Voiko kissani tartuttaa myyräkuumeen perheenjäseniin ?

Anonyymi

Kissani on ulkoillessaan erityisen kiinnostunut pihaltani löytyvistä myyrän ja metsähiirien käytävistä mitä sulaneen lumen alta on paljastunut.

Voikohan näiden myyränjälkien välityksellä tarttua myyräkuumeen aiheuttajaa kissan välityksellä?

4

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helpommin ihminen saa myyräkuumeen pihatöitä tehdessään. Kuiva pölisevä haravoitava esimerkiksi. Kissahan pesee melko äkkiä tarkoin itsensä sisälle tultuaan. Pidän epätodennäköisenä, että kissasta saisi.
      Sensijaan kellareiden/liitereiden, muiden ulkotilojen putsailu, keväiset pihapuuhat voivat olla riski saada myyräkuume.
      Kun kerran sen sairastaa, immuniteetti kestää lopun ikää.
      Kantsii lukea ne faktat mitä löytää, aiheesta myyräkuume.
      Onko joku pelotellut kissan levittävän myyräkuumetta?

    • Anonyymi

      Ei kissa levitä myyräkuumetta. Se ensinnäkin pesee heti sisälle tultuaan itseltään vähintään tassut. Ja edes ihminen ei tartuta myyräkuumetta toiseen ihmiseen, tartunta tapahtuu siten että ihminen (pihatöissä, liiterihommissa ym. ) tekee pöliseviä hommia, ja ulostepölyn mukana hengittää puumala-virusta.
      Pölisteleekö kissanne voimallisesti itseään sisälle tultuaan? Muistuttaa hirveästi koiraa, jos niin tekee...
      Pistin huumoriksi lopun, koska ei-voi-olla-totta-että-kissa-on-tulilinjalla-joka-toisessa-terveysasiassa.
      Kissa ei levitä puumala-virusta. Sen enempää kuin itsekään kengissäsi.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksista.

        Voin päästää vanhan kissani iltaisin kainalooni ja rinnanpäälle niin kuin ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Voin päästää vanhan kissani iltaisin kainalooni ja rinnanpäälle niin kuin ennenkin.

        Aivan huoletta voit päästää. sensijaan ulkotöihin joissa pölisee, on suositeltavaa ottaa kunnon hengityssuojain naamallee.
        Ja, heittää pölyiset vaatteet vaikkapa kuistilla, jättää sisälle mennessä vain alemmat vaatekerrokset.
        Ja kengät voi myös jättää kuistille.
        Itse olen käsittääkseni lapsena sairastanut myyräkuumeen. (maaseutu, koko perhe tehtiin ulkohommia paljon keväästä syksymyöhään)
        Myyräkuumeen takia munuaiseni olivat kovilla kauan, mutta nykyvuosina ei ole ollut isoja ongelmia. Olen yli 50 v, ja siihen aikaan kun olin lapsi, myyräkuumeelta suojautumisesta ei puhuttu. Sairastuneita hoidettiin sairaalassa, jos rajuja oireita.
        Kissa voi kyllä levittää kaikkea mitä toisista kissoista ja saaliseläimistä saa. Kirppuja, kapia, punkkeja. Salmonellaa, toksoplasmoosia. Joitain muita tauteja, mutta esimerkiksi kissojen koronavirus ei tee mitään ihmiselle.
        sensijaan ihminen voi tartuttaa kissaankin tämän pandemiaviruksen/variantit.
        Rokottamaton kissa voi sairastua useampaan ikävään tautiin- joista pahin on kissarutto, jonka aiheuttajan ihminenkin voi kuljettaa jopa kengissään sisäkissankin sairastuttamaan. Kissaruton kuolleisuus on hyvin korkea.
        Kissainfluenssakin on vakava tauti, mutta perusterve kissa selviää siitä muutamassa viikossa.
        Kissan rokotuksista huolehtimalla, välttyy hankalimmilta tarttuvilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe