"Yhdessä sovittu" työnhakusuunnitelma?

Anonyymi

Olen kuntakokeilun asiakas. Omavalmentaja soitti ja teimme työnhakusuunnitelman. Haastattelussa ei keskusteltu sanaakaan TYP- palvelusta. Mutta kun menin kuittaamaan suunnitelmaani Oma asiointi- sivulle omavalmentaja oli omin luvin mennyt lisäämään sinne TYP- palvelun. Ehdin kuittaamaan sen ennen kuin tajusin että siihen on lisätty TYP- palvelu ilman lupaani.

Miten pitäisi toimia? Eihän työtön tietenkään voi jättää työhakusuunnitelmaa kuittaamatta koska sitten omavalmentaja saisi tekosyyn pistää lausuntoa Kelaan että työtön on toiminut moitittavasti. Tästä voi seurata toimeentulotuen perusosan leikkaaminen.

Minulla ei todellakaan ole varaa soittaa omaan laskuuni takaisin valmentajalle ja alkaa vääntämään tästä Typ- asiasta hänen kanssaan. En ole sopinut yhtikäs mitään osallistumisesta TYP - palveluun enkä sinne halua. Olen siis pakon edessä joutunut kuittaamaan "yhdessä sovitun" työnhakusuunnitelman. Mutta tämä suunnitelma ei todellakaan ole yhdessä sovittu.

Kuntakokeilun omavalmentaja käytännössä voi siis pakottaa työttömän TYP- palvelun piiriin kusettamalla työttömän allekirjoittamaan suunnitelman joka ei vastaa sitä mitä oikeasti sovittiin. Mutta eihän työtön voi jättää kuittaamattakaan! Työtön voidaan mielivaltaisesti pistää pakkotilanteeseen.

TYP- palvelu on moniammatillista palvelua johon osallistuu sosiaalitoimi. En ole todellakaan sosiaalipalveluiden tarpeessa. Tällä tavalla työttömän valmentaja voi omavaltaisesti alkaa leimaamaan työttömiä vajaakuntoisiksi ongelmaisiksi, sosiaalista tukea tarvitseviksi ja ties miksi.

96

3477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sairasta. Kieltäydy jos et tuollaista "tukea" tarvi. Karenssia laittavat? No, hyvä että meidän Eu eliitti pärjäilee hyvin. 850e ateriatukea/kk🤩🤩🤩

      • Anonyymi

        Minua on perusteettomasti jo rangaistu 12 viikon työssäolovelvoitteella koska TE- asiantuntija soitteli työnantajien perään udellen onko tämä työtön hakenut te toimiston työtarjouksen mukaista työpaikkaa. Olin kyllä hakenut kys. paikkaa mutta työantaja ei ilmeisesti löytänyt hakemustani lukuisien hakemusten joukosta joita yritykseen oli tullut. Minulla ei ole mitään keinoa todistaa että olin sitä hakenut.

        Olen siis pudonnut kokonaan toimeentulotuelle. Kohdallani on riski, että työttömän valmentaja antaa Kelalle lausunnon moitittavasta toiminnasta, jolloin toimeentulotukeni perusosaa voidaan leikata 40%. Se olisi totaalinen katastrofi.

        Kyse ei ole enää karenssin uhasta vaan pahemmasta.

        Ei kuule naurata yhtään että joku valmentaja voi toimia näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua on perusteettomasti jo rangaistu 12 viikon työssäolovelvoitteella koska TE- asiantuntija soitteli työnantajien perään udellen onko tämä työtön hakenut te toimiston työtarjouksen mukaista työpaikkaa. Olin kyllä hakenut kys. paikkaa mutta työantaja ei ilmeisesti löytänyt hakemustani lukuisien hakemusten joukosta joita yritykseen oli tullut. Minulla ei ole mitään keinoa todistaa että olin sitä hakenut.

        Olen siis pudonnut kokonaan toimeentulotuelle. Kohdallani on riski, että työttömän valmentaja antaa Kelalle lausunnon moitittavasta toiminnasta, jolloin toimeentulotukeni perusosaa voidaan leikata 40%. Se olisi totaalinen katastrofi.

        Kyse ei ole enää karenssin uhasta vaan pahemmasta.

        Ei kuule naurata yhtään että joku valmentaja voi toimia näin.

        Tarkkana saa olla mitä hyväksyy ne manipuloi alituiseen,itellä 3kk karenssi, onneksi saanormaalin toimeentulotuen. Tälle taloudelliselle väkivallalle pitää saa loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkana saa olla mitä hyväksyy ne manipuloi alituiseen,itellä 3kk karenssi, onneksi saanormaalin toimeentulotuen. Tälle taloudelliselle väkivallalle pitää saa loppu.

        Miten voit olla hyväksymättä suunnitelmaa? Se on pakko kuitata. Muuten tulee taloudellinen rangaistus joka tuntuu. Valmentaja voi omin päin lisäillä suunnitelmaan mitä sattuu ja työttömän on silti pakko se kuitata. Ei ole vaihtoehtoja jos et halua seurauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit olla hyväksymättä suunnitelmaa? Se on pakko kuitata. Muuten tulee taloudellinen rangaistus joka tuntuu. Valmentaja voi omin päin lisäillä suunnitelmaan mitä sattuu ja työttömän on silti pakko se kuitata. Ei ole vaihtoehtoja jos et halua seurauksia.

        Vaihtoehto on aina. Sinulle se on omaa pazkoja housujasi esitellä tällä palstalla. Juu kannattaa allekirjoittaa suunnitelmat lukematta ensin mitä on kuittaamassa joo ihan 100saletisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtoehto on aina. Sinulle se on omaa pazkoja housujasi esitellä tällä palstalla. Juu kannattaa allekirjoittaa suunnitelmat lukematta ensin mitä on kuittaamassa joo ihan 100saletisti.

        Ole hyvä ja opettele lukemaan. Eihän sillä ole edes mitään väliä mitä valmentaja siihen on omin päin mennyt lisäilemään koska työtön ei voi sitä jättää allekirjoittamatta. Seurauksia tulee joka tapauksessa.

        Onko tässä jotakin vaikeasti ymmärrettävää? Ja onko toi v'tuilu ihan välttämätöntä?


      • Anonyymi

        Miten työttömän valmentelija voi toimia näin?

        Osaatko vastata?

        Työttömissä kuten varmaan muissakin ihmisryhmissä on paljon niitä jotka eivät osaa pitää puoliaan. Onko oikein, moraalista ja laillista että työttömän valmentaja voi pelleillä työttömän köyhän kustannuksella miten tahtoo? Voi mielivaltaisesti lisäillä työnhakusuunnitelmaan mitä huvittaa kun tietää ettei se työtön kuitenkaan uskalla tai osaa tai pysty asiaa kyseenalaistamaan? Koko ajan liipaisimella on toimeentulo.

        Se oli kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit olla hyväksymättä suunnitelmaa? Se on pakko kuitata. Muuten tulee taloudellinen rangaistus joka tuntuu. Valmentaja voi omin päin lisäillä suunnitelmaan mitä sattuu ja työttömän on silti pakko se kuitata. Ei ole vaihtoehtoja jos et halua seurauksia.

        Miksi kukaan ei ymmärrä, että ei suunnitelmaa sanella, vaan se pitää tehdä yhteistyössä?

        Laissakin on muistaakseni maininta suunnitelmista että niitä pitää voida tarkistaa, ja jos suunnitelma on sisällöltään vääränlainen, sitä pitää voida tarkistaa, ja viranomaisen tehtävä ei ole estää sitä tarkistamista.

        Karenssille tulee joka tapauksessa syy jostakin, koska koko toiminta on poliittista ("työvoimaPOLITIIKKA"), se tarkoittaa että rangaistuksetkin on poliittisia kuten rangaistusten syytkin ovat poliittisia.

        "Sanktio" on poliittinen rangaistus, eihän tässä ole kyse rikoslaista.

        Haastakaa järjestelmää, valituksia kehiin riittävästi, ja oikeusjärjestelmästä jo nytkin tulleet tuomiot ja lausunnot kannattaa lukaista sieltä löytyy hyviä esimerkkejä kuinka te-toimisto toimii väärin, ja silloin kannattaa aina asioista valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit olla hyväksymättä suunnitelmaa? Se on pakko kuitata. Muuten tulee taloudellinen rangaistus joka tuntuu. Valmentaja voi omin päin lisäillä suunnitelmaan mitä sattuu ja työttömän on silti pakko se kuitata. Ei ole vaihtoehtoja jos et halua seurauksia.

        Ei ikinä missään saa sopia sellaista, että toinen kirjoittaa jotain toisen henkilön puolesta kuten tässä tapauksessa omavalmentaja kirjoitti suunnitelman työtttömälle. AINA on itse kirjoitettava työnhakusuunnitelma, mitä oikeadti aikoo tehdä työpsikan löytämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtoehto on aina. Sinulle se on omaa pazkoja housujasi esitellä tällä palstalla. Juu kannattaa allekirjoittaa suunnitelmat lukematta ensin mitä on kuittaamassa joo ihan 100saletisti.

        Minä kieltäydyin allekirjoittamasta suunnitelmaa, missä minulle tyrkytettiin palkatonta työkuntoutusta. Sillä en ole sairas ja haluan PALKKATÖITÄ.

        Koska en allekirjoittanut "minulle laadittua" suunnitelmaa, niin samantien menetettiin työttömysrahat ja lensin toimeentulotuelle. Toimeentulotuki leikattiin kahdeksi kuukaudeksi 20%. Sen jälkeen taas 20%....

        Tein tietenkin valituksen, ettei mitään "minulle laadittua" suunnitelmaa voi olla olemassa, koska laissa, sekä jopa suunnitelmassa jonka minulle annettiin allekirjoitettavaksi lukee: "yhdessä asiakkaan kanssa sovittu suunnitelma" ja koska en ole "palkatonta työkuntoutusta" sovinnut, niin en voi allekirjoittaa paperia joka on valhetta, ja missä lukee, että se olisi "yhdessä sovittu", vaikka se ei ole.

        Samoin suunnitelman, missä "palkaton työkuntoutus" oli yliviivattu, olen allekirjoittanut ja lähettänyt työvoimatoimistoon. Mutta sitä huolimatta työvoimatoimisto ja Kela jatkoivat jokaisessa päätöksessä väittämistä, että asiakas kieltäytyi allekirjoittamasta "sille laadittua" suunnitelmaa.

        Noh, juttu on ollut hallinto-oikeudessa jo 4 vuotta. Hallinto-oikeus palauttaa asian takaisin Kelaan tarkastettavaksi, Kela kieltäytyy, minä teen taas uuden valituksen, juttu menee taas muutoslautakunnan kautta hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus palauttaa jutun takaisin Kelaan, kela taas kieltäytyy muuttamasta päätöstä, minä taas teen valituksen, jne... Kolmas kierros on menossa.... jokainen kierros kestää 1-1,5 vuotta eikä loppua en näy. Aijoin jatkaa tätä vaikka eläkkeen asti, ihan sama minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kieltäydyin allekirjoittamasta suunnitelmaa, missä minulle tyrkytettiin palkatonta työkuntoutusta. Sillä en ole sairas ja haluan PALKKATÖITÄ.

        Koska en allekirjoittanut "minulle laadittua" suunnitelmaa, niin samantien menetettiin työttömysrahat ja lensin toimeentulotuelle. Toimeentulotuki leikattiin kahdeksi kuukaudeksi 20%. Sen jälkeen taas 20%....

        Tein tietenkin valituksen, ettei mitään "minulle laadittua" suunnitelmaa voi olla olemassa, koska laissa, sekä jopa suunnitelmassa jonka minulle annettiin allekirjoitettavaksi lukee: "yhdessä asiakkaan kanssa sovittu suunnitelma" ja koska en ole "palkatonta työkuntoutusta" sovinnut, niin en voi allekirjoittaa paperia joka on valhetta, ja missä lukee, että se olisi "yhdessä sovittu", vaikka se ei ole.

        Samoin suunnitelman, missä "palkaton työkuntoutus" oli yliviivattu, olen allekirjoittanut ja lähettänyt työvoimatoimistoon. Mutta sitä huolimatta työvoimatoimisto ja Kela jatkoivat jokaisessa päätöksessä väittämistä, että asiakas kieltäytyi allekirjoittamasta "sille laadittua" suunnitelmaa.

        Noh, juttu on ollut hallinto-oikeudessa jo 4 vuotta. Hallinto-oikeus palauttaa asian takaisin Kelaan tarkastettavaksi, Kela kieltäytyy, minä teen taas uuden valituksen, juttu menee taas muutoslautakunnan kautta hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus palauttaa jutun takaisin Kelaan, kela taas kieltäytyy muuttamasta päätöstä, minä taas teen valituksen, jne... Kolmas kierros on menossa.... jokainen kierros kestää 1-1,5 vuotta eikä loppua en näy. Aijoin jatkaa tätä vaikka eläkkeen asti, ihan sama minulle.

        On tää uskomatonta paskaa. Miten voi olla edes laillista että tavallisia kansalaisia kiusataan tällä tavoin? Mitä HYÖTYÄ tällaisesta kiusaamisesta on kenellekään? Koittakaa nyt jumalauta luoda niitä oikeita työpaikkoja että ihmiset pääsevät ansaitsemaan elantonsa omalla työllään. Jos palkkatyöitä ei ole ongelma ei katoa työttömiä kiusaamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua on perusteettomasti jo rangaistu 12 viikon työssäolovelvoitteella koska TE- asiantuntija soitteli työnantajien perään udellen onko tämä työtön hakenut te toimiston työtarjouksen mukaista työpaikkaa. Olin kyllä hakenut kys. paikkaa mutta työantaja ei ilmeisesti löytänyt hakemustani lukuisien hakemusten joukosta joita yritykseen oli tullut. Minulla ei ole mitään keinoa todistaa että olin sitä hakenut.

        Olen siis pudonnut kokonaan toimeentulotuelle. Kohdallani on riski, että työttömän valmentaja antaa Kelalle lausunnon moitittavasta toiminnasta, jolloin toimeentulotukeni perusosaa voidaan leikata 40%. Se olisi totaalinen katastrofi.

        Kyse ei ole enää karenssin uhasta vaan pahemmasta.

        Ei kuule naurata yhtään että joku valmentaja voi toimia näin.

        Välillä tuntuu siltä että parempi kun ei yritä yhtään mitään niin ei tee virhettä. Tuntuu että kehittävät lopulta karenssin syyllä millä hyvänsä. Ja jotkut luulevat että työttömän osa on kiva ja hyvä. Hah. Nyt takana reilu vuosi työttömyyttä ja alkaa näkyä psyykkeessä. Fyysisen kunnon puolesta en ole huolissani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kieltäydyin allekirjoittamasta suunnitelmaa, missä minulle tyrkytettiin palkatonta työkuntoutusta. Sillä en ole sairas ja haluan PALKKATÖITÄ.

        Koska en allekirjoittanut "minulle laadittua" suunnitelmaa, niin samantien menetettiin työttömysrahat ja lensin toimeentulotuelle. Toimeentulotuki leikattiin kahdeksi kuukaudeksi 20%. Sen jälkeen taas 20%....

        Tein tietenkin valituksen, ettei mitään "minulle laadittua" suunnitelmaa voi olla olemassa, koska laissa, sekä jopa suunnitelmassa jonka minulle annettiin allekirjoitettavaksi lukee: "yhdessä asiakkaan kanssa sovittu suunnitelma" ja koska en ole "palkatonta työkuntoutusta" sovinnut, niin en voi allekirjoittaa paperia joka on valhetta, ja missä lukee, että se olisi "yhdessä sovittu", vaikka se ei ole.

        Samoin suunnitelman, missä "palkaton työkuntoutus" oli yliviivattu, olen allekirjoittanut ja lähettänyt työvoimatoimistoon. Mutta sitä huolimatta työvoimatoimisto ja Kela jatkoivat jokaisessa päätöksessä väittämistä, että asiakas kieltäytyi allekirjoittamasta "sille laadittua" suunnitelmaa.

        Noh, juttu on ollut hallinto-oikeudessa jo 4 vuotta. Hallinto-oikeus palauttaa asian takaisin Kelaan tarkastettavaksi, Kela kieltäytyy, minä teen taas uuden valituksen, juttu menee taas muutoslautakunnan kautta hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus palauttaa jutun takaisin Kelaan, kela taas kieltäytyy muuttamasta päätöstä, minä taas teen valituksen, jne... Kolmas kierros on menossa.... jokainen kierros kestää 1-1,5 vuotta eikä loppua en näy. Aijoin jatkaa tätä vaikka eläkkeen asti, ihan sama minulle.

        Uskomatonta Suomi-meininkiä!!

        Tästä aihepiiristä saisi aikaan varmasti jutun joka kiinnostaisi ulkomaillakin.

        "Suomi pohjoismaiden paras maa - totuus piilee pakkotyössä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tää uskomatonta paskaa. Miten voi olla edes laillista että tavallisia kansalaisia kiusataan tällä tavoin? Mitä HYÖTYÄ tällaisesta kiusaamisesta on kenellekään? Koittakaa nyt jumalauta luoda niitä oikeita työpaikkoja että ihmiset pääsevät ansaitsemaan elantonsa omalla työllään. Jos palkkatyöitä ei ole ongelma ei katoa työttömiä kiusaamalla.

        Tämä on pitkälti suomen hallituksien ja päättäjien aikaansaama tilanne, työvoimapolitiikka on ollut vuosikymmenet retuperällä koska millään hallituksella ei ole ollut tahtotiloja asioita laittaa kuntoon. Oikeistopuolueet haluaa rakentaa uutta työorjien paariaa, joille ei tarvitse maksaa kunnollista palkkaa ja joiden työehdot ovat huonot
        .Myöskin maahan epätoivoisesti halutaan ulkomailta ”halpatyövoimaa” samasta syystä.
        Väitetään että on työvoimapula mutta kysymys on vaan yritysten ahneesta, maksimoidusta voitontavoittelusta jossa viimeisimpiä työkaluja on palkata työvoimaviranomaisen avustamana rangaistustoimin uhkailemalla ja painostamalla työttömiä ottamaan surkeita työtehtäviä vastaan, työpaikkoja jotka eivät muuten edellämainituista syistä kelpaisi kenellekkään. Viisauksissaan poliitikot ja ” kansanedustajat” keksi vielä alkaa painostamaan eläkeläisiä, sairaita ja osatyökyvyttömiä takaisin työelämään.(aikastetulle eläkkeeelle siirtymistä on vaikeutettu tukkimalla polkuja)
        Oma kokemukseni , n. 40 vuoden työuran jälkeen (6 työpaikkaa) työvoimaviranomaisen ( myös rekrytointiyritysten edustajien) osallisuudesta työpaikkojen löytymiseen ja sopimusten syntymiseen on 0 (nolla)
        Itsenäisesti olen aina paikkani hakenut ja löytänyt enkä ole tähän tarvinnut välikäsiä tai ketään ulkopuolista ”asiantuntijaa” hääräämään ja päättämään puolestani mikä on minulle hyvä ammatti ja työtehtävä.
        Terveydenhoito on retuperällä, monet pitkäaikaistyöttömät ja sairaat saa kuolla hoitojonoon, heistä ei piitata ja jos sattuu lääkäriin pääsemäänkin, kohtelu on usein ammattitaidotonta arvailua, välinpitämätöntä ja jopa asiatonta. Potilasta, asiakasta ei kuunnella eikä jatkotutkimuksiin helposti kirjoiteta lähetteitä. Työtöntä ja varsinkin ikääntyneitä ei kannata kuntouttaa tai uudelleenkouluttaa joten ovat yhteiskunnan hyljeksittyä kuonaa ja jätettä jonka joutaakin kuolla pois ilmaa pilaamasta?
        Semmoinen on 2020 luvun hyvinvaltio-suomi, joillekin maailman paras ja onnelisin maa, hyvin monelle aivan päinvastaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta Suomi-meininkiä!!

        Tästä aihepiiristä saisi aikaan varmasti jutun joka kiinnostaisi ulkomaillakin.

        "Suomi pohjoismaiden paras maa - totuus piilee pakkotyössä"

        Tuskinpa tämmöinen ketään kiinnostaa ja jos näin olisikin niin mitä sitten. Suomea on toistuvasti moitittu Brysselistä mm. sosiaaliturvan pienuuden takia eikä tähän meidän päättäjät reagoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ikinä missään saa sopia sellaista, että toinen kirjoittaa jotain toisen henkilön puolesta kuten tässä tapauksessa omavalmentaja kirjoitti suunnitelman työtttömälle. AINA on itse kirjoitettava työnhakusuunnitelma, mitä oikeadti aikoo tehdä työpsikan löytämiseksi.

        Jyväskylä kuntakokeilu, kaksi omavalmentajaa, vaihtoon pyydetty,(komeilee sähkömai ostaulussa, toimipisteessä, Olet meille merkityksellinen alakerta asiakaspiste) antaa omat tunnukset uuden omavalmentajan käyttöön. Uusi keskustelee ja suunnitelma on (vaihtoon pyydetty omavh) hylätty, joka pohjana nimillä ja allekirjoituksilla. Kun huomasin asian työvoimavranomainen maarittelee vain anteeksipyyntöä. Ei kerro omasta törkeästä toiminnastaan Kelaan eikä piiriin, joka on uusimaa työvoimatoimisto, joka antaa Kelaan lausunnon minun kieltäytymisestä. Ei vastuuta tekemästään kun ei allekirjoitustskaan. Täysi luottamuksen menetys. Katso toimiiko pöytäkoneella vai läppärillä, sinä kädet tyhjänä pöydän takana. Vaihtoon menneeltä olen joutunut kysymään, vaihtuuko teksti kun selän käännän.


    • Anonyymi

      Muut uhrataan, ja väärä messias jatkaa ? kuin mona salin sverige sdp?
      - saatu aamiaisiin tax free 850e /kk.
      - Joka olisi on noin2000e /kk verrollista tuloa. törkeää !

      veronkiertoa siis, ja liian suuria etuja.
      Ei ihme että marinin otsa menny jo kurttuun, kuin aikoinaan hikisellä kataisella
      ( sähkönsiirtomaksu-kreikkatuki..). ja uuniperuna, tuppeensahattu vanhasella....

      Mutta ajatelkaa, se ministeri ike kokoomus, sai potkut kun textasi tai muna kuvia lähetteli? Ja Marin on laittanu koko-vartalo kuvia vogueen, yms. jukaisuihin....

      Ja Kuka maksaa marinin perheen konkurssi-miehen velat ja lainat ja ilmaiset busines finlandin korruptio rahat? ----ei kai veronmaksaja joudu maksamaan niitäkin !!

      • Anonyymi

        Mene nyt vittuun siitä tuomasta tuota typerää aamupalakohua joka ketjuun. Asia ei kuulu tähän aiheeseen millään tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene nyt vittuun siitä tuomasta tuota typerää aamupalakohua joka ketjuun. Asia ei kuulu tähän aiheeseen millään tavoin.

        Saat mitä ansaitset hölmöydestäsi. Viihtyisää asiointia typin kanssa, dorka!


      • Anonyymi

        Antaa syödä täällä vetelen hernekeittoa karenssissa.


      • Anonyymi

        Paljonkohan se viinakaapin täyttö maksaa ja vielä niiden ihmisten palkat jotka hoitavat sannan aamiaisten, kylmien aterioiden, viinakaapin saunassa, pesulan yms.

        Veikkaan, että enemmän, kuin aamiaiset kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene nyt vittuun siitä tuomasta tuota typerää aamupalakohua joka ketjuun. Asia ei kuulu tähän aiheeseen millään tavoin.

        Ei tarvitse suoraan liittyäkään. Älä viisastelee täällä. Kytköksiä kyllä löytyy asiaan kuin asiaan.


    • Anonyymi

      Ei taida olla papan betaaleria?

    • Anonyymi

      mitä se työssäolovelvite käytännössä on, jos ei kertakaikkiaan ole töitä joihin mennä, miten sen voi suorittaa pois???

      • Anonyymi

        Työkokeilulla.


      • Anonyymi

        Sepä ei ole viranomaisten ongelma, teet mitä teet kunhan suoritat.


    • Anonyymi

      Minun mielestä Työllistymissuunnitelma pitää tehdä yhteistyössä työttömän kanssa, eli tämä omavalmentaja ei voi sitä yksin tehdä tai kuuntelematta työttömän mielipidettä.

      Mikäli omavalmentaja on laittanut Työllistymissuunnitelmaa jotain mikä teille ie sovi niin vaatikaa suunnitelmaan muutosta. Mikäli kieltäydytte niin tämä antaa oikeuden karenssiin. Eli vaatikaa aina muutosta, mikäli omavalmentaja ei suostu muuttamaan tätä niin tehkää omavalmentajasta valitus ja vaatikaa muutosta!

      Valitus Aluehallintavirastoon kyseisestä työntekijästä

      • Anonyymi

        Kyseistä neuvoa on tarjottu mutta herrantertulle on ylivoimaisen vaikea päästä kontaktiin te-toimiston kanssa. Soittaakaan ei voi eikä jättää omassa asioinnissa yhteydenottopyyntöä. Mailikaan ei onnistu eikä te-toimistossa käynti. Ainoa vaihtoehto oli suunnitelman "kuittaaminen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseistä neuvoa on tarjottu mutta herrantertulle on ylivoimaisen vaikea päästä kontaktiin te-toimiston kanssa. Soittaakaan ei voi eikä jättää omassa asioinnissa yhteydenottopyyntöä. Mailikaan ei onnistu eikä te-toimistossa käynti. Ainoa vaihtoehto oli suunnitelman "kuittaaminen".

        Oma asioinnissa oleva chat on ainoastaan sitä varten että saa ohjeita miten Oma asiointi- sivu toimii. Yhteydenottopyynnöstä tulee soitto josta tulee kehotus ottaa yhteyttä kuntakokeilun omavalmentajaan. Omavalmentajalla ei ole ilmoitettua sähköpostiosoitetta. Pitäisi soittaa siis omaan laskuun.

        Voisiko kommentoija lopettaa herrantertuksi haukkumisen? Ketjun aihe ei ole vain kysymys mitä työttömän pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa. Kysymys oli myös että miten työttömän valmentaja voi toimia noin. Ei taatusti ollut vahinko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma asioinnissa oleva chat on ainoastaan sitä varten että saa ohjeita miten Oma asiointi- sivu toimii. Yhteydenottopyynnöstä tulee soitto josta tulee kehotus ottaa yhteyttä kuntakokeilun omavalmentajaan. Omavalmentajalla ei ole ilmoitettua sähköpostiosoitetta. Pitäisi soittaa siis omaan laskuun.

        Voisiko kommentoija lopettaa herrantertuksi haukkumisen? Ketjun aihe ei ole vain kysymys mitä työttömän pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa. Kysymys oli myös että miten työttömän valmentaja voi toimia noin. Ei taatusti ollut vahinko.

        No, mikset soita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma asioinnissa oleva chat on ainoastaan sitä varten että saa ohjeita miten Oma asiointi- sivu toimii. Yhteydenottopyynnöstä tulee soitto josta tulee kehotus ottaa yhteyttä kuntakokeilun omavalmentajaan. Omavalmentajalla ei ole ilmoitettua sähköpostiosoitetta. Pitäisi soittaa siis omaan laskuun.

        Voisiko kommentoija lopettaa herrantertuksi haukkumisen? Ketjun aihe ei ole vain kysymys mitä työttömän pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa. Kysymys oli myös että miten työttömän valmentaja voi toimia noin. Ei taatusti ollut vahinko.

        Nuo chattirobotit on todella tyhmiä tyyppejä, juttelin joskus sellaisen kanssa eikä yhtään tolokun vastausta tullut. Kysyin siltä lopuksi että ootko saanu pillua mutta tuohoonkaan en ymmärrettävää vastausta saanut 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mikset soita?

        Mistä helvetistä sinä tiedät olenko jo soittanut vai en. Ei tässä ole siitä kysymys. Voit kysyä itseltäsi periaatteellisen kysymyksen: miksi työttömän valmentaja toimii noin? Ja myös miksi köyhän työttömän, jolla ei ole aina varaa edes koko kuukauden ruokiin pitää soittaa omaan laskuunsa vain siksi että asennevammainen kiusaaja tekee tällaista tahallisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mikset soita?

        Toimitko sinä työttömän valmentajana tai te- asiantuntijana työksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä helvetistä sinä tiedät olenko jo soittanut vai en. Ei tässä ole siitä kysymys. Voit kysyä itseltäsi periaatteellisen kysymyksen: miksi työttömän valmentaja toimii noin? Ja myös miksi köyhän työttömän, jolla ei ole aina varaa edes koko kuukauden ruokiin pitää soittaa omaan laskuunsa vain siksi että asennevammainen kiusaaja tekee tällaista tahallisesti?

        Ala syömään vähemmän, fatso. Varaa on syödä hesburgerissa sinulla päivittäin mutta ei varaa soittaa te-toimistoon prepaid liittymästäsi, muka.


      • Anonyymi

        Näin juuri.

        Eli suunnitelma tarkistettavaksi, muistaakseni laissa selvästi sanotaan että suunnitelmaa on voitava tarkistaa, ja tietenkin kannattaa aina tarkistaa suunnitelmaa niin monta kertaa, kun suunnitelman sisältö on vääränlainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseistä neuvoa on tarjottu mutta herrantertulle on ylivoimaisen vaikea päästä kontaktiin te-toimiston kanssa. Soittaakaan ei voi eikä jättää omassa asioinnissa yhteydenottopyyntöä. Mailikaan ei onnistu eikä te-toimistossa käynti. Ainoa vaihtoehto oli suunnitelman "kuittaaminen".

        Käytä te-toimiston KIRJAAMON sähköpostia. Te-toimistonkin on otettava postia vastaan vaikka kuinka tekisi mieli vältellä sitä.

        On hyvin ilmeistä, että työttömän kriittinen vastailu asiaan yritetään kaikin keinoin estää, mutta kirjaamon kautta sitten kaikki se teksti ja vastailu, joka ei muiden järjestelmien kautta onnistu.

        Suunnitelma pitää voida lain mukaan tarkistaa, hoida suunnitelman tarkistettu versio kirjaamon kautta heti kun olet hyväksynyt alkuperäisen suunnitelman, ja jos suunnitelmaa ei tosiaan voi muuttaa eikä tarkistaa, viesti ja huomautus siitä asiasta myös mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo chattirobotit on todella tyhmiä tyyppejä, juttelin joskus sellaisen kanssa eikä yhtään tolokun vastausta tullut. Kysyin siltä lopuksi että ootko saanu pillua mutta tuohoonkaan en ymmärrettävää vastausta saanut 😁

        Hahaha , ” haluaisitko ” keskustella oikean ihmisen kanssa jolla on pillu 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma asioinnissa oleva chat on ainoastaan sitä varten että saa ohjeita miten Oma asiointi- sivu toimii. Yhteydenottopyynnöstä tulee soitto josta tulee kehotus ottaa yhteyttä kuntakokeilun omavalmentajaan. Omavalmentajalla ei ole ilmoitettua sähköpostiosoitetta. Pitäisi soittaa siis omaan laskuun.

        Voisiko kommentoija lopettaa herrantertuksi haukkumisen? Ketjun aihe ei ole vain kysymys mitä työttömän pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa. Kysymys oli myös että miten työttömän valmentaja voi toimia noin. Ei taatusti ollut vahinko.

        Jyväskylän kuntakokeilu, omavalmentajat toimivat toistensa tunnuksilla. "Omavalmentaja"
        Onko kokemusta, ihan kaksi, mutta toisella ei tunnuksia eikä allekirjoitusta, käy 45 min keskusteleen. Ollut toimessa alle kuukauden ja 4 karenssia. Meillä vahvatunnistsutuminen oma asioinnissa, miten on pöydän toisella puolella. Onkohan Urakkapalkka karensseista, ei allekirjoitus velvollisuutta, ei vastuuta. Ei toimimista omana itsenään. Mitä valmennusta pitäis Tarjota :) Muuten tittelit kunnossa =ansioluettelossa meriittejä Jamk ym. Minulla Osaamisvaje. Suunnitelma kirjoitetaan sinulle itsellesi vain pöytälaatikkoon muistuttamaan mitä Minä olen. Nyt on käynyt ilmi, pöytälaatikko negatiiviset merkinnät, on ihan Uusimaa työvoimatoimisto ja sieltä Kelaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä helvetistä sinä tiedät olenko jo soittanut vai en. Ei tässä ole siitä kysymys. Voit kysyä itseltäsi periaatteellisen kysymyksen: miksi työttömän valmentaja toimii noin? Ja myös miksi köyhän työttömän, jolla ei ole aina varaa edes koko kuukauden ruokiin pitää soittaa omaan laskuunsa vain siksi että asennevammainen kiusaaja tekee tällaista tahallisesti?

        Jyväskylän kuntakokeilun omavalmentajat toimii toistensa tunnuksilla. Vaihtoon pyydetty, komeilee asiakaspisteessä valomainoksessa"Olet meille merkityksellinen" minulle kirjoittanut Osaamisvajavainen, näitä kirjoitetaan kaikenlaisille asiakkaille. Uusi toiminut alle kuukauden ja saanut minulle 4 karenssi. Varmaan Urakkapalkka, ilman oman minänä toimimisesta. Jos olis käsitinnistautuminen eka miesomavalmentaja toinen naisomavalmentaja. Mistä tiedät kenen kanssa työtön teet työnhakusuunnitelmaa? Jos hylkäät luukkuja tulee uusilla päivämäärillä niin, että asiat vaihtuu, kuten karenssitkin, alle kuukaudessa työskentelystä 4 karenssia.


    • Anonyymi

      Netistä löytyy ohjeet, miten välttyä TYP:ltä. Jos olisit toiminut niitten mukaan, ei virkailijalla olisi ollut oikeutta lisätä suunnitelmaasi moista.

      • Anonyymi

        Typiltä ei voi välttyä jos on ollut pitkään työtön.TYÖ JA KOULUTUS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typiltä ei voi välttyä jos on ollut pitkään työtön.TYÖ JA KOULUTUS

        Ei voi, sinne työnnetään lopulta kaikki ”vaikeat” tapaukset. Mikään ei sinänsä muutu, suunitelmat on mutta eivät ne tunnu sitovan edes typin virkaatekeviä. Vuodet kuluu, uusia suunitelmia tehdään. Jotka eivät koskaan toteudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typiltä ei voi välttyä jos on ollut pitkään työtön.TYÖ JA KOULUTUS

        Omavalmentaja kirjoittaa Osaamisvajavainen, tukityöllistettävä.
        Ei tarvitse suunnitella tarjota koulutusta, koska kriteerit eivät täyty. Pääset pakollisille työnhaku ja CV kursseille. Muut hankkivat oikeissa töissä itselleen elantonsa.


    • Anonyymi

      Kun teette "suunnitelmia", tietenkin käytätte lain mukaista oikeuttanne tarkistaa suunnitelmaa.

      Tarkistatte suunnitelmaa niin monta kertaa kunnes siinä lukee se mitä itse katsotte tarpeelliseksi.

      Te-toimistolla ei ole oikeutta tehdä pelkkään työttömyysaikaan perustuen päätelmiä työ- tai toimintakyvyn ongelmista. Jos te-toimisto toimii näin, sitten vaatimaan asiasta selvitystä kuka on tällaisia väitteitä levittänyt, ja virkamiehellekin tiedoksi että hänen on toimittava lakien mukaan joita on mm. virkavastuulaki ja rikoslaki.

      Työ- ja toimintakyvyn ongelmia käytetään verukkeena mm. kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalipalvelujen "tarjoamiseen" karenssin uhalla. Jos moisia ongelmia ei ole...... sitten vain hiekkaa runsaasti byrokratian rattaisiin ja yhteyksiä muuallekin viranomaisvalvontaan.

      • Anonyymi

        Karenssille löytyy syy joka tapauksessa, teit niin tai näin, joten he joilla jo kaikki menetetty, voi aivan hyvin huolehtia laillisista oikeuksistaan oikeusjärjestelmän tarjoamia väyliä pitkin.

        Jossain vaiheessa nämä mokailut lakien kanssa te-toimistollekin napsahtaa sopivasti, ja silloin asiat alkaa siirtymään rikosoikeudenkäynteihin. Vahingonkorvaustakin voisi ehkä vaatia sikäli kuin löytyy sopiva syy ja peruste.


      • Anonyymi

        Kirjoittakaa aina itse suunnitelmanne! Älkää ikinä antako jonkun toisen kirjoittarjoittaa suunnitelmaa puolestanne!

        Voitte keskustella omavalmentajan kanssa suunnitelmastanne, mutta kirjoittakaa se aina itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittakaa aina itse suunnitelmanne! Älkää ikinä antako jonkun toisen kirjoittarjoittaa suunnitelmaa puolestanne!

        Voitte keskustella omavalmentajan kanssa suunnitelmastanne, mutta kirjoittakaa se aina itse.

        Miten tämä toimii käytännössä? Jos haastattelu tehdään puhelimitse työttömän valmentaja kirjoittaa sen haastattelun perusteella ja pistää Oma asiointi- sivulle työttömän kuitattavaksi. Jos sen haluaa kirjoittaa itse, miten se lisätään Oma asiointi- palveluun jossa sen ilmeisesti pitää olla näkyvillä?

        Onhan se vähän hölmöä jos ei aikuinen ihminen saa itse kirjoittaa omaa työllistymissuunnitelmaansa.

        Mutta vielä hölmömpää on että ihmisille ylipäänsä pitää tehdä työllistymissuunnitelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittakaa aina itse suunnitelmanne! Älkää ikinä antako jonkun toisen kirjoittarjoittaa suunnitelmaa puolestanne!

        Voitte keskustella omavalmentajan kanssa suunnitelmastanne, mutta kirjoittakaa se aina itse.

        Jyväskylän kuntakokeilun omavalmentajat toimivat toistensa tunnuksilla. Toinen näistä komeilee sähkömainos taulussa asiakaspisteessä "olet meille merkityksellinen"
        Tämä omavalmentaja on pyydetty vaihtoon ja jatkaa siitä huolimatta toimintaansa. Haastattelun tekee nainen ilman allekirjoituksia, tunnuksija suunnitelman laadinnasta puuttuu nimi. Millä työttömälle varmistettu kenen kanssa keskustelee, mitä merkintöjä tekee asiakas, URA järjestelmään, omavalmentaja? Tässä toimii kaksi, kyllä ehtii paljon.


    • Anonyymi

      Kaikenlainen uhoomine et "ei kannata, voithan sinä ja oisit sitä ja tätä jne jne" on höpöä. Se suunnitelma pitää hyväksyä oli mikä oli, etkä voi siihen vaikuttaa millään lailla, jos et hyväksy työnhakusi katkaistaan, eli ei selviä pelkällä karessilla enää :D.

      Siis nyt kuntakokeilun aikan se typ kuuluu osana siihen "asiakaspalveluun", eli ennen pystyit asioimaan työkkärin tätin kanssa, nyt kuntakokeilun aikan siihen kuuluu automaattisesti se typ ja typ virkailija, se on siis kaikille työttömille nyt. Ja nyt kuntakokeilun aikana on niillä virkailijoilla tehtävänä saada mahdollisimman paljon pois ns kela sakkoja, eli työttömiä joko karessille ja toimenpiteisiin

      • Anonyymi

        Sama laulu joka paikassa


      • Anonyymi

        Sinulla ei ole ystäviä, rahaa eikä harrastuksia jos ei nettiin oksentelua hobbyksi lasketa.


      • Anonyymi

        Kuntakokeilusta puhutaan mitä sattuu, mutta edelleenkään, edes kuntakokeilun aikana ole annettu te-toimistolle tai kunnalle sellaisia oikeuksia, että alettaisiin esittämään työttömästä paikkansa pitämättömiä väitöksiä, esim. sosiaaliongelmat tai muut vastaavat.

        Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna.

        Kyse on pelkästä vedätyksestä työttömiä vastaan, ja asiaan liittyvä valitustie tehty sellaiseksi että ensimmäisenä tuomaroidaan työtön poliittisilla perusteilla. Esim. SaMusta on jo mainittu sen olevan "hyväosaisten tuomioistuin", jolla ei välttämättä ole edes tarkoituksenakaan ajaa työttömien etuja, vaan pikemminkin vahvistaa hyväosaisten asemaa.

        Näin on Suomea johdettu elinkeinoelämän intresseillä, lopputulos massatyöttömyys ja valtavat taloudelliset tuhot monille työmarkkinoiden ulkopuolelle ajetuille, ja muullekin väestölle kasvatettu asuntokuplan avulla velkavastuut. Rahat toki verosuunniteltu vuosikausia Suomesta ulos, investointeihin niitä ei ainakaan Sipilöiden johdolla saada, vaan saattaa tarvita brutaalia verokohtelua ennenkuin hyväosainen kokee herätyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntakokeilusta puhutaan mitä sattuu, mutta edelleenkään, edes kuntakokeilun aikana ole annettu te-toimistolle tai kunnalle sellaisia oikeuksia, että alettaisiin esittämään työttömästä paikkansa pitämättömiä väitöksiä, esim. sosiaaliongelmat tai muut vastaavat.

        Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna.

        Kyse on pelkästä vedätyksestä työttömiä vastaan, ja asiaan liittyvä valitustie tehty sellaiseksi että ensimmäisenä tuomaroidaan työtön poliittisilla perusteilla. Esim. SaMusta on jo mainittu sen olevan "hyväosaisten tuomioistuin", jolla ei välttämättä ole edes tarkoituksenakaan ajaa työttömien etuja, vaan pikemminkin vahvistaa hyväosaisten asemaa.

        Näin on Suomea johdettu elinkeinoelämän intresseillä, lopputulos massatyöttömyys ja valtavat taloudelliset tuhot monille työmarkkinoiden ulkopuolelle ajetuille, ja muullekin väestölle kasvatettu asuntokuplan avulla velkavastuut. Rahat toki verosuunniteltu vuosikausia Suomesta ulos, investointeihin niitä ei ainakaan Sipilöiden johdolla saada, vaan saattaa tarvita brutaalia verokohtelua ennenkuin hyväosainen kokee herätyksen.

        "Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna."

        Tarkoittaako tämä suraavia asioita:

        Tietojen luovutuslupa, jota Kuntakokeilu kysyy ja jota ei missään nimessä kannata antaa Kuntakokeilulle, TYP:lle ym.

        Tavallinen työllisttymissuunnitelma, johon hyväksyy ainoastaan palkkatyön TES-mukaisella palkalla, josta kertyy eläkettä, on oikeus työterveyshuoltoon, kertyy lomapäiviä ja työtunteja tulee tarpeeksi viikossa että tämä riittää elämiseen uilman yhteiskunnan tukia.

        Aktivointisuunnitelmasta kieltäytyminen, koska tämä tarkoittaa automaattisesti siirtoa TYP palvelun pariin > Kuntouttava työpalvelu.

        Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna."

        Tarkoittaako tämä suraavia asioita:

        Tietojen luovutuslupa, jota Kuntakokeilu kysyy ja jota ei missään nimessä kannata antaa Kuntakokeilulle, TYP:lle ym.

        Tavallinen työllisttymissuunnitelma, johon hyväksyy ainoastaan palkkatyön TES-mukaisella palkalla, josta kertyy eläkettä, on oikeus työterveyshuoltoon, kertyy lomapäiviä ja työtunteja tulee tarpeeksi viikossa että tämä riittää elämiseen uilman yhteiskunnan tukia.

        Aktivointisuunnitelmasta kieltäytyminen, koska tämä tarkoittaa automaattisesti siirtoa TYP palvelun pariin > Kuntouttava työpalvelu.

        Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta.

        "Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta."

        Juu ei onnistu. Voin mennä aikaani tärväämään harjoitteluun/kokeiluun kuukaudeksi johonkin kartanoon heinää niittämään, kasveja losottelemaan ym mutta kuntouttava työtoiminta ei käy koska ei ole mitään tarvetta. Työttömän terveystarkastus ja tietojen luovutus sosiaalitoimen syynättäväksi myöskään ei toimi. Teen virkailjalalle asian erittäin selväksi kun soittaa mikä lienee lähiaikoina. Samassa kunnassa on jo kirjeen saaneita kohta kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna."

        Tarkoittaako tämä suraavia asioita:

        Tietojen luovutuslupa, jota Kuntakokeilu kysyy ja jota ei missään nimessä kannata antaa Kuntakokeilulle, TYP:lle ym.

        Tavallinen työllisttymissuunnitelma, johon hyväksyy ainoastaan palkkatyön TES-mukaisella palkalla, josta kertyy eläkettä, on oikeus työterveyshuoltoon, kertyy lomapäiviä ja työtunteja tulee tarpeeksi viikossa että tämä riittää elämiseen uilman yhteiskunnan tukia.

        Aktivointisuunnitelmasta kieltäytyminen, koska tämä tarkoittaa automaattisesti siirtoa TYP palvelun pariin > Kuntouttava työpalvelu.

        Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta.

        Lue eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja kuntouttavaan työtoimintaan liittyen, löydät sieltä helposti pari lausetta, jossa selkeästi sanotaan että te-toimistolla ei ole oikeutta tehdä päätelmää työ- tai toimintakyvyn ongelmista pelkästään pitkän työttömyysajan perusteella.

        Koska tällaista oikeutta ei ole - ja koska epäilemättä itsekin kiellät moiset ongelmat - perusteet myös ko. ongelmien korjaamiseen tarkoitetuille "suunnitelmille" häviää kuin tuhka tuuleen. Ei ole mitään mieltä tehdä suunnitelmia tai haastatteluja sosiaalipalveluista, jos sellaiselle ei alunalkaenkaan ole osoitettu olevan mitään syytä.

        Varmasti saat karenssin sehän selvä, mutta asiasta kannattaa valittaa koska kyseessä on Suomen oikeusjärjestelmästä tullut lausunto jota ei voida ihan noin vain sivuuttaa, ainakin tuon lausunnon sivuuttaminen olisi jo melko paha virhe.

        Suomessa pitää noudattaa lakia erityisen tarkoin, myöskään te-toimisto ei voi tulkita lakeja omien tarkoitusperiensä mukaisiksi - ei edes työvoimaPOLIITTISIA lakeja, koska niissä on ristiriitoja muihin lakeihin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja kuntouttavaan työtoimintaan liittyen, löydät sieltä helposti pari lausetta, jossa selkeästi sanotaan että te-toimistolla ei ole oikeutta tehdä päätelmää työ- tai toimintakyvyn ongelmista pelkästään pitkän työttömyysajan perusteella.

        Koska tällaista oikeutta ei ole - ja koska epäilemättä itsekin kiellät moiset ongelmat - perusteet myös ko. ongelmien korjaamiseen tarkoitetuille "suunnitelmille" häviää kuin tuhka tuuleen. Ei ole mitään mieltä tehdä suunnitelmia tai haastatteluja sosiaalipalveluista, jos sellaiselle ei alunalkaenkaan ole osoitettu olevan mitään syytä.

        Varmasti saat karenssin sehän selvä, mutta asiasta kannattaa valittaa koska kyseessä on Suomen oikeusjärjestelmästä tullut lausunto jota ei voida ihan noin vain sivuuttaa, ainakin tuon lausunnon sivuuttaminen olisi jo melko paha virhe.

        Suomessa pitää noudattaa lakia erityisen tarkoin, myöskään te-toimisto ei voi tulkita lakeja omien tarkoitusperiensä mukaisiksi - ei edes työvoimaPOLIITTISIA lakeja, koska niissä on ristiriitoja muihin lakeihin nähden.

        "Suomessa pitää noudattaa lakia erityisen tarkoin, myöskään te-toimisto ei voi tulkita lakeja omien tarkoitusperiensä mukaisiksi - ei edes työvoimaPOLIITTISIA lakeja, koska niissä on ristiriitoja muihin lakeihin nähden."


        Tällä tarkoitan sitä, että jos työvoimapoliittisessa laissa on yksikin virhe tai ongelma muiden lakien kanssa, ne ristiriitaisuudet kannattaa ottaa pöytään samantien etenkin silloin jos työvoimapoliitttinen laki on ristiriidassa perustuslain kanssa.

        Perustuslaki on isoin laki jota noudatetaan ensin, pienemmät lait voi heittää roskakoriin jos niillä yritetään ohittaa perustuslaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta."

        Juu ei onnistu. Voin mennä aikaani tärväämään harjoitteluun/kokeiluun kuukaudeksi johonkin kartanoon heinää niittämään, kasveja losottelemaan ym mutta kuntouttava työtoiminta ei käy koska ei ole mitään tarvetta. Työttömän terveystarkastus ja tietojen luovutus sosiaalitoimen syynättäväksi myöskään ei toimi. Teen virkailjalalle asian erittäin selväksi kun soittaa mikä lienee lähiaikoina. Samassa kunnassa on jo kirjeen saaneita kohta kuuluu.

        Miksi kenenkään pitäisi mennä ilmaiseksi losottamaan kasveja tai niittämään heinää jonnekin kartanoon tai joutuva muutakaan työtoimintaa harjoittamaan ilman palkkaa?

        Suostut kiristyksen uhalla orjatyöhön? Sinua kiristetään sillä, että yksityiset tietosi levitellään pitkin ja poikin ties kenen tarkisteltavaksi, ja tämän vuoksi suostut ilmais- tai pelleilytyöhön? Mitä väliä sillä on onko orjuuden nimi kuntouttava työtoiminta, työkokeilu tai harjoittelu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kenenkään pitäisi mennä ilmaiseksi losottamaan kasveja tai niittämään heinää jonnekin kartanoon tai joutuva muutakaan työtoimintaa harjoittamaan ilman palkkaa?

        Suostut kiristyksen uhalla orjatyöhön? Sinua kiristetään sillä, että yksityiset tietosi levitellään pitkin ja poikin ties kenen tarkisteltavaksi, ja tämän vuoksi suostut ilmais- tai pelleilytyöhön? Mitä väliä sillä on onko orjuuden nimi kuntouttava työtoiminta, työkokeilu tai harjoittelu?

        Olen samaa mieltä kanssasi, mutta pelkkä tyytymättömyys asiaan ei riitä.

        Muotoile tuo äskeinen asiasi valituksen muotoon siten että siinä on myös lakikirjasta tai oikeusoppineiden lausunnoista tekstejä mukana perustelemaan mielipiteesi, niin asia saa enemmän painoarvoa.

        Tämän asian parissa painiskelee tuhansittain muitakin suomalaisia, joten jos kykenet asiaan saamaan lain näkökulmasta painavat valitustekstit joista saadaan julkinen päätös/lausunto tmv. jonnekin siten että muutkin voi tapauksesta jotain oppia, autat silloin tuhansittain muitakin suomalaisia saman ongelman parissa.

        Lähtökohtaisesti te-toimistolla ei pitäisi olla mitään oikeutta levittää työttömän tietoja minnekään, ja sen on kysyttävä siihen lupa. On toki jokaisen oma asia antaako luvan tai ei, mutta jos ei halua sosiaalisektorin pariin, sitten ei varmaankaan kannata mitään lupalappuja allekirjoitella.

        Jos alkavat levittämään yksityistietoja ilman lupaa, sitten voi tulla kyseeseen jo virkavastuulaki ja mahdollisesti myös rikoslaki, näistä kannattaa valitus tehdä aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun tällaisia oikeuksia valheiden esittämiseen ei ole, silloin on saatava hyväksyntä asialle työttömältä - ja arvaatkin jo, että ainakin omista asioistaan huolehtivat työttömät ei tällaista hyväksyntää anna."

        Tarkoittaako tämä suraavia asioita:

        Tietojen luovutuslupa, jota Kuntakokeilu kysyy ja jota ei missään nimessä kannata antaa Kuntakokeilulle, TYP:lle ym.

        Tavallinen työllisttymissuunnitelma, johon hyväksyy ainoastaan palkkatyön TES-mukaisella palkalla, josta kertyy eläkettä, on oikeus työterveyshuoltoon, kertyy lomapäiviä ja työtunteja tulee tarpeeksi viikossa että tämä riittää elämiseen uilman yhteiskunnan tukia.

        Aktivointisuunnitelmasta kieltäytyminen, koska tämä tarkoittaa automaattisesti siirtoa TYP palvelun pariin > Kuntouttava työpalvelu.

        Monialainen työllistysmissuunnitelma tarkoittaa että työttömän tietoja voivat vaihtaa keskenään: Kela, Sosiaalitoimi, TE-palvelut ja Kunta.

        Jos menet allekirjoittamaan aktivointisuunnitelman (monialainen höpö höpö) niin silloinhan olet itse omalla allekirjoituksellasi vahvistanut että olet viallinen ihminen jota tarvitsee "auttaa".

        Jokainen varmasti osannee itse harkita, syyllistääkö itse itsensä tämmöisillä suunnitelmilla.

        Suunnitelmat on eräänlainen veruke, jotta saadaan työttömältä allekirjoitus johonkin paperiin jossa sovitaan että työttömän valinnoista ja perustuslaista ei tarvitse välittää, kun työtön hyväksyy suunnitelmassa ihan mitä vain roskaa.

        Toki ihan kaikki työttömät ei hyväksy ihan mitä tahansa roskaa suunnitelmiinsa, jokainen valitsee työnsä kuitenkin perustuslain mukaisesti, ja se tarkoittaa myös sitä että jokaisella on valintansa mukainen suunnitelmakin asiasta.

        Jos viranomainen alkaa hankaloittamaan suunnitelman tekoa tai muuttelemaan sitä joksikin muuksi, silloinhan työttömän perustuslaillinen valinta ei toteudu, ei sellaista asiaa voi mitenkään hyväksyä.

        Kaikilla joilla on varaa karensseihin, olisi syytä varmasti käyttää valitusoikeutensa niin hyvin kuin kykenee, ei tätä systeemiä voida muutoin korjata kuin riittävän painavilla vastauksilla oikeusjärjestelmän suunnalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole ystäviä, rahaa eikä harrastuksia jos ei nettiin oksentelua hobbyksi lasketa.

        Linkki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja kuntouttavaan työtoimintaan liittyen, löydät sieltä helposti pari lausetta, jossa selkeästi sanotaan että te-toimistolla ei ole oikeutta tehdä päätelmää työ- tai toimintakyvyn ongelmista pelkästään pitkän työttömyysajan perusteella.

        Koska tällaista oikeutta ei ole - ja koska epäilemättä itsekin kiellät moiset ongelmat - perusteet myös ko. ongelmien korjaamiseen tarkoitetuille "suunnitelmille" häviää kuin tuhka tuuleen. Ei ole mitään mieltä tehdä suunnitelmia tai haastatteluja sosiaalipalveluista, jos sellaiselle ei alunalkaenkaan ole osoitettu olevan mitään syytä.

        Varmasti saat karenssin sehän selvä, mutta asiasta kannattaa valittaa koska kyseessä on Suomen oikeusjärjestelmästä tullut lausunto jota ei voida ihan noin vain sivuuttaa, ainakin tuon lausunnon sivuuttaminen olisi jo melko paha virhe.

        Suomessa pitää noudattaa lakia erityisen tarkoin, myöskään te-toimisto ei voi tulkita lakeja omien tarkoitusperiensä mukaisiksi - ei edes työvoimaPOLIITTISIA lakeja, koska niissä on ristiriitoja muihin lakeihin nähden.

        Jyväskylän kuntakokeilun omavalmentajat toimivat toistensa tunnuksilla. Alle kuukauden työskenellyt on saanut 4 karenssia.
        Näin ehtii kun toimii kaksi omavalmentajaa yhtä aikaa. Tämä ensimmäinen on pyydetty vaihtoon. Toimii silti. Nainen hoitaa haastattelut ilman omaa nimeä ja allekirjoitusta ja vastuuta. Mies kirjoittaa suunnitelman, jota ei voi hyväksyä. Nainen maarittelee anteeksi pyyntöjä, mutta ei kirjoita toiminnastaan.


    • Anonyymi

      Ja päinvastoinm kuin eräs dorka joka mainostaa typeryyttään en aio allekirjoittaa mitään jota ei puhelimessa olla sovittua.

    • Anonyymi

      Itse ainakin omavalmentaja tulosti sen työnhakusuunnitelman ja antoi luettavaksi ja kysyi hyväksynkö minkö jälkeen sen sitten allekirjoitin. 😉
      Koska siinä ei ollut mitään vaarallista sisältöä. 👍

      • Anonyymi

        Tulosti puhelimessa ja teleporttasi sen sulle?


    • Anonyymi

      Itsellä työnhakusuunnitelma tehtii puhelimitse. Kuori tulee postitse, allekirjoita ja palauta takaisin. Sopimuksessa lukee että 14 vrk aikaa palauttaa, muuten uhkana karenssi. 13 vrk kului että posti toi kuoren minulle, kiirus oli palauttaa. Vein paikanpäälle itse.

    • Anonyymi

      Jos TE-toimisto haluaa suunnitelmia mutta ei halua työttömän pääsevän suunnitelmaa muuttamaan, eli viranomainen haluaa määrätä suunnitelman vastoin sitä tarkoitusta että se pitää tehdä yhteistyössä, tällöin tietysti pyydätte sen suunnitelman ja sanotte että lähetätte siitä lain mukaisesti tarkistetun version takaisin.

      Tarkistatte suunnitelmaa niin monta kertaa, että se on sellainen kuin itse katsotte parhaaksi.

      Te-toimiston atk-järjestelmissä ko. suunnitelman vääntäminen on tehty sellaiseksi että estetään työttömän vaikuttaminen asioihin, tietenkin kannattaa vaatia suunnitelman tarkistamista, koska suunnitelman tarkistusoikeus perustuu lakiin.

      Suunnitelmasta pitää saada aikaan yhteistyössä tehty versio, se ei voi olla viranomaisen määräämä asia.

    • Anonyymi

      Sähköposti ei maksa mitään. TYP ei ole pakollinen. Itselleni kävi niin, että painostivat alustavasti suostumaan siihen että "harkitsen" TYPin asiakkuutta. Jakelivat jo aikoja ja m itä lie. Pari viikkoa kirosin typeryyttäni että menin suostumaan koko paskeeseen, ja sitten laitoin vain sähköpostin ehdonalaisvalvojalle että en suostu TYPin asiakkaaksi, en tule osallistumaan mihinkään kokouksiin jotka johtaa siihen, en vastaa puheluihin asiaa koskien. Eihän ne minulle mitään voineet. Olen muuten kuntouttavassa työtoiminnassa tälläkin hetkellä sen mahtavat 4 tuntia viikossa, että karenssia ei voi laittaa. Tänään soitti sitten joku sossun tantta ja alkoi kysellä miksi en suostuntukaan TYPpin asiakkaaksi. Sanoin ettei mun tarvi teille mitään selittää, piste. Yritti vielä että tulisin hänen luo "palvelun tarpeen arviointiin". Ilmoitin etten tule, ja mä olen aikuinen ihminen, ei tarvi vahtia kuin jotain pikkumukulaa. Sanoin myös että jos ei teistä muuten eroon pääse niin kyllä minä selviän leikatulla toimeentulotuellakin.

      Syksyllä taas otetaan uusi painimatsi kun tämä kuntouttavan jakso loppuu, se on ihan varma. Ehdonalaisvalvoja on virkaintoinen nuori ritsa joka on varmaan juuri päässyt jostain ammattikorkeasta,

      Minua ei kuntouttavan tekeminen haittaa yhtään, mutta kun ovat nyt sitä mieltä että sen sijasta saisin tehdä jotain muuta kun jostain syystä se heitä kyrpii. Minä olen sitä mieltä että se on joko kuntouttavaa tai leikattua toimeentulotukea, että niistä sitten valitaan. Jännittäväksi käy kuntakokeilu.

      Mutta TYPin asiakkaaksi sinua ei voida pakottaa, se on vapaaehtoista. Käytännössä silllä ei ole kuntakokeilun asiakkaille mitään eroa, samaa vahtimista ja kiusaamista se on kummassakin.

      • Anonyymi

        "Yritti vielä että tulisin hänen luo "palvelun tarpeen arviointiin"."

        Voi saatana. Aikuinen ihminen arvioitsee itse tarvitseeko jotakin palvelua. Mikään TYP:n verorahaloinen ei arvioitse tarvitseeko joku toinen hänen palveluitaan vai ei. TYP:ssä työskentelevät vajaaälyiset aivokääpiöt pitäisi pakkokouluttaa lähihoitajiksi niin pääsisivät holhoamaan ja palvelemaan sydämensä kyllyydestä. Vanhustenhuollossa tarvitaan käsiä tekemään töitä. Olisi edes jotain hyötyä niistäkin verorahaloisista.


      • Anonyymi

        Eivät tuota pennin jeniä, mutta ajattelepas paljonko nämä aiheuttavat välillisesti kuluja yhteiskunnalle! Kiusaavat ihmisiä työkseen ja aiheuttavat aika saatanasti stressiä ja pelkoja työttömille. Jatkuva ja säännöllinen tunkeutuminen ihmisten yksityiselämään on erittäin haitallista ihmisen psyykkiselle hyvinvoinnille. Aivan kuin köyhyys ei itsessään riittäisi stressin aiheuttajaksi. Tästä aiheutuu huomattavia kustannuksia yhteiskunnalle mielenterveyshäiriöiden muodossa. Puhumattakaan siitä tilanteesta kun toimeentulotukia on leikattu 40 % ja ihmisten on pakko alkaa rikollisiksi kun eivät muuten pärjää.

        Kannattaisi miettiä mihin niitä verorahoja kannattaa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tuota pennin jeniä, mutta ajattelepas paljonko nämä aiheuttavat välillisesti kuluja yhteiskunnalle! Kiusaavat ihmisiä työkseen ja aiheuttavat aika saatanasti stressiä ja pelkoja työttömille. Jatkuva ja säännöllinen tunkeutuminen ihmisten yksityiselämään on erittäin haitallista ihmisen psyykkiselle hyvinvoinnille. Aivan kuin köyhyys ei itsessään riittäisi stressin aiheuttajaksi. Tästä aiheutuu huomattavia kustannuksia yhteiskunnalle mielenterveyshäiriöiden muodossa. Puhumattakaan siitä tilanteesta kun toimeentulotukia on leikattu 40 % ja ihmisten on pakko alkaa rikollisiksi kun eivät muuten pärjää.

        Kannattaisi miettiä mihin niitä verorahoja kannattaa käyttää.

        Erittäin hyvin kirjoitettu!

        Mikään ei olisi niin nautinnollista katsoa kuinka nämä Kuntakokeilun työntekijät itse joutuisivat työttömäksi ja heidät laitettaisiin tekemään Orjatyötä 30h viikossa yhteiskunnan tukien edestä eli alle 1000 euroa kuukaudessa!

        Mikäli kieltäytyvät niin karensdsia heti ja toimeentulotuen leikkaus 40% käyttöön välittömästi!

        Siinähän kokevat itse miltä nälkä tuntuu ja epätoivo! Sitä saa mitä tilaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin hyvin kirjoitettu!

        Mikään ei olisi niin nautinnollista katsoa kuinka nämä Kuntakokeilun työntekijät itse joutuisivat työttömäksi ja heidät laitettaisiin tekemään Orjatyötä 30h viikossa yhteiskunnan tukien edestä eli alle 1000 euroa kuukaudessa!

        Mikäli kieltäytyvät niin karensdsia heti ja toimeentulotuen leikkaus 40% käyttöön välittömästi!

        Siinähän kokevat itse miltä nälkä tuntuu ja epätoivo! Sitä saa mitä tilaa....

        Sinä läski et ole nälkää nähnyt koskaan. Etkä tule näkemään, syöt myös äitisi safkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä läski et ole nälkää nähnyt koskaan. Etkä tule näkemään, syöt myös äitisi safkat.

        Mene Kokoomuksen sekopää tappamaan köyhiä iltapuhteina!


    • Anonyymi

      Aloittajan tilanteeseen ottmatta kantaa "yhdessä sovittu" näyttää monella työttömällä olevan käsitys työtön itse sanelee KAIKEN mitä suunnitelmaan tulee. Tuo kylläkin sopisi, haen vain palkkatyötä muu ei kiinnosta enkä tarvitse. Ja koska palkkatyötä ei löydy voisin mielelläni olla lopunikääni tai no eläkkeeseen asti rauhassa kaikilta työvoimapoliittisilta toimenpiteiltä.

      Noin ihannetilanteessa. Aina ei vain asiat niin mene,.

      • Anonyymi

        Suomessa toimitaan työn osaltakin edelleen Perustuslain mukaisesti, ja vaikka sinällään tuo sinun lauseesi:

        ""yhdessä sovittu" näyttää monella työttömällä olevan käsitys työtön itse sanelee KAIKEN mitä suunnitelmaan tulee"

        ...vetoaakin osaan kansasta, on varmasti selvää myös se, että ei työttömälle kuuluvaa perustuslaillista oikeutta voida ohittaa millään työvoimaviranomaisen sanelemalla suunnitelmalla.

        Työvoimaviranomainen kokee oikeudekseen sanella kaikenlaista mitä työttömän olisi tehtävä, tämä on asia josta kannattaa ottaa yhteen työvoimahallinnon kanssa, ja asioista valituksia sekä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle ja tarvittaessa myös Euroopan Unioniin.

        Valittajien kannattaa perehtyä tarkkaan sanavalintoihin jota em. systeemissä käytetään, koska kaikki sanat on vääristelty valheeksi, myös sanat "suunnitelma" ja "palvelu", nämä sanat löytyy myös Suomen ratifioimasta kansainvälisestä sopimuksesta vuodelta 1976, jossa työttömille tarkoitetuista palveluista yms. mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa toimitaan työn osaltakin edelleen Perustuslain mukaisesti, ja vaikka sinällään tuo sinun lauseesi:

        ""yhdessä sovittu" näyttää monella työttömällä olevan käsitys työtön itse sanelee KAIKEN mitä suunnitelmaan tulee"

        ...vetoaakin osaan kansasta, on varmasti selvää myös se, että ei työttömälle kuuluvaa perustuslaillista oikeutta voida ohittaa millään työvoimaviranomaisen sanelemalla suunnitelmalla.

        Työvoimaviranomainen kokee oikeudekseen sanella kaikenlaista mitä työttömän olisi tehtävä, tämä on asia josta kannattaa ottaa yhteen työvoimahallinnon kanssa, ja asioista valituksia sekä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle ja tarvittaessa myös Euroopan Unioniin.

        Valittajien kannattaa perehtyä tarkkaan sanavalintoihin jota em. systeemissä käytetään, koska kaikki sanat on vääristelty valheeksi, myös sanat "suunnitelma" ja "palvelu", nämä sanat löytyy myös Suomen ratifioimasta kansainvälisestä sopimuksesta vuodelta 1976, jossa työttömille tarkoitetuista palveluista yms. mainitaan.

        Suunnitelma on tehtävä YHTEISTYÖSSÄ, ja kun tarkastellaan työttömän perustuslaillista vapautta valita työnsä, ei suunnitelmakaan voi siitä poiketa.

        Eli, jos minä valitsen työkseni jäätelönmyyjän työn, sitä ei voi te-toimisto alkaa pakottamaan veturinkuljettajan työksi vääntämällä jotakin sanelemaansa suunnitelmaa.

        Kun työ on valittu ja siitä on työnäytteet, suunnitelma pitää tehdä yhteistyössä ja sen pitää olla linjassa työttömän työn valinnan kanssa. Jos te-toimisto ei suostu yhteistyöhön, silloin työttömän pitää huolehtia siitä että suunnitelma korjataan sellaiseksi että se vastaa taas hänen valintaansa.

        Sanomattakin on selvää, että riitaa ja karenssia näistä tulee, mutta tätä pakottamissysteemiä ei kannata päästää eteenpäin koska se johtaa lopulta siihen että työttömiä aletaan "yhteisen hyvän" nimissä kohta eliminoimaan maasta kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnitelma on tehtävä YHTEISTYÖSSÄ, ja kun tarkastellaan työttömän perustuslaillista vapautta valita työnsä, ei suunnitelmakaan voi siitä poiketa.

        Eli, jos minä valitsen työkseni jäätelönmyyjän työn, sitä ei voi te-toimisto alkaa pakottamaan veturinkuljettajan työksi vääntämällä jotakin sanelemaansa suunnitelmaa.

        Kun työ on valittu ja siitä on työnäytteet, suunnitelma pitää tehdä yhteistyössä ja sen pitää olla linjassa työttömän työn valinnan kanssa. Jos te-toimisto ei suostu yhteistyöhön, silloin työttömän pitää huolehtia siitä että suunnitelma korjataan sellaiseksi että se vastaa taas hänen valintaansa.

        Sanomattakin on selvää, että riitaa ja karenssia näistä tulee, mutta tätä pakottamissysteemiä ei kannata päästää eteenpäin koska se johtaa lopulta siihen että työttömiä aletaan "yhteisen hyvän" nimissä kohta eliminoimaan maasta kokonaan.

        "Sanomattakin on selvää, että riitaa ja karenssia näistä tulee, mutta tätä pakottamissysteemiä ei kannata päästää eteenpäin koska se johtaa lopulta siihen että työttömiä aletaan "yhteisen hyvän" nimissä kohta eliminoimaan maasta kokonaan."


        Tämä kaikki vain siksi, että työmarkkinoilla vallassaolevat elinkeinoelämä ja ay-liike eivät suostu keskenään sopimaan palkkatyöpaikkojen ja investointien määrän kasvattamisesta, syy siihen on se, että heidän omien taskujen täyttäminen on heille tärkeämpää, kuin suomalaisen työn kysyntä ja palkkatyöpaikat.

        Maan hallituksen vastuulla olisi ollut tilanteen tasapainottaminen jo ainakin 15 vuotta, mutta sattumoisin vallassa ovat olleet - TIETENKIN - aina Kokoomus ja SDP ja välillä Keskustan bisnesmielinen haara (mm. Sipilä).

        Työttömien kannattaa asiassa aktivoitua, se vaatii lukemis- ja perehtymistyötä, ja valitukset pitää osata kirjoittaa hyvin perusteluin, mutta varmaa on se että systeemissä on sellaisia toimintatapoja joista saadaan aikaan julkinen riita vaikka Euroopan Unionin kanssa kun riittävän hyvin systeemi pengotaan auki.


    • Anonyymi

      Jokaikinen joka ei näistä työnhaku- yms. suunnitelmista saa itselleen palkkatyöpaikkaa hyväksyttävillä ehdoilla, tai jos yritetään saada väkisin aikaan "suunnitelma" jossa mukamas suunnittelette itseänne työkyvyttömiksi tai suunnittelette mukamas osallistuvanne palkattomaan työhön, aina suunnitelmat korjattaviksi.

      Laissa mainitaan, että suunnitelmaa pitää voida tarkistaa, eli lähetätte tarvittaessa aina TARKISTAMANNE suunnitelman työkkäriin. TARKISTAMINEN tarkoittaa sitä, että suunnitelmasta huonot asiat pois ja tilalle parempia asioita.

      Jos suunnitelman tarkistaminen ei onnistu tai sitä ei hyväksytä, silloinhan yhteistyö ei ole tehty kuten laissa vaaditaan, ja aina asiasta valitus eteenpäin.

      Huomioikaa se, että valittaminen Kelaan tai Sosiaaliturvan Muutoslautakuntaan ovat ilmeisesti yhtä tyhjän kanssa, eli esim. Eduskunnan Oikeusasiamies saattaisi olla parempi paikka silloin kun työvoimaviranomaisen toimintatavassa on moitittavaa.

      Valhetta systeemissä riittää, kannattaa työttömien ryhdistäytyä ja selvittää todella oikeusjärjestelmän kautta valituksilla, missä vaiheessa te-toimisto syyllistyy rikokseen ja tehdä asiasta iso juttu. Asia tulee kiinnostamaan vielä Euroopan Unioniakin mikäli tämän sekavan systeemin osaa kuvailla oikeusjärjestelmälle riittävän hyvin.

      • Anonyymi

        Joo, Merkel pui nyrkkiä suomen suuntaan jos ei työttömien asioita hoideta ja taikaseinästä irtoa massia riittävästi.

        Älä jaksa paasata vatipää! Tai jaksathan sinä kun ei muutakaan tekemistä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, Merkel pui nyrkkiä suomen suuntaan jos ei työttömien asioita hoideta ja taikaseinästä irtoa massia riittävästi.

        Älä jaksa paasata vatipää! Tai jaksathan sinä kun ei muutakaan tekemistä ole.

        Saksan "mini-jobit" on jo tuottaneet riittävästi vahinkoa kansalle, epätasa-arvoisuutta ja muuta vastaavaa.

        Merkel voi puida nyrkkiä kenelle tahtoo, mutta tulet vielä näkemään, kuinka jopa koko Euroopan alueella tulee olemaan jatkossakin ns. "stimulus"-rahaa miljardeittain jaossa, yksi syy on se että vaihtoehtona voi olla koko Euroopan laajuinen kaaos.

        Oma tarinansa tulee vielä siitä, miten Euroopan Keskuspankki kertoo myös Merkelille että rahoja ei laitetakaan asuntokuplaan, vaan ne EKP rahat pitää laittaa palkanmaksuun työttömille tehtäviä työpaikkoja varten.

        Katsos, kun markkina ei toimi, silloin se on keskuspankkien ja poliitikkojen tehtävä vaikuttaa asioihin siten että investointihalut ymv. nousee.

        Paasaanhan minä kaikenlaista, ei näitäkään kukaan varmasti usko, kuin vasta sitten kun koko kansakunta alkaa olla väkivaltaisessa tilassa siten että päättäjien ovillakin alkaa olemaan rauhatonta. Ehkä se herätys tapahtuu sitten, toivottavasti kuitenkin aiemmin.


      • Anonyymi

        Nettiöyhö on näköjään oppinut ainakin yhden sanan ruotsia , eipä ole ihan turhaan koulun penkkiä hinkattu.


    • Anonyymi

      Mitä vitu suunnitemaa siihe tarttee ku työtä hakee??

      Tämä samato sukupolviko tuommosia vaatii ,vetäköö vitu päähäsä.Me tehdää mitä me halutaa ku työtä vaa on ja osataa kaikki mitä etee tudaa .Paska sakilew vaatimuksinnee pitää vetää vittu päähä jotta tulee lämpimämpii ajatuksii ku tommone myssy päässä missä ei liiku eikä lista ajatukse valo .

      • Anonyymi

        Nykyisessä Suomen mallissa "suunnitelma" on eräänlainen valhesana, jonka tarkoitus on se että viranomaisvaltaa käytetään kansan pakottamiseen töihin, joita he eivät ole valinneet ja joista he eivät ole aikoneet sopia.

        Perustuslaissa ja kansainvälisissä sopimuksissa selkeästi sanotaan että kansa valitsee työnsä tai elinkeinonsa itse, ja kun Suomalaiset ISOT POMOT on päättäneet että tämähän ei käy että kansa tekisi päätökset, sitten on tehty tämmöinen outo suunnitelma siihen väliin.

        Eli, kansan pitäisi valita työnsä ja päättää sopimuksensa, ja sitä ei voida valtion voimakeinoin eikä viranomaistoiminnalla ohittaa, koska kyse olisi fasismista ja orjatyöstä.

        Tämän sijasta tehdäänkin SUUNNITELMA siitä, että kansa valitsee työnsä - niinkuin viranomainen sanoo.

        Pelkkää vedätystä täynnä koko systeemi, myös sana "palvelu" on jotain ihan muuta kuin sen on tarkoitus olla.


    • Anonyymi

      Minulle tarjottiin kunnan velvoittavaa, kieltäydyin.

      • Anonyymi

        Kuka tarvii opaskoiraa,nämä tuntuvat tarvitsevan enemmän työtöntä ,kuin työtön heitä. Noista pakkopullista on tehtävä loppu.


    • Anonyymi

      ja loppu tulee laittomuuksista, joilla loukataan ihmisoikeuksia kun tehdään asianmukaisesti rikos ilmoitus ,kuten rikoksista on tapana tehdä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Rikosilmoitusta ei kannata alkaa heti ensimmäiseksi tekemään viranomaista vastaan, he toimivat virkavastuulla, ja osaavat pujotella laillisia vastuitaan monin eri tavoin, ja voit päätyä itse vaikkapa kunnianloukkauksesta syytetyksi.

        Parempi reitti viranomaisen mahdollisesti rikollista toimintaa vastaan on asioida joko aluevalvontavirastoon tai Eduskunnan Oikeusasiamiehelle.

        Viranomaisia suojellaan monin eri tavoin, Karpolla on asiaa -ohjelma on varmasti ainakin tämän monelle opettanut, ja siksi myös asian oikaiseminen kannattaa hoitaa viranomaisvalvontaa toteuttavien tahojen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikosilmoitusta ei kannata alkaa heti ensimmäiseksi tekemään viranomaista vastaan, he toimivat virkavastuulla, ja osaavat pujotella laillisia vastuitaan monin eri tavoin, ja voit päätyä itse vaikkapa kunnianloukkauksesta syytetyksi.

        Parempi reitti viranomaisen mahdollisesti rikollista toimintaa vastaan on asioida joko aluevalvontavirastoon tai Eduskunnan Oikeusasiamiehelle.

        Viranomaisia suojellaan monin eri tavoin, Karpolla on asiaa -ohjelma on varmasti ainakin tämän monelle opettanut, ja siksi myös asian oikaiseminen kannattaa hoitaa viranomaisvalvontaa toteuttavien tahojen kautta.

        Oikeusasiamies antaa oman kantansa, mutta minkäälaisia seuraamuksia siitä ei ole ,mitenkäs tuo aluevalvontavirasto toimii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeusasiamies antaa oman kantansa, mutta minkäälaisia seuraamuksia siitä ei ole ,mitenkäs tuo aluevalvontavirasto toimii?

        En ole asiantuntija, mutta sen tiedän että viranomaisesta rikosilmoituksen teko kannattaa harkita huolellisesti, ja mieluummin kannattaa siis hoitaa asia valitusteitse, jolloin et joudu itse henkilökohtaisesti vastuuseen jos mokailet rikosilmoituksen kanssa.

        Eduskunnan Oikeusasiamiehen tehtävä on minun tietääkseni tehdä myös rikosilmoitus viranomaisen toiminnasta jos katsoo tarpeelliseksi. EOAM nettisivustolta löytyy hieman tietoa prosessin kulusta, ja siitä, mitä EOAM tehtäviin kuuluu.

        Aluevalvontavirasto (vai aluehallintovirasto) on myös viranomaistoimintaa valvova taho, mutta sen tarkemmin en (vielä ainakaan) tiedä miten sen toiminta vaikuttaa viranomaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole asiantuntija, mutta sen tiedän että viranomaisesta rikosilmoituksen teko kannattaa harkita huolellisesti, ja mieluummin kannattaa siis hoitaa asia valitusteitse, jolloin et joudu itse henkilökohtaisesti vastuuseen jos mokailet rikosilmoituksen kanssa.

        Eduskunnan Oikeusasiamiehen tehtävä on minun tietääkseni tehdä myös rikosilmoitus viranomaisen toiminnasta jos katsoo tarpeelliseksi. EOAM nettisivustolta löytyy hieman tietoa prosessin kulusta, ja siitä, mitä EOAM tehtäviin kuuluu.

        Aluevalvontavirasto (vai aluehallintovirasto) on myös viranomaistoimintaa valvova taho, mutta sen tarkemmin en (vielä ainakaan) tiedä miten sen toiminta vaikuttaa viranomaisiin.

        Viranomainen siis toimii lainsäädännön mukaan, ja jos sattuu käymään vaikkapa sellainen tilanne, että laissa on selviä ristiriitaisuuksia, voi silloin tulla ongelma haastaa viranomaista.

        Viranomainen vetoaa lakiin X joka kuuluu hänen toimintaansa.

        Valittaja puolestaan toteaa että laki Y sanoo jotain muuta ja on ristiriidassa lain X kanssa.

        Perustuslaki on isoin laki, ja jos ristiriitoja on, pitää perustuslain aina lopulta voittaa em. vääntö. Kun tällaisia tilanteita syntyy, silloin on parasta olla valittajan apuna myös lainoppinut taho, tai muutoin joutuu itse opiskelemaan lakimieheksi (oppirahatkin voi joutua maksamaan)


    • Anonyymi

      Katsos sellaisilla toimilla ei muuteta asioita, joilla ei ole seuraamuksia. Jos on näyttöä ,jota toki tulee olla . Siksi kaikki sähköpostit ja paperit talteen kun noiden kanssa asioi, että sitä on jos laittomuuksia tulee ja mieluiten vielä nauhoitta keskustelut .Kännykät on tänä päivänä käteviä vehkeitä.

    • Anonyymi

      Näin tapahtuu, niin kuin kirjoitit.

      Minun kokemus omavalmentaja oli pyydetty vaihtoon, uusi teki keskustelun. Suunnitelma ja allekirjoitukset oli vaihtoon menneen omavalmentajan. Kun hylkäsin pyyti selvitystä jo melkein 2 kk jo annettuun hylkäykseen.
      Avasi useita päiväääriä ja vaati selitystä asiaan, minun useasta kieltäytymisestä.
      Ei tehnyt suunnitelmaa itse vaan työskenteli omavalmentajan vaihtoon pyydetyn suunnitelmassa ja allekirjoituksin.
      Kuittasi, että on äärimmäisen pahoillaan ja
      ja pahoitteli, kun pyytää toistamiseen antamaan selvitystä jo selvitettyyn hylkäykseen. Pahoittelut väivannäöstä.
      Missä laki ja tietosuoja?
      Mikä on työnhakijan oikeus ja laki, kun omavalmentaja tekee omavaltaista toimintaa ja vääryyksiä?

      Tämä vaihtoon mennyt muutti, kun selkäni käänsin suunnitelmaa osaamisvajavainen. Ei kertonut,mitä piti sisällään. Toki TE-keskus oli rekisteriin kirjannut (4/2022)koulutukseen hakiessani Nyt koodit kohdallaan kyvyt ja taidot eivät riitä, työllistymismahdollisuus pieni. Pyydetty korjaamaan rekisteritiedot. Ei tehty.
      Heitettiin kuntakokeilun asiakkaaksi. Omavalmentaja ei tehnyt alkuhaastattelua, haki tiedot URA - järjestelmästä, asiakstietojärjestelmästä on järjestelmä tänä päivänä myös työmarkkinatori. Asiantuntijan lisäys, sinun itsesi. Käytetään hylkäyssuunnitelmia lähetettäessä toiseen työvoimapiiriin lausuntoa annettaessa Kelaan,
      Jyskylästä Uudenmaan työvoimapiiriin.
      Vaihtoon mennyt omavalmentaja kertoi koulutus- ja työ tiedot ei merkitystä miten rekisterissä, koska suunnitelma tehdään vain sinulle itsellesi. Näin on suunnitelma ja negatiiviset merkinnät täältä Jyväskylästä tiedossa jo Uudellamaalla.

      Tässä osaamisvajaa merkinnässä on se että, ei tarvitse tarjota oikeaa koulutusta, kun kriteeri eivät täyty.
      On katkaissut työmarkkinatuen ja kerännyt kieltäytymislistaa jo niin että on uhkauksena 4. kieltäytyminen.
      Uusi omavalmentaja toiminut alle kuukauden.
      Ja neljäs kieltäytyminen Ed. omavalmentajan kerätyt kieltäytymiset, osaamisvajavainen suunnitelmat. Kirjoitti vielä, "Yleislausunto, kirjoitetaan kaikenlaisille eri asiakkaille".
      Tämä vaati myös omaansa sähköpostiin kopiot haetuista työpaikoista, ei kertonut, että ne käydään kirjaamassa itse oma - asioinnissa, piti luukut lukittuna samoin selvitystä annettaessa.

      Ei mitään yhteistoimintaa ja työllistymistä edistävää.
      Tämä on hirveää toimintaa.

    • Anonyymi

      Muistakaa aina se, että teillä on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnne, ja tämän lisäksi muistakaa myös se, että tuota oikeutta on valtion kunnioitettava, valtion vastuulla oleva viranomaistoiminta on hoidettava siten että se varmistaa että tuo oikeus vapauteen valita toteutuu täydellisesti.

      Valinnan ei ole pakko toteutua, mutta oikeus vapauteen (valita) on toteuduttava, myös palveluissa, suunnitelmissa ja missä tahansa työvoimatoimiston toiminnassa.

      Jos viranomainen vaatii sellaista suunnitelmaa, joka eväisi tuon vapauden, silloin kyse on jo lainvastaisesta toiminnasta.

      Jos viranomainen jatkaa lainvastaista toimintaansa, valituksia ei tehdä silloin Kelaan eikä SaMuun, vaan silloin tehdään kantelu suoraan esim. ylimmälle lainvalvojalle.

    • Anonyymi

      Omavalmentajat toimivat toisten tunnuksilla.
      Pyysin 1. omavalmentajan vaihtoon, koska teki minusta osaamisvajavaisen tukityöllistettävän. Ei kirjannut koulutus ja työhistoriaa asianmukaiseksi. Tuli uusi omavalmentaja, työskenteli edellisen tunnuksilla. Alle kuukausi työskentelyä ja 4. karenssi. Työvoimaviranomaisena kuinka noudattaa mitään lakeja? Tietosuojaa.?Maaritteli anteeksipyyntöjä, pyysin että ilmoittaa omasta toiminnastaan tahoihin minne minusta lausuntoja kirjoittaa = toinen
      työvoimapiiri ja kela. Aloitti 4. hylkäys tapaamisen pokalla tekemään suunnitelmaa, vaikka ei yhteys ymmärrystä Ed. tapaamisen menettelystä. Kuntakokeilu Jyväskylä

    • Anonyymi

      Jyväskylän kuntakokeilun omavalmentajat pelaavat kaksilla tunnuksilla. Vaihtoon pyydetty omavalmentaja, tehnyt suunnitelman osaamisvajavainen, tukityöllistettävä. Käytös ollut järkyttävää. Siksi pyydetty vaihtoon. "ukko"
      Akka tulee tekeen haastattelua, ja harhautuksella yrittää saada allekirjoituksen osaamisvaje suunnitelmaan. Ja samalla kuukauden sisällä 4 kieltäytymistä. Allekirjoitettua suunnitelmaa ei ole eikä akan keskustelun pohjalta laadittua., eikä harhautuksella vaihtoon pyydettyä. Nimet häviää kokonaan no. Reply sosiaaliohjaaja tilaus.
      Vertaa varas, luotatko toimintaan? Työtön tunnistautuu vahvalla tunnustautumisella tässä ukko ja akka toimii mitään tunnistautumista vailla. Ole erittäin tarkka mitä lukee suunnitelmissa, Jyväskylän kuntakokeilu.
      Olen vaihtoon pyydetyltä joutunut kysymään vaihtuuko teksti kun käännän selän. Törkeää asiakaspalvelua, huolimattomuutta olisi paikallaan töistä pois siirtäminen(potkut) Varkaallekin seuraa sanktiot.

    • Anonyymi

      Kaikilla työttömillä (ja kansalla yleensäkin) on LAKIIN perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa.

      Lainkohdat:

      Perustuslaki pykälä 18

      TSS-sopimus artikla 6 kohdat 1 ja 2 (TSS-sopimus on ratifioitu osaksi Suomen oikeusjärjestelmää vuonna 1976, tekstit löytyy monella eri kielellä myös Suomeksi)


      Työttömiin te-toimiston taholta suunnatun huono kohtelun lainvastaisuus löytyy TSS-sopimuksen artikla 6 kohta 2:sta.


      Älkää jääkö te-toimiston aiheuttamien ongelmien kanssa yksin, vaan luettuanne em. lait PL 18 ja TSS-sopimus, pitäisi teilläkin olla käsitys siitä, missä vaiheessa viranomaisen toiminta ja menettelytavat alkaa muuttumaan lainvastaisiksi.

      Mikäli viranomainen toimii lainvastaisesti, silloin kantelette SUORAAN ylimmälle lainvalvojalle.

      Älkää valittako Kelaan tai Samuun he eivät voi auttaa koska lainvalvonta ei ole heidän tehtäviä.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe