Viljelijäkö? Mielipiteitänne!

Nuori isäntä

Voiko lievästi siitepölyallerginen toimia maanviljelijänä? Olisin innokas jatkamaan omaa sukutilaani, kun sen aika on, mutta nuo allergiat pistävät miettimään... Olen lievästi allerginen lehtipuille, pujolle ja timoteille. En kyllä ole pahemmin oireillut navetassa tai heinätöissä. Oletteko te millekään allergisia? Kiitos vastauksistanne.

10

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vilijelijä

      Itte olen tullut allergiseksi lehmille(nuha)ja astma kaiken päälle.No ei se juuri haittaa kun olen oppinut käyttämään moottoroitua suojainta.Lääkitys ihan minimissä ja on ihan helppo olla.Mun mielestä tuollaiset allergiat ei juuri haittaa kun terveenkin pitäisi käyttää suojaimia näin pölyisissä olosuhteissa kuin mitä viljelijän työt on.Ota tavaksi suojautua pölyisissä töissä niin pysyy terveytesi kunnossa.Ihmisen pitää tehhä sitä mistä tykkää.

      • Kiitti

        Tuollainen tieto todella rohkaisee. Minulla kun ei mitään muuta ole mielessä, kuin tämä maanviljelijän ala. Haluaisin tosin saada myös lisää vastauksia! Kiitos jo etukäteen.


      • pärjäilee
        Kiitti kirjoitti:

        Tuollainen tieto todella rohkaisee. Minulla kun ei mitään muuta ole mielessä, kuin tämä maanviljelijän ala. Haluaisin tosin saada myös lisää vastauksia! Kiitos jo etukäteen.

        jotenkin joskus on hankalaa.

        Pitää heti nuoresta asti totutella käyttämään hengitys-suojaa niin että siitä tulee yhtä luonnollinen tapa kuin pukeutumisesta.

        Itse käytän AirAcen suodatinmaskia, kevyt hengitellä ja suhteellisen halvat vaihdettavat suodattimet sekä siihen saa kaikki osat uusittua yksittäin ei tarvitse ostaa koko maskia.


      • kokemusta paljon
        pärjäilee kirjoitti:

        jotenkin joskus on hankalaa.

        Pitää heti nuoresta asti totutella käyttämään hengitys-suojaa niin että siitä tulee yhtä luonnollinen tapa kuin pukeutumisesta.

        Itse käytän AirAcen suodatinmaskia, kevyt hengitellä ja suhteellisen halvat vaihdettavat suodattimet sekä siihen saa kaikki osat uusittua yksittäin ei tarvitse ostaa koko maskia.

        Kevytmaski sopii pölyhommiin parhaiten. Siis sellainen jossa on vyökotelossa virtalähteenä puolikiloinen akku ja puhallin joka imee suodattimen läpi kuonokoppaan ilmaa litran sekunnissa.
        Uusimmat maskit on jo varsin keveitä. Ei mitään telakkahitsarin maskeja.
        Lisäksi maski suojaa koko naaman. Ei tarvihe erillisiä silmäsuojia roiskeita tai pölyä vastaan.
        Naama ei hikoile kevytmaskia käyttäessä. Tämän olen huomannut vallan hyväksi ominaisuudeksi varsinkin lasivillaeristyksiä tehdessä.

        Ainut huono puoli on siinä jos pitää puhallinta selkäpuolella. Nimittäin huolimaton piereskely mainitulla asetuksella tulee tupaan välittömästi ja täyteläisenä.


    • toimia

      kyllå siinä saa olla varovainen, ettei allergiat pahene. Lähtötilanne ratkaisee paljon, miten paljon suvussa on vastaavia sairauksiaja kuinka pahoja. Toinen tätkeä tekiä on miten pystyt suojautumaan altistukselta. Suojaimia tärkeämpi on eläinten rehustus suunitella siten että pöllyä synny.Kuiva heinä säilörehuksi, ohra pois viljelystä ja eläinten puhditus harjaten minimiin yms.

      • Scott autoflow

        Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.


      • isänälle
        Scott autoflow kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.

        Jos tuntuu viljelijän työ ainoalta oikealta. Voisi miettiä tekevänsa sitä eläinten kanssa vain vuosikymmenen. Sen verran kait käynistystuen saaminen edellyttää. Monesti maanviljelijät jatkavat työssään liian kauvan. Eipä yhteiskunnan tarvitse maksaa eläkettä kauvan. Proektiluontoisessa hommassa hyvänä puolena on, jos sairastuu pahemmin. Silloin pääsee uudelleenkoulutukseen melan varoin.


      • Scott autoflow kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.

        kun siirtyy käyttämään murskesäilöttyä viljaa (puintituoreena murskataan ja säilötään samoin kuin aiv rehu)on jopa halvempikin kun kuivaus.Eläinpöly on jo vaikeampi tapaus. Mutta suojaimia kyllä löytyy varmasti sopivia.


      • scott autoflow
        Scott autoflow kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt moottoroitua suojainta 16v navetassa ,tosin en ole allerginen millekään työperäiselle ,en edes uusinpien tutkimusten mukaan ,mutta pohjalla on rasitusastma. Meillä on kiskoruokkija ja kellomylly niin on ihan sama mitä kylvää kun ei tarvitse jauhonpölyssä olla ;mutta viljanpölyltä kannattaa suojautua kuitenkin . Itse jouduin tilanteeseen 28v kun olin jo ollut kotona töissä pikkupojasta asti. Muilta osin edellinen kirjoitus antaa hyvän neuvon ,eli miten sukulaistesi taudit ovat edenneet . ,Muista että joudut varomaan alusta asti ja toimimaan varmanpäälle ,sillä piankos elimistö keksii muka haitalliset eläin ja viljapölyt ja alat allergoida niitäkin.

        Melan kanssa kannttaa olla varovainen ,sillä sieltä ei aina saa korvauksia vaikka luulisi . Tiedän tapauksen jossa hömepölykeuhko ja astma puhkesi yhtä aikaa ,ja Mela korvasi vain pölykeuhkon hoidon ja ei maksa pennikään astman lääkehoidosta ja valituksetkaan ja lääkärien lausunnot ei auttaneet . Jos sairastat todetusti jo jotain allergiaa , on vaarana että melan sairausturva on heikommalla pohjalla kuin jos olisit terve ja sitten sairastut. Muista tämäkin


    • Stadilainen

      Taitaa tulevaa herra maanviljeijää eli elintaso-tuella elävää harmittaa ko joutuu jopa tekemään duunia olkoon sitte allergiaa tahi ei eli mee töihin äläkä elä kuten vanhempasi toisten käs toisen kukkarolla koko elämäsi....töihin ei tukiaisviidakkoon lähe siis kjähäjäääää ammuuuuu!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe