palkat oikeasti?

niin???

rakennusapparin oikeat tuntipalkat?ei oikein näytä muista selviävän vaikka kysymyksiä onkin?

50

64187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peke

      8-12 egee tunti kokemuksesta riippuen. Älä usko noita 4000e/kk bruttoja

      • alpo

        sanoisin 10-13€


      • realismia peliin

        Ei kenenkään pitäisi suostua myymään aikaansa alle 10€:a tunti, ainakaan näin kalliissa maassa asua kuin Suomi !! Lisäksi rakennusalan työt useimmiten raskasta,vaarallista sekä usein likaista..


    • häh?

      Oon ite toisenvuoden amk inssi harjottelussa ja palkka on toisen palkkaluokan mukaan 8,11e/h Tes-lisä = 8,49e/h

      Nää palkat sais mun mielestä olla ihan avoimia nii tietäs porukat mitä pyytää. Ja jos palkat olis avoimia niin ne olis varmasti paljo korkeempia.

      • Vastaavamesu

        Kun näitä palkkojen eroja mietitään, suuri ero on sillä onko rakennusmies vai rakennusapumies. Rakennusmies "tuntee" paremmin rakennusalaa ja työnkuvaan kuuluu "helpompia" rakennusammattimiehen töitä; Pieniä muottitöitä, valuja ym. Palkkaryhmä III. Jos taas mietitään mitä rakennusapumies tekee, enimmäkseen siivoaa, raivaa ja kantaa. Palkkaryhmät I ja II.

        Oheisen linkin (valitettavasti EI uusin) työehtosopimuksen sivulta 24 alkaen selviää palkat ja palkkaryhmät...

        http://www.finlex.fi/data/tes/stes1862-TT72Rakennus0302.pdf

        tästä linkistä voimassa olevat palkat:
        http://www.rakennusliitto.fi/edunvalvonta/p-korotukset05.htm

        Itse olen 14-vuotiaasta alkaen, ensin kesät, sitten tekun jälkeen ympärivuotisesti, työmaalla työskennellyt. Kävin ammattikoulun ja tekun putkeen (ei tarvinnut "harjoitella" enää, kun oli tarvittava kokemus?????? takana). Tällä systeemillä olen saanut 15 vuoden takaisen palkkani noin kuusinkertaistumaan, mutta kyllä olen näin kolmekymppisenä jo valmis vaihtamaan alaa, jos vain tulee jotain mielenkiintoista vastaan... EI ole herkkua vastaavana ole, ei!


      • 15vuotta
        Vastaavamesu kirjoitti:

        Kun näitä palkkojen eroja mietitään, suuri ero on sillä onko rakennusmies vai rakennusapumies. Rakennusmies "tuntee" paremmin rakennusalaa ja työnkuvaan kuuluu "helpompia" rakennusammattimiehen töitä; Pieniä muottitöitä, valuja ym. Palkkaryhmä III. Jos taas mietitään mitä rakennusapumies tekee, enimmäkseen siivoaa, raivaa ja kantaa. Palkkaryhmät I ja II.

        Oheisen linkin (valitettavasti EI uusin) työehtosopimuksen sivulta 24 alkaen selviää palkat ja palkkaryhmät...

        http://www.finlex.fi/data/tes/stes1862-TT72Rakennus0302.pdf

        tästä linkistä voimassa olevat palkat:
        http://www.rakennusliitto.fi/edunvalvonta/p-korotukset05.htm

        Itse olen 14-vuotiaasta alkaen, ensin kesät, sitten tekun jälkeen ympärivuotisesti, työmaalla työskennellyt. Kävin ammattikoulun ja tekun putkeen (ei tarvinnut "harjoitella" enää, kun oli tarvittava kokemus?????? takana). Tällä systeemillä olen saanut 15 vuoden takaisen palkkani noin kuusinkertaistumaan, mutta kyllä olen näin kolmekymppisenä jo valmis vaihtamaan alaa, jos vain tulee jotain mielenkiintoista vastaan... EI ole herkkua vastaavana ole, ei!

        olen ihmeissäni kun entisaikaan on päässyt 14-15 vuotiaana jo töihin ja nyt ei meinaa nuoret saada töitä millään ei edes kesätöitä.MIKSI
        Uskoisin että meidän poika olisi ahkera työmies ja rakennuksella ahkera auttaja jos vain jostain saisi paikan, ei ole suhteita. Mistä näitä voisi kysellä?
        Poika on 15v ja kovin työteliäs.Suunta Nastola


      • Kysellä
        15vuotta kirjoitti:

        olen ihmeissäni kun entisaikaan on päässyt 14-15 vuotiaana jo töihin ja nyt ei meinaa nuoret saada töitä millään ei edes kesätöitä.MIKSI
        Uskoisin että meidän poika olisi ahkera työmies ja rakennuksella ahkera auttaja jos vain jostain saisi paikan, ei ole suhteita. Mistä näitä voisi kysellä?
        Poika on 15v ja kovin työteliäs.Suunta Nastola

        henkilöstönvuokrausfirmoilta. Itselläni vain hyviä kokemuksia.


      • Tallonmies

        "Nää palkat sais mun mielestä olla ihan avoimia nii tietäs porukat mitä pyytää. Ja jos palkat olis avoimia niin ne olis varmasti paljo korkeempia. "

        Olet oikeassa! Eivät kehtaisi pitää silloin mitään -10e palkkoja. Kukaan sellaseen ryhtys!


      • ähhäh
        Kysellä kirjoitti:

        henkilöstönvuokrausfirmoilta. Itselläni vain hyviä kokemuksia.

        vuokrafirman omistaja olet ?


      • kaikkee uskotteki

        Vitsi vitsi, en mä mikään inssi oo heh heh heee


    • Riipo

      pk-seudu:
      -rakennusmies 12,5-14,5 €. Urakalla enemmän, mutta harvoin on.
      -muurarit ja laatoittajat 13-15 €. Heillä yleensä urakkatyöitä, ja tuntipalkka muulloin.
      - kirvesmies 13,5 -15 €. Osa töistä urakalla, jolloin papempi palkka.
      - apumiehet 9 - 12 riippuen ihmisestä

      muut seudut:
      -rakennusmies 10-13 €. Urakalla enemmän, mutta harvoin on.
      -muurarit ja laatoittajat 11-13 €. Heillä yleensä urakkatyöitä, ja tuntipalkka muulloin.
      - kirvesmies 10 -14 €. Osa töistä urakalla, jolloin papempi palkka.
      - apumiehet 7 - 11 riippuen ihmisestä

      Erikoismiehet erikseen, mutta ne tekee aliurakoitsija yleensä. Ei omaa eristäjää, raudottajaa yms kannata pitää, kun työmaakohtaisesti vähän töitä. Aliurakoitsijat tienaa enemmän eli pieniin firmoihin töihin.

      Nämä tiedot faktaa.

      • Juha

        Hehe. Noi hinnat oo mitään faktaa nähneetkään. Itse työskentelen Rakennusliiton TES kanssa päivittäin. Sieltä löytyy nuo oikeat palkat.

        Muillekin tiedoksi. TES: ( työehtosopimus ) esiin. Sieltä löytyy palkat

        Juha


      • erittäin paljon
        Juha kirjoitti:

        Hehe. Noi hinnat oo mitään faktaa nähneetkään. Itse työskentelen Rakennusliiton TES kanssa päivittäin. Sieltä löytyy nuo oikeat palkat.

        Muillekin tiedoksi. TES: ( työehtosopimus ) esiin. Sieltä löytyy palkat

        Juha

        Kyllä tosiasia on se attä kun puhutaan palkasta ja rakennusmiehen työstä niin on kyllä niin laaja käsite kyseessä että palkka haarukka on väliltä 8-20€/tunti.
        Kokemus on valttikortti palkka neuvottelussa :)
        Itse olin Rakennusmiehenä yrityksessä A palkalla 11,50€/tunti, siitä lähdin Kirvesmieheksi firmaan B jossa sain 14€/tunti, Nyt olen firmassa C rakennusmiehen nimikkeellä ja tienaan 15,50€/tunti. joten tämä kertoo hyvin paljon siitä että palkat vaihtelee firmoittain. Tosiasia on se että pikkufirmat maksaa henk.koht. miel. paremmin mutta eduissa sitten joutuu vähän joustamaan.
        Niin ja vielä voin sen verran lisätä että kovimmat tekijät tienaavat eniten joten oma työ panoksesi on kaiken A ja Ö
        Pitää muistaa että jos yritys tekee ns tuntitöitä niin eihän se voi maksaa enempää kun mitä se saa. Sinun palkka ei ole kaikki yrityksen kulut vaan esimerkiksi jos sinulla on palkka 10€/tunti niin kuluja tulee firmalle sinusta vielä noin 70-80% palkasta eli yhteensä 17-18€, puhumattakaan siitä että yritys joutuu vielä ylijäävästä osasta maksamaan firman kuluja kuten veroja jne.
        Tästä voi päätellä että parhaat mahdollisuudet päästä palkoille on mennä firmaan jossa tehdään urakka hommia

        Nim. Rak.Yrittäjä


      • Laatta-asentaja 20,-h ja k...
        erittäin paljon kirjoitti:

        Kyllä tosiasia on se attä kun puhutaan palkasta ja rakennusmiehen työstä niin on kyllä niin laaja käsite kyseessä että palkka haarukka on väliltä 8-20€/tunti.
        Kokemus on valttikortti palkka neuvottelussa :)
        Itse olin Rakennusmiehenä yrityksessä A palkalla 11,50€/tunti, siitä lähdin Kirvesmieheksi firmaan B jossa sain 14€/tunti, Nyt olen firmassa C rakennusmiehen nimikkeellä ja tienaan 15,50€/tunti. joten tämä kertoo hyvin paljon siitä että palkat vaihtelee firmoittain. Tosiasia on se että pikkufirmat maksaa henk.koht. miel. paremmin mutta eduissa sitten joutuu vähän joustamaan.
        Niin ja vielä voin sen verran lisätä että kovimmat tekijät tienaavat eniten joten oma työ panoksesi on kaiken A ja Ö
        Pitää muistaa että jos yritys tekee ns tuntitöitä niin eihän se voi maksaa enempää kun mitä se saa. Sinun palkka ei ole kaikki yrityksen kulut vaan esimerkiksi jos sinulla on palkka 10€/tunti niin kuluja tulee firmalle sinusta vielä noin 70-80% palkasta eli yhteensä 17-18€, puhumattakaan siitä että yritys joutuu vielä ylijäävästä osasta maksamaan firman kuluja kuten veroja jne.
        Tästä voi päätellä että parhaat mahdollisuudet päästä palkoille on mennä firmaan jossa tehdään urakka hommia

        Nim. Rak.Yrittäjä

        Joo siis olet todella OUT jos suostut liiton liksoille!!! Olin itsekin liitossa joskus ja kyllä ne hinnat on sovittu tyoantajien liiton kanssa mahdollisimman alhaisiksi eivätkä vastaa todellisuutta!


      • J.R
        Laatta-asentaja 20,-h ja k... kirjoitti:

        Joo siis olet todella OUT jos suostut liiton liksoille!!! Olin itsekin liitossa joskus ja kyllä ne hinnat on sovittu tyoantajien liiton kanssa mahdollisimman alhaisiksi eivätkä vastaa todellisuutta!

        TES kertoo alan VÄHIMMÄISPALKAT, jotka työnantajan on maksettava! Työehtosopimuksesta löytyy myös paljon muuta asiaa, joka työntekijän on hyvä tietää!


      • pekke p.
        J.R kirjoitti:

        TES kertoo alan VÄHIMMÄISPALKAT, jotka työnantajan on maksettava! Työehtosopimuksesta löytyy myös paljon muuta asiaa, joka työntekijän on hyvä tietää!

        kaverin kaveri on alle kolmekymppinen remonttimies (tehnyt alan hommia noin 8 vuotta). mitä mieltä olette - veloittaako hän liikaa pyytäessään 14.50 euroa tunti katon maalaamisesta seinän repimisestä yms. kyseessä on pimeä palkka kaverihinta. onko hinta tässä tapauksessa todellakin kaverihinta?


      • liikaaa
        pekke p. kirjoitti:

        kaverin kaveri on alle kolmekymppinen remonttimies (tehnyt alan hommia noin 8 vuotta). mitä mieltä olette - veloittaako hän liikaa pyytäessään 14.50 euroa tunti katon maalaamisesta seinän repimisestä yms. kyseessä on pimeä palkka kaverihinta. onko hinta tässä tapauksessa todellakin kaverihinta?

        ei ole paha hinta jos KAVERI on ammattimies. Olethan kuullut sananlaskun markan suutarista joka tekee tuhannen vahingon.


      • Täh?
        Juha kirjoitti:

        Hehe. Noi hinnat oo mitään faktaa nähneetkään. Itse työskentelen Rakennusliiton TES kanssa päivittäin. Sieltä löytyy nuo oikeat palkat.

        Muillekin tiedoksi. TES: ( työehtosopimus ) esiin. Sieltä löytyy palkat

        Juha

        Siis...rakennusalan tes kertoo vain alan lähtö/minimipalkat...harva ammattimies tekee niillä palkoilla töitä...ja rakennusalallahan on aina henkilökohtainen osuus palkassa ja sehän voi olla mitä vaan fähän dai phaljon


      • jos...
        pekke p. kirjoitti:

        kaverin kaveri on alle kolmekymppinen remonttimies (tehnyt alan hommia noin 8 vuotta). mitä mieltä olette - veloittaako hän liikaa pyytäessään 14.50 euroa tunti katon maalaamisesta seinän repimisestä yms. kyseessä on pimeä palkka kaverihinta. onko hinta tässä tapauksessa todellakin kaverihinta?

        Tulot pitää ylittää vuodessa 6 000 euroa että on velvollinen maksamaan ALV:tä. Siihen asti ostaja on velvollinen hoitamaan kaikki veromaksut. Tekijä ei siis tee pimeätä työtä vaan se teettäjä teetättää pimeätä työtä, jos ei maksa veroja sinun puolestasi.


      • tämä fakta

        Olet työtön raksamies.


      • iperak
        Täh? kirjoitti:

        Siis...rakennusalan tes kertoo vain alan lähtö/minimipalkat...harva ammattimies tekee niillä palkoilla töitä...ja rakennusalallahan on aina henkilökohtainen osuus palkassa ja sehän voi olla mitä vaan fähän dai phaljon

        Kyllä tuo on fakta . Mutta itsevarma ja oikeesti osaava kyllä tienaa leipänsä. oppirahat ensin maksettava nöyrällä palkalla


      • pepezuikkeli
        Juha kirjoitti:

        Hehe. Noi hinnat oo mitään faktaa nähneetkään. Itse työskentelen Rakennusliiton TES kanssa päivittäin. Sieltä löytyy nuo oikeat palkat.

        Muillekin tiedoksi. TES: ( työehtosopimus ) esiin. Sieltä löytyy palkat

        Juha

        tessin mukaan jos menet ni kusetetuksi tulet... siihen voi heittää pari ekua lisää heti ellei venakon passilla töihin yritä


    • niklas pettersson
    • Rakennusapumies

      Aloitteleva appari 8-9 €
      Kokenut 1-3v 10-11 €
      Erittäin kokenut 3-5v 12 € (rakennusmies)

      Rakennusalan suhdanne vaikuttaa palkkaan ja tietty henkilökohtaiset suhteet, mikäli on kauemmin samalla työnantajalla niin helpompi saada palkkaa ylös ahkeruudella.

      Ei kyllä kannate kauan olla apparina, mielummin vaikka oppisopimuksella timpuriks heti, palkka taulukkoni ei koske kesätöitä.

      -Rakennusapumies

      • L.K.

        TES on 8,73e älkää tehkö sen alle. Usein maksetaan enemmänki mut tuo on minimi. Itse olen virheen tehnyt ja työskennellyt 8e tuntipalkalla vuokrafirman kautta vaikka väittivät maksavansa TES:in mukaan


      • rkl oy
        L.K. kirjoitti:

        TES on 8,73e älkää tehkö sen alle. Usein maksetaan enemmänki mut tuo on minimi. Itse olen virheen tehnyt ja työskennellyt 8e tuntipalkalla vuokrafirman kautta vaikka väittivät maksavansa TES:in mukaan

        meillä näin
        rakennusmiehet 13 €
        timpurit 16.5 €
        maalarit 15 €
        työnjohtajat 17 €
        mutta urakalla mahdollista tuplatata palkka vaikka urakat vähentyneet melkein minimiin ulkomaalaisten myötä.


      • AaÄmKoo
        L.K. kirjoitti:

        TES on 8,73e älkää tehkö sen alle. Usein maksetaan enemmänki mut tuo on minimi. Itse olen virheen tehnyt ja työskennellyt 8e tuntipalkalla vuokrafirman kautta vaikka väittivät maksavansa TES:in mukaan

        jos on amis pohjalla niin alle 2-luokkaan ei tarvii lähteä näin ainakin ite olen tehnyt. nyt tosin on ruvennut hommat vituttaa oli niitä tai ei niin että eiköhän tossa ensimmäinen päivä lähe paperia tekun puolelle. itse olen saanut 10.59e/h lisät omasta mielestä aika kallis siivojan palkka.


    • Tuosta tuli mieleen

      Pentuna 10 vuotiaana rakennettiin isän kanssa omakotitaloa ja palkaksi sain karkkia. Myöhemmin laajensin kotimme autotallia ja melkein aivan yksinään ja olin silloin 14 vuotias. Olen siis itse oppinut kirvesmies enkä ole koskaan käynyt alan kouluja. Omistan oman yrityksen.

      • Saattaa olla.

        Ja nykyään maksat työntekijöillesi palkan karamelleina?
        Maksaako asiakkaasi sinullekkin urakkasi karamelleina?
        Pankki ei huoli asuntovelkaani maksettavan karkkeina.Mikä neuvoksi.


      • leppionen
        Saattaa olla. kirjoitti:

        Ja nykyään maksat työntekijöillesi palkan karamelleina?
        Maksaako asiakkaasi sinullekkin urakkasi karamelleina?
        Pankki ei huoli asuntovelkaani maksettavan karkkeina.Mikä neuvoksi.

        ei vittu. oikeesti repesin todella tuolle "saattaa olla":lle!!!
        mut kyllä nyt laman aikaan on raksalla hinnat mennyt alaspäin. appari saa about 8-12e tunti, riippuen osaamisesta, RAM saa sit 10-15e jälleen tasosta riippuen. työnjohdon palkat on siinä 17-24e luokkaa, mutta ylläripylläri, jälleen osaaminen kyseessä.

        eli yleisesti, tienaat sen, mihin osaaminen riittää.


    • teku82

      Mitäs sanotte tästä jos on töissä ja jää urakkakortti miinukselle niin saatana joutuu maksaa siitä että käy töissä,siis jää velkaa firmalle,mites se on mahdollista. kaveri vaan puheli tämmösiä,ei oikein uskottu,kun se vaan höpis että se tienaa miinuksia.

      • Tuunari10

        En tiedä mitä kakaroita täällä tosipalkoilla kehuskelee. jos teidän palkat on noin huonot vaihtakaa työnantajaa. Meillä rakennusmiehen palkka 11.5€-16€. Ammattimiehet 15€-22€. Ja selvennys tess. on minimi johon on aina maksettava henkilökohtainen ja työkohtainen lisä. Jos oisitte joskus lukenut ajatuksella tess:in läpi pyytäisitte palkankorotusta,eihän kukaan täysjärkinen tee tollasilla palkoilla töitä. Ja mestarit tienaa kyllä huomattavasti huonommin kuin ammattimiehet sekä huippu apparit.


      • Kakara10
        Tuunari10 kirjoitti:

        En tiedä mitä kakaroita täällä tosipalkoilla kehuskelee. jos teidän palkat on noin huonot vaihtakaa työnantajaa. Meillä rakennusmiehen palkka 11.5€-16€. Ammattimiehet 15€-22€. Ja selvennys tess. on minimi johon on aina maksettava henkilökohtainen ja työkohtainen lisä. Jos oisitte joskus lukenut ajatuksella tess:in läpi pyytäisitte palkankorotusta,eihän kukaan täysjärkinen tee tollasilla palkoilla töitä. Ja mestarit tienaa kyllä huomattavasti huonommin kuin ammattimiehet sekä huippu apparit.

        Mikä titteli on ammattimies.? Eikös töihintulijat ole kaikki ammattimiehiä? Tämä on raksojen palkintotitteli nöyristelijöille(10) , ja ne lisät päälle!!!!


    • Jari Hämäläinen

      ei kuulu rapparin palkkajuttuihin, mutta putkiasentajan takuupalkka pyörii noin 20-26e/tunti. Siis ammattimiehen.

      • Tuunari10

        Kakara10:lle tiedoksi maalari,muurari, kirvesmies, raudoittaja ym. on niitä perinteisiä ammmattimiehiä muita mitenkään väheksymättä. Ja nimimerkki Tuunari10 ei tarkoita että olisin työmaalla kymppinä enkä myöskään harrasta perseennuolemista.


      • Morottaja 69
        Tuunari10 kirjoitti:

        Kakara10:lle tiedoksi maalari,muurari, kirvesmies, raudoittaja ym. on niitä perinteisiä ammmattimiehiä muita mitenkään väheksymättä. Ja nimimerkki Tuunari10 ei tarkoita että olisin työmaalla kymppinä enkä myöskään harrasta perseennuolemista.

        Siis lukenut näitä rakennusmiehen palkka haarukoita ja tarttee sanoo , että taas yritettiin kusta naista silmään.Ostin uudet keittiökaapistot jotka tarvitsisi kasata ja laittaa seinille....37,5€/ tunti, 2 kaveria ja arvioitu työnkesto 2 viikkoa , elikkä olisi max 80h työ tullut maksamaan 6000€ !!! Työkaverin ukko kaverinsa kanssa aatteli että otetaan tyhmältä akalta irto raha pois
        EI KIITOS sanoin minä


      • yrjö yrittäjä
        Morottaja 69 kirjoitti:

        Siis lukenut näitä rakennusmiehen palkka haarukoita ja tarttee sanoo , että taas yritettiin kusta naista silmään.Ostin uudet keittiökaapistot jotka tarvitsisi kasata ja laittaa seinille....37,5€/ tunti, 2 kaveria ja arvioitu työnkesto 2 viikkoa , elikkä olisi max 80h työ tullut maksamaan 6000€ !!! Työkaverin ukko kaverinsa kanssa aatteli että otetaan tyhmältä akalta irto raha pois
        EI KIITOS sanoin minä

        No jos yrittäjänä hoitaa kaikki maksunsa suomessa tartee laskutaa 37,5 kateen jää 15 Huomio kaikki yrityksen kulut ja velvoiteet ja toiminnan pitäisi tuotaa vielä plussaa. (sotumaksu,eläkevak,työtömyysvak,tapaturmavak,ryhmähenkivak,lomaajanpalkka.) muita yrittäjän kuluja :yrittäjälainat,korot,verot,yel,toimitilakulut,vuokrat,puhelin,kirjanpito,toimistokulut,polttoainekulut,koulutus,markkinointi,TYÖKALUT,sosiaalitila/varastokulut työmaalla,PAKETTIAUTO.

        JA JOS JOKU TEKEE LASKUTUNTIA KAHELLAKYMPILLÄ NIIN SE EI HOIDA VELVOITEITAAN .SE ON JOKO ULKOMAALAINEN,TYHMÄ ,PIMEETYÖLÄINEN

        MUN MATIKKA= TUNTIPALKKA x2,5=LASKUTUSTUNTI (OIKEETAHINTAA PYYSI ,MUT TUNTEJA REILUSTI,MUT EIHAN TOI OLLU URAKKA ,VAAN TUNTIHINTA TYÖTÄ TOI SUN "KUSETUS")


      • Bolse
        Morottaja 69 kirjoitti:

        Siis lukenut näitä rakennusmiehen palkka haarukoita ja tarttee sanoo , että taas yritettiin kusta naista silmään.Ostin uudet keittiökaapistot jotka tarvitsisi kasata ja laittaa seinille....37,5€/ tunti, 2 kaveria ja arvioitu työnkesto 2 viikkoa , elikkä olisi max 80h työ tullut maksamaan 6000€ !!! Työkaverin ukko kaverinsa kanssa aatteli että otetaan tyhmältä akalta irto raha pois
        EI KIITOS sanoin minä

        Mikä ongelma ? Siitä vaan itse kaappeja kasaamaan. Ja jos ei taitu niin sitten maksat sellaiselle jolta taittuu. Eikös se ole sitä ihanaa markkinataloutta.


    • näin juuri

      Kai teille kirvesmiehenkolmio on tuttu. Tuntipalkka 110% karkeasti on se mitä timpurin palkkaaminen tulee kaikkineen kustantamaan.

    • igor Hevitsengo

      anteksi minä puhua huonoa suomi! Minun mielestä suomi miesten ei pidä valittaa, MINÄ ASUA LIKAISESA ASUNOSSA 6 MUUN RUSSIA MIEHEN KANSA. SAAN PALKAA 3.5E /H.
      minä tekee ihan sama työ kun suomi mies, on vain yksi ero, MINÄ EI VALITA

      • nuyt

        On toinenkin ero. Sinä et maksa veroja eikä "työnjälkesi" kestä päivänvaloa.


    • määmy

      TES (tyoehtosopimus) sanoo

      I Aloitteleva työntekijä 9,04 €
      II Vähän kokemusta omaava
      työntekijä
      10,30 €
      III Aloitteleva ammattilainen 11,36 €
      IV Ammattilainen 12,63 €
      V Kokenut ammattilainen 13,81 €
      VI Erittäin kokenut ammattilainen 14,84 €

      http://www.rakennusliitto.fi/@Bin/3347474/RAK_TES_2010_www.pdf

      • gytte

        henk.koht. työlisä summa x


      • ertyio87654ertyuio
        gytte kirjoitti:

        henk.koht. työlisä summa x

        Toi Tess. on vanhentunut, keväällä tuli korotus. Lisäksi on aina maksettava henkilökohtainen sekä työkohtainen lisä. Älkää unohtako työajanlyhennysrahaa ja arkipyhäkorvausta, ovat yhteensä 7,7% erillinen lisä. Eikä noilla Tess.n palkoilla tarvi ainakaan etelässätehdä.


    • liido

      Mielestäni raksamiehille riittää 10,-/h, ootteko laskenu sairaspalkka lomat ym päälle-
      Liitot nurin samoin kaikki etuudet ja palkka tehdystä työstä. JOs ei kiinnosta pimeille markkinoille ja linnaan..joutas 50% koko liiton porukasta!

    • ...

      Raksalla sidotaan palkat johonkin hyödykkeen hintaan, esim konepuolella öljyn hintaan... Sillä nykyään rakennusmiehen entinen markka on nykyinen euro...

    • vm.-69

      Nykyään liiton palkat kerrotaan jo tämän päivän rahan arvolla.... Sillä halvin on nykyään paras.

    • vm. -59
    • Surgee palkka

      Olin Esimies (teknikko) /ammattimies messunrakentajilla palkka putosi 10.50:een. Timpurina hankkii 13-17€ tunti. Pakko oli tehdä keikka kun oli laskuja rästis.

    • Pera-88

      Mulla palkka 12€ oon timpurin appari ja ei yhtään kokemusta alalla. Teen vain mitä käsketään, en oo kuitenkaa mikäään vellihousu nössö, työkalut pysyy käsissä ja tajuun piirustuksia jne.. saan ns. velllirahaakin x2 koska olen ulkopaikkakunnalla pääsääntöisesti töissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe