Jos joutuisin esim. sairaalaan, niin siellä kai kysytään, kuka on lähiomainen?
Entä jos ei ole ketään?
Sukulaiset asuvat kaukana, enkä haluaisi heitä asioistani huolehtimaan.
Onko tietoa tai kokemusta asiasta?
Lähiomainen?
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Esimerkiksi potilaalle läheistä ystävää voidaan pitää potilaslain mukaisena potilaan lähiomaisena. Lähiomainen ei siis aina viittaa esimerkiksi potilaan sukulaiseen tai puolisoon, vaan se voi viitata myös sellaiseen henkilöön, johon potilaalla ei ole sukulaissuhdetta.
- Anonyymi
Minusta on jännittävää ja erilaista kun lähiomainen-kentässä ei lue mitään. En aio läheisiä hommatakaan, näin olen minä enkä joku muu.
- Anonyymi
Potilaan lähiomaisella on erityistä merkitystä potilaan itsemääräämisoikeuden toteutumisen kannalta silloin, kun potilas itse ei kykene päättämään omasta hoidostaan. Tällöin esimerkiksi potilaan lähiomaista täytyy kuulla sen selvittämiseksi, millainen hoito parhaiten vastaisi potilaan omaa toivomusta.
- Anonyymi
Mitäs sitten, kun se lähiomainen alkaa pitää mykkäkoulua jostakin käsittämättömästä syystä, eikä vastaa viesteihin. Voinko itse ottaa yhteyttä sairaalaan ja kysyä tämän vanhuksen - jonka hoidosta on kyse - asioista?
- Anonyymi
Jos olet nk. lähiomainen, ja jos sinulla on tiedonsaantioikeus, niin voit soittaa ja kysyä. Mutta jos järjissään oleva ihminen on kieltänyt tiedon antamisen , niin sitä ei anneta. Tai ei ainakaan pitäisi antaa. Voihan jopa alaikäinen tyttö käydä abortissa ilman, että vanhemmat saavat tietää, mikäli on kypsä hoitamaan asiansa.
- Anonyymi
Sille, joka on lähiomaiseksi tietoihin merkattu, tulee yleensä antaa tietoja potilaasta.
Olen itse miettinyt samaa asiaa, kun minulla tulee jossain vaiheessa tilanne, ettei ole enää lähiomaista.
Sitten on vain pakko sanoa, ettei sellaista ole.
Joku minulle kerran sanoi, että hänelle oli sanottu jollain vastaanotolla, että joku lähiomainen täytyy olla.
Ei sellaista voida vaatia, jos yksinkertaisesti sellaista ei ole. - Anonyymi
Sinä määräät itse, kenet lähiomaiskenttään laitetaan. Jos siellä ei ole mitään, niin sinun vähät sukulaiset etsitään joka tapauksessa viimeistään siinä vaiheessa, kun teet kuolemaa tai olet kuollut. Jokainen pitää haudata, ja kuolema aiheuttaa muutenkin paljon työtä, vaivaa ja kustannuksia, ja tarvitaan aina joku hölmö vastaamaan näistä asioista.
Suosittelen, että laadit itsellesi perusteellisen hoitotestamentin, testamentin ja hautausohjeet. Silloin sinulla on jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asioihisi. Kannattaa miettiä myös nk. edunvalvontatestamenttia. Jos olet sairauden tai vanhuuden vuoksi kyvytön hoitamaan asioitasi, niin voit siten itse vaikuttaa, kuka asioitasi hoitaa. Etsi hakukoneilla tietoa asioista. Sinun pitäisi periaatteessa ennakoida mahdollisia tulevaisuuden visioitasi aika monelta kantilta.
Jos omaisia ei ole, niin sitten viranomaiset hoitavat asiasi.- Anonyymi
Jos ihmisellä ei yksinkertaisesti ole lähiomaisia, niin hautaus onnistuu joka tapauksessa.
On olemassa ns. varattomien hautapaikkoja myös.
Joka ikinen laitetaan hautaan saakka riippumatta omaisista tai olosuhteista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124570MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912356Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5641785Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491- 91453
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3948