Sopiiko allergikolle?

ajno

Onko kellään kokemuksia nakuista kiinanharjiksista ja allergisista ihmisistä? Poikaystäväni on allerginen melkein kaikille elukoille, mutta jotkut rodut/yksilöt ei allergisoi häntä. Miten on nakujen kanssa? Tietysti allrgia on yksilöllistä, mutta haluaisin kuulla kokemuksia. Olen nimittäin toivottoman ihastunut ko.rotuun mutta saa nähdä jääkö koira haaveeksi. Tai sitten poikaystävä saa lähteä;)

32

14906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buffy

jos olet allerginen älä ota koiraa. (KAIKKI KOIRAT ALLERGISOIVAT HILSEENSÄ VUOKSI, EI KARVAN TAKIA) tai mitään muutakaa eläintä. allergia on aina allergia. jos oireet eivät esiinny heti, se ei tarkoita etteikö silti olisi allerginen eläimelle. useasti käy niin, että hetken päästä oireet tulevat ja sitten täytyy luopua eläimestä.. ja tuo ei ole vastuuntuntoisen ihmisen toimintaa. mutta jokainen tekee itse ratrkaISUNSA.

• satu

anteeksi mutta ei pidä paikkaansa että allerginen ei voi ottaa mitään koiraa. esim. saukkokoira on sellainen joka soveltuu allergiseen perheeseen. sillä ei ole tavallista hilsettä koska sen pohja villa on rasvainen.. se ei pöllyä yms.. ja asia on testattu perheessä jossa oli todella allergisia!!!

• ......
        satu kirjoitti:

anteeksi mutta ei pidä paikkaansa että allerginen ei voi ottaa mitään koiraa. esim. saukkokoira on sellainen joka soveltuu allergiseen perheeseen. sillä ei ole tavallista hilsettä koska sen pohja villa on rasvainen.. se ei pöllyä yms.. ja asia on testattu perheessä jossa oli todella allergisia!!!

Ei todellakaan ole näin, älä nyt vain valehtele tuollaisia, jotta saisit koiraraukkoja lisää kodittomiksi kärsimään. Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa jotka väitätte jonkun tietyn rodun sopivan allergisille? Oletteko todella noin pahasti koiria vastaan? Ainoa rotu joka käy kaikille allergikoille on lelukoira.

• satu
        ...... kirjoitti:

Ei todellakaan ole näin, älä nyt vain valehtele tuollaisia, jotta saisit koiraraukkoja lisää kodittomiksi kärsimään. Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa jotka väitätte jonkun tietyn rodun sopivan allergisille? Oletteko todella noin pahasti koiria vastaan? Ainoa rotu joka käy kaikille allergikoille on lelukoira.

otappa asioista selvää ennen kun tulet tänne väittää vastaan!! en todellakaan ole minkään yhden rodun puolustaja tai koira vihaaja.. ja tämä saukkokoira asia on TESTATTU JA SE ON 100% TOTTA!!!!!!!!jos en olisi asiasta varma niin en kertoisi tätä.. tapanani kun ei ole valehdella varsinkaan näin tärkeällä asialla. että oleppa hyvä ja selvitä asiat ennen kuin itse tulet tänne valehtelemaan kun et tiedä mistään mitään!!!!!!!!!!!!!!

• ......
        satu kirjoitti:

otappa asioista selvää ennen kun tulet tänne väittää vastaan!! en todellakaan ole minkään yhden rodun puolustaja tai koira vihaaja.. ja tämä saukkokoira asia on TESTATTU JA SE ON 100% TOTTA!!!!!!!!jos en olisi asiasta varma niin en kertoisi tätä.. tapanani kun ei ole valehdella varsinkaan näin tärkeällä asialla. että oleppa hyvä ja selvitä asiat ennen kuin itse tulet tänne valehtelemaan kun et tiedä mistään mitään!!!!!!!!!!!!!!

Eli kerroppas nyt sitten mistä löydän nämä viralliset tutkimustulokset asiasta?

