Kännykkä ottaa paremman kuvan kuin järkkäri

Anonyymi

Kävin luontopolulla ja otin järkkärini Canon EOS 2000d mukaan, että sais oikein "kunnon kuvia". No lopulta otin kuvat kännykälläni kun lopputulos oli aina joko ali - tai ylivaloittunut. Taivas valkoinen, metsä musta, kaikki ihan lättänää ja värit ei lähelläkään aidon vihreää. Kyllä siinä tuli kokeiltua asetuksia jonkin aikaa, mutta lopputulos aina sama. Onko kuvaaja ihan susi vai onko tuo kamera huono vai onko kännyköissä vaan paremmat kamerat kuin "halppisjärkkäreissä"?

24

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et vain osaa.

    • Anonyymi

      Kamerasi säädöt mahdollisesti päin prinkkalaa.

      Suositellaan parempaa tutustumista kameran käyttöohjeeseen, kameran säätöihin, ja ohjeisiin digikuvaamisesta järjestelmäksmeralla noin yleensä.

    • Anonyymi

      Mutta kun kokeilin monenlaisia säätöjä, isompaa aukkoa, pidempää valotusta, lyhyempää, ihan automaatti maisemakuvauksellakin kun kyllästyin veivaamiseen. Ja kännykällä räps ja kaikki värit kohdillaan.

      • Ei noiden säätö vaikuta, kun automaati aina korjaa valotuksen samaksi. Pitää käyttää valituksen korjausta. Toinen tapa on kääntää kameraa hieman ylös ja lukita valitus.


    • Anonyymi

      Tähän vaikuttaa myös se mistä kamera mittaa valon. Onko mittaustapa piste, keskipainotteinen vai matriisimittaus. Tähän yhdistettynä kameran tarkennuspiste.

    • Järkkäri usib vaatii enemmän taitoa ja säätämistä. Tuollaisiin ongelmiin usein raw-kuvaus auttaa. Kännykässä on enemmän älyä tehdä mukavaa jälkeä automaattisesti.

    • Anonyymi

      Kännnykässä on algoritmit mietitty viimeisen päälle, joista känny luo matemaattisen mallinnuksen siitä minkälainen kuva kännykän mielestä pitäisi olla. Mutta jos haluat itse ottaa kuvia, kokeile ihmeessä raw formaattia.

      Niitä pitää sitten editoida PC:llä tai mäkillä.

      Halpa-canonissakin optiikka ja kenno on monikymmenkertaisia, joten ihan arkijärjen mukaan kakstonnisellasi tulee parempia kuvia kuin kännyllä jos vain osaa.

    • Anonyymi

      Jos kamera ei ole käytettynä hankittu, jolloin siinä voisi olla vikaa ja siksi annettu toisten kiusaksi, niin vika on käyttäjässä.
      Minäkin, vaikka olen kuvannut järjestelmällä 1970-luvulta saakka saatan unohtaa jonkun säädön päälle , joka ei ollenkaan sovi tilanteeseen. Ei auta kuin korjata säädöt ja yrittää uudestaan.

      Kännykässä on suurempi terävyysalue, jolloin kuva näyttää terävämmältä, kuin pidenpi polttovälinen järjestelmäkuva.
      Järjestelmä myös tärähtää helpommin ja siksi kriittisissä tilanteissa ja heikossa valossa tulisi käyttää jalustaa.
      Automatiikalla pitäisi tollonkin onnistua normaaliolosuhteissa, mutta jos kamera on manuaali, eli käsisäätötilassa on tulos sattumanvarainen, ellei kuvaaja osaa katsoa valotusmittariin ja säätää sen mukaan.

    • Anonyymi

      Järjestelmäkamerassa on mm. sellaisiakin säätöjä kuin valkotasapaino ja kontrasti.

    • Anonyymi

      Kännykät yms. härpäkkeet tekevät näennäisesti "parempia" kuvia, koska ne lisäävät värikylläisyyttä yms. kuvaan, niin "lopputulos" tottakai "näyttää" paremmalta.

      Kameraa pitää osata käyttää, se ei ole mikään lelu, paitsi tietysti osaajille, jotka sitten pystyvät tuottamaan hauskoja efektejä ja tunnelmakuvia valaistuksessa kuin valaistuksessa...

      • Anonyymi

        Yleensäkään ne oikeat osaajat eivät käytä kameran sisäänrakennettuja hassuja efektejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensäkään ne oikeat osaajat eivät käytä kameran sisäänrakennettuja hassuja efektejä.

        Jep. Oikeat osaajat kuvaa RAW kuvia ja koittavat tehdä niistä samanlaiset kuten kuvattava kohde oli kuvaushetkellä. Ns neutraaliksi jolloin kuva näyttää aidolta.


    • Anonyymi

      Ongelma on kameran takana. Kännykkä oikoo valmiilla algoritmilla kuvaajan tekosia (ja samalla hävittää kuvainformaatiota).

      Pikku Canonit ovat vähän hankalia kameroita aloittelijoille, koska säädöt on piilotettu valikoihin. Paras aloittelijan kamera, jos haluaa oikeasti opetella kuvaamaan, on Fuji. Ihan halvimpia lukuunottamatta Fujeissa on kunnolliset säätimet ajalle ja ISO:lle.

      Selvitä, mistä ja miten löytyvät manuaalisäädöt ajalle, aukiolle ja herkkyydelle.

      • Anonyymi

        Ei vaan Nikon D3300-3500 sarja. Niihin saa pajon putkia kuin harvinaiseen Fuji merkin kameroihin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan Nikon D3300-3500 sarja. Niihin saa pajon putkia kuin harvinaiseen Fuji merkin kameroihin..

        Jos saatavilla olevien putkien määrä on joku kriteeri, niin tässä suhteessa Canon hakkaa Nikonin mennen tullen ja miten vain. Canon EOS digikameroihin käy suoraan objektiivit EOS filmikameroiden ajoiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saatavilla olevien putkien määrä on joku kriteeri, niin tässä suhteessa Canon hakkaa Nikonin mennen tullen ja miten vain. Canon EOS digikameroihin käy suoraan objektiivit EOS filmikameroiden ajoiltakin.

        Mutta niissä ei välttämättä toimi automaattiset tarkennukset ja muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan Nikon D3300-3500 sarja. Niihin saa pajon putkia kuin harvinaiseen Fuji merkin kameroihin..

        Tekisi mieli kirjoittaa, että mitä teet putkella kameran kanssa. Tosiasiassa Fujiin taitaa olla kaksi putkea ja Nikoniin ehkä kolme tai kuusi. Siis loittoputkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niissä ei välttämättä toimi automaattiset tarkennukset ja muut.

        Itseasiassa Canonilla ei ole tuota haastetta, koska tarkennusmoottori on ollut koko ajan objektiiveissa. Nikonilla sen sijaa eivät kaikki yhdistelmät ole automaattisia.

        Kaikkiin yleisiin kameramerkkeihin saa ihan riittävästi objektiiveja. Hyvien mutta kohtuuhintaisten objektiivien valinta onkin sitten toinen juttu. Canoniin pari 24 mm pannari 50 mm on ok. Fujiin saa esimerkiksi f/2.0 versiot 23, 35 ja 50 mm objektiiveista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa Canonilla ei ole tuota haastetta, koska tarkennusmoottori on ollut koko ajan objektiiveissa. Nikonilla sen sijaa eivät kaikki yhdistelmät ole automaattisia.

        Kaikkiin yleisiin kameramerkkeihin saa ihan riittävästi objektiiveja. Hyvien mutta kohtuuhintaisten objektiivien valinta onkin sitten toinen juttu. Canoniin pari 24 mm pannari 50 mm on ok. Fujiin saa esimerkiksi f/2.0 versiot 23, 35 ja 50 mm objektiiveista.

        Canonilla on juurikin tuo haaste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canonilla on juurikin tuo haaste

        Nikon onnvaihdellut tarkennusmoottorin toteutusta. Canonin EF peilikamerat, alkaen filmiajoilta, ovat samalla tavalla toteutettuja ja kaikki EF objektiivit toimivat kaikissa rungoissa. Sovittimella toimivat uusissa, peilittömissä RF-rungoissakin, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Menettää objektiivin koon optimoinnin.

        EF-S objektiivi toimii vain APS-C kokoisessa rungossa, mutta sama ongelma on Nikonillakin. Muutenkin APS-C kokoon päädyttäessä Fuji on ilman muuta järkevin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saatavilla olevien putkien määrä on joku kriteeri, niin tässä suhteessa Canon hakkaa Nikonin mennen tullen ja miten vain. Canon EOS digikameroihin käy suoraan objektiivit EOS filmikameroiden ajoiltakin.

        Tämä on totta, mutta en pidä canonista koska liikaa muovia, jolla canon on tehnyt selkeän jaon kuluttaja- ja ammatiilinsseihin, mikä näkyy hinnassakin.

        Itse aloitin aikanaan Nikonin filmikameralla, D -linsseillä, jotka ovat minulla edelleen kun eivät ne mihinkään ole kuluneet, ja ihan hyvin menee yhä edelleen kiinni digirunkoon, ja automatiikka myös toimii; ei ole Nikon hylännyt mitään vanhaa.

        Nikonilla linssit maksaa, mikä on valitettavaa, mutta rahalla toisaalta saa, ja kestää isältä pojanpojalle, ellei kauemminkin.


    • Anonyymi

      Nykyiset kännykät harrastavat rankkaa kuvankäsittelyä. Saavat kyllä tehtyä yllättävän kivan näköisiä kuvia... mutta hämärässä temppu perustuu yleensä siihen, että kamera ottaa monta kuvaa ja yhdistää ne. Näin saadaan mm. kierrettyä pienen kennon kohinaongelmia. Myös kapeaa terävyysaluetta tyrkyttävät - sekin tehdään useita kuvia yhdistämällä / kuvankäsittelyn keinoin.

      Vaan sitten kun kuvauskohde liikkuu, em. tekniikat voi tuottaa varsin viihdytäviä lopputuloksia. Samoin automaation virhetulkinnat. Känny saattaa jopa pyrkiä muokkaamaan selfien niin, ettei käsi/kädet sojota kameraa kohti, vaan väännetään kuvankäsittelyllä kehon sivuille. Melko viihdyttäviä nämäkin, jos ei muokkaus onnistu ihan kunnolla.

    • Anonyymi

      Kännykkä saattaapi myös tehdä automaattisesti HDR kuvan, jolloin se saa tuon tyypillisen "taivas valkoinen, metsä musta" -ongelman ohitettua näppärästi. Järkkärillä kuvataan muutama raw-kuva eri valotuksilla ja sitten ne yhdistetään myöhemmin kuvankäsittelyssä. Niin joo toki järkkäreistäkin löytyy HDR moodi, ei tosin kaikista, ja tekee yleensä vaan jpg-kuvan, joka ei taas kaikille järkkärikuvaajille kelpaa.

      Mutta joo, usein kännykkäkuva näyttää paremmalta suoraan ilman mitään käsittelyjä. Ja voihan sitä niinkin ajatella, että siihenhän sitä juuri kuvalla pyritään, että se näyttäisi hyvältä. Toki järkkärimieskin siellä lightroomissaan pyrkii kuvansa sitten hyvän näköiseksi säätämään, mutta melkoisen homman saa tehdä ennen kuin se paremmalta näyttää kuin vaimon samsungilla ottama kännykkäräpsy. Tosin siitä saa vielä järkkärimies vähän lohtua, että se vaimon räpsy näyttää kuitenkin aika röpelöiseltä kun tietokoneella zoomataan sataan prossaan, ja järkkärikuvassa on sittenkin vielä jokainen pikseli kohdallaan.

    • Anonyymi

      Kaikki Canonin EOS-objektiivit (Electro-Optical System) käyvät merkin peilillisiin digijärkkäreihin ja automatiikat toimivat. Objektiivien valmistusvuosi alkaen vuodesta 1987.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe