Kissa synnyttää!!

Josku

Kyllä! Se on tapahtumassa lähiaikoina.
Rakas tyttökissamme on nyt juuri odottanut sen kaksi kuukautta minkä kissa odottaa pentuja. Eli synnytys on jo käsillä!
Toivon että olisin paikalla kun se synnyttää.
Voisiko joku ihana ihminen antaa pienen tietopaketin tästä tapahtumasta. Esim. täytyykö varautua muuten kuin hankkimalla kissallemme ison pahvilaatikon ja vuoraamalla sen lakanalla ja pyyhkeellä? Sitten näistä kissanpennuista kysyttävää!! Minkä ikäisenä niitä saa sitten alkaa ruokkia jo oikealla kissan(vauva) ruualla?

Kiitoksia jo etukäteen!¨

12

1503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelli

Onnea ihan hirmuisesti, toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse en ole ikinä päässyt hoitamaan kissanpentua, omat kissatkin tulivat jo aikuisina.. kun ne oli ensin huostaanotettu yhdeltä naiselta jolla oli yli 30 kissaa yksiössä.. =( Joten on pentuvaihe jäänyt näkemättä, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

Eli en voi valitettavsti auttaa kysymyksessä, mutta halusin kuitenkin toivottaa onnea, toivotaan että tulee paljon ihania pikku karvakeriä=)!!!

• Mölli

että kyllä kissa yleensä hoitaa synnytyksen alusta loppuun hyvin ilman apua, mutta olisi varmaan parasta kysyä ihan eläinlääkäriltä neuvoa. Ja yrittää itse olla seuraamassa miten sujuu... Onnea uudelle perheelle näin etukäteen! Jaa niin vielä, kissanpentujen luonteeseen vaikuttaa paljon (olikohan?) neljä ensimmäistä viikkoa eli niitä kannattaa silitellä, pitää sylissä jne. jotta tottuvat ihmiseen. Meillä nähtävästi perhe, josta omat kissamme otimme, eivät hirveästi olleet pentujen kanssa tekemisissä. Tästä seurasi, että toinen kissoista kartteli kaikenlaista kosketusta ihmiseen (meihinkin) parin ensimmäisen vuoden ajan. Kärsivällisyydellä saatiin kuitenkin luottamaan meihin :)

• Henna84

Meidän kissa teki vuosi ja kuukausi sitten pennut, joten näihin aikoihin oli kova vilinä ja vilske, kun emo, viisi poikapentua ja lisäksi yksi tyttö kissa touhusivat kovasti.

Itse olin kotona kun kissa synnytti, aamu viideltä rupesi kuulumaan kamala vinkuminen ja etsin siinä aikani kunnes löysin emon ja pienen pennun päiväpeittoni sisältä...

Itse laitoin meidän neidille mintakin synnytyslaatikkoa, mutta eivät kelvanneet, tuli siis siihen päiväpeiton alle lähelleni ne tekemään.

Aika nopeasti tuli kaikki viisi pentua maailmaan, ensimmäisen ja viimisen välillä oli 2 reilut kaksi tuntia. Emo pesi, kuivasi ja hoiti heti alusta alkaen itse pennut, ja hoitoapuna oli tämä toinen tyttö kisumme.
      Itselleni jäi sitten emon hoivaaminen ja pentujen katselu, huomasin joskus istuvani tunteja vauvoja katsellessa!

silmät pennuilla aukesi noin viikon ikäisinä, parin viikon iässä alkoivat kävelyharjoitukset.
      Pennut taisivat olla vajaan kuukauden kun vilistivät joka paikassa, ja sitten aloitettiinkin jo syömis harjoitukset.
      Ainoastaan yksi pentu tajusi heti mitä ruualla tehdään, muut katselivat tyhmänä vierestä, mutta seuraavana päivänä kaikki söivät jo nätisti lautasen äärellä.
      Pennuille ostin junior-annospusseja sekä junior- raksuja, joista osaa liotin vedessä että vähän pehmenevät ja sitten kun ei enää "raksumössö" kelvannut niin annoin ne suoraan ilman pehmittelyjä.

Sitten alettiin vessailua...
      heti ruuan jälkeen pennut riviin, ja laatikolle.
      Monesti tuli vahinko lattialle, mutta sen jälkeen laitoin ne hiekkikselle että jospa siihen vielä vähän jotain tulisi.
      Ja hyvin oppivat.

tässä oli nyt jotain tietoa, jos joku asia jäi vielä askarruttamaan, niin kysele sitten enemmän.

ja Oikein paljon onnea perheenlisäyksen johdosta!!!

• neito18

Moi!

Minä en ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta ajattelinpa silti kysyä sinulta muutaman ksyymyksen, kun oma kissamme on saamassa pentuja lähiaikoina...

Jep, eli kun kissan synnytys lähestyy (melkein jo alkaa), niin mouruaako/ilmoittaako kissa siitä mitenkään ihmisille?

Meidän on kauhean vaikea arvioida koska se synnyttää, koska emme muista kiima-ajankohtaa tarkalleen, mutta raskaus jo pitkällä on... Vielä kyllä pystyy hyppäämään sohvalle, mutta on kovin väsynyt ja nukkuu paljon...
        Olisiko siis joitain merkkejä, mistä tunnistaa, että h-hetki lähestyy uhkaavasti?:)

Minkä kokoisia muuten kissanpennut ovat syntyessään (senttimetreinä)?
        Kuinka monta heitä keskimäärin yhteensä syntyy? Onko mahdollista, että vain yksi syntyisi?

Olisin todella iloinen jos joku tietävä vastailisi :)

• Henna84
        neito18 kirjoitti:

Moi!

Minä en ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta ajattelinpa silti kysyä sinulta muutaman ksyymyksen, kun oma kissamme on saamassa pentuja lähiaikoina...

Jep, eli kun kissan synnytys lähestyy (melkein jo alkaa), niin mouruaako/ilmoittaako kissa siitä mitenkään ihmisille?

Meidän on kauhean vaikea arvioida koska se synnyttää, koska emme muista kiima-ajankohtaa tarkalleen, mutta raskaus jo pitkällä on... Vielä kyllä pystyy hyppäämään sohvalle, mutta on kovin väsynyt ja nukkuu paljon...
        Olisiko siis joitain merkkejä, mistä tunnistaa, että h-hetki lähestyy uhkaavasti?:)

Minkä kokoisia muuten kissanpennut ovat syntyessään (senttimetreinä)?
        Kuinka monta heitä keskimäärin yhteensä syntyy? Onko mahdollista, että vain yksi syntyisi?

Olisin todella iloinen jos joku tietävä vastailisi :)

Moikkelis!

Kun meidän Valmalla alkoi olla h-hetki käsillä, niin hän tuli illalla syliin, kehräsi, "leipoi" tassuillaan ja oli muutenkin todella hellyyden kipeä, mitä ei aikaisemmin ollut... Ja vielä hyppeli iloisesti pöydällä, hyllyissä, ja lekkui toisen kissamme kanssa, ei paljon iso maha estellyt!

Kun sitten illalla oltiin käymässä unille, tuli tosi lähelle nukkumaan, välillä mahan, välillä naamankin päälle. Ei mourunnut, mutta semmoista hauskan kuuloista "kurnutusta" päästeli suustaan.
        Siinä silitellessä sitten huomasin kun pennut liikkui tosi paljon masussa, aikaisemmin ei mitään liikettä tuntunut.
        Ja viiden aikoihin tuli sit eka pentu maailmaan.

Enpä nyt tarkkaan muista minkä kokoisia pennut oli, sekin on tosi paljon kissasta kiinni.
        Mutta meillä oli noin vajaa kymmensenttiset jätkät.
        Ja tuttavan kissalle syntyi pennut viikkoa myöhemmn, ja ne oli jo syntyessään isommat kun meidän viikon ikäiset! Että eroja on.

Iän ja synnytysten myötä myös pentue koko pienenee, yleensä ekalla kerralla tulee 3-4 pentua.
        Tuo meidän kissa oli vasta 8kk saadessaan pennut, mutta teki viisi pentua vaikka neljännen kohdalla eläinlääkärikin sanoi että ei usko tekevän lisää.
        Mutta vielä yksi putkahti.
        Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä, jos jäi jotain niin laita viestiä.

Iloisia odotuspäiviä!!!

• emppu

(ensisynnyttäjä) oli ensin rauhaton ja levoton..ja osasin aavistaa, että kohta alkaa synnytys..(tiesimme milloin oli tullut tiineeksi)
      Seurailin vähänväliä mitä neito tekee ja yhtäkkiä olikin pentu pöydän alla! (vaikka oli oma laatikko, jossa oli oppinut nukkumaan koko ajan ennen raskauttakin!!)Ei siis synnyttänyt sinne, vaikka ohjailinkin sitä koko ajan sinne.
      Nuori äiti ei osannut tehdä yhtään mitään..oli syömässä istukkaa kun löysin heidät...
      Pentu oli kalvojen sisällä, ja minä rikoin sen sormillani, huolehdin, että henki kulkee ja leikkasin myös napanuoran..ja annoin sitten pennun takaisin äidille..Kannoin heidät laatikkoon, jonne syntyi 2 pentu. Myös sitä jouduin auttamaan..äiti ei osannut??? Kolmannen synnyttyä hoiti hommat ok, nuoli pennun ja katkaisi nuoran..Neljännen hoiti osin itse, mutta voimat loppui kesken ja jälleen jouduin auttamaan..Että oli TOSI onni, että olin kotona, miten lie olisivat muuten selvinneet..Äiti katselikin ihmeissään vaavejaan ja sain aikapaljon tehdä töitä, ennenkuin meni hoitamaan vaaveja..Puolen tunnin kuluttua käyttäytyi kuin olisi aina ollut äiti..Nyt pennut 9 viikkosia, ja voivat todella hyvin.Äiti on hoitanut todella mallikkaasti pennut ja on tosi huolehtivainen..
      Jos yhtään osaat aavistaa milloin synnytys on lähellä, älä jätä kissaasi yksin..ja varaa pyyhkeitä, joilla voit tarvittaessa pyyhkiä pentuja, sakset, joilla voi leikata napanuoran (toiset suosittelevat katkasemaan kynsillä, minulta se ei onnistunut) ja steriloi sakset..
      Eläinlääkärin numerokin on hyvä olla lähellä, jos tulee ongelmia!!
      Katso myös, että kaikki istukat syntyvät..Itse annoin meidän katin syödä niistä 3..niistä kun saa hurjasti energiaa tuleville päiville, jolloin emo ei paljoa liiku pentujen luonta..Tarjosin myös vettä äitille kesken synnytyksen..kun näytti uupuneelta, ja joikin mielellään..Paljon onnea tulevaan koitokseen, toivottavasti sait jotain tietoa, ja kaikki sujuu hyvin!

• Josku

Kiitoksia kaikille apua antaneille! Tänään syntyi kaksi pikimustaa ja yksi kirjava pentu! Valitettavasti minä enkä puolisoni päässeet näkemään tätä tapahtumaan. Lapsukaiset syntyivät sen jälkeen kun minä lähdin töihin ja ennen kun puolisoni tuli töistä(eli synnytys kesti noin kaksi tuntia)
      Emo ei ollut pitänyt mistään pedistä minkä olimme sille jo tehneet valmiiksi vaan se synnytti pennut meidän sänkyymme.
      Kaikki oli luultavammin sujunut ihan hyvin, emo on hyvässä kunnossa mutta uupunut. Emo on myös syönyt todella paljon!
      Osasinkin odottaa jo että lähiaikoina on pennut syntymässä sillä emo oli koko päivän todella levoton. Mankui ja nuoli itseään, etsi paikkaa meidän sängyssä. Minua yritti koko ajan saada mukaansa makuuhuoneeseen.
      Noh nyt on koitos ohi ja alkaa pentujen hoito:)
      Kiitoksia vielä kaikille vastauksista oli paljon apua!

• Henna84

Paljon onnea pienokaisten johdosta!
        Tästä se hulina ja huiske kohta alkaa!

Minkä värinen muuten emokissa on? Entä onko isukin väristä tietoa?
        Meillä nimittäin on kaksi noita kirjavia kilppareita, ja isä oli pikimusta.
        Tuli kolme mustaa ja kaksi punaista, itse toivoin yhtä kirjavaa jonka olisin itselläni pitänyt, mutta ei tullut...

• Josku
        Henna84 kirjoitti:

Paljon onnea pienokaisten johdosta!
        Tästä se hulina ja huiske kohta alkaa!

Minkä värinen muuten emokissa on? Entä onko isukin väristä tietoa?
        Meillä nimittäin on kaksi noita kirjavia kilppareita, ja isä oli pikimusta.
        Tuli kolme mustaa ja kaksi punaista, itse toivoin yhtä kirjavaa jonka olisin itselläni pitänyt, mutta ei tullut...

Kiitos:)
        Emo on väriltään ihan piki musta(sen omassa pentueessa oli aikoinaan kuusi pentua ja kaikki täysin eriväriä)
        Kolli on karvisen värinen(asustaa meillä myöskin)
        Yhtään ei kuitenkaan valitettavasti tullut siltä oikein värillisesti piireitä. Harmi vaan.
        Lähettelisitkö minulle kuvia kisuistasi, olisi mukava nähdä niitä:) ?? Minä voin sitten lähettää puolestaan sinulle kuvia:)
        osoite on [email protected]

• Henna
        Josku kirjoitti:

Kiitos:)
        Emo on väriltään ihan piki musta(sen omassa pentueessa oli aikoinaan kuusi pentua ja kaikki täysin eriväriä)
        Kolli on karvisen värinen(asustaa meillä myöskin)
        Yhtään ei kuitenkaan valitettavasti tullut siltä oikein värillisesti piireitä. Harmi vaan.
        Lähettelisitkö minulle kuvia kisuistasi, olisi mukava nähdä niitä:) ?? Minä voin sitten lähettää puolestaan sinulle kuvia:)
        osoite on [email protected]

Heips!
        Kävin laittamassa kuvia, toivottavasti tulevat perille!

• KUOLEEKO?

Moi! Mun oma kissa on kymmenisen kuukauden ikäinen. Ja eka kertaa synnyttää. Mutta on tosi paljon kokemusta muista kissojen synnytyksistä!
      Mutta vielä viisi viikkoa niin sen pitäisi synnyttää mutta silloin se on vasta 11 kuukautinen. Kuoleeko se koska se synnyttää niin nuorena? :o

• vinkki :)

Mun kissa oli 13 kuukautta kun se synnytti. Se synnytti viisi ihanaa ja tervettä pentua. Viimeinen pentu tuli vielä tunnin myöhemmin kuin muut, ja oltiin jo vähän huolissaan, mutta hyvin se pääsi maailmaan. Olisi hyvä, jos olisit paikalla kun kissasi synnyttää. Mun mielestä sun kannattaisi kuitenkin varmistaa eläinlääkäriltä toi sun asiasi, ja ei se soitto kuitenkaan paljon maksa.
        Uskon kyllä silti että synnytys onnistuu hyvin. Kun huomaat että kissasi alkaa synnyttää, niin kannattaa silti pitää puhelin varmuuden vuoksi lähellä, että tarvittaessa voit soittaa eläinlääkärin apuun.

Onnea synnytykseen! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      312
      1691
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1254
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1237
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      133
      1116
    5. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      793
    6. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      57
      784
    7. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      74
      759
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      117
      757
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      740
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      696
    Aihe