• ......
        satu kirjoitti:

Eli tahtoisin todellakin tietää, että missä tämä on tutkittu? Ketä on tutkinut? Koska? Koska itse en ole kuullut mitään kyseisestä tutkimuksesta, ja uskoisin, että jos asia todella olisi näin kuin väität niin asiasta oltaisiin hehkutettu jokaisessa uutisessa.

Eipä taida tutkimustuloksia tulla vai?

• naglo
        ...... kirjoitti:

Eli tahtoisin todellakin tietää, että missä tämä on tutkittu? Ketä on tutkinut? Koska? Koska itse en ole kuullut mitään kyseisestä tutkimuksesta, ja uskoisin, että jos asia todella olisi näin kuin väität niin asiasta oltaisiin hehkutettu jokaisessa uutisessa.

saukkokoira!? en ole kuullutkaan moisesta. no anyway, ei ole koiraa joka ei aiheuttaisi allergiaa. sen allergian ilmeneminen on vain yksilöllistä. ei voi sanoa, että jos yhdelle ei tule allergiaa esim. villakoirasta, niin että se villis sitten sopisi jollekin toiselle allegiselle ihmiselle. on tyhmää väittää ettei joku saukkokoira aiheuttaisi allergiaa kenellekään.

• satu
        ...... kirjoitti:

eipä löydy mitään virallisia tutkimus tuloksia.. itse olemme kokeilleet. koira oli meidän ja kokeilu tapahtu perheessä jossa oltiin allergisia.. ja kyseisestä rodusta heille ei tullut allergiaa. enkä kyllä ole väittänyt että kyseinen rotu ei aiheuttaisi kenellekkään allergiaa.. tiedän ihmiset kuten koiratkin ovat yksilöitä..

• satu
        naglo kirjoitti:

saukkokoira!? en ole kuullutkaan moisesta. no anyway, ei ole koiraa joka ei aiheuttaisi allergiaa. sen allergian ilmeneminen on vain yksilöllistä. ei voi sanoa, että jos yhdelle ei tule allergiaa esim. villakoirasta, niin että se villis sitten sopisi jollekin toiselle allegiselle ihmiselle. on tyhmää väittää ettei joku saukkokoira aiheuttaisi allergiaa kenellekään.

olenko mä muka väittäny et kyseinen rotu ei aiheuta KENELLEKKÄÄN allergiaa?? en ole niin väittänyt.ja saukkokoira on olemassa.kyseisiä koiria ei ole suomessa vielä paljon koska ensimmäinen saukkokoira tuli suomeen vasta 1985..ja kyseinen rotu ei aiheuttanut allergiaa henkilöille joilla on todettu paha koira allergia.

• ......
        satu kirjoitti:

eipä löydy mitään virallisia tutkimus tuloksia.. itse olemme kokeilleet. koira oli meidän ja kokeilu tapahtu perheessä jossa oltiin allergisia.. ja kyseisestä rodusta heille ei tullut allergiaa. enkä kyllä ole väittänyt että kyseinen rotu ei aiheuttaisi kenellekkään allergiaa.. tiedän ihmiset kuten koiratkin ovat yksilöitä..

Etkö muka sanonut?
        "esim. saukkokoira on sellainen joka soveltuu allergiseen perheeseen. sillä ei ole tavallista hilsettä koska sen pohja villa on rasvainen.. se ei pöllyä yms.. ja asia on testattu perheessä jossa oli todella allergisia!!!"

Sanoit, että saukkokoira on rotu joka soveltuu allergiseen perheeseen. Tuolloin puhut juuri kaikista allergisista perheistä. Olisit voinut sanoa, että saukkokoira sopii joillekin allergisille, tai saukkokoira ei aiheuta toisille allergiaa ym. Mutta sanoit, että saukkokoira soveltuu allergisille.

Ja tuon takia minäkin sanoin, että älä valehtele, ja sitten sanoit, että olet varma asiastasi.

• christu

onko mahdollista että cottoneita pidetään allergisten koirina?

• joopa joo
        ...... kirjoitti:

mun kaverilla on coton de tulear ja sen veli on tosi allerginen koirille ja ei oo ollu mitää oireita!!!!!

• ---

Lähdetään tosiaan siitä että kaikki koirarodut allergisoivat mutta se ei aina tarkoita sitä että allerginen ei voi ottaa koiraa. Esimerkkinä minä, minulla on noutaja ja olen allerginen. Mitään oireita ei ole ikinä tullut ja koiria on ollut monta. Ystäväni saksanpaimenkoira taas aiheuttaa minulle samantien silmien kutinaa. Joten nämä asiat ovat aika yksilöllisiä.
      Lääkärin mukaan elimistöni on ehkä oppinut sietämään tuota noutajan hilsettä ja voisi olla jos koirani kuolisi ja olisin ilman koiraa vähän aikaa tulisin myös noutajille allergiseksi koska en altistuisi sille enään.

Aikanaan kun otin ekan koiran minulla oli ystäväni noutaja kolme viikkoa luonani ja katsoimme että tuleeko sinä aikana allergiaa vai ei ja ei tullut.

Kyllä, on vastuutonta ottaa koira jos sille voi tulla allergiseksi. Mutta on myös tyhmää haudata elinikäinen unelma tuon JOS sanan vuoksi. Koira sopeutuu kyllä uuteen kotiin jos siitä joutuu luopumaan.

Ystävälläni on muuten astma ja hänellä on bichon havannais koira joka ei ole aiheuttanut mitään oireita...omasta koirastani hän saa samantien kohtauksen. Olen kuullut kyseisestä rodusta enemmänkin juttua että ei allergisoi, sama villakoira, bichon frisee ja cotton de tulear tai miten ne nyt kirjoitetaan...

Mutta tuo karvattomuus ei tee koirasta sellaista että se ei allergisoisi... otathan myös huomioon karvattomassa koirassa sen että sen hoito vaatii paljon kesällä ja talvella. Sen iho ei saa palaa auringossa ja talvella se paleltuu helposti...

• Koirakko

tilanteesta itselleni koiran, joka olisi joutunut piikille noin 10v sitten. Poikaystävän allergia paheni niin, että lopulta tuli näppyjä ihoon nuolaisustakin. Miettisin tosi pitkään tai joutuu lopulta valitsemaan poikaystävä vai koira.

• naglo

ei voi sanoa, etteikö joku rotu aiheuttaisi allergiaa. allergia on yksilöllistä. bichon havanais voi aiheuttaa jollekin allergiaa siinä missä kultainen noutaja. bichonit ja villikset mainitaan usein "allergiaa aiheuttamattomina" mikä on virheellistä! näistä roduista ei lähde karvaa, mutta koiran hilse, sylki ym. sitä allergiaa aiheuttavat! en usko että "naku-koira" on tässäkään asiassa poikkeus.

• naglo
        naglo kirjoitti:

ei voi sanoa, etteikö joku rotu aiheuttaisi allergiaa. allergia on yksilöllistä. bichon havanais voi aiheuttaa jollekin allergiaa siinä missä kultainen noutaja. bichonit ja villikset mainitaan usein "allergiaa aiheuttamattomina" mikä on virheellistä! näistä roduista ei lähde karvaa, mutta koiran hilse, sylki ym. sitä allergiaa aiheuttavat! en usko että "naku-koira" on tässäkään asiassa poikkeus.

ei sitä hilsettä kyllä voi mitenkään pestä pois. koira levittää sitä ympäriinsä kuljeskellessaan asunnossa. kaikkea sitä kuuleekin puhuttavan... no onneksi joku voi aina oikaista :) sanonpa vielä sen, ettei allergisen kannata leikkiä terveydellään ottamalla koiraa... ei se kuulkaas ole kivaa vetää niitä lääkkeitä joka päivä, kun silmät vuotaa yms. no, jokainen tekee mitä haluaa, mutta joskus olisi hyvä kuunnella järjen ääntä.
        nim. huomattu on

• aah

Meillä Perunkarvaton,joka aiwan ihana..Jo 5 vuotias narttu..Osaa jopa ottaa kahvinkeittimestä suodatinpussin ja pöllyttää ympäri keittiötä.Ja siitä vasta allergiat huipussaan!!Itsellä esim.Sakemanni käy henkeen,mutta karvaton ei..Mutta Hän onkin niin laiska/ylväs,ettei viitsi levitellä mahd.hilseitään muille..Omalla paikallaan omassa siivessään asuu kanssa Mäykyn..Onneksi on ISO talo.Suosittelen karvatonta koiraa kaikille oli allergiaa tai ei..Vaikka aika kalliita,Elämä on!

• allerkiikko

jos koira opetaetaan että ei saa nuolla ja että koiraa ei justiin se allerginen pahemmin silittele eikä pese turkkia , harjaa jne. voi kyllä vähentää riskejä. jonkun toisen pitää kuitenkin hoitaa ne jutut. villakoiran turkki on esim. sellanen että ei päästä läpi hilsettä vaan se hilse sit pestään pois. nakukoiralla on hilsettä myös mutta sen voi huuhdella usein. niinkun joku aikasemmin kirjoitteli niin jos aikuinen vaarantaa terveytensä hankkimalla koiran niin se on oma asia, mutta jos hankkii koiran ja on allergisia lapsia niin se on aivan liian itsekästä. kamalaa myös luopua rakkaasta koirasta jos sitten allergia aiheuttaa rakkailleen taikka itselleen niin pahoja oireita että pakko on edessä.

• ...

Minulla itsellä on pahan asteinen allergia koirille, mutta olen omistanut bichon frisen jo neljä vuotta, eikä minulle ainakaan ole tullut mitään allergisia oireita.

• dothedew

Kaverin pikkusiskolla on allergia mut ne halus silti ottaa koiran. Ne kävi kattomas länsiylämaanterrieriä, koska olis sellasen halunnu. Mut pikkusisko saiki siit allergiakohtauksen. Sit ne kävi kattomassa Bichonia ja siitä ei tullu ollenkaan allergiaa, joten hankki sitten sellasen ja kuulemma hyvin on menny. Bichonien karvanlähtö on vähäisempää ku muilla koirilla ja hilsettäkään ei lähe niin paljon. Mut niinku sanoit et allergisointi on yksilöllistä:) kannattaa ainaki käydä kattomas et mimmosii ne on:) Onnea!:)

• kylläkään

lähe karvaa ollenkaan.

• hansuliiiih

allergiahan tulee koiran hilseestä, ei karvoista!!
      tässä muutama allergisille sopiva rotu; bichon frice, coton de tulear, kääpiövillakoira, vehnäterrieri. Allergia on tietenkin yksilöllistä.
      kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajaan, ja pyytää häneltä koiraa "hoitoon" vaikka pariksi yöksi. eiköhän siinä ajassa ilmene jos allergia rodusta tulee!

• naglo

ei allergia välttämättä parissa päivässä ilmene. siihen voi mennä vuosia, ja sitten on tietenkin jo hyvin kiintynyt koiraan ja jos siitä pitäisi luopua...:( sanonpa tämän nyt mahdollisimman kattavasti: bichon-roduilta eli bichon havanais, bichon frise, bichon maltese (=maltankoira) ja bichon bolognese (=bolognese), ei lähde karvaa muuloin kuin haratessa. muita "karvaamattomia" rotuja ovat myös coton de tulear sekä villakoirat. tämän vuoksi nämä kyseiset rodut usein mielletäänkin virheellisesti allergiaa aiheuttamattomiksi (en silti väitä etteivätkö ne olisi välttämättä "allergiaystävällsiä").

• naglo
        naglo kirjoitti:

ei allergia välttämättä parissa päivässä ilmene. siihen voi mennä vuosia, ja sitten on tietenkin jo hyvin kiintynyt koiraan ja jos siitä pitäisi luopua...:( sanonpa tämän nyt mahdollisimman kattavasti: bichon-roduilta eli bichon havanais, bichon frise, bichon maltese (=maltankoira) ja bichon bolognese (=bolognese), ei lähde karvaa muuloin kuin haratessa. muita "karvaamattomia" rotuja ovat myös coton de tulear sekä villakoirat. tämän vuoksi nämä kyseiset rodut usein mielletäänkin virheellisesti allergiaa aiheuttamattomiksi (en silti väitä etteivätkö ne olisi välttämättä "allergiaystävällsiä").

hupsis! :D

• Loistava.polku

Allerginen ei reagoi PELKÄSTÄÄN koiran hilseeseen vaan myös sen kuola, pissat ja kakat, varpaanvälien hajurauhaset ym. tuottavat allergeeneja.

Jotta näiltä vältyttäisiin, olisi koiraa pidettävä hermeettisesti suljetussa muovipussissa.

Sen sijaan mikä tahansa allergia ei ole este koiran hankkimiselle vaan nimenomaan koira-allergia. Itselläni on sekä astma että tukku erilaisia pöly-, ruoka-aine- ja eläinallergioita - silti olen lähes koko ikäni ollut "koirallinen" ilman ongelmia ja rodusta riippumatta.

• omistan
        Loistava.polku kirjoitti:

Allerginen ei reagoi PELKÄSTÄÄN koiran hilseeseen vaan myös sen kuola, pissat ja kakat, varpaanvälien hajurauhaset ym. tuottavat allergeeneja.

Jotta näiltä vältyttäisiin, olisi koiraa pidettävä hermeettisesti suljetussa muovipussissa.

Sen sijaan mikä tahansa allergia ei ole este koiran hankkimiselle vaan nimenomaan koira-allergia. Itselläni on sekä astma että tukku erilaisia pöly-, ruoka-aine- ja eläinallergioita - silti olen lähes koko ikäni ollut "koirallinen" ilman ongelmia ja rodusta riippumatta.

ja nakun sellaisen minäkin.
        Karvallinen koira erittää hilsettä yleessä.

Eikös kiinanharjakoiralle muodostu hilsettä
        bootseihin ja ison harjan alle?
        Mitä mä olen nähnyt, niin harvoin on aitoa
        nakua kiinanharjakoirissa, muuten niillä ei
        olisi mahtavaa harjaa ja bootseja.Raakataan
        Vai kuinka?

Kukas hoitaa karvakoirien pesun ja kuivauksen
        jos ei omistaja itse.
        No jos on euroja viikottaiseen koirapesulaan
        maksaa pesusta ja leikkauksesta.
        Se on myös otettava huomioon karvakoiran kanssa.

Aidot nakut niistä ei lähde hilsettä
        ja tällä tarkoita perun-tai meksikonkarvatonta-
        koiraa.Ei liikakarvallista ja ajeltua muunnosta
        vaan aidosti karvaton.
        Eipä sen ihon hoito ole suuritöistä.
        Suihku silloin tällöin ja sipaisu käsirasvaa
        samalla, kun itse rasvaa kätensä.
        Pukupäälle talvella ja se on siinä.
        Tunnin lenkkejä kovalla pakkasella ja tuulella
        ei tykkää tehdä ja tuskinpa omistajakaan niitä
        silloin halajaa. Omistaa ison egon ja on
        erinomainen vahti kodille.
        Syljestä voin sanoa, että jotku saavat eritteestä
        ihottumaa toisille tulee kutinaa jne
        henkilöstä riippuen.
        Harkintaa allergisen henkilön koiran hankintaan
        vaikka jokainen kehuisi omansa rodun puolesta.

• mirja83

En nyt jaksanut kaikkia viestejä lukea mutta vastaanpa silti :) Itse olen allerginen melkein kaikille eläimille. Kissat ovat pahimmat enkä pystyisi ihan mitä tahansa koiraa pitämään. Todella harmi juttu on koska olen todella eläinrakas :( Lapsuudessani olen kuitenkin omistanut papukaijaa ja gerbiilejä ja lisäksi harrastanut ratsastusta eikä niistä ole tullut minulle yhtään oireita, paitsi hevosista vähän kesäaikaan. Papukaijasta ja gerbiileistä ei yhtään ja ne oli meillä siis vuosia. Kun olin 9-vuotias hankittiin meidän perheeseen Bichon Frisé pentu ja ennen sitä siis tutkittiin paljon allergia-asiaa. Ramus (Bichoni) oli meillä myös vuosia eikä minkäänlaista oiretta ollut. Yhdellä kaverillani taas oli asthma ja eläinallergiaa ja hänelle tuli allergiaoireita jopa koiran hilseestä, jota oli vaatteissani. Eli tietääkseni tämä on ihan henkilökohtaista. Minä olin ja olen allerginen mutta jotkut rodut käy jopa minulle, siitä olen onnellinen. Suosittelisin että menisit poikaystäväsi kanssa vierailemaan johonkin perheeseen jossa näitä kiinanharjiksia on, muuten asia tuskin selvenee. Kun me aikoinaan hankittiin Rasmus niin muistan että me vierailtiin jossakin bichoni perheessä ja luultavasti tämä pystyttiin järjestää liiton tms. kautta, en ole ihan varma. Nyt tässä vain yritän saada elämääni siihen kuntoon että minulla on aikaa ja varaa hankkia bichoni, ehdottoman ihana ja älykäs rotu mutta sen kanssa saa olla tarkkana ;)

• winda-

meillä on kaksi kiinanharjakoiraa,kylläkin pitkä karvasita ja isäni on allerginen eivätkä koirat ole tuottaneet mitään ongelmaa.:D

• faalku

Koira-allergiselle äidilleni ei tullut mitään kiinanharjakoirista. Eikä myöskään bichon frisesta (en ole varma miten kirjoitetaan :D ) eikä coton de tulearistakaan.

• muusa <3
        faalku kirjoitti:

Koira-allergiselle äidilleni ei tullut mitään kiinanharjakoirista. Eikä myöskään bichon frisesta (en ole varma miten kirjoitetaan :D ) eikä coton de tulearistakaan.

isäni on allerginen koirille, mutta frise ei ole aiheuttanut oireita.. me saimme sen jo kun olin pieni ja nyt se on jo kuollut =(..
        Ajattelimme ottaa kultasennoutajan mutta en ole varma voimmeko.. TÄMÄ ON YKSILÖLLISTÄ TIEDÄN!!
        mutta tietääkö joku että levittääkö kultanen enemmän tai vähemmän hilsettä kun muut rodut?

ikuinen eläinrakas

P.S muusa on mun enon kultanennoutaja =)

• Ärsyyntynyt
        muusa <3 kirjoitti:

isäni on allerginen koirille, mutta frise ei ole aiheuttanut oireita.. me saimme sen jo kun olin pieni ja nyt se on jo kuollut =(..
        Ajattelimme ottaa kultasennoutajan mutta en ole varma voimmeko.. TÄMÄ ON YKSILÖLLISTÄ TIEDÄN!!
        mutta tietääkö joku että levittääkö kultanen enemmän tai vähemmän hilsettä kun muut rodut?

ikuinen eläinrakas

P.S muusa on mun enon kultanennoutaja =)

Täällä etitään nyt sellasia rotuja jotka aiheuttaa tavallista vähemmän allergiaa. Kyllä varmaankin kaikki täällä keskustelevat ja vähemmän allergisoivia rotuja esittävät tietävät, että kaikki rodut VOIVAT aiheuttaa allergiaa! Ärsyttävää tollanen että jauhetaan jatkuvasti "kaikki rodut voi aiheuttaa allergiaa", tässä ei nyt kyse tainnut olla siitä.

• USKOKAA JO !!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4299
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2051
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      65
      1769
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1485
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      103
      1369
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1211
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe