Mikä on tan-merkki?

tan

Joissakin rotumääritelmissä puhutaan tan-merkeistä tai tan-väristä? Mikä se on?

8

8068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Griffoneissa on harvinainen väri Black and Tan. Siinä se tan tarkoittaa punaista=ruskeaa. Musta ja punaiset tan merkit ennalta määrätyissä kohdissa ja tan väri vielä tarkkaan rajattuna.

      • et kyllä saanut äskeisestä mitään selvää. Eli se black&tan väri. Pääväri musta ja siinä määrätyissä kohdissa Tan merkit eli kuten me sanomme punaiset mutta oikeasti punertavan ruskeat. Kuten rotikoitten ja Dobberin väri.


      • ricksu
        umalehtinen kirjoitti:

        et kyllä saanut äskeisestä mitään selvää. Eli se black&tan väri. Pääväri musta ja siinä määrätyissä kohdissa Tan merkit eli kuten me sanomme punaiset mutta oikeasti punertavan ruskeat. Kuten rotikoitten ja Dobberin väri.

        Dobbereilla = musta ruosteenpunaisin merkein


    • iiksu

      Tan-merkit ovat ne ruskeat läiskät esim. dobermanneilla ja rottweilereilla silmien yläpuolella, poskissa, peräpäässä ja jaloissa. Myös monista muista roduista löytyy tan-muunnos (cockerspanieli, englanninspringerspanieli, cavalier, hoffi jne)

    • svvm

      Meillä on Black & tan chihuahua. Muuten musta mutta vaalean ruskeat 'kulmakarvat', jaloissa ruskeaa jne. Tan = englanniksi rusketus ;)

    • Tan on väri ja tarkoittaa sellaista vaaleanruskeaa.

    • sos

      sos

    • Tan viittaa koirilla kellertävään tai punaiseen sävyyn. Koiralla on kahta eriväristä pigmenttiä, eumelaniinia ja feomelaniinia. Eumelaniini on mustaa, suklaanruskeaa, sinistä tai liilaa. Feomelaniini on aina keltaista/punaista. Koiran turkin värin määrää se, missä kohdassa karvaa ja kehoa on eumelaniinia, missä kohdassa feomelaniinia ja kuinka paljon. Valkoisissa laikuissa ei ole kumpaakaan pigmenttiä.

      Black & tan tai musta tan-merkein tai musta merkein tai merkkivärinen viittaavat tavallisesti koiraan, joka on pääosin musta, mutta jolla on kuonossa, silmien päällä, poskissa, raajoissa ja rinnassa kellertävät tai punertavat laikut. Mikäli koiralla on vielä valkoisiakin laikkuja, puhutaan usein kolmivärisestä eli tricolorista koirasta. Koira voi olla myös ruskea tan-merkein tai ruskea tricolor, jolloin sen muuten mustat osat ovat haalistuneet suklaanruskeiksi. Sinisen koiran mustat osat ovat vaalentuneet harmaiksi ja liilalla on sekä ruskea että sininen ja se on väriltään vaalea harmahtava beige. Merkkien väriin nämä laimennokset eivät vaikuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe