä alueilla Aasiassa. USA:ssa ja Kanadassa seleeniä on eräin paikoin maaperässä jopa liikaa.

Seleeni todettiin eläimille ja ihmiselle välttämättömäksi hivenaineeksi vasta 1960-luvulla. Seleeniä alettiin lisätä Suomessa viljan lannoitteisiin vuonna 1984 ja nykyisin sitä lisätään
        Y-lannoitteisiin 10 mg/kg, tämä toimenpide on poistanut pahimmat seleenin puutosoireet ihmisillä.

Leipomotuotteiden tekoon käytetään kuitenkin nykyisin pääosin ulkomaista viljaa, joka ei välttämättä sisällä riittävästi seleeniä. Kotimainen vilja menee pääasiassa rehuteollisuuden käyttöön tai vientiin.

Esimerkiksi Iso-Britanniassa seleenin saanti romahti 60 mikrogrammasta 34 mikrogrammaan sen jälkeen, kun seleenipitoisen viljan tuonti USA:sta loppui. Eläinten lääkinnässä seleeniä on käytetty jo pitkään.

SELEENIN TARVE JA SAANTISUOSITUKSET
        Seleenin päivittäiseksi saantisuositukseksi on Suomessa ja muuallakin EU-alueella määritetty 55 mikrogrammaa. Turvalliseksi päiväsaannin ylärajaksi aikuisille on arvioitu 300 mikrogrammaa.

Tutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että optimaalinen tarve eri ihmisten välillä saattaa erota huomattavasti riippuen perimästä, ympäristötekijöistä ja elämäntilanteesta.

Erityisesti stressi, ympäristömyrkyt ja erilaiset sairaudet kuluttavat seleeniä elimistössä. Muun muassa s e n i o r i t näyttäisivät selvästi hyötyvän seleenin saannista ravintolisinä, erityisesti maissa, joissa seleenin saanti ravinnosta on vähäistä. Suomalaiset saavat pääosan seleenistään viljatuotteista, maidosta ja lihasta, myös pähkinät ovat hyvä seleenin lähde.

Kalat ja äyriäiset ovat hyviä seleenin lähteitä. Myös esimerkiksi viljat, maito ja liha voivat sisältää seleeniä.
        Miksi ihmeessä pitäisi saada sääri- ja käsivarsikarvat kasvamaan.

• Anonyymi

Eipä tosiaan tarvitse enää usein kainalokarvoja ajella ja hiukset tippuvat.
      Jostain syystä kynnet kasvavat kuitenkin vikkelästi. Joka viikko pitää leikata sormienkynnet ja varpaistakin muutaman viikon välein.
      Joskus nimet unohtuvat etenkin telkkarin tutuista, muutaman ajan päästä muistuvat.

• Anonyymi

Nimien unohtelu on tyypillistä aivoverisuonirappeumaperäiselle muistisaiaraudelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimien unohtelu on tyypillistä aivoverisuonirappeumaperäiselle muistisaiaraudelle.

Eikö se ole normaalia 70 -ihmisille? Nimet muistuvat hetken päästä. Kyse ei ole omaisista vaan kauan tavatuista tai ihan vaan poliitikoista ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se ole normaalia 70 -ihmisille? Nimet muistuvat hetken päästä. Kyse ei ole omaisista vaan kauan tavatuista tai ihan vaan poliitikoista ym.

Nimet voivat unohtua muutenkin joskus, mutta jos sitä tapahtuu usein,
        kannattaa mennä päänkuvaan. Se selvittää asioita, onko muistisairauden alku
        ja minkä muistisairauden. Niitähän on monta. Verisuoniperäistä on joka viides.
        Joka päivä neljä ihmistä saa muistisairausdiagnoosin.

Itse unohtelen kaikkia nimiä, julkisuuden ihmistenkin, jotka olen "aina tiennyt".
        En saa millään päähäni tunnettujen ihmisten nimiä.
        Myöhemmin ne pulpahtavat mieleen.
        Se on vähän kausiluontoistakin. Joskus on heikompia jaksoja, joskus muistaa hyvinkin.
        Menin muista syistä pään magneettikuvaan.
        "Sivutuotteena" kävi ilmi aivoverisuonirappeuma.
        Murskaava tieto.
        Se tarkoittaa, että itsenäistä aikaa on enää vähän.
        Kohta kai makaa muumiona syötettävänä.

Verisuoniperäinen muistisairaus etenee portaittain, ensimmäinen aste on fazekas 1,
        fazekas 2:ssa joutuu lääkitykselle ja sairaus voi pahentua yht'äkkiä. Viikossa voi mennä muisti seulaksi.

Olen 1950 syntynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse unohtelen kaikkia nimiä, julkisuuden ihmistenkin, jotka olen "aina tiennyt".
        Se on vähän kausiluontoistakin. Joskus on heikompia jaksoja, joskus muistaa hyvinkin.
        Murskaava tieto.

Verisuoniperäinen muistisairaus etenee portaittain, ensimmäinen aste on fazekas 1,
        fazekas 2:ssa joutuu lääkitykselle ja sairaus voi pahentua yht'äkkiä. Viikossa voi mennä muisti seulaksi.

Olen 1950 syntynyt.

Terveyskeskuksen muistitestissä pärjäsin aika hyvin. En olisi uskonut
        magneetikuvan tulosta. Ehkä se ei aina korreloi muistisairauden kanssa ?
        En ole vielä päässyt neurologille. En tiedä asiasta omalla kohdallani enempää.
        Yritän olla masentumatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Murskaava tieto.

Olen 1950 syntynyt.

Tsemppiä sinulle ! Älä masennu, iloa päiviisi !
        Tsemppasin sinua jo illalla, mutta kommnetti on poistettu,
        Kuten huomaa: 1 kommentti poistettu.
        O n k o täällä joku ihan s a i r a s ihminen seassa,
        joka poistaa kannustuksetk i n, joita joku saa ??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

• Anonyymi

Minun ystävä kuoli alzheimeriin 68 vuotiaana.

• Anonyymi

Otan osaa. Surullista ja joku valittaa hiustenlähtöä.

• Anonyymi

Helpottaa, kun muillakin lähtee karvat. Taidan alkaa syödä seleeniä nk joku täällä kehoitti. Ja tosiaan karvoista viis jos vaan muisti jotenkin pelaa. Unohtelen välillä ihmisten nimiä ja aina ei tule oikea sanakaan mieleen. Harmittaa jos vielä menee muisti jossain vaiheessa. Karseeta. En edes tunne itseäni vanhaksi. Onkohan se hormoonitoiminta joka muuttuu iän kanssa joka saa aikaan karvakatoa. Onneksi on vielä tukkaa päässä.

• Anonyymi

Miksi ne karvat sitten irtoaa, kun ne ei irtoa joka paikasta vaan niitä on vielä päässä. Mikä aine kehosta katoaa tai heikkenee joka vaikuttaa karvojen kasvamiseen. Joskus kai kilpirauhasvaivat voi vaikuttaa mutta toisaalta kun katsoo vahempia ihmisiä, niin usein hiukset on harvat eikä käsissäkään kasva karvaa nk nuoremmilla. Verensokeri on koholla vaikuttasko se?

• Anonyymi

Karvatuppi, josta karva kasvaa ei vanhuuttaan toimi enää.

• Anonyymi

Tietyt sairaudet voivat aiheuttaaa hiustenlähtöä, huonontaa hiusten laatua ja heikentää hiustenkasvua. Muun muassa kilpirauhassairaus, diabetes, anemia, kasvaimet, bakteeri- ja sieni-infektiot, nivelreuma, tali-ihottuma, atooppinen ekseema, psoriasis ja keliakia voivat olla hiustenlähdön syynä.

• Anonyymi

Ravintoainepuutokset voivat saada hiukset tippumaan. Liian vähän proteiinia sisältävät äärimmäiset ruokavaliot, tiettyjen vitamiinien ja hivenaineiden puutokset
      ja raudanpuutos voivat aiheuttaa hiustenlähtöä.

Mikäli epäilet hiustenlähdön johtuvan ravintoainepuutoksesta, käy selvittämässä mahdollinen puutostila verikokeissa, mutta kyllä kaikilla iän myötä karvat lähtevät
      enenevässä määrin.

Kun karvatuppi, josta hius kasvaa, on kuihtunut, ei sitä taita eloon enää saada.
      Ihminen ikääntyessään "rappeutuu" kaikilta osin.
      Emme me ihosolujammekaan/kasvoja enää "nuoriksi" saa.

• Anonyymi

IKÄÄNTYMISEN VAIKUTUS HIUSTENLÄHTÖÖN

Ihmisen ikääntyminen vaikuttaa hiusten väriin, koostumukseen, kasvamiseen ja tiheyteen. Ikääntynyt hiustuppi tuottaa entistä vähemmän melaniinia, minkä seurauksena hius harmaantuu. Hiusten harmaantuminen voi alkaa joskus jo alle kolmekymppisenä, yleensä ohimoilta ja päälaelta. Harmaantumisen nopeus riippuu osin perintötekijöistä. 40-vuotiaista jo 40 prosentilla on jonkin verran harmaita hiuksia.

Hiukset myös ohentuvat ihmisen vanhetessa, mikä johtuu osittain väriaine melaniinin vähenemisestä.

Hiusten kasvunopeus hidastuu iän myötä, ja jotkin hiustupet lakkaavat lopulta kokonaan toimimasta.

Miehillä tästä seuraa kaljuuntumista ja naisilla tasaisempaa hiusten harvenemista.

• Anonyymi

Ruokavalioni on liian suppea (mahakatarri). En usko "yhden aineen ihmeisiin",
      mutta kun ei sitä haittaakaan ole aloin kuukausi sitten syödä seleeniä
      50 mikrogrammaa vrk:ssa purkista. Seleenin sanotaan olevan hyödyksi sydämelle, verisuonille, kilpirauhasen toiminnalle, iholle, kynsille ja hiuksille ym.
      Ehkä lumevaikutus tai sattumalta sydänoireet on ihan hiukkasen rauhoittuneet,
      sydänoireet voivat johtua mistä vain.

• Anonyymi

Jos syöt seleeniä, niin oletko havainnut että tukka kasvaisi paremmin? Onko seleenistä hyötyä.

• Anonyymi

Hmm.Palleista lähti ohueksi käyneet karvat, olivat kuin hämä-häkin seittiä niin ajelin pois
      Sitäpaitsi kesällä viileämpinä pysyvät.

• Anonyymi

Varmaa tietoahan siitä ei ole.
      Mutta olen päätellyt palstalla esiintyvistä syyttelyistä, että kyllä kai tämäkin vaiva juontuu jollakin tapaa niistä persuista.

• Anonyymi

Miksi diabetes aiheuttaa karvojen, hiuksien lähtöä?

• Anonyymi

Haima, kilpirauhanen ym on umpirauhasia, joitten toiminta vaikuttaa kaikkeen.
        Ihminen on "kävelevä laboratorio." Jos jonkin elimen toiminta heikkenee, se vaikuttaa muuhunkin.

• Anonyymi

Minun iho on sileämpi kuin nuorena. Siinä ei ole mitään finnejä, ei isoja ihohuokosia vaan se on parempi kuin koskaan. Mietin johtuuko kohonneesta verensokerista. Eli mikään ei tule vanhana ilmaiseksi. Vaan taustalla on puutokset aineenvaihdunnassa jne. Ehkä pitää koittaa selvittää verikokeilla.

• Anonyymi

Kohonneella verensokerilla tuskin on mitään positiivisia vaikutuksia.

• Anonyymi

Meinaat, että makea ulkonäkösi johtuu verensokerista? Just-juu.....

• Anonyymi

Ei oikein uskalla syödä seleeniä, kun varotellaan, että jos sitä saa liikaa tule maksaan vaurio. Ja seleeniä pitäisi saada ruuasta riittävästi.

• Anonyymi

Se on henkilökohtainen asia. Jokainen päättää itse mitä syö.
        Syön ruokaa rajallisesti, ja yksipuolisesti, saan hyvin vähän mitään,
        seleeniä en juuri ollenkaan, ehkä 10 mikrogrammaa, joka on alle vrk:n tarpeen.

Siksi aloin syödä purkista 50 mikrogrammaa vrk:ssa.
        Maximimäärä seleenin saannille on 300 mikrogrammaa vrk:ssa.

Seleenin imeytyminen on erilaista eri ihmisillä.
        Ehkä minullakaan ei imeydy kuin puolet siitä mitä saan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on henkilökohtainen asia. Jokainen päättää itse mitä syö.
        Syön ruokaa rajallisesti, ja yksipuolisesti, saan hyvin vähän mitään,
        seleeniä en juuri ollenkaan, ehkä 10 mikrogrammaa, joka on alle vrk:n tarpeen.

Siksi aloin syödä purkista 50 mikrogrammaa vrk:ssa.
        Maximimäärä seleenin saannille on 300 mikrogrammaa vrk:ssa.

Seleenin imeytyminen on erilaista eri ihmisillä.
        Ehkä minullakaan ei imeydy kuin puolet siitä mitä saan.

Oletko huomannut että tukka voi paremmin tai muita vaikutuksia. Jostain luin, että seleeniä lisätään lannotteisiin. Sitä kautta se menee viljaan. Mutta en juuri syö leipää. Vähän kaurapuuroa vaan. Joten ehkä ostan purkin seleeniä. Kun en juo viinaa niin tuskin siitä yliannostusta saa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe