40 vuotta ei tuntunut vielä miltään, eikä 50 ja 55 vuottakaan.
60 lähestyy ja se on tuntunut kamalan paljolta.
Nyt todella tajusin ja sisäistin, että elämää on jäljellä noin 20 vuotta, jos hyvin menee.
Mitä sillä elämällä tekisi?
Rauha ja tasapaino ovat olleet päämääräni jo kauan.
Vaikeinta ikääntymisessä itselleni oli rauhoittuminen, impulsiivisuuden vähentäminen. Olin valtavan aktiivinen nuorempana.
Ikääntyminen on tehnyt minusta varovaisemman, itseäni suojelevamman. Tajuan rajallisuuteni.
Hiukseni ovat harmaantuneet kokonaan. En värjää niitä, mutta ulkonäöllinen vanheneminen ja vanheneminen yleensäkin tuntuu joskus raskaalta.
Välillä koko elämä tuntuu epäonnistumiselta ja välillä taas ei. Olen ainakin elossa vielä. Kaikki ikätoverit eivät enää ole.
Olen huomannut, että minua katsotaan lämmöllä, kun ylipäätään katsotaan.
Kuolema? Mietin sitä aika usein ja aika paljonkin. Etsin hyviä biisejä hautajaisiini. Sanat kuolinilmoitukseen. Elämä on kotimatka? Tein testamentin.
Minua kiinnostaisi lukea vanhuudesta ja vanhenemisesta rehellisiä ja aitoja oivalluksia, tajuamisia ja tekstejä, mutta kovin vähän niitä on medioissa tullut eteen.
Ajatuksia vanhuudesta
58
744
Vastaukset
- Anonyymi
Ei mitään noin syvällisen filosofista.
Aikanaan tavoitteena pois palkkatyöstä itse päätettävänä ajankohtana ja omilla ehdoilla. Se toteutui meillä samanaikaisesti.
Asumismuodon muutos.
Sitten liuin päivittäiseen tissutteluun jonka katkaisi vain tiedossa oleva kuljetustarve.
Matkustelimme mutta sitten sekään ei enää huvittanut.
Kuukautta vaille 60v ikää tein tilannearvion ja totesin ko. elämäntavan jatkuessa etuaikaisen "eläköitymisen" menevän hukkaan.
Vaihdoin kuntoiluun ja kuuritteluun.
Viime syksyyn saakka elimme vaimoni kanssa tasapainoista, stressitöntä ja kaikin puolin tyydyttävää elämää toteuttaen kohtuullisia mielitekojamme.
Lähtökohtamme 60-luvun lopulla solmitussa avioliitossa olivat niin karut, ettemme osanneet kuvitella miten hyväksi elämämme muodostui.
Nyt, 77v ikäisenä ukkona olen täydessä timmissä joka suhteessa mutta vaimoni terveydentila on varjostanut elämäämme syksystä lähtien.
Maanantaina oli keskussairaalan kokeet. Tiistaina vaimo sisään useaksi tunniksi.
Huomenna heti aamulla paikalliseen tk:hon kokeisiin ja sieltä suoraan keskussairaalaan jossa on paikka varattu ennalta määräämättömäksi ajaksi.
Kuukauden luumuilut Espanjan asunnolla on saanut unohtaa eikä lyhyempiäkään keikkoja ole enää syytä suunnitella.
Parikymmentä vuotta sitten arvelin, että vaimoni leskeytyy. Onhan se vieläkin mahdollista mutta on tietysti törkeää sanoa, että päin vastainen asetelma olisi inhimillisempi viimeisten aikojen elämän laatua ajatellen.
Olen hyvilläni , että omasta todella hyvästä kunnostani johtuen pystyn hoitamaan pahemmin vaivaa näkemättä kaikki muut, paitsi puoskarin toimenkuvaan liittyvät asiat.
Tämä pitkähkö hengentuote liitty vanhenemiseen hieman mutkan kautta.- Anonyymi
Menisit omalle palstallesi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahtausko vaivaa? Täällä on lupa olla ihan millä palstalla tahansa tahtoo olla. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin
- Anonyymi
Kuusikymmenvuotisrajapyykin ylität toivon mukaan mukavasti.
Saattanet päästä jonnekin piristymään. Soisin sinun viettävän sitä omin ehdoin.
Ajattelen, että jokainen vuosi, mitä saan 63 vuoden jälkeen, on bonusvuosi.
Olet kerännyt kokemusta.
Olet ollut aktiivinen.
Noin puolitoista vuotta ja harva on voinut olla kovin aktiivinen.
Oman itsensä kanssa toimeentuleminen ilman, että masentuu, katkeroituu tai vaipuu itsesääliin, on opeteltava.
Minäkään en ole sävyttänyt hiuksiani kuukausiin, mutta ajattelen tekeväni niin lähiviikkoina. Pipot on heitetty hyllylle talviasusteiden laatikkoon.
Tony Dunderfeltin kirjoista voisit löytää jotain itsellesi ja tuohon hieman alavireisyyteesi sopivaa.
Beng
Elämäsi on arvokas. - Anonyymi
En hautajaisvirsiä mieti, mutta liikunnan menetystä. Ympärillä on rollaattorilla menijöitä, ikäisiäkin. Siinä menisi lähes kaikki, koska iloni löytyvät juuri kaikesta sellaisesta mihin tarvitaan liikuntakykykyä.
Lähden asuntonäyttelyyn katsomaan esteetöntä asuntoa uudessa kerros-hissi-esteetön-talossa ja kun pääsen kotiin, heittäydyn onnellisena sohvalle lepäämään esteelliseen soppeeni. Naapuri, joka asuu vielä esteellisemmässä, jo lohdutti, kyllä ne lapset jonnekin meidät raahaa tarpeen tullen.
Nyt on alkanut tuntea väsymystä, jos on neljä päivää niin että on jokin työ ja pidempi tapahtuma joka päivälle. Vaatii lepopäivän. Turhauttamista ehkäisen juuri likunnalla. On myös kulttuuri, kuhan tässä vapaudutaan. Sinne pääsisi rollaattorillakin.
Turhan panttina koen usein olevani, vaikka teen jokin verran vapaaehtoistyötä ja hoidan lapsia. Olisi helpompi kun olisi itsekkäämpi. Jos minulta kysyttäisiin mikä eläin haluaisin olla, se olisi lehmä. Hyödyllinen ja siinä olisi elämän suola.
Kekseliäisyyttä ja ideoita on vielä joskus. Voi kun sitä ei menettäisi. Tänään kylvin herneitä ja kehäkkia. - Anonyymi
alottajalle :
vanhuus on elämän pahinta aikaa,
elämä on takana,
edessä on vain tuleva kuolema,
toisille ennemmin toisille hiukan myöhemmin,
itse olen jo hyvin huonossa kunnossa,
katsotaan näenkö vielä tämän vuoden loppuun asti olisi kyllä hyvä jos luoja antaisi nähdä vielä seuraavanki vuoden, jää nähtäväksi,- Anonyymi
Vanhuutemme oli hyvää aikaa viime syksyyn saakka jolloin vaimoni yli 20 vuotta kytenyt geneettinen riesa alkoi oireilemaan pahemman kerran.
En osaa sanoa milloin vanhuutemme alkoi. Oliko se töissä käymisen lopettamisen aika himpun verran yli 50v vai oliko alkupiste viime syksy jolloin 71v ikäisen vaimoni terveys alkoi oikuttelemaan? - Anonyymi
Asenne se ratkaisee.ketään ei tiedä miloin viikatemies tulee.Vanhuteen tai ikään havahtuu.Kun ystävät,sukulaiset kuolee.Jäät yksin.Mutta elämää.Yhdellä yhdet murheet toisella toiset.Eivätkä ne vältämättä ole toisia pienemät tai suuremat!Ei se tietysti ole mukavaa,jos huonossa kunossa ja odotaa vain kuolemaa tai toivoo kuolee.Mutta elämä on lahja.Niin kauan kun on elämää on toivoa.Pitäisi kyetä sitten jostan löytää voiman lähde,ettei yksin murehdi sairaudet ymm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asenne se ratkaisee.ketään ei tiedä miloin viikatemies tulee.Vanhuteen tai ikään havahtuu.Kun ystävät,sukulaiset kuolee.Jäät yksin.Mutta elämää.Yhdellä yhdet murheet toisella toiset.Eivätkä ne vältämättä ole toisia pienemät tai suuremat!Ei se tietysti ole mukavaa,jos huonossa kunossa ja odotaa vain kuolemaa tai toivoo kuolee.Mutta elämä on lahja.Niin kauan kun on elämää on toivoa.Pitäisi kyetä sitten jostan löytää voiman lähde,ettei yksin murehdi sairaudet ymm.
"Asenne" asuu alitajunnassa - tai sitten ei - ja se on "voiman lähde", jos se on olemassa ja sitä osaa käyttää. - Nm. Sinä osaat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhuutemme oli hyvää aikaa viime syksyyn saakka jolloin vaimoni yli 20 vuotta kytenyt geneettinen riesa alkoi oireilemaan pahemman kerran.
En osaa sanoa milloin vanhuutemme alkoi. Oliko se töissä käymisen lopettamisen aika himpun verran yli 50v vai oliko alkupiste viime syksy jolloin 71v ikäisen vaimoni terveys alkoi oikuttelemaan?Menisit omalle palstallesi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän on ihan omalla palstallaan ikänumerostaan huolimatta. Mutta sinä olet ilmeisen eksynyt. - Nm. Vai hukkunut pimeään
- Anonyymi
Helvetin rajoitteet!
Menin eilen, kyydin saatuani, puutarhamyymälään tarkoituksenani ostaa joku ihana kukka-amppeli parvekkeelleni. Menimmekin eri paikkaan, kuin kuvittelin ja kaiken ihanan keskellä suhteellisuustajuni petti. Ostin kolme aivan ihanaa kasvia ja niille yhtä ihanan saviruukun.
Noh, tänään pitäisi kasvit istuttaa siihen ruukkuun ja nostaa ruukku paikalleen, mutta miten?
Liian painava minun nostettavakseni paikalle, johon se kuuluu laittaa.
Hitto, kun ottaa päähän!
Sitä se vanhuus! Pitää ottaa huomioon, eikä kuvitella liikoja! - Anonyymi
Ymmärrys tulee iän mukana. Vaikka nyt tuntuu vuodet paljolta, niin jo kymmen vuoden kuluttua ajatuksissa voi olla lähdön läheisyys, ja tunne siitä että jokainen joutaa pois ajallaan. Ikä menee ajatuksiin, eikä silloin edes pyri taistelemaan ja ihmettemään kuinka minunkin on lähdettävä ajallaan.
- Anonyymi
Älä kuvittele, minkään ”ymmärryksen” mihinkään tulevan. Tyhmemmäksi vaan menee kokoajan enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä kuvittele, minkään ”ymmärryksen” mihinkään tulevan. Tyhmemmäksi vaan menee kokoajan enemmän.
Ymmärrys elämän rajallisuuteen tulee väistämättä, kun tulee kaikenlaisia remppoja kehoon. En tarkoittanut, että muunlainen viisaus kasvaisi kovin paljon.
- Anonyymi
Täytin nyt keväällä 70 vuotta. Olen ollut eläkkeellä jo n. 10 vuotta. Aika on mennyt nopeasti. Olen jaksanut matkustella rahojeni puitteissa etelän lämpöön. Nyt on korona sen estänyt kokonaan, enkä tiedä, tuleeko enää aikaa, että voisi piipahtaa tuolla etelässä tai edes ruotsinristeilylläkään.
On myös tullut sairauksia nyt, joita pitää yrittää pitää liikunnalla kurissa ja lääkkeillä. Elintavat on pitänyt muuttaa terveellisemmiksi. Eihän se mikään harmi toki ole.
Aurinkoa en enää juuri ota ensinkään ja kertoimet ovat kasvoilla kovat auringonpaisteella, kun ihosyöpä leikattiin nyt keväällä. Pitää nauttia elämästä kuntoonsa sopivissa puitteissa.
Ulkona liikun paljon kävellen ja yritän nukkua ja levätä kunnolla. Tosin unet ovat mitä ovat. Moni asia on muuttunut, mutta yritän olla iloinen ja elää tätä ainutkertaista elämääni tuntien, että joka päivä on jotakin hyvääkin tarjolla.
Tämä nyt meni kai jo vähän yli aiheen, enkä osaa ajatuksiani ilmaista niinkuin haluaisin. Aloittaja, sinulla on vielä elämää edessäsi, nauti siitä! - Anonyymi
Nämä teidän kertomat on jollain tapaa lohdullista luettavaa. Itse täytän ensi vuonna 60 vuotta ja alan ymmätämään, etten ole enää mikään nuori. Eläkkeelläkin voi kuitenkin olla elämää ja uskon olevani aika aktiivinen sellainen. Joissin vieteissä sivuuttiin poislähtöäkin ja nyt ajateltuna luulisin olevani siihen kun sen aika on lähellä. Nyt juuri ajattelen, että sen odotus ja ajatus "paratiisita" on jollain tapaa kiehtovaakin.
Muuta en toivi, kuin sen että läheisteni asiat ovat siinä vaiheessa hyvin ja etteivät he jäisi kovasti kaipaamaan minua.
Tämä tuli mieleeni, kun tänään sanoin 7-vuotiaalle tyttärentyttärelleni, että menen kesällä ulkomaille töihin, niin hänen välitön reaktionsa oli etten saisi mennä.
Haluan nähdä myös lapsenlasteni aikuistuvan ja olevan onnellisia ennenkuin sitten joskus lähden täältä.- Anonyymi
Viestistäni jäi huolimattomuuttani jokunen sana pois.
Lopullisesta poislähdöstä mainitessani tarkoitin, että olen varmaan poislähdön aikana utelias, koska olen kohdannut tähänahtisen elämänikin mielenkiinnolla ollen utelias kohtaamaan kaikkea uutta. En siis usko pelkääväni kuolemaa, kun sen aika koittaa. Toivon vain kaikkien läheisteni olevan tällä hetkellä onnellisia kun poistun. Aion myöskin varmistaa, että heille jää tällä hetkellä jotain saatavaa, joka helpottaa heidän taloudellista elämäänsä.
Näin voin aikanani poistua täältä rauhallisin mielin tietäen, että me kaikki kohtaamme vielä "taivaan kodissa". <3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopullisesta poislähdöstä mainitessani tarkoitin, että olen varmaan poislähdön aikana utelias, koska olen kohdannut tähänahtisen elämänikin mielenkiinnolla ollen utelias kohtaamaan kaikkea uutta. En siis usko pelkääväni kuolemaa, kun sen aika koittaa. Toivon vain kaikkien läheisteni olevan tällä hetkellä onnellisia kun poistun. Aion myöskin varmistaa, että heille jää tällä hetkellä jotain saatavaa, joka helpottaa heidän taloudellista elämäänsä.
Näin voin aikanani poistua täältä rauhallisin mielin tietäen, että me kaikki kohtaamme vielä "taivaan kodissa". <3Mistä sinä sen voit tietää? - Nm. Toivoa voi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin voin aikanani poistua täältä rauhallisin mielin tietäen, että me kaikki kohtaamme vielä "taivaan kodissa". <3Mistä sinä sen voit tietää? - Nm. Toivoa voi
- Anonyymi
Satavuotta sitten ihmisen elinikä oli 30 vuotta lyhempi.
Ihminen voi olla hyvin toiminta kykyinen 90 vuotiaana.
Aivot toiminta hyvä, keho rappeutunut huono yhdistelmä, huono yhdistelmä päinvastoin.
Keho saattaa mennä huonoon kuntoon nopeasti, itselläni kävi näin. Suunnitelmia oli ainakin kymmenen vuotta eteen päin, kunto oli hyvä, ei auttanut nykyään kaupassa käynti kilometrin päähän on vaivalloista.
Lääkärin mielestä ei estettä elää 80 vuotiaaksi, minkälaisessa kunnossa vuosien kuluttua arvoitus.
Kyllä ajan nykyään kulumaan välillä liiankin hyvin, ainoo että on joutunut luopumaan harrastuksista ja etsimään korviketta, nautin vielä elää mielenkiintoista seurata maailman kulkua, mitä kymmenen vuoden kuluttua - Anonyymi
Vanuus on paha asia,
ihmisen pahinta aikaa elämässä,
eiköhän tuo lauselma sisällä kaiken vanhuudesta.- Anonyymi
Hyyyvin ahdas ja läpyt ohimoilla ajateltu ajatus. Tai no, "vanuus" voi olla, mutta vanhuus on jotain muuta. - Nm,. Nuoruus on sairaus, josta paranee
- Anonyymi
Hyyyvin ahdas ja läpyt ohimoilla ajateltu ajatus. Tai no, "vanuus" voi olla, mutta vanhuus on jotain muuta. - Nm,. Nuoruus on sairaus, josta paranee
- Anonyymi
Miksi vanhuus on ”paha asia”?
Paitsi, että pikkuhiljaa kaikki huononee ja lopulta häviää. Kenellä ennemmin kenellä myöhemmin. Meillä kaikilla kuitenkin. Jokaisella vuorollaan.
- Anonyymi
Hyvähän se on kun saa vanheta, muuten olis jo kuollu.
- Anonyymi
Vanhuuden tunnetta tutkimalla.
Olen 77v mies. Käyn vuosittain terveystarkastuksessa. Viimeeksi lisäsivät siihen EKG:n. Passitus UÄ-tarkastukseen jossa ilmeni aortan läpän fuskausta.
Jatkotoimenpiteenä sepelvaltimoiden varjoaine kuvaus.
Ylihuomenna EKG ja verikokeet. Itse varjostelu ensi maanantaina.
Jopa saivat terveydenhuollon tyypit hyväkuntoisen, terveen vanhuksen tuntemaan itsensä aivan oikeasti vanhaksi vaikka tähän saakka olen heittänyt sitä herjana.
Mitä opinkan tästä? Parempi, ettei tutkita jos ei tunnu oireita.- Anonyymi
juuu, heh, meikä onkin jo ajat sitten hokannu ,
jos menee läkäriin jonkun vaivan takia,
niin takuulla entistä sairaampa palaa kotiin,
joten on parasta kun ei käy lääkärissä ollenkaan,
pysyy aina terveenä,
tai ainaki terveempänä,,,,
tätä omaa ohjettani olen jo muutamia vuosia toteuttanu,
olen vielä elossa vaikka ei moni uskoisi,
ja aion pysyä elossa seuraavat kaksikymmentä vuotta, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juuu, heh, meikä onkin jo ajat sitten hokannu ,
jos menee läkäriin jonkun vaivan takia,
niin takuulla entistä sairaampa palaa kotiin,
joten on parasta kun ei käy lääkärissä ollenkaan,
pysyy aina terveenä,
tai ainaki terveempänä,,,,
tätä omaa ohjettani olen jo muutamia vuosia toteuttanu,
olen vielä elossa vaikka ei moni uskoisi,
ja aion pysyä elossa seuraavat kaksikymmentä vuotta,Olet oikeilla jäljillä sillä lailla, että terveys tarkoittaa no. halua ja tahtoa olla terve. Mielen puolella on suurempi vaikutus asiaan kuin yleisesti uskotaankaan. - Nm. Ajatuksen voimalla
- Anonyymi
Ei nyt 60 pitäis tuntua kauheelta. No joo, ei oo yhtä nätti kuin ennen. Viisaampi kummimkin kuin nättiaikoina. Mikään ei ole ikuista, mutta oikeesti, joskus ollaan vanhoja. Ei kannata taivastella etukäteen. Kyl se oikee vanhuuskin tulee , ja se on jotain ihan muuta kuin 60 marina.
- Anonyymi
Totta turiset! Mulla on se oikea vanhuus tullut 70-vuotiaana. Tuntee, että ei jaksa enää mitään samalla tavalla kuin esim. joskus 60-65-vuotiaana. Väsyy paljon helpommin.
Jos nuorempana olisi ollut tämä elämänkokemus, mikä nyt, niin olispa elämä ollut paljon helpompaa.
Tähän on tyytyminen.
- Anonyymi
Tämä hitsin korona-aika pilaa ainakin minun eläkepäiväni. Olen 65 v, suunnittelin kaikenlaista
kun jään eläkkeelle. Toisaalta olen kiitollinen, että olen ainakin vielä terve koronasta ym.
Nettiinkin olen jo kyllästynyt, uutiset luen. - Anonyymi
No minä en koe olevani vanha, toki elämää nähnyt, mutten pahemmin reissussa rähjääntynyt.
Yhteiskunta pitää minua vanhana. Ikä on riskitekijä, ja esiolettama on, etten ymmärrä kaikkea, ja että mulla on ainakin jotain kansansairauksia, vaikkei ookkan.. Kai se pitää jollain tavalla hyväksyä, jottei pilaa omaa elämäänsä ikiketutuksella.
Tietyt piirit syyllistävät, jos ei käy töissä. Ne on kai noita pers- ja kokkari-idiootteja. Elä nyt tommosten ihmissikojen kanssa ja hyväksy ikääntymisesi. Siinä on haastetta kerrakseen. - Anonyymi
Kyllähän se viimeinen raja tulee koko ajan lähemmäs.
Olen työelämässä vielä ja teen sen, minkä teen. Pidän huolta jaksamisestani enkä huhki verenmaku suussa, niin sanotusti. NUorempana tuntui, että kaikki oli tehtävä mahdollisimman hyvin ja vielä paremmin, nyt on jo varmuutta tehdä työtä niin kuin parhaaksi näkee.
Ihmissuhteisiin satsaan, erityisesti omaan rakkaaseen, jonka kanssa ollaan oltu yhdessä pitkälti yli 40 vuotta. Yhdessä on kiva olla ja yksinkin viihdymme molemmat. Ystävät ovat aarre ja heidänkin kanssaan tulee aikaa vietettyä luultavasti keskimääräistä enemmän. Parhaan ystävän kanssa vietetään aina yhdessä synttärit, kun samana päivänä olemme syntyneet - kivoja vuosikymmenten perinteitä.
Rahaa on sen verran kuin tarvitsee, ja tavaraa aivan liikaa!
Kaipa sitä on viisastunut tälle 6-vuosikymmennelle siirryttäessä. Iän tuomia vaivoja on, mutta elämän asenne edelleen hyvinkin positiivinen ja nautin elämästä - Anonyymi
Vanheneminen, vanhuus, ikäihminen, eläkeläinen! Olenko minä? Lähempänä seitsemää-, kun kuuttakymppiä.
Oikeasti!
Aurinko paistaa, linnut lentää ja elämä on tässä ja nyt. Jipii! Olen selvinnyt! - Anonyymi
Samaa mieltä osittain täytän loppuvuodesta 60v, olen vielä työelämässä. Olen herännyt elämän rajallisuuteen, kyllä tuo ikä alkaa tuntua numeroina aika moiselta. Eläkeikä alkanut pyöriin ajatuksissa nyt suunnitelmia tehnyt, tarkoitus löysäillä työelämästä ja jäädä pikkuhiljaa eläkkeelle, kun sen aika tulee. Terveys on vielä kohtalainen mutta ikä tuo muutoksia myös siihen, on verenpainelääkitys, kolesterolilääkitys. iho rypistyy, hiuksia olen aina värjännyt ja jatkan edelleen, tosin harmaita ei vielä paljon ole mutta sieltä juuresta puskevat esiin. Lapset on maailmalla ja heistä olen onnellinen. Jos kunto pysyy tällaisena niin hyvä näin. Monta ystävää, työkavera ja sukulaista olen jo menettänyt. Niin kyllä siin herää väkisinkin miettimään myös oman elämän rajallisuutta, pitää nauttia nyt tästä mitä on vielä ja ennen kaikkea siitä että saa elää tätä elämää.
- Anonyymi
Mulla ei ole verenpaine-, kolesteroli- eikä mitään muutakaan lääkitystä ja mietinkin melko usein nykyään, jaksaisinko jatkaa työtä 70 asti. - Nm. 68 oli entinen tavoite
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla ei ole verenpaine-, kolesteroli- eikä mitään muutakaan lääkitystä ja mietinkin melko usein nykyään, jaksaisinko jatkaa työtä 70 asti. - Nm. 68 oli entinen tavoite
Mitä ihmettä teette duuniksenne, että jaksatte? Mulle riitti vaille kuusikymppiseksi. Siitäkin loppumatka nikotellen.
- Anonyymi
Palkkatyöstä irtautumisen ajankohtaa ei määrittänyt ikä vaan elämäntilanne.
Aikuiset lapset lähtivät muualle opiskelemaan. Asumismuoto helpommaksi ja omistautuminen omiin, kiinnostaviin asioihin yhdessä vaimon kanssa.
Tämä vaihe reilusti alle 60v iän.
Työni ei ollut fyysisesti rasittavaa mutta pirstaloitunut, levoton elämä alkoi kyllästyttämään.
Vanhan kansakoulupohjaisen vaimoni osa-aikainen, pienipalkkainen työ ei haitannut lopettamista samaan aikaan.
Olen syntynyt 40-luvun alkupuolella ja olen ollut lukuisia vuosia paremmassa kunnossa kuin 60v iässä. Poikkeuksena lähimuisti joka on alkanut pätkimään.
Aivan viime aikoina on puolisoni terveyden heikkeneminen asettanut rajoja koronan lisäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkkatyöstä irtautumisen ajankohtaa ei määrittänyt ikä vaan elämäntilanne.
Aikuiset lapset lähtivät muualle opiskelemaan. Asumismuoto helpommaksi ja omistautuminen omiin, kiinnostaviin asioihin yhdessä vaimon kanssa.
Tämä vaihe reilusti alle 60v iän.
Työni ei ollut fyysisesti rasittavaa mutta pirstaloitunut, levoton elämä alkoi kyllästyttämään.
Vanhan kansakoulupohjaisen vaimoni osa-aikainen, pienipalkkainen työ ei haitannut lopettamista samaan aikaan.
Olen syntynyt 40-luvun alkupuolella ja olen ollut lukuisia vuosia paremmassa kunnossa kuin 60v iässä. Poikkeuksena lähimuisti joka on alkanut pätkimään.
Aivan viime aikoina on puolisoni terveyden heikkeneminen asettanut rajoja koronan lisäksi.Ei minulla ollut ollenkaan noin suunnitelmallista. Yhden päivän päätös riitti. Iästä tai elämäntilanteesta viis, kun työ tuli päätökseensä, niin se oli siinä.
Huvittavinta se oli siinä, että olin aloittamassa uutta duunia ja mietin, että mitä siitäkin tulee, kun työelämä oli tullut päätökseen. No, siinä sitten vielä vähän päälle vuoden kitkuttelin, ilman mitään suuria kehittämissuunnitelmia.
Otin vielä uutta lainaakin taloremontteja varten, eikä ollut hajuakaan, miten koko kompo tulee toimimaan. No, ihan hyvin on mennyt ja ennenkaikkea olen nauttinut eläkeläiselämästäni ja tässä pikkuhiljaa vanhenevana. Mikäs on ollessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä teette duuniksenne, että jaksatte? Mulle riitti vaille kuusikymppiseksi. Siitäkin loppumatka nikotellen.
Ei se kylläkään taida työstä olla kiinni, jaksaako vai eikö, vaan siitä kaikesta muusta. - Nm. Elämäntavat syyniin asenteen lisäksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se kylläkään taida työstä olla kiinni, jaksaako vai eikö, vaan siitä kaikesta muusta. - Nm. Elämäntavat syyniin asenteen lisäksi
Ei se jaksaminen riipu elämäntavoistakaan, eikä asenteestakaan. Se riippui nimenomaan työstä, joka muuttui sellaiseksi, ettei enää huumorintajukaan riittänyt. Pelkkää fuulaa koko shitti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se jaksaminen riipu elämäntavoistakaan, eikä asenteestakaan. Se riippui nimenomaan työstä, joka muuttui sellaiseksi, ettei enää huumorintajukaan riittänyt. Pelkkää fuulaa koko shitti!
Eikö juuri silloin asennetta kaivata ja tarvita? Toisaalta; itse en kovin kauaa "fuulaa ja shittiä" katselisi ja kuuntelisi. Osaan äänestää jaloillani. - Nm. Nopea siirtyjä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö juuri silloin asennetta kaivata ja tarvita? Toisaalta; itse en kovin kauaa "fuulaa ja shittiä" katselisi ja kuuntelisi. Osaan äänestää jaloillani. - Nm. Nopea siirtyjä
Mitä ”asennetta” tarvitaan, kun työstä tulee paskaduunia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ”asennetta” tarvitaan, kun työstä tulee paskaduunia?
Paskansietokykyasennetta. Elämä ja kaikki sen asiat ja aiheet ovat kestävyyslajeja ja kestävyys kasvaa sitä mukaa, kuin on koeteltu. - Nm. Turnauskestävä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskansietokykyasennetta. Elämä ja kaikki sen asiat ja aiheet ovat kestävyyslajeja ja kestävyys kasvaa sitä mukaa, kuin on koeteltu. - Nm. Turnauskestävä
ÄLÄ HÖPISE,
koettelemukset ei tee ihmisestä yhtään kestävämpää elämä kun haavottaa
ihminen on ikuisesti haavoittunt / haavoitettu " lintu "
ja niitä haavoja ei paranna mikään,
arvet jää,
anna arpisten haavojen olla niitä auki et repiä saa,
ei ikinä ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse paskaduuneja kestää. Tehkööt ne, jotka ”kestävät”! Työnteossa on ihan muista asioista kyse, kun kestävyydestä. Jos ei duunissa ole mieltä, niin mitä sitä tekemään. Ei sellaisen työn tekemisessä ole mitään ylpeilyn aihetta tai aihetta pidempiin työuriin. Paskaduuni, mikä paskaduuni!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ÄLÄ HÖPISE,
koettelemukset ei tee ihmisestä yhtään kestävämpää elämä kun haavottaa
ihminen on ikuisesti haavoittunt / haavoitettu " lintu "
ja niitä haavoja ei paranna mikään,
arvet jää,
anna arpisten haavojen olla niitä auki et repiä saa,
ei ikinä ...Kaikki haavat paranevat, paitsi niiltä, jotka eivät halua niitä parantaa. - Nm. Puhu pukille
- Anonyymi
Pari vuotta meni ennenkuin tottui eläkkeellä oloon, eikä oikein vieläkään ajoittain. Joskus tuntuu olevansa turhanpanttina vaikka on harrastuksia ja ihmissuhteita. Tarpeellisuuden tunne, huomatuksi tuleminen, tarvitsen niitä elääkseni. Väheksyntä ja ikärasismi syrjäyttävät, ettei oteta vakavasti jos jotain omasta mielestään viisasta sanoo.
Siitä olen iloinen että vielä keksii jotain uutta. Nyt suunnitteilla pieni sisustuksen uudistus ja kesäinen pidempi autoreissu toisen eläkeläisen kanssa. Mustion kesäteatterissa on kesällä Juha Tapion lauluihin perustuva komediallinen Kaksi puuta. Kumpa saisi sinne mukavaa seuraa. Ja kun nyt aurinko paistaa niin tänään on hyvä päivä.- Anonyymi
Kuuskymppiset ovat vielä nuoria ihmisiä,
vanhuus on heidän elämässään vielä kaukana,
on omakohtaista kokemusta asiasta
meikä eli vielä täyttä elämää kuusikymppisenä,
vaikka olin jo saanut työ-eläkeen,
oli luovia harrastuksia, käsillä tekemistä , suunnittelua,
matkusteltiin vielä ulkomailla ja kotimassa etelästä pohjoiseen erämaita myöten
vanhuus tuli vasta lähempänä kahdeksankymmentä,
askel vääjäämättä lyhenee
syd. oireilee,
uupumus valtaa olemuksen jolle kertakaikkiaan ei voi mitään,
nyt vielä jotenkin haavelintuni lentää terveenä
kauniissa taivaan sinessä
nauraa aurinkonganssa kilpaa maailman tusille,
lintuni on vielä vapaa,,, pakenee todellisia huolia ihmisen rajallisuutta,
lintuni suunnittelee vielä suuria tekemisiä ,
ja menoja jos olisi vielä terve
mutta fysiikka pistää hanttiin,
vanhan pitää vaan katsella ikkunasta ulos,
-- istuskella ulkona penkillä kattomasta aurinkoa ja ohikulkijoita,
--- ostoskilla käynti onnistuu kun autolla jaaa kaupan oven eteen ja kärryllä kuljettaa ostokset autoon,
vanhuus on tullut asumaan talooni,
todellinen vanhuus vitutttaa,
ruumis/fysiikka pistää kaikessa hanttiin,
sänkyyn jääminen ei vanhaa kiinosta ei ikinä
-- kuolla pitää mutta vauhtia pitää olla,
jonnekki missä on elämää ympärillä,
kuhisevan elämän keskellä kuolen sitten kun luoja on niin päättänyt
ja aika on tullu poistua elämän näyttämöltä,
vitut oikealle vanhuudelle,
vihaan vanhuutta,
vanhuus on ihmiselle rangaistus eletystä elämästä,
ei ole ihmisarvoista elämää vanhaksi,,
anteeksi nuoret kuuskymppiset ,
mutta
ohjeeksi annan
koittakaa pitää ittenne teveenä
liikkumalla kuntonne mukaan,
se pidentää vanhaksi tulemisen aikaa,
pysytte nuorina pitempään,
luoja teitä siunatkoon,,,,,,, loppu elämänne tiellä,,,,
- Anonyymi
myös alkoholin liiallinen käyttö ei sovi, vaikka lopulta kaikille käy huonosti, kun kuolee...
- Anonyymi
Rintaliivien osto on vaikeaa! Täytyy olla mukavat edestä kiinnitettävä leveillä olkaimilla. Ei enää käy mitkään pikku rintaliivit. Hommaa siinäkin, kun täytyy pienissä pukukopeissa rätti naamalla sovittaa ährätä.
Voi tätä ihmisen ihanuutta!- Anonyymi
Mikä ihmeen "rätti naamalla" ? - Nm. Mitäääh
Olen 63 v ja tunnustan eläväni elämäni ihaninta aikaa… työelämä ja sen tuomat paineet on takana… ei ole velkaa, toki ei rahaakaan kuin juuri sen verran että pärjään…
Ikä on tuonut rauhallisuutta ja vakautta, enää ei ole tarvetta sanoa mielipidettä joka asiaan, toki se mielipide luultavasti on… pilke silmäkulmassa seuraan maailman menoa kotisohvalta, vailla pienintäkään halua olla mukana noissa karkeloissa… olen oman osani tehnyt, nyt on aika nauttia ❤️…- Anonyymi
rintaliivejä vanhempana vaikea löytää, olenkin miettiny, jos tekisin ne itse, ja en kaipaa kauheita kaaritukia..
- Anonyymi
Eiköhän liiviliikkeistä löydy sellaista, mitä halpahalleista ja tavarataloista puuttuu. Saattavat maksaa vähän enemmän. Hyvän tuntuiset liivit ovat kuitenkin rahansa arvoiset. Itse suosin kyllä kaarituettuja, mutta tiedän monia, jotka eivät niistä pidä.
- Anonyymi
Jos sopivia liivejä ei löydy tai ei tahdo niitä käyttää, niin hyvä trikootoppi ajaa melkein saman asian ja pitää ryntäät hyvin ja tukevasti paikoillaan. - Nm. Konstit on monet
- Anonyymi
Ei sitä vanhuutta huomaa, jos vain kykenee.
Kyllä sitä aamuyöstä varsinkin vielä kykenee ja jaksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995