Kuka osaa neuvoa - lasikuitupohjaan läpipulttaus

Anonyymi

Ei ole vielä kovin paljoa kokemusta veneistä ja tarvitsisi vetää pienen RIB veneen pohjan läpi pari pulttia koska niittimutterit eivät olleet tarpeeksi kestävät rst ohjauspulpetin kiinnittämiseen.

Veneen Pohja on täytetty uretaanilla.

Riittääkö jos vetää molemmin puolin rts aluslevyn ja reikään sekä prikan alle epoksi filleriä?

T: tietämätön

66

317

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja pohjan materiaali lasikuitua

      • Anonyymi

        Itse en kyllä mitään pohjan läpi pulttaisi. Sisäpinnalle laminoiden tai liimaten joku puupala, alumiinikisko tms. johon sitten pulpetti kiinni.


    • Anonyymi

      Jos pohja on kaksikeroksinen, niin läpipulttausta ei voi tehdä niin, että kiristää ulko- ja sisäpintaa vasten koska välissä oleva uretaani antaa periksi. Siihen pitäisi laittaa ainakin holkki, mutta...

      Veneen pohja ei todennäkoisesti ole yksin riittävän vahva kantamaan pulpettia. Sama pätee sisäpohjalle, jos siihen kiinitetään vain pulttamalla.

      Kompaan edellistä siinä, että kiinnitys pitää tehdä sisäpohjaan ja sisäpohjaa pitää samalla vahvistaa jotta kiinnitys ei elä ja lopulta repeä. Muutama kerros lasikuitumattoa epoksilla kiinni ajaa asian eikä tarvitse turmella rakennetta. Jos haluaa hifistellä, voi pohjaan laminoida kiinni metallilatan, jossa on pultit hitsattuna oikeille kohdille. Sellaisen teettäminen ei ole iso juttu.

      • Anonyymi

        Eli tarkoitatko, että vedän esimerkiksi vesivanerin epoksilla ja lasikuitumadoilla kiinni sisäpinnalle (lattian ylemmän kerroksen alapuolelle) ja sitten kiinnitän pulpetin siihen? Eli pitääkö lattia avata osittain?

        Vai meinaatko vain että vanerin pala epoksilla kiinni suoraan lattiaan (ilman mitään lattian ylemmänkerroksen avaamista) ja päälle lasikuitua ja siihen kiinni pulpetti?

        Kiitos jo tähän astisista kommenteista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoitatko, että vedän esimerkiksi vesivanerin epoksilla ja lasikuitumadoilla kiinni sisäpinnalle (lattian ylemmän kerroksen alapuolelle) ja sitten kiinnitän pulpetin siihen? Eli pitääkö lattia avata osittain?

        Vai meinaatko vain että vanerin pala epoksilla kiinni suoraan lattiaan (ilman mitään lattian ylemmänkerroksen avaamista) ja päälle lasikuitua ja siihen kiinni pulpetti?

        Kiitos jo tähän astisista kommenteista!

        Mitään ei kannata avata ja rikkoa. Lisätään päälle. Venettä tuntematta on mahdotonta antaa tarkempia ohjeita. Epoksi on hyvin tehokas liima oikein pohjustettuna. Usein ei ole tarpeen laminoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoitatko, että vedän esimerkiksi vesivanerin epoksilla ja lasikuitumadoilla kiinni sisäpinnalle (lattian ylemmän kerroksen alapuolelle) ja sitten kiinnitän pulpetin siihen? Eli pitääkö lattia avata osittain?

        Vai meinaatko vain että vanerin pala epoksilla kiinni suoraan lattiaan (ilman mitään lattian ylemmänkerroksen avaamista) ja päälle lasikuitua ja siihen kiinni pulpetti?

        Kiitos jo tähän astisista kommenteista!

        Teet veneen "lattiaan" tarkastus luukun joka jää sopivasti pulpetin jalkatilaan. Näitä myydään vesitiiviinä venetarvikeliikkeestä. Luukun kautta sitten kiinnität pulpetin läpipulttaamalla veneen lattiaan. Otat tarvittaessa uretaania tarvittavan määrän pois. Haponkestävät pultit, mutterit ja ISOT aluslevyt käyttöön ja sikaa tiivisteeksi. Jostainhan sun täytyy uittaa tarpeelliset kaapelitkin siihen pulpettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoitatko, että vedän esimerkiksi vesivanerin epoksilla ja lasikuitumadoilla kiinni sisäpinnalle (lattian ylemmän kerroksen alapuolelle) ja sitten kiinnitän pulpetin siihen? Eli pitääkö lattia avata osittain?

        Vai meinaatko vain että vanerin pala epoksilla kiinni suoraan lattiaan (ilman mitään lattian ylemmänkerroksen avaamista) ja päälle lasikuitua ja siihen kiinni pulpetti?

        Kiitos jo tähän astisista kommenteista!

        Tarkoitan, että laitat lisää tavaraa nykyisen sisälattian päälle tekemättä lattiaan reikää.

        Käytännössä on pakko hioa pintaa rikki koska siihen ei muuten saa mitään kiinni. Vaneri sopii tuohon ihan hyvin kunhan sen paksuus on riittävä ruuville. Epoksi ja lasikuitumatto pitävät myös ruuvia hyvin kiinni.

        Rakenne elää jonkin verran eli epoksin pitää olla hieman joustavaa. Kannattaa ehkä konsultoida materiaaleista vaikka kevran ihmisten kanssa, mutta myös muut osaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ei kannata avata ja rikkoa. Lisätään päälle. Venettä tuntematta on mahdotonta antaa tarkempia ohjeita. Epoksi on hyvin tehokas liima oikein pohjustettuna. Usein ei ole tarpeen laminoida.

        Tässä olisi kuva ohjauspelpetista:

        https://www.simppelivideo.fi/api/thumbnail?img=/files/kotikuvat.tarjoaa.fi/ratti2.jpg&width=993.6

        Tuossa on nyt tuon teak maton alla niittimutterit, joista yksi popsahti pois kun ajaessa heilahdin taakse ja otin tukea ratista. Mietin, että kestääkö tuo epoksilla liimaus pintaan jos horjahtaessa ottaisi kovemaapin tukea tuosta ratista?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet veneen "lattiaan" tarkastus luukun joka jää sopivasti pulpetin jalkatilaan. Näitä myydään vesitiiviinä venetarvikeliikkeestä. Luukun kautta sitten kiinnität pulpetin läpipulttaamalla veneen lattiaan. Otat tarvittaessa uretaania tarvittavan määrän pois. Haponkestävät pultit, mutterit ja ISOT aluslevyt käyttöön ja sikaa tiivisteeksi. Jostainhan sun täytyy uittaa tarpeelliset kaapelitkin siihen pulpettiin.

        Kaapelit kulkeutuu ihan tarpeeksi nätisti toisen ponttoonin alla taakse. Itse kokeilisin mielummin tuota päälleliimausta ensin. Mutta jos nyt ei tuo yläpuolelle epoksilla liimattu vaneri ole tarpeeksi vahva niin pitää se sitten sinne alle saada


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan, että laitat lisää tavaraa nykyisen sisälattian päälle tekemättä lattiaan reikää.

        Käytännössä on pakko hioa pintaa rikki koska siihen ei muuten saa mitään kiinni. Vaneri sopii tuohon ihan hyvin kunhan sen paksuus on riittävä ruuville. Epoksi ja lasikuitumatto pitävät myös ruuvia hyvin kiinni.

        Rakenne elää jonkin verran eli epoksin pitää olla hieman joustavaa. Kannattaa ehkä konsultoida materiaaleista vaikka kevran ihmisten kanssa, mutta myös muut osaavat.

        Okei, kiitos. Täytyy käydä tuola Kevran myymälässä ja kysellä sieltä tarkempia neuvoja oikean aineen valinnassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olisi kuva ohjauspelpetista:

        https://www.simppelivideo.fi/api/thumbnail?img=/files/kotikuvat.tarjoaa.fi/ratti2.jpg&width=993.6

        Tuossa on nyt tuon teak maton alla niittimutterit, joista yksi popsahti pois kun ajaessa heilahdin taakse ja otin tukea ratista. Mietin, että kestääkö tuo epoksilla liimaus pintaan jos horjahtaessa ottaisi kovemaapin tukea tuosta ratista?

        Epoksiliimaus oikein tehtynä kestää enemmän kuin alla oleva lasikuitu eli repii siitä palan irti. Mutta ei tartu rosteriin hyvin.

        Tuossa ehkä kysyisin Avonilta neuvoa, jos haluaa siististi tehdä. Jää kuitenkin aika näkyviin.

        Millainen on pohjarakenne eli paljonko on tilaa laminaattien välissä. Tuossa voisi tehdä jonkun ankkuroinnin ruuville esim. poraamalla ruuvien kohdalla hieman isomman reiän, vaikkapa 20 mm, poistamalla vaahdot ympäriltä 20 mm säteeltä ja valamalla "mutterin" epoksilla ruuville. Mutteri voi olla vaikkapa holkki, jossa kierteet sisällä ja ulkona tartuntapintana reilu karhennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kiitos. Täytyy käydä tuola Kevran myymälässä ja kysellä sieltä tarkempia neuvoja oikean aineen valinnassa

        Jaa se olikin tuommoinen "ohjaus teline".
        Koita nyt ensin vaikka wurthin valikoimasta katsoa "kumi mutteri" ennenkuin alat mitään vanereita siihen laminoimaan! Jos päälle jonkun vahvikkeen tuohon Laminoit niin sehän on pilalla koko vene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksiliimaus oikein tehtynä kestää enemmän kuin alla oleva lasikuitu eli repii siitä palan irti. Mutta ei tartu rosteriin hyvin.

        Tuossa ehkä kysyisin Avonilta neuvoa, jos haluaa siististi tehdä. Jää kuitenkin aika näkyviin.

        Millainen on pohjarakenne eli paljonko on tilaa laminaattien välissä. Tuossa voisi tehdä jonkun ankkuroinnin ruuville esim. poraamalla ruuvien kohdalla hieman isomman reiän, vaikkapa 20 mm, poistamalla vaahdot ympäriltä 20 mm säteeltä ja valamalla "mutterin" epoksilla ruuville. Mutteri voi olla vaikkapa holkki, jossa kierteet sisällä ja ulkona tartuntapintana reilu karhennus.

        Olisikohan laminaattien välissä on tilaa lähempänä reunaa 40-50mm ja 100mm keskemmällä venettä.

        Ajattelin jos liimaisi sopivalla epoksilla tämän kokoisen vanerin palan ja vanerin päälle myös epoksikerros, jonka päälle valkoinen topcoat. Olenko ihan hakusessa?

        https://www.simppelivideo.fi/api/thumbnail?img=/files/kotikuvat.tarjoaa.fi/vene.jpg&width=386.4

        Sen päälle tulisi vielä tuota teak mattoa, joka peittäisi yksityiskohtia. Sitten tuo rattiteline ruuvilla kiinni vaneriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa se olikin tuommoinen "ohjaus teline".
        Koita nyt ensin vaikka wurthin valikoimasta katsoa "kumi mutteri" ennenkuin alat mitään vanereita siihen laminoimaan! Jos päälle jonkun vahvikkeen tuohon Laminoit niin sehän on pilalla koko vene!

        Niittimutteri ei pitänyt, niin tusin kumimutterikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niittimutteri ei pitänyt, niin tusin kumimutterikaan.

        Ei kai se ihan ohutta laminaattia se lattia voi olla kun se on samalla "kävelykansi"?
        Munkälainen niittimutteri? Tuliko "nahkoineen" laminaatin läpi repien siihen ison reijän?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan laminaattien välissä on tilaa lähempänä reunaa 40-50mm ja 100mm keskemmällä venettä.

        Ajattelin jos liimaisi sopivalla epoksilla tämän kokoisen vanerin palan ja vanerin päälle myös epoksikerros, jonka päälle valkoinen topcoat. Olenko ihan hakusessa?

        https://www.simppelivideo.fi/api/thumbnail?img=/files/kotikuvat.tarjoaa.fi/vene.jpg&width=386.4

        Sen päälle tulisi vielä tuota teak mattoa, joka peittäisi yksityiskohtia. Sitten tuo rattiteline ruuvilla kiinni vaneriin.

        Tuohon kannattaisi laminoida pitkittäiset rimat putkien kohdalle. Sillon vesi valuu vapaasti edestä taakse.

        Rimaksi käy 20x50 mm mänty.

        Päällemaalauksen voi tehdä vaikka Temadurilla tai polyuretaanimaslilla, jonka saa sävytettyä kaikkiin väreihin eli pohjan väriseksi.

        Aikaisemmin syntyneet reiät pitää hio reunoilta puhtaaksi ja paikata muutamalla lasikuitupsikala ennen rimojen laittoa. Silloin rimat voi nätisti poistaa ilman, että reiät tulevat esiin


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kumi mutteri melko sitkeästi pysyy jos lattiassa on vähänkään paksuutta. Pienin vaiva sitä olisi kokeilla.

        Varmasti löytyy oikean kokoinen mutteri, mutta onko siinä mitään mieltä?

        Metalli-lasikuituliitos ei ole vedenpitävä ja väliäineena ole polyuretaani pääsee kastumaan. Silloin vene on käytännössä mennyttä koska korjaaminen on niin kallista ja vaivalloista, että uuden ostaminen on ainoa järkevä ratkaisu.

        Kumi ei ole paljoa parempi. Se joustaa hieman, mutta sisälattiaa ei ole tehty kestämään siihen kohdistuvia voimia ja myös lattia joustaa ja hiljalleen murtuu. Ensin huomaamattomasti niin, että vesi pääsee sisään ja sitten kiihtyvällä vauhdilla.

        Mielestäni vene ei ole tehtaalta tullessaan tarkoitettu pulpettia varten koska siinä ei ole sit ävarten petiä. Asian voi korjata tekemällä sille pedin, joka jakaa voimia riiittävän laajalle alueelle niin, ettei rakenne hajoa nopeasti eikä hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti löytyy oikean kokoinen mutteri, mutta onko siinä mitään mieltä?

        Metalli-lasikuituliitos ei ole vedenpitävä ja väliäineena ole polyuretaani pääsee kastumaan. Silloin vene on käytännössä mennyttä koska korjaaminen on niin kallista ja vaivalloista, että uuden ostaminen on ainoa järkevä ratkaisu.

        Kumi ei ole paljoa parempi. Se joustaa hieman, mutta sisälattiaa ei ole tehty kestämään siihen kohdistuvia voimia ja myös lattia joustaa ja hiljalleen murtuu. Ensin huomaamattomasti niin, että vesi pääsee sisään ja sitten kiihtyvällä vauhdilla.

        Mielestäni vene ei ole tehtaalta tullessaan tarkoitettu pulpettia varten koska siinä ei ole sit ävarten petiä. Asian voi korjata tekemällä sille pedin, joka jakaa voimia riiittävän laajalle alueelle niin, ettei rakenne hajoa nopeasti eikä hitaasti.

        Onko tuo välitila kerrosrakenne vai kelluke? Voihan se tietysti molempiakin olla.

        Mutta ehdottamani 20 mm reikä + väliaineen kaavinta + epoksilla mutterin valu sitoo kiinnityspultin hyvin ulkopohjaan, välinaineeseen ja sisäpohjaan. Samalla se myös tiivistää täysin rakenteen.

        Onhan tuon sisäpohjan oltava aika tukeva, kun on melko suuri tasainen pinta, jonka pitää kestää kävelyä ja tavaroita. Tukevuus tulee ehkä pitkälti väliaineesta, joka voi olla varsin jämäkkää. Kunnon väliaine ei myöskään ime käytännössä lainkaan vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti löytyy oikean kokoinen mutteri, mutta onko siinä mitään mieltä?

        Metalli-lasikuituliitos ei ole vedenpitävä ja väliäineena ole polyuretaani pääsee kastumaan. Silloin vene on käytännössä mennyttä koska korjaaminen on niin kallista ja vaivalloista, että uuden ostaminen on ainoa järkevä ratkaisu.

        Kumi ei ole paljoa parempi. Se joustaa hieman, mutta sisälattiaa ei ole tehty kestämään siihen kohdistuvia voimia ja myös lattia joustaa ja hiljalleen murtuu. Ensin huomaamattomasti niin, että vesi pääsee sisään ja sitten kiihtyvällä vauhdilla.

        Mielestäni vene ei ole tehtaalta tullessaan tarkoitettu pulpettia varten koska siinä ei ole sit ävarten petiä. Asian voi korjata tekemällä sille pedin, joka jakaa voimia riiittävän laajalle alueelle niin, ettei rakenne hajoa nopeasti eikä hitaasti.

        Veden pitävämmän tuosta kumimutterilla saa kuin noilla alkuperäisillä niittimuttereilla, täysin pitävän.
        Voihan siihen tietysti rakentaa mitä vaan mutta onko siinäkään mitään mieltä. Taitaa tässä tapauksessa mennä teettämiseksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo välitila kerrosrakenne vai kelluke? Voihan se tietysti molempiakin olla.

        Mutta ehdottamani 20 mm reikä + väliaineen kaavinta + epoksilla mutterin valu sitoo kiinnityspultin hyvin ulkopohjaan, välinaineeseen ja sisäpohjaan. Samalla se myös tiivistää täysin rakenteen.

        Onhan tuon sisäpohjan oltava aika tukeva, kun on melko suuri tasainen pinta, jonka pitää kestää kävelyä ja tavaroita. Tukevuus tulee ehkä pitkälti väliaineesta, joka voi olla varsin jämäkkää. Kunnon väliaine ei myöskään ime käytännössä lainkaan vettä.

        Eli tarkoitatko että poraisin suuremman reijän lattian päällimäiseen kerrokseen ja sitten pohjaan asti uretaanit pois ja epoksilla täyttäisi tuon tilan, niin että se liimautuu pohjakerrokseen asti kiinni?

        Ja mutteri upotettaisiin tuohon epoksiin?

        Ottaisinko uretaania vain sen 20mm leveydeltä vai hieman paksummin?

        Tämä vaihtoehto kyllä kuulostaisi helpolta ja siistiltä vaihtoehdolta

        T. Keskustelun aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoitatko että poraisin suuremman reijän lattian päällimäiseen kerrokseen ja sitten pohjaan asti uretaanit pois ja epoksilla täyttäisi tuon tilan, niin että se liimautuu pohjakerrokseen asti kiinni?

        Ja mutteri upotettaisiin tuohon epoksiin?

        Ottaisinko uretaania vain sen 20mm leveydeltä vai hieman paksummin?

        Tämä vaihtoehto kyllä kuulostaisi helpolta ja siistiltä vaihtoehdolta

        T. Keskustelun aloittaja

        Kyllä juuri noin. Periaatteessa onnistuu hyvin pienestäkin reiästä, mutta 20 mm jo helposti. Reikä pitää olla niin iso, että kaavinta onnistuu. Sitä pohjaakin pitää saada raavittua, että epoksi siihen tarttuu. Vaahdot saa pois vaikkapa porakoneella, johon laittaa taitetun naulan. Ei tuossa ole tarvetta liioitella. Se 20 mm säde eli 20 mm reikä + 40 mm halkaisijan alueelta vaahdot pois riittää varmasti.

        Voihan mutterin sijaan laittaa myös pultin pystyyn.

        Epoksina käyttäisin kittiä sitä vaan täyteen ja lopuksi työntää sinne pultin tai mutterina toimivan kappaleen niin, että ylimääräinen epoksi pursuaa ulos. Mutterina voisi olla vaikkapa sellainen pidempi "mutteri", jossa on kierrettä usean 10 mm matkalla. Ulkopinnan voi urittaa rautasahalla tai laittaa alapäähän lyhyen pultin, jonka kanta sitoo tehokkaasti mutterin epoksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tarkoitatko että poraisin suuremman reijän lattian päällimäiseen kerrokseen ja sitten pohjaan asti uretaanit pois ja epoksilla täyttäisi tuon tilan, niin että se liimautuu pohjakerrokseen asti kiinni?

        Ja mutteri upotettaisiin tuohon epoksiin?

        Ottaisinko uretaania vain sen 20mm leveydeltä vai hieman paksummin?

        Tämä vaihtoehto kyllä kuulostaisi helpolta ja siistiltä vaihtoehdolta

        T. Keskustelun aloittaja

        Pohjat elävät eri tavalla. Edes joustava epoksi ei ole tarpeeksi joustavaa vaan murtuu. Tai jompi kumpi pohja voi antaa periksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjat elävät eri tavalla. Edes joustava epoksi ei ole tarpeeksi joustavaa vaan murtuu. Tai jompi kumpi pohja voi antaa periksi.

        Jos on kerrosrakennetta, niin ei elä.


    • Anonyymi

      Veneen pohjan läpi ei ikinä kannata pultata yhtään mitään. Ensinnäkään rakenteellisesti tässä tapauksessa se ei edes ole järkevää, kuten aiemmat jo kommentoivatkin, eikä oikein muissakaan tapauksissa. Mutta kaikille muillekin tiedoksi, jotka tätä tulevaisuudessa lukevat niin veneen pohjan läpi (eikä mielellään edes laitojen) ei ikinä tule mennä poraamaan mitään reikiä. Ainoastaan pohjatulpalle ja mahdolliselle moottorin potkurin läpiviennille reiät sallitaan, jotka sitten tiivistetään asianmukaisesti. Halusin tämän sanoa ja tätä korostaa vielä aiempien kommentoijien lisäksi, koska liikaa näkee näitä omia virityksiä markkinoilla, jotka turmelevat koko veneen arvon. Mutta aloittavalle iso kunnioitus siitä, että kysyit asiaa ennen kuin toimit. Kysyminen on aina viisauden merkki, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, pikemminkin tyhmiä omapäisiä ratkaisuja kysymättä. Aina kun huolletaan, korjataan tai muokataan venettä niin kannattaa kysyä, jos vähänkin jokin asia epäilyttää ennen työhön ryhtymistä, kuten aloittaja viisaasti kysyikin. Kannattaa myös googletella veneilyharrastajien eri foorumeja ja keskustella siellä asioista, kun näillä palstoilla nyt vastaukset kysymyksiin voi olla hyvinkin erilaisia :) Tsemppiä aloittajalle veneilyharrastukseen ja aina kannattaa kysyä, jos ei tiedä, se on viisautta!

      • Anonyymi

        Vai niin. Mistähän esim. Jäähdytysvesi otetaan tapauksessa jossa potkurin akselillekin on reikä? Ilmajäähdytteisiä sisämoottoreita on melko vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Mistähän esim. Jäähdytysvesi otetaan tapauksessa jossa potkurin akselillekin on reikä? Ilmajäähdytteisiä sisämoottoreita on melko vähän.

        No nyt kannattaa jättää viisastelit pois tykkänään.
        Tuossa on edellä jo annettu toimintaohjeet ja lisää saa kun menee jonkun venemestarin puheille.
        Täällä on ollut tapana aloittaa joutava hämmentäminen, joka saa aloittelijat sekaisin.
        On luultavasti mahdollista, että joku täysin noviisi kyselee pohjan läpipulttauksesta, joka meistä konttausiästä mukana olleista tuntuu täysin vieraalta.
        Minäkin luulin tätä aluksi provoksi - mikä voi olla tottakin, mutta lähdetään nyt kuitenkin siitä, että jauhot ovat ”kuivia”.
        Muutenkin täytyy sitä välipohjaa varjella kuin silmäteräänsä, etenkin jos siellä on vaahtoa.
        Sen kun saa märäksi, niin sitten sitä ”laittoa” vasta alkaa riittämäänkin.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt kannattaa jättää viisastelit pois tykkänään.
        Tuossa on edellä jo annettu toimintaohjeet ja lisää saa kun menee jonkun venemestarin puheille.
        Täällä on ollut tapana aloittaa joutava hämmentäminen, joka saa aloittelijat sekaisin.
        On luultavasti mahdollista, että joku täysin noviisi kyselee pohjan läpipulttauksesta, joka meistä konttausiästä mukana olleista tuntuu täysin vieraalta.
        Minäkin luulin tätä aluksi provoksi - mikä voi olla tottakin, mutta lähdetään nyt kuitenkin siitä, että jauhot ovat ”kuivia”.
        Muutenkin täytyy sitä välipohjaa varjella kuin silmäteräänsä, etenkin jos siellä on vaahtoa.
        Sen kun saa märäksi, niin sitten sitä ”laittoa” vasta alkaa riittämäänkin.
        Reiska2K

        No älä sitten "viisastelee" mitä sattuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä sitten "viisastelee" mitä sattuu!

        Taisi osua, auts!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi osua, auts!

        Sinuun joo.


    • Anonyymi

      Itse kiinnittäisin pulpetin voisi myös kiinnittää ensin rst lattoihin, jotka sitten liimataan sikafleksillä ja ruuvataan pohjaan kiinni. Poraa ruuveille esireijät ja tiivistä ne, sillä suoraan ruuvaamalla kuitu murtuu liiaksi.
      Niittaus tai niittimutteri on huono ratkaisu, sillä se tahtoo murtaa kuidun . Liitos löystyy ja vuotaa vettä.
      Riittävän kokoinen kumimutteri voisi toimia, mutta niistä ei ole kokemusta.

      • Anonyymi

        Täytyy muistaa, ettei rosterissa pysy epoksit ym kiinni. On liian ”rasvaista” liimattavaa.
        Vaikuttaisi siltä, että tuohon ribbiin ei ole tarkoitettu mitään ohjauspulpettia alunperin, joten kaikki mitä tehdään on soveltamista.

        Jos siellä on uretaania, niin sen kuivana pitäminen on tärkein tehtävä. Jo nyt kun siihen on kerran tehty reikiä tulisi tilanne siellä alla tarkastaa.
        Reiska2k


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy muistaa, ettei rosterissa pysy epoksit ym kiinni. On liian ”rasvaista” liimattavaa.
        Vaikuttaisi siltä, että tuohon ribbiin ei ole tarkoitettu mitään ohjauspulpettia alunperin, joten kaikki mitä tehdään on soveltamista.

        Jos siellä on uretaania, niin sen kuivana pitäminen on tärkein tehtävä. Jo nyt kun siihen on kerran tehty reikiä tulisi tilanne siellä alla tarkastaa.
        Reiska2k

        Nuo reijät ovat olleet muutaman viikon ja sen ajan ollut niittimutterit paikallaan sikakafleksillä ja mutteri kiinnitettynä. Toki oli ulkona säilytyksenä tänä aikana mutta kallistuneena että vedet valuvat heti pois pohjatulpasta.

        Veneellä on kerran käyty tekemässä 5min koe ajokierros jolloin tuo yksi niitti irtosi. Nyt tuo reikä peitetty ja sateelta suojassa.

        En ite usko mutta olisiko sinne pahemmin vettä kerennyt menemään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo reijät ovat olleet muutaman viikon ja sen ajan ollut niittimutterit paikallaan sikakafleksillä ja mutteri kiinnitettynä. Toki oli ulkona säilytyksenä tänä aikana mutta kallistuneena että vedet valuvat heti pois pohjatulpasta.

        Veneellä on kerran käyty tekemässä 5min koe ajokierros jolloin tuo yksi niitti irtosi. Nyt tuo reikä peitetty ja sateelta suojassa.

        En ite usko mutta olisiko sinne pahemmin vettä kerennyt menemään?

        Lisäyksenä siis niittimutterit puristettu, uretaania hieman poistettu alta ja sikafleksillä täytetty. Myös ulkopuolelta tiivistetty sikafeksillä.

        T. Keskustelun aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy muistaa, ettei rosterissa pysy epoksit ym kiinni. On liian ”rasvaista” liimattavaa.
        Vaikuttaisi siltä, että tuohon ribbiin ei ole tarkoitettu mitään ohjauspulpettia alunperin, joten kaikki mitä tehdään on soveltamista.

        Jos siellä on uretaania, niin sen kuivana pitäminen on tärkein tehtävä. Jo nyt kun siihen on kerran tehty reikiä tulisi tilanne siellä alla tarkastaa.
        Reiska2k

        Ei liimaamiseen kannat käyttää epoksia, sillä se on liian kovaa eikä tiivistä. Itse olen kiinnittänyt paljon vastaavia laitteita sikaflexillä ja ruuveilla. Läpipulttaus riittävillä aluslatoilla on paras vaihtoehto, mutta se edellyttää rakenteen avaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäyksenä siis niittimutterit puristettu, uretaania hieman poistettu alta ja sikafleksillä täytetty. Myös ulkopuolelta tiivistetty sikafeksillä.

        T. Keskustelun aloittaja

        Ribin pohja on ilmeisesti muivivahvistettua lasikuitua. Mitä luulet tapahtuvan kun niittimutteri kiristetään lasin ja muovin seokseen? Komposiitti murskautuu eikä kiristy kunnolla. Kun pulpettiin kohdistuu voimia murskaantunut kuitu löystyy ja murenee ja niittaus tulee läpi. Tuo olisi kestänyt paremmin, jos alla olisi ollut teräslatta, joka olisi jakanut kuorman laajemmalle alueelle. Tosin sekään ei olisi auttanut hiljalleen löystyvään niittaukseen. Tuollainen riittävän kokoinen kumimutteri olisi paljon parempi vaihtoehto, sillä se ei murskaa kuitua eikä elastisena pääse löystymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liimaamiseen kannat käyttää epoksia, sillä se on liian kovaa eikä tiivistä. Itse olen kiinnittänyt paljon vastaavia laitteita sikaflexillä ja ruuveilla. Läpipulttaus riittävillä aluslatoilla on paras vaihtoehto, mutta se edellyttää rakenteen avaamista.

        Et tunne epoksivaihtoehtoja en tuon kommentin perusteella usko, että olet niitä ikinä käyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo reijät ovat olleet muutaman viikon ja sen ajan ollut niittimutterit paikallaan sikakafleksillä ja mutteri kiinnitettynä. Toki oli ulkona säilytyksenä tänä aikana mutta kallistuneena että vedet valuvat heti pois pohjatulpasta.

        Veneellä on kerran käyty tekemässä 5min koe ajokierros jolloin tuo yksi niitti irtosi. Nyt tuo reikä peitetty ja sateelta suojassa.

        En ite usko mutta olisiko sinne pahemmin vettä kerennyt menemään?

        Tuskin merkittävästi. Polyesterilaminaatti päästää hiukan vesihöyryä läpi joten se kuivuu ensi talven aikana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne epoksivaihtoehtoja en tuon kommentin perusteella usko, että olet niitä ikinä käyttänyt.

        En tosiaan tunne kuin yleisimmät mitä normaalisti on kaupan ja ne sobeltuvat huonosti tämänkaltaiseen kiinnittämiseen.
        Voisit kertoa enemmän tai ainakin laittaa linkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tosiaan tunne kuin yleisimmät mitä normaalisti on kaupan ja ne sobeltuvat huonosti tämänkaltaiseen kiinnittämiseen.
        Voisit kertoa enemmän tai ainakin laittaa linkin.

        Linkkiä sinulle:
        https://www.tremco-europe.com/fi_FI/etusivu/download/243/download.html
        siinähän sitä yleisintä joustoepoksia, toki markkinoilla on paljon muitakin merkkejä.


    • Anonyymi

      Tätäkin mietin mutta pelkään, että ei olisi tarpeeksi kestävä pelkällä sikafleksillä ja ruuveilla. Tuolla aikasemmin kuvailin skenaariota jossa aalloissa horjahtaa ja aikuisen painolla ottaa tuosta tukea, niin aika kova voima kohdistuu ohjaustankoon.

      T. Keskustelun aloittaja

      • Anonyymi

        Varmasti pysyy kiinni sikaliimalla ja usealla ruuvilla. Laitat vain riittävän leveät latat ja riheän ruuvauksen. Tuo putkirakenne murtuu ennemmin kuin kiinnitys irtoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti pysyy kiinni sikaliimalla ja usealla ruuvilla. Laitat vain riittävän leveät latat ja riheän ruuvauksen. Tuo putkirakenne murtuu ennemmin kuin kiinnitys irtoaa.

        Sika on tiiviste, ei liima.
        Voihan niitä ruuveja laittaa vaikka 100 kappaletta, mutta jokainen niistä elää ja alkaa vuotamaan vettä runkoon.

        Tarkoitus ei ole tehdä asioita huonommiksi vaan paremmiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sika on tiiviste, ei liima.
        Voihan niitä ruuveja laittaa vaikka 100 kappaletta, mutta jokainen niistä elää ja alkaa vuotamaan vettä runkoon.

        Tarkoitus ei ole tehdä asioita huonommiksi vaan paremmiksi

        Sika on tosiaan tiiviste ja se tarttuu hivin useimpiim materiaaleihin. Oletko koskaan laittanut sikaa esim kahden metallilevyn väliin ja puristanut kiinni. Kuivuttuaan käytännössä mahdotonta irroittaa toisistaan. Tiivisteliima venyy ja joustaa.

        Sikafleksillä kiinnitetään ja tiivistetään esim veneen tiikkikansi alustaansa ruuvien kanssa. Sikafleksiä laitetaan vedenalaisten läpivientien tiivisteeksi. Sikaa käytetään veneen trimmitasojen tiivistämiseen ja kiinnittämiseen ruuvien kanssa, Varmasti pysyy eikä vuoda.

        Tässä tapauksessa nuo pulpetin putket kannattaa ensi kiinnittä kahteen rst lattarautaan. Lattaan porataan ensin reijät ja senkataan ne, jotta ohjauspulpetin putkien kiinnitysruurit saadaan latan alapinnan tasolle. Sitten porataan molempiin kymmenkunta reikää lattojen reunoille veneen pohjaan kiinnittämiseksi. Vielä porataan apureijät pohjan laminaattiin ja sitten sikaa väliin ja ruuvataan latat pohjaan kiinni. Tämän jälkeenveneen pystyy vaikka nostamaan pulpetista ilmaan. Sika tiivistää ja liimaa latat ruuvikiinnityksen lisäksi pohjaan kiinni eikä varmaan irtoa. Ruuvitkaan eivät vuoda koska elestisenä sika elää ja tiivistää ruuvit reikiinsä.

        Miten tämänkaltainen kiinnitys on mielestäsi huono? Miten itse tekisit kiinnityksen paremmin?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sika on tosiaan tiiviste ja se tarttuu hivin useimpiim materiaaleihin. Oletko koskaan laittanut sikaa esim kahden metallilevyn väliin ja puristanut kiinni. Kuivuttuaan käytännössä mahdotonta irroittaa toisistaan. Tiivisteliima venyy ja joustaa.

        Sikafleksillä kiinnitetään ja tiivistetään esim veneen tiikkikansi alustaansa ruuvien kanssa. Sikafleksiä laitetaan vedenalaisten läpivientien tiivisteeksi. Sikaa käytetään veneen trimmitasojen tiivistämiseen ja kiinnittämiseen ruuvien kanssa, Varmasti pysyy eikä vuoda.

        Tässä tapauksessa nuo pulpetin putket kannattaa ensi kiinnittä kahteen rst lattarautaan. Lattaan porataan ensin reijät ja senkataan ne, jotta ohjauspulpetin putkien kiinnitysruurit saadaan latan alapinnan tasolle. Sitten porataan molempiin kymmenkunta reikää lattojen reunoille veneen pohjaan kiinnittämiseksi. Vielä porataan apureijät pohjan laminaattiin ja sitten sikaa väliin ja ruuvataan latat pohjaan kiinni. Tämän jälkeenveneen pystyy vaikka nostamaan pulpetista ilmaan. Sika tiivistää ja liimaa latat ruuvikiinnityksen lisäksi pohjaan kiinni eikä varmaan irtoa. Ruuvitkaan eivät vuoda koska elestisenä sika elää ja tiivistää ruuvit reikiinsä.

        Miten tämänkaltainen kiinnitys on mielestäsi huono? Miten itse tekisit kiinnityksen paremmin?

        Jos se sika kestää, niin minkä takia pitää ruuvata välipohjaan mitään?

        Ruuvien antama lisälujuus on mitätön verrattuna liiman pitoon etenkin, kun kuormitus ei kohdistu ikinä kaikille ruuveille samaan aikaan.

        Jos liimaus on joustava, niin ruuvit ovat hyödyttömät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se sika kestää, niin minkä takia pitää ruuvata välipohjaan mitään?

        Ruuvien antama lisälujuus on mitätön verrattuna liiman pitoon etenkin, kun kuormitus ei kohdistu ikinä kaikille ruuveille samaan aikaan.

        Jos liimaus on joustava, niin ruuvit ovat hyödyttömät.

        Sika ja ruuvit muodostavat lujan kiinnityksen. Pelkä ruuvitkin riitäisivät, mutta silloin liitos ei olisi tiivis ja liimamassalla saadaan liitoksesta hyvin luja. Toisaalta tuossa pohjassa on ilmeisesti liimaatu liukuestekuvio, joka todennäköisesti irtoaisi, jos ohjauspulpetti vain liimattaisiin siihen kiinni.
        Lasikuituun ei pysty kiinnittämään mitään joustamattomasti, sillä itse kuitu joustaa aina jonkin verran. Myös ruuvit joustavat kiinnityksessä, mutta komposiitti kestää sen kunhan liikunta ei ole liian suurta. Tämän takia liimamassa ja ruuvaus on pitävä kiinnitys.

        Kuinka itse kiinnittäisit ohjauspulpetin pohjaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sika ja ruuvit muodostavat lujan kiinnityksen. Pelkä ruuvitkin riitäisivät, mutta silloin liitos ei olisi tiivis ja liimamassalla saadaan liitoksesta hyvin luja. Toisaalta tuossa pohjassa on ilmeisesti liimaatu liukuestekuvio, joka todennäköisesti irtoaisi, jos ohjauspulpetti vain liimattaisiin siihen kiinni.
        Lasikuituun ei pysty kiinnittämään mitään joustamattomasti, sillä itse kuitu joustaa aina jonkin verran. Myös ruuvit joustavat kiinnityksessä, mutta komposiitti kestää sen kunhan liikunta ei ole liian suurta. Tämän takia liimamassa ja ruuvaus on pitävä kiinnitys.

        Kuinka itse kiinnittäisit ohjauspulpetin pohjaan?

        Laminoimalla sisäpohjaan pituussuuntaiset rimat pediksi. Se jäykistää ja tukee pohjaa juuri oikealta kohdalta eikä pohja jousta siltä kohtaa. Rimat kuidun kanssa ovat siis myös jäykisteet.

        Pulpetin voi kiinnittää rimoihin ruuvaamaalla ja sikalla. Jos siitä pääsee jotain läpi tai pulpetti irrotetaan, vesi ei mene runkoon vaan lahottaa vain rimat, jotka voi poistaa rikkomatta sisäpohjaa.

        Työ ei ole vaikea ja siitä selviää kokematinkin muutamassa tunnissa. Kokenut tekee sen parissa tunnissa, jos työvalineet on paikalla.

        Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laminoimalla sisäpohjaan pituussuuntaiset rimat pediksi. Se jäykistää ja tukee pohjaa juuri oikealta kohdalta eikä pohja jousta siltä kohtaa. Rimat kuidun kanssa ovat siis myös jäykisteet.

        Pulpetin voi kiinnittää rimoihin ruuvaamaalla ja sikalla. Jos siitä pääsee jotain läpi tai pulpetti irrotetaan, vesi ei mene runkoon vaan lahottaa vain rimat, jotka voi poistaa rikkomatta sisäpohjaa.

        Työ ei ole vaikea ja siitä selviää kokematinkin muutamassa tunnissa. Kokenut tekee sen parissa tunnissa, jos työvalineet on paikalla.

        Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy,

        Ja näin on pilattu koko vene! Näyttää ihan nävökseltä miranoleineen tuossa raidallisella turkilla.
        Eikä se tuonne reunaan ole ihan helppo edes tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin on pilattu koko vene! Näyttää ihan nävökseltä miranoleineen tuossa raidallisella turkilla.
        Eikä se tuonne reunaan ole ihan helppo edes tehdä.

        Siis mitä?

        Kuka turkin maalaamisesta on puhunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin on pilattu koko vene! Näyttää ihan nävökseltä miranoleineen tuossa raidallisella turkilla.
        Eikä se tuonne reunaan ole ihan helppo edes tehdä.

        Minä ymmärsin niin, että raidallinen päällinen otetaan pois koska kansi on sen alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laminoimalla sisäpohjaan pituussuuntaiset rimat pediksi. Se jäykistää ja tukee pohjaa juuri oikealta kohdalta eikä pohja jousta siltä kohtaa. Rimat kuidun kanssa ovat siis myös jäykisteet.

        Pulpetin voi kiinnittää rimoihin ruuvaamaalla ja sikalla. Jos siitä pääsee jotain läpi tai pulpetti irrotetaan, vesi ei mene runkoon vaan lahottaa vain rimat, jotka voi poistaa rikkomatta sisäpohjaa.

        Työ ei ole vaikea ja siitä selviää kokematinkin muutamassa tunnissa. Kokenut tekee sen parissa tunnissa, jos työvalineet on paikalla.

        Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy,

        Pysyy ne rimat pelkällä liimallakin. Purjeveneissä on nykyään usein kansi ja runko pelkällä liimalla kiinni. Samoin kölipalkisto rungossa. Voimat eri kertaluokkaa kuin tuossa pikkupulpetissa. Liimaksi kelpaa epoksi tai myös Sikan ja kilpailijoiden rakenneliinat

        Mutta kuvat nähtynä tuo on reilu overkill. Eli itse tekisin sen epoksikittivalun pikkureikien kautta ja niihin mutterit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyy ne rimat pelkällä liimallakin. Purjeveneissä on nykyään usein kansi ja runko pelkällä liimalla kiinni. Samoin kölipalkisto rungossa. Voimat eri kertaluokkaa kuin tuossa pikkupulpetissa. Liimaksi kelpaa epoksi tai myös Sikan ja kilpailijoiden rakenneliinat

        Mutta kuvat nähtynä tuo on reilu overkill. Eli itse tekisin sen epoksikittivalun pikkureikien kautta ja niihin mutterit.

        Se voi olla ylisuorittamista, mutta etuna on ettei kanteen tule mitään reikiä ja kansi jäykistyy rakenteen avulla.

        Pulpetilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet pysyä kiinni (vaikka sitten liimaamalla), kun peti ei taivu. Monissa ribeissä pohjan joustaminen on ongelma.

        Itse en pidä rimojen laminoimista isona juttuna. Niiden laittamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin mihinkään, joka menee rungon läpi. Rakenne on kovettunut ja käyttövalmis muutamassa tunnissa, jos maalausta ei lasketa.

        Rimoihin pulpetin kiinnittäminen on läpihuutojuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se voi olla ylisuorittamista, mutta etuna on ettei kanteen tule mitään reikiä ja kansi jäykistyy rakenteen avulla.

        Pulpetilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet pysyä kiinni (vaikka sitten liimaamalla), kun peti ei taivu. Monissa ribeissä pohjan joustaminen on ongelma.

        Itse en pidä rimojen laminoimista isona juttuna. Niiden laittamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin mihinkään, joka menee rungon läpi. Rakenne on kovettunut ja käyttövalmis muutamassa tunnissa, jos maalausta ei lasketa.

        Rimoihin pulpetin kiinnittäminen on läpihuutojuttu.

        Ei se iso homma tietysti ole, mutta laminoimalla olisi syytä hioa puhtaaksi 10 cm alue rimojen molemmilta sivuilta eli 20 cm leveä kaistale. Liimaamalla riittää vain riman leveys eli enintään 5 cm. Paljon vähemmän tuossa on viimeistelemistä.

        Vielä vähemmän sillä reikään epoksivalulla, joka jää kokonaan piiloon. Nykyisestä kiinnityksestä saa hyvän kuvan onko sisäpohja tarpeeksi jäykkä. Kyllä se jäykistyy myös tuolla epoksivalulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laminoimalla sisäpohjaan pituussuuntaiset rimat pediksi. Se jäykistää ja tukee pohjaa juuri oikealta kohdalta eikä pohja jousta siltä kohtaa. Rimat kuidun kanssa ovat siis myös jäykisteet.

        Pulpetin voi kiinnittää rimoihin ruuvaamaalla ja sikalla. Jos siitä pääsee jotain läpi tai pulpetti irrotetaan, vesi ei mene runkoon vaan lahottaa vain rimat, jotka voi poistaa rikkomatta sisäpohjaa.

        Työ ei ole vaikea ja siitä selviää kokematinkin muutamassa tunnissa. Kokenut tekee sen parissa tunnissa, jos työvalineet on paikalla.

        Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy,

        Jos pulpetti ei pysy mielestäsi kiinni pohjaan liimatuilla ja ruuvatuilla latoilla, niin kuinka laminoidut puurimat ja niihin kiinnittäminen ruuveilla ja sialla parantaisi tilannetta? Tuohan kiinnitys on käytännössä täysin ramanlainen ja yhtä joustava.
        Jos pohjaa laminoidaan päälle jotakin ja lopputulos maalataan, niin sitä tulee aivan kauhean näköinen ja jälleenmyyntiarvo romartaa samantien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se voi olla ylisuorittamista, mutta etuna on ettei kanteen tule mitään reikiä ja kansi jäykistyy rakenteen avulla.

        Pulpetilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet pysyä kiinni (vaikka sitten liimaamalla), kun peti ei taivu. Monissa ribeissä pohjan joustaminen on ongelma.

        Itse en pidä rimojen laminoimista isona juttuna. Niiden laittamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin mihinkään, joka menee rungon läpi. Rakenne on kovettunut ja käyttövalmis muutamassa tunnissa, jos maalausta ei lasketa.

        Rimoihin pulpetin kiinnittäminen on läpihuutojuttu.

        Miten pulprtti pysyy mielestäsi rimoissa kiinni ruuveilla, jos se ei pysy samoin ruuvattuna välipohjaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pulprtti pysyy mielestäsi rimoissa kiinni ruuveilla, jos se ei pysy samoin ruuvattuna välipohjaan?

        Jos tarkoitat ruuvia, niin se pysyy erinomaisesti puussa koska puu on kimmoisa materiaali. Olet varmaan joskus nähnyt puisia laitureita ja huonekaluja sekä muita rakennelmia sisällä ja ulkona.

        Sen lisäksi ruuvi pureutuu ihan kohtuullisesti laminaattiin.

        Lujitemuovipohja sen sijaan on ihan onneton kiinnittää mitään niiteillä tai ruuveilla, jos siinä ei ole puuta tai vaneria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pulpetti ei pysy mielestäsi kiinni pohjaan liimatuilla ja ruuvatuilla latoilla, niin kuinka laminoidut puurimat ja niihin kiinnittäminen ruuveilla ja sialla parantaisi tilannetta? Tuohan kiinnitys on käytännössä täysin ramanlainen ja yhtä joustava.
        Jos pohjaa laminoidaan päälle jotakin ja lopputulos maalataan, niin sitä tulee aivan kauhean näköinen ja jälleenmyyntiarvo romartaa samantien.

        Minä osaan maalata ilmeisesti paremmin kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä osaan maalata ilmeisesti paremmin kuin sinä.

        Tässäkö tämä keskustelu lähti lahoamaan käsistä?
        Harvinaisen pitkään pysyttiin asian kyljessä kiinni. Sitten tulee yksi höpö ja siinä se on taputeltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä?

        Kuka turkin maalaamisesta on puhunut?

        "Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy"
        En kyllä tiedä kuka tuo oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Loppusilaus tehdään pohjan värisellä maalilla. Siihen on useita vaihtoehtoja. Jopa Miranol käy"
        En kyllä tiedä kuka tuo oli.

        Siis kyse on tietenkin sisäpohjasta eikä sen päällä olevasta raitapinnasta.

        Epoksi on kellertävää ja erottuu pohjasta. Kun valitsee maalin, joka on sävytettävissä kaikkiin sävyihin, niin se ei erotu pohjasta.

        Maalilta ei vaadita kuin oikeaa väriä ja sitä että se pysyy kiinni. Epoksi tekee kosteussulun ja antaa lujuuden.

        Miranolia saa pienessä purkissa, se on helppo käyttää ja halpa. Sen voi sävyttää ja se kestää kulutusta. Voihan sitä käyttää Temaduriakin, mutta se ei tuo mitään lisää.
        Lyhytkarvainen tela ja hiukan maalarinteippiä.

        Kokeilisit itse joskus asioiden tekemistä oikeasti eikä pelkästään näppiksen ääressä haaveilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kyse on tietenkin sisäpohjasta eikä sen päällä olevasta raitapinnasta.

        Epoksi on kellertävää ja erottuu pohjasta. Kun valitsee maalin, joka on sävytettävissä kaikkiin sävyihin, niin se ei erotu pohjasta.

        Maalilta ei vaadita kuin oikeaa väriä ja sitä että se pysyy kiinni. Epoksi tekee kosteussulun ja antaa lujuuden.

        Miranolia saa pienessä purkissa, se on helppo käyttää ja halpa. Sen voi sävyttää ja se kestää kulutusta. Voihan sitä käyttää Temaduriakin, mutta se ei tuo mitään lisää.
        Lyhytkarvainen tela ja hiukan maalarinteippiä.

        Kokeilisit itse joskus asioiden tekemistä oikeasti eikä pelkästään näppiksen ääressä haaveilua.

        Olen kyllä korjannut ja rakentanut veneitä ihan riittävästi. Ihan työkseni. Miranolia en kyllä ole tämmöisissä paikoissa käyttänyt.


    • Anonyymi

      Aloittaja saa tietenkin tehdä omalleen mitä haluaa. Tässä on tuotu esiin erilaisia vaihtoehtoja. Aina voi kokeilla ja tehdä seuraavan, jos on aikaa puuhastella.

      Pohjan läpi ei kuitenkaan kannata laittaa lisää reikiä koska vesi polyuretaanissa tuhoaa koko venern

    • Anonyymi

      Epoksivalu on nyt laitettu ja kohtahan se lopputulos selviää. Ainakin hyvät vaikutelmat tuosta ratkaisusta.

      Kiitos kaikille neuvoista. Edellistä kommentoijaa kompaten, että ainakin tietää mitä muitakin vaihtoehtoja jäljellä jos ei nyt jostain syystä pysy.

      T. Keskustelun aloittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koronan levittäminen kapakoissa on perusoikeus ja rokotus&rokotepassi on pian pakko, hienoa Hjallis!

      Nyt Suomeen puuhataan rokotepassipakkoa - Hjallis Harkimo: sanktiot käyttöön rokottamattomille https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfdb73b1-d86e-481
      Maailman menoa
      306
      4361
    2. Sofia ja Stefan kihloissa

      Sormus on kuvissa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      2533
    3. Hyvinvointivalmentaja voi pahoin

      Kyllä niin kaikesta näkee että hyvin ei mene. Ktuota juoksua ja menoa on nyt jo liikaa . Miten käy kisojen. Keskeyttää tietenkin . Mitä sen jälkeen ..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2117
    4. "Marbella tuntuu niin kodilta, on aina tuntunut" sanoo Martina.

      Jep, nainen ei osaa edes vähän maan kieltä ja elää siellä turistielämää, urheilee ja syö dinnereitä. Ei mitään tekemistä oikean arjen kanssa kun pitää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1888
    5. Tuomo Ylipulli on kuollut

      Olympiavoittaja Tuomo Ylipulli on kuollut tänään perjantaina sairauskohtaukseen kotonaan Rovaniemellä. Tuomo oli kuollessaan vasta 56-vuotias.
      Rovaniemi
      30
      1688
    6. Sofia ja Stefan yhdessä!

      Tämä tieto henkilöllr, joka kyselee Sofian hinnastoa päivät. Ei ole sinkku, vaan lähes 2v parisuhteessa. Ei ole ollut Sofialla vuodessa 3 eri miestä!!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1387
    7. Monen päivän Marttiinan ja Hannun erospekulaatiot meni hukkaan

      Tunnen suurta vahingoniloa että te suurimmat ja fanaattisimmat Mara vihaajat olette täällä antikliimaksissa viettäneet monta kesäpäivää iloiten heidän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1357
    8. Tarvitsen sinua

      Mies. Ja sinä tiedät sen.
      Ikävä
      73
      862
    9. Atlantis FC:n pelaajia syytetään lapsiin

      kohdistuneista raiskauksista ja seksuaalisista hyväksikäytöistä.
      Maailman menoa
      43
      859
    10. Cowboy Pikkarainen

      Mitä toi sen cowboy insta video tarkoittaa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      819
    Aihe