Asun omakotitalossa paikassa, jossa on lähes mahdotonta saada asiallista kuvanlaatua normaalilla antennivastaanotolla. Vahvistin ja digiboxikaan ei tuonut sanottavaa parannusta asiaan vaan osa kanavista on silläkin "yhtä mosaiikkia".
Olenkin ajatellut hakea asiaan parannusta lautasantennilla (josta minulla ei ole aiempia käyttökokemuksia). Onnistuuko ko. antennin asennus itsetehtynä esim. Bilteman tarvikkeilla ja satelliittietsimellä, sekä normaalilla maalaisjärjellä? Vai olisiko aiheellista turvautua alan ammattilaisiin.
Digiboksikin ilmeisesti olisi vaihdettava satelliitivastaanottoon sopivaksi...
Kokemuksia?
Lautasantennin "tee se itse" asennus?
7
18437
Vastaukset
- ukki
Kyllä se onnistuu , kunha luet ohjeet tarkasti. On hyvä tosiaan olla satelliitietsin, vaikka ilmankin kyllä pärjää. Se helpottaa löytämistä.
Pidä huoli seinä -tai muusta kiinnityksestä, ettei lautanen pääse heilumaan milliäkään asennuksen jälkeen. - sat
Sen verran kommentoin aiheeseen liittyen, että mikäli haluat katsella lautasantennin kautta suomen "normaaleja" kanavia (YLE1&2, MTV3, Nelonen, YLE24, jne) niin tarvitset salauksenpurkukortin Canal Digitalilta (www.canaldigital.fi). Tämä taas asettaa boksille sen vaatimuksen, että laitteen pitää olla yhteensopiva Canalin Conax-salauksen kanssa ja laitteessa tulee olla Conax-korttipaikka.
Eli tarkkana satelliittivirittimen valinnan kanssa. Jos haluat varmistaa kokonaisuuden toimivuuden, niin kysy vaikkapa Canalin asiakaspalvelusta onko haluamasi viritin yhteensopiva heidän palvelunsa kanssa. Ja edellämainitun firman kaupanpäällisenä tarjoama Combo-boksi on sekin ihan asiallinen laite.
Mikäli taas et kaipaa suomalaisia kanavia, niin taivaalta löytyy paljon myös ilmaista salaamatonta katseltavaa (ns. FTA-kanavat). Nämä kanavat näkyvät millä tahansa DVB-S-virittimellä, eikä purkukortteja tarvita.
Asennus on kyllä mahdollista tehdä itsekin maalaisjärjen ja suuntauspiipperin avustuksella. Suuntaus on tarkkaa puuhaa, mutta satelliittietsin kyllä helpottaa urakkaa.- Pertti
Itse ostin satelliittietsimen Biltemasta (muistaakseni jotain 11-12 euroa) ja toimi erittäin hyvin. Haku vei hieman aikaa, mutta kanavat näkyvät upeasti. Itse asennus kaikkineen, liittimien laitto, poraus ulkoseinään jne. vei noin 5 1/2 tuntia aikaa.
- Antennipipo
Niin ensisijainen tarkoitukseni olisi saada nämä kotimaiset kanvat (samat jotka näkyvät digiboksilla maanpäällisessä vastaanotossakin) näkyviin. Onko niin, että satelliittivastaanotossa tarvitsee ottaa kaikissa tapauksissa (kuukausimaksullinen) salauksenpurkukortti niiden näkemiseksi?
- Eino-Kalevi
Antennipipo kirjoitti:
Niin ensisijainen tarkoitukseni olisi saada nämä kotimaiset kanvat (samat jotka näkyvät digiboksilla maanpäällisessä vastaanotossakin) näkyviin. Onko niin, että satelliittivastaanotossa tarvitsee ottaa kaikissa tapauksissa (kuukausimaksullinen) salauksenpurkukortti niiden näkemiseksi?
Tarvitset vähintäänkin Canal Digitalilta LOCAL-kortin, jossa on 78 euron vuosimaksu.
Satelliitista ei myöskään näe kuin YLE:n kanavat, MTV3:n ja Nelosen.
Esim. SubTV, Nelonen Plus, MTV3 , Urheilukanava ja The Voice eivät näy satelliitista.
Mutta sitten taas jos ottaa Canal Digitalin tarjouksesta Combo-boksin, niin sillä näkee maanpäällisetkin kanavat. - Eino-Kalevi
Eino-Kalevi kirjoitti:
Tarvitset vähintäänkin Canal Digitalilta LOCAL-kortin, jossa on 78 euron vuosimaksu.
Esim. SubTV, Nelonen Plus, MTV3 , Urheilukanava ja The Voice eivät näy satelliitista.
Mutta sitten taas jos ottaa Canal Digitalin tarjouksesta Combo-boksin, niin sillä näkee maanpäällisetkin kanavat.Nyt olikin kyse vissiin siitä että antennivastaanotto ei ole mahdollista huonon signaalin takia? Siinä tilanteessa on tietenkin tuo satelliittivaihtoehto ihan hyvä.
- Antennipipo
Eino-Kalevi kirjoitti:
Mutta sitten taas jos ottaa Canal Digitalin tarjouksesta Combo-boksin, niin sillä näkee maanpäällisetkin kanavat.Joo täytyypä punnita vaihtoehtoja vielä. Minun ei todellakaan tarvitsisi kuin saada näkymään kunnolla ne samat digikanavat kuin perusantennilla ja digiboksillakin näkyisi. Mutta toistuvat lisäkustannukset tv-lupamaksun päälle taitaa olla noista kanavista jo vähän liikaa (pelkän kuvanlaadun vuoksi).
Kiitos tiedoista kuitenkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465791Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki563098- 1832665
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112412mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132119- 282105
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151806- 141419
- 1471354
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2621185