Epämääräiset pistelyt / tuntemukset

Anonyymi

Hei,

Olen 48v perusterve mies. Noin 2.5kk sitten heräsin yhtenä aamuna vasemman jalan isovarvas puuduksissa (pintatunto kuitenkin normaali) ja aikalailla siitä lähtien muutamia hetkiä lukuunottamatta varvas on ollut samanlainen.

Noin kolme viikkoa sitten oireet lisääntyivät ja alkoi olla epämääräisitä pistelyn tuntua molemman jalan jalkaterissä, varpaissa ja molemman käden kämmenselissä ja sormissa. Se ei tuntunut ihan normaalilta puutumiselta vaan erilaiselta pistelyltä. Sen jälkeen vastaavia tuntemuksia alkoi olemaan molemmissa reisissä ja säärissä sekä vasemmassa käsivarressa sekä vasemmassa ohimossa / poskessa.

Sittemmin tuntemukset jalkaterissä ja kämmenissä vähenivät ja vaihtuivat pääasiassa normaalin oloiseen puutumiseen aamulla herätessä.

Nyt taas noita tuntemuksia on ollut reisissä, polvissa, säärissä, ohimoissa, otsassa ja poskissa. Jos niitä yrittäisi kuvailla jotenkin niin ehkä sellainen kuin sukka olisi vedetty päälle ja siihen värisytettäisiin huonoakkuisella sähköhammasharjalla ja vähän elohiirtä sekaan.

Sinällään mitään tuntopuutteita tai voimattomuutta minulla ei ole missään vaiheessa ollut.

Olen käynyt neurologilla, joka tutki ja totesi refleksien (hieman keskimääräistä vilkkaammat refleksit kuulemma, mutta ei liian), tuntojen yms olevan normaalit. Hän laittoi myös lähetteen pään ja kaularangan magneettikuvauksiin joiden molempien tulokset olivat täysin normaalit. Myöskään mitään näköhäiriöitä ei ole ollut.

Sain myös lähetteen hermoratatutkimuksiin . Tosi neurologi sanoi, että kannattaa ensin nyt seurailla jonku aikaa helpottaako oireet. Jos ei helpota tai pahenevat niin sitten menisin. Hänen mukaansa kun mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen, että hermoratatutkimuksista löytyisi mitään erityistä.

Olen myös käynyt muutaman kerran fysioterapeutilla / hieronnassa, jonkin verran jäykkyyttä siellä täällä, mutta ei mitään erityistä.

Sinällään nuo magneetin tulokset ymmärtääkseni poissulkevat ms taudin (jota pelkäsin tämän mahdollisesti olevan) eikä alsiinkaan taida oikein oireet natsata kun ei ole lihasheikkoutta tms.

Verikokeita otettiin myös laaja setti ml. killppariarvot, mutta niissäkään ei mitään ihmeellistä.

Olen viimeisen vuoden pääsääntöisesti ollut etätöissä tietokoneella suht huonon ergonomian kanssa (tosin fysioterapeutin mukaan ei mitään erityistä kropassa) ja viime vuosi oli erittäin stressaava ja jopa traaginenkin lapsen vaikean teini-iän johdosta. Nämä ongelmat tosin helpottaneet huomattavasti alkuvuodesta lähtien.

Minulla oli noin 5 vuotta sitten mystisiä nivelvaivoja ympäri kehoa, jota kestivät reilut puoli vuotta ja sitten hävisivät. Kovasti silloinkin tutkittiin, mutta mitään ei mistään löynyt. Silloin oli takana töiden puolesta stressaava vuosi,

Onko kellään ollut vastaavia oireita /mitään ajatuksia mistä nämä johtua? Voiko nämä olla stressin jälkireaktioita vai jotain muuta mitä pitäisi tutkia? Vai onko parempi vaan koittaa olla miettimättä ja toivoa, että nämä pikkuhiljaa helpottaa?

Kiitos etukäteen!

T. Juha

11

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei Juha.

      Sinuna menisin sinne hermoratatutkimukseen.
      Itselläni alkoi samantyylinen oireilu joitain vuosia sitten.

      Minulla tuli alkuun, kun kävelin, niin ykskaks jalat katosivat, eli en tuntenut jalkojani vaikka olin jalkeilla.
      Minusta otettiin magneettikuvat juuri MS:n poissulkemiseksi.

      Hermoratatutkimuksessa vasta todettiin polyneuropatia, joka on ääreishermoston sairaus, monihermosairaus.
      Se ei näkynyt missään kuvissa eikä verikokeissa.

      Neuropatioita, eli hermoston sairauksia on paljon erilaisia, ja eri syistä aiheutuneita. Niissä on myös toisistaan poikkeavia oireita.

      Itselläni on ollut puutumista, pistelyä, ajoittain tunnottomuutta, kylmä-kuumatunto häiriöitä, kipuilua, ajoittain on vaikeaa kohdistaa jalkoja ihan vaikka kenkää kohti pukiessa, eli motoriikka katoilee.
      Minulla on jalat huonommat, mutta ajan myötä on alkanut olla käsissäkin pientä ongelmaa.

      Kannattaa tutkituttaa, ja tsemppiä sulle.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta, kuinka nopeasti sinulla nuo oireet etenivät?

        Kyllä olen kanssa kääntymässä siihen, että menen jokatapauksessa sinne hermoratatutkimuksiin, löytyi sieltä jotain tai ei..


      • Anonyymi

        Kyllä, mm. MS hyvin mahdollinen näissä . Toisaalta myös ainakin diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, D- ja B12-vit. puutos sekä runsas alkoholin käyttö voi aheuttaa polyneuropatiaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, kuinka nopeasti sinulla nuo oireet etenivät?

        Kyllä olen kanssa kääntymässä siihen, että menen jokatapauksessa sinne hermoratatutkimuksiin, löytyi sieltä jotain tai ei..

        Mulla on nyt jo sairauden toteamisesta kuusi vuotta.
        Oireet alkoi aikoinaan aika ykskaks, mutta sen jälkeen on vaihdellut.
        Ajoittain on pahempaa oireilua, ja sitten taas vähän parempia aikoja.

        Kipuja ja puutumista on tosin jatkuvasti, mutta kivunkin voimakkuus vaihtelee.
        Jalkojen tuntohäiriötkin heittelevät oudosti, sekä myös tuo motoriikka-ongelma vaihtelee.

        On tää aika outo vaiva, oikeastaan päivä kerrallaan eteenpäin.
        Illalla ei voi tietää, mikä tilanne on aamulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on nyt jo sairauden toteamisesta kuusi vuotta.
        Oireet alkoi aikoinaan aika ykskaks, mutta sen jälkeen on vaihdellut.
        Ajoittain on pahempaa oireilua, ja sitten taas vähän parempia aikoja.

        Kipuja ja puutumista on tosin jatkuvasti, mutta kivunkin voimakkuus vaihtelee.
        Jalkojen tuntohäiriötkin heittelevät oudosti, sekä myös tuo motoriikka-ongelma vaihtelee.

        On tää aika outo vaiva, oikeastaan päivä kerrallaan eteenpäin.
        Illalla ei voi tietää, mikä tilanne on aamulla.

        Kuulostaa tosi ikävältä sairaudelta kyllä :( Jaksamista ja paljon parempia / hyviä päiviä sulle!

        Mitä siellä hermoratatutkimuksessa muuten käytännössä tapahtuu / tapahtui? Eli miten tuo sun sairaus tuli siellä ilmi? Ja tuliko se diagnoosi / ilmi niinkuin heti siinä tutkimuksen aikana vai myöhemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa tosi ikävältä sairaudelta kyllä :( Jaksamista ja paljon parempia / hyviä päiviä sulle!

        Mitä siellä hermoratatutkimuksessa muuten käytännössä tapahtuu / tapahtui? Eli miten tuo sun sairaus tuli siellä ilmi? Ja tuliko se diagnoosi / ilmi niinkuin heti siinä tutkimuksen aikana vai myöhemmin?

        Mulle on tehty se tutkimus kaksi kertaa. Niillä oli kaksi vuotta väliä.
        Nyt ei ole tehty mitään suunnilleen neljään vuoteen.

        Makasin pedillä ja hoitaja (?) pisteli jonkinlaisella neulalla jalkoihin, lihaksiin, ilmeisesti johonkin hermokohtiin.
        Siinä neulassa taisi olla joku pieni anturi, joka mittaa jotain hermoimpulsseja (?).
        Sitten hän laittoi jonkinlaisen " piikin/tikun " jalkoja vasten, siitä tuli jotain sähköiskun tyylisiä säväyksiä, se ei tuntunut kovin mukavalta.

        Kun mulle tehtiin se tutkimus ensimmäisen kerran, se oli oikeastaan aivan kivuton juttu.
        Kaksi vuotta myöhemmin, kun tehtiin uudestaan, niin se kyllä suoraan sanoen sattui reilusti.
        Hermoston vika nähtävästi selvisi tutkimuksessa.

        Mulle ei kerrottu diagnoosia tutkimuksen yhteydessä, oli neurologin aika vähän sen jälkeen, ja hän kertoi diagnoosin.


    • Anonyymi

      Sitä piti vielä kysymän, että onko nuo erilaiset neuropatiat sellaisia, että ne nimenomaan löytyy noissa hermoratatutkimuksissa jos on löytyäkseen?

      Itsellä ensi viikom torstaina tuo edessä, neurologi oli näköjään laittanut lähetteen suoraan laajaan, eli sekä kädet että jalat tutkitaan. Kieltämättä jännittää ja pelottaa mitä sieltä löytyy / löytyykö mitään.

      Muutoin oireet on nyt pääasiassa olleet keskittyneet polvien ylä- alapuolella reisissä ja säärissä. Sellaista epämääräistä "kiristävää" tunnetta ja että jalat ei tunnu ihan normaaleilta vaan jotenkin letkumaisilta tms...vaikea selittää, tuo tunne jotenkin yhdistyy tohon pinnan kiristävään tunteeseen.

      Käsissä tuntuu sellaista normaalin oloista puutumispistelyä sormissa ja kämmenissä varsinkin aamulla herätessä (välillä muulloinkin) ja siitä sitten tokenee kun heiluttelee yms.

      Sinällään tunto on joka paikassa normaali, voimat tuntuu normaaleilta ja jotain positiivista on, että kolmisen kuukautta puutuneena (ei tunnoton) ollut vasemman jalan isovarvas on alkanut osoittaa normalisoitumisen merkkejä olemalla osan päivästä puutumaton :P (pienestä se ilo urkeaa näköjään nykyään..)

      Mutta onhan tää inhottavaa, surettavaa kun ei tiedä mistä tää johtuu ja paheneeko tää tästä / onko loppuelämän riesa eikä paluuta normaaliin entiseen enää olisi.

      T. Juha

      • Anonyymi

        Rehellisesti täytyy sanoa, ettei mulla ole tietoa siitä, löytyykö kaikki neuropatiamuodot siinä hermoratatutkimuksessa.

        Ymmärrän hyvin, että tutkimus pelottaa ja jännittää, mutta onhan se parempi, että selvitetään, niin ei tarvitse elää epätietoisuudessa.
        Mun mielestä epätietoisuus on kaikista pahinta. Jos joku vaivaa, eikä tiedä mikä, niin se rassaa hermoja.

        Toivotaan, että sunkin kohdalla syy selviää, ja tarvittaessa saat jonkinlaista hoitoa.
        Oudompaa olisi, ettei tutkimuksessa tulisi mitään selville, ja ikävää sitten jos ei selviä mitään ja vaiva jatkuu, niin jatkuu epätietoisuuskin.

        Mulla kun polyneuropatia löydettiin, niin en saanut minkäänlaista tietoa sairaudesta.
        Sillä hetkellä ei oikein osannut mitään kyselläkään, vasta myöhemmin on herännyt kysymyksiä. Ja olen joutunut käyttämään googlea selvittääkseni. mikä juttu tää on.
        Mun kohdalla ei ainakaan ole ollut mitään hoitoa, fysiota tms. On vain sanottu, että pitäisi yrittää lihaskuntoa pitää yllä.
        Ja kipulääkkeitä joudun tarvittaessa ottamaan.

        Lääkäreilläkin on tosi vaihtelevat mielipiteet tästä sairaudesta. Jotkut pitävät tätä tosi vakavana ja vaikeana sairautena, kun taas jotkut vain kohauttavat olkiaan, ettei tuossa mitään kummallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehellisesti täytyy sanoa, ettei mulla ole tietoa siitä, löytyykö kaikki neuropatiamuodot siinä hermoratatutkimuksessa.

        Ymmärrän hyvin, että tutkimus pelottaa ja jännittää, mutta onhan se parempi, että selvitetään, niin ei tarvitse elää epätietoisuudessa.
        Mun mielestä epätietoisuus on kaikista pahinta. Jos joku vaivaa, eikä tiedä mikä, niin se rassaa hermoja.

        Toivotaan, että sunkin kohdalla syy selviää, ja tarvittaessa saat jonkinlaista hoitoa.
        Oudompaa olisi, ettei tutkimuksessa tulisi mitään selville, ja ikävää sitten jos ei selviä mitään ja vaiva jatkuu, niin jatkuu epätietoisuuskin.

        Mulla kun polyneuropatia löydettiin, niin en saanut minkäänlaista tietoa sairaudesta.
        Sillä hetkellä ei oikein osannut mitään kyselläkään, vasta myöhemmin on herännyt kysymyksiä. Ja olen joutunut käyttämään googlea selvittääkseni. mikä juttu tää on.
        Mun kohdalla ei ainakaan ole ollut mitään hoitoa, fysiota tms. On vain sanottu, että pitäisi yrittää lihaskuntoa pitää yllä.
        Ja kipulääkkeitä joudun tarvittaessa ottamaan.

        Lääkäreilläkin on tosi vaihtelevat mielipiteet tästä sairaudesta. Jotkut pitävät tätä tosi vakavana ja vaikeana sairautena, kun taas jotkut vain kohauttavat olkiaan, ettei tuossa mitään kummallista.

        Eilen tuli käytyä ENMGssä (laaja tutkimus käsille ja jaloille) kaikki tulokset normaalit ja loppukaneettina "Ei polyneuropatiaa, Ei polyradikulaattia, Ei konduktibolokkeja, Ei myopatiaan tai myosiittiin viittaavaa"

        Tutkimuksen tekijä tosin sanoi, että virallinen lausunto tulee omalta neurologilta ja se miten tästä eteenpäin, mutta tosiaan sanoi, että kyllä hän voi nämä tulokset selkeästi kertoa kun ne on selvät. Totesi vielä, että se lisäksi että tekee näitä tutkimuksia hän on myös neurologi.

        Tänään oli neurologin soittoaika:
        - emngsta totesi vaan saman mikä oli tiedossa, eli kaikki kunnossa hernostossa siltä osin eikä mitään polyneuropatiaan liittyvää (silti mielelläni täällä ryhmässä pysyisin jos se vaan on sallittua?)
        - Sanoi, että seuraavaksi voitaisiin sitten varmuuden vuoksi magneettikuvata loput pään ja kaularangan lisäksi, eli lähete selkärangan mrihin ja katsoa löytyykö sieltä mitään vaiko ei.
        - borrelioosista kysyin kanssa ja sanoi, että suht epätodennäköistä jos ei ole ollut punkin puremia, mutta otetaan nyt ainakin verikoe testit eli sinne lähete kanssa
        - kyselin myös missä tapauksissa selkäydinneste näytettä yleensä otetaan, sanoi että normaalisti se otetaan / tutkitaan jos pään/niskan/selkärangan mrissä löytyy jotain poikkeavaa
        - samaten kysyin ohutsäieneuropatian mahdollisuudesta, sanoi että hänen mielestään ainakaan tällä hetkellä mikään ei siihen suuntaan viittaisi

        Eli ensi viikolla varmaan sitten magneettiin taas.

        Sinällään vaivat tuntuu vaihtelevan, eilen ja tänään päivällä ei oikeastaan mitään oireita, mutta nyt illalla taas ärsyttävää pistelyä lähinnä säärissä / pohkeissa.

        Sinällään kuitenkin positiivinen mieli kun tuntuu siltä, että oikeasti tutkitaan mahdollisimman paljon ainakin.


    • Anonyymi

      Mulla on ohutsäieneuropatia eli polyneuropatia. Kivut on päällä koko ajan ja juuri ja juuri pystyn lääkkeiden kanssa olemaan. Lämpötila on tärkeä. Eli lämpötilaero tekee kipeää. Alussa sauna aurinko yms. Aiheutti kivut. Nyt jopa talven kylmyys lisää kipuja. Testaa vaikka saunalla. Itse en ole vuosiin voinut saunassa käydä.

    • Anonyymi

      Hei! Minulla alkoi samantyyppiset pistely ja puutumisoireet 2.rokotteen ottamisen jälkeen. Aiemmin ei mitään vastaavaa ja perusterve, nyt olen ollut seurannassa monta kuukautta, ja jonossa neurologille, jonne on kuulema kuukausien jono. Itse yritän nyt jotain selkoa silläaikaa asioihin saada. Polyneuropatiasta ja ms-taudista on puhuttu lääkärissä vaan pitkään joutuu nyt epätietoisuudessa olemaan eikä mitään apua kuulema tilanteeseen ole. Jalkapohjia pistelee eniten mutta tuntohäiriöitä on ollut muuallakin. Pelottaa kerkiääkö sairaus edetä odotteluvaiheessa, jos sairaus siis on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe