En halua vastausta, että Newton ja Leibniz molemmat toisistaan riippumatta lähes samanaikaisesti. Tämä on diplomaattinen vastaus, mutta tuskin lainkaan totuudenmukainen.
Differentiaali- ja integraalilaskenta on yksi kaikkien aikojen merkittävimpiä tieteellisiä keksintöjä. Matematiikka on tieteellinen täsmäkieli, joka ei toimisi lainkaan nykymuodossaan ilman differentiaali- ja integraalilaskentaa.
Newtonia pidetään Gaussin ja Arkhimedeksen ohella kaikkien aikojen suurimpana matemaatikkona. Myös Leibniz on aikansa taitavimpia matemaatikkoja. Leibnizia kutsutaan nykyään myös polymaatikoksi.
Itseäni tosiaan kiinnostaa tämä asia. mutta on aina jäänyt minua vaivaamaan ... Siis kuka ensimmäisenä keksi derivoinnin ja integroinnin? Onko parempaa tieota kenelläkään?
Kuka keksi differentiaali- ja integraalilaskennan?
11
244
Vastaukset
- Anonyymi
Newton ja Leibniz toisistaan riippumatta, lähes samanaikaisesti.
- Anonyymi
"mutta tuskin lainkaan totuudenmukainen."
Sinulla ilmeisestikin on joku erityinen peruste epäillä Newtonin ja Leibnizin roolia asiassa joten kerropa mistä on kysymys ennenkuin ihmiset tuhlaavat aikaa vastailuun.- Anonyymi
Riippumattomasti on mielestäni väärä sanamuoto tässä tapauksessa. Newton ja Leibniz olivat nykytiedon mukaan yhteydessä toisiinsa. Joka siis herättää täysin asiallisen kysymyksen: kuka keksi ja mitä?
En luonnollisesti oleta, että tähän saadaan varma vastaus, mutta kysymys sinänsä on merkityksellinen kysymys matematiikan historian kannalta.
- Anonyymi
Kyllä ennen Newtonia ja Leibnizia oli matemaatikkoja, jotka osasivat integraalilaskenan alkeiden perusteet. Kaikki kehittyi pikkuhiljaa.
Historiasta vain pieni murto-osa on dokumentoitu ja sekin vähä äärimmäisen valikoidusti.- Anonyymi
Luin jokus vuosia sitten, että differentiaalin käsite tunnettiin jo antiikin aikoina. Sitten hallitsijat ja sotapäälliköt väheksyivät "kaiken maailman dosentteja", niin että asia unohtui vuosisadoiksi. Aikojen päästä asia keksittiin jälleen "uutena".
Tarina vaikuttaa todennäköiseltä, mutta lieneekö sitten totta?
- Anonyymi
Minä keksin pari vuotta sitten differentiaalin käsitteen uudestaan. Olin sen jo unohtanut koulun päätyttyä.
- Anonyymi
Minä johdin muutama vuosi sitten kaavan käyrän kaaren pituudelle, kun käyrän yhtälö tunnetaan. Ja myös todistin, että koveraan paraboliseen peiliin tulevat yhdensuuntaiset säteet heijastuvat peilin poikkileikkausparaabelin polttopisteeseen. Nämä todistukset onnistuivat lukion pitkän matematiikan pohjatiedoilla ja omalla älynkäytöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä johdin muutama vuosi sitten kaavan käyrän kaaren pituudelle, kun käyrän yhtälö tunnetaan. Ja myös todistin, että koveraan paraboliseen peiliin tulevat yhdensuuntaiset säteet heijastuvat peilin poikkileikkausparaabelin polttopisteeseen. Nämä todistukset onnistuivat lukion pitkän matematiikan pohjatiedoilla ja omalla älynkäytöllä.
Minulle riittää tuommoiseen oma älykännykkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä tulin omilla pohdinnoilla juuri samoihin tuloksiin kuin Einstein yleisessä suhteellisuusteoriassaan. Ehkä vielä hieman selkeämmin ja paremmin pystyn esittämään teorian. Maisterin tutkinto on alla ja se pohjatietona oon itsenäisesti kaikki kaavat pystynyt johtamaan.
- Anonyymi
Kysehän on merkintätavoista. Em. herrat osasivat tehdä muutoksien kuvaamisesta johdonmukaista myös merkintätapojen osalta. Kyllä ne aiemminkin tunnettiin, osattiin laskea v=s/t ja a=v/t, jne.. ei vain ollut yhteistä tapaa matematiikan kielessä aiemmin merkitä muutoksia tai muutoksen muutoksia jolloin toisiin linkittyvät asiat jäivät paperilla siihen kirjoitetun tekstin varaan. Ei siis ollut helppo kokeilla jotakin matemaattista teoriaa jonkin toisen asian yhteydessä koska teoria oli oikeastaan kiinni vielä fysiikassa koska formaalia esitystä koko matematiikan sanallisille osille ei ollut olemassa. Onneksi matematiikan kieli on kehittynyt ajan saatossa.
- Anonyymi
Leibniz oli selkeämpi kuin Newton. Newtonin kurjalla latinalla kirjoitetut kummalliset geometriset todistukset muutti kaavojen mukaan Emilie de Châtelet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817637
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes903660- 662509
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se721589Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3751513Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201406- 571393
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171101Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841038