Mitenkäs tilanteessa jossa kuolinpesä on pitkäaikaisen alkoholistin joka ei ole hoitanut asioitansa kunnolla tulisi toimia.
Vainaja on pitkäaikaisesti työtön alkoholisti.
Vuokrakämppänsä on pistänyt täysremonttikuntoon ja tiedossa onkin, että yksistään tästä aiheutuvat voivat hyvinkin ylittää pesän varallisuudet mikäli huonosti käy.
Valitettavasti meille perillisille tässä tilanteessa on langennut äärimmäisen paska nakki, jossa pitää selvitellä tämmöistä tilannetta ihmisestä jonka kanssa emme juuri ole yhteyksissä olleet ja jolla elämänhallinta ei ole ollut kunnossa.
Mistään perinnöstä on turha edes puhua tässä tilanteessa - vaan siitä miten asiat hoidetaan varmasti oikein niin että meille perillisille ei voi syntyä velkavastuuta tästä sotkusta ja sen aiheuttamista kustannuksista.
Pesänselvittäjää mietitty jo, mutta ei oikein ole mahdollisuutta ottaa riskiä näin ison sotkun suhteen siitä, että itse joutuisi maksumieheksi pesänselvittäjästä jos pesä todetaan varattomaksi.
Hyviä neuvoja kaivataan asiaan liittyen miten kannattaa toimia, ei kauheasti naurata tällä hetkellä tämä tilanne.
Alkoholistin pesän selvittely
4
103
Vastaukset
- Anonyymi
Tehkää ns. jätkän perukirja, eli ilmoitus verottajalle, että vainaja oli varaton.
Olette myös täysin passiivisia, ettekä koske pitkällä tikullakaan mihinkään vainajaa koskevaan. Vain ilmoitus asunnon omistajalle ja vainajan kotikuntaan, tällöin kotikunta hautaa muu jää asunnon omistajan murheeksi. Perilliset eivät vastaa vainajan veloista. Esimerkiksi Helsingissä kunta toimittaa omaisten puolesta vuosittain hautaan 500-600 vainajaa. - Anonyymi
Juu ilmoitatte vaan vainajan kotikunnan sos.toimistoon, että ette ota perintöä vastaan ettekä osallistu mihinkään asioiden hoitamiseen. Ne sitten hoitavat sotkut.
- Anonyymi
Myös Valtiokonttorille voi ilmoittaa, että vainajalta jäi omaisuutta joka ei kelpaa perillisille, eikä ole testamenttia. Silloin kunta hautaa, mutta Valtiokonttori asettuu ´perillisen´ asemaan, ottaa pesän haltuunsa ja hoitaa sen asiat.
- Anonyymi
Aloittaja sai hyvät ja oikeat vastaukset, mutta ihmeellistä, että hän ei tiennyt tai kyennyt niitä muuten saamaan kuin kysymällä täältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059