Liikunnasta, totuudenmukaisesti?

hööp

Olen vaan pannut merkille kuinka koiraihmiset usein mainitsevat liikkuvansa niin ja niin paljon koiriensa kanssa.Moni väittää kävelevänsä n.tunnin joka pissityskerta n. 3 kertaa päivässä.
Joku tietysti voi liikkuakin, mutta suurimmalla osalla tuttavistanikin moinen määrä on mahdoton, vaikka näin muka tekevätkin.Jos kävelet oikeesti 3h päivässä ulkona, miten työssäkäyvä perheellinen esimerkiksi muuta ehtiikään?!Ei kyllä paljon kotitöitä tehdä,tv.tä katsella , kyläillä tai harrasteta muutakuin viikonloppuisin....ehkäpä moni pärjää niin pienillä yöunilla....
No,mites paljon OIKEESTI liikutte koirienne kanssa?ei siis lasketa sitä kun ollaan lähdössä lenkille tai seistään pihalla....

15

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haukku

      Voin aivan rehellisesti sanoa, että ulkoilen koirani kanssa neljä kertaa päivän aikana=)
      Tämä onnistuu sillä perheessä on muitakin ja jos en ole vapaalla, niin kyllä sitten aina joku tuuraa minua.. mutta pääasiassa olen itse ulkoiluttamassa koiraa.

      Aamulla ollaan siinä 6 aikaan ekalla pissireissulla, ja aikaa menee 15-30 min.. tänään oltiin kyllä 45 min. koska törmättiin yhteen ihanaan koirakaveriin=) Tämä aiak riippuu siitä miten olen töissä, jos on vapaata niin ei ole mihinkään kiire..

      Seuraava kerta mennään siinä 11-12 aikaan pissille, ja ollaan 30-45 min..

      Kolmas kerta iltapäivällä ja sillon yritetään tehdä vähän reilumpi lenkki.. mutta tämäkin aina riippuu siitä kuinka pitkään oltiin edellisellä kerralla, ja miten väsynyt koira on... onko energinen jne.. yritän lukea koiraa... tai voihan olla, että ei mennä lenkille jos koira saa juosta vapaana jonkun toisen koiran kanssa..nämä asiat aina vähän vaihtelevat..

      Ja neljäs kerta illalla.. sillon ei enää tehdä mitää super matkoja tai lenkkejä.. mutta 15-30 min kuitenkin..=)

      Joskus innostun viemään viisikin kertaa päivässä, mutta yrtän tosiaan lukea koiraa niin, että keksin ulkona tekemisen sen mukaan kuinka reipas ja energinen koirani on vai onko väsynyt esim. edellisestä ulkoilusta.. silloin riittää lyhyempi kävely...

    • vippakorva

      rupesin oikein miettimään tuota liikunta asiaa koiran vinkkelistä.
      keskimäärin,keskiverto päivänä omat koirulimme käyvät ulkona suunnilleen näin:
      aamulla n.20min.aamupissat (ennen kukonlaulua,noin klo.05.15)
      uudestaan noin 2-3 tunnin päästä menen pellolle "juoksuttamaan",heitellään keppiä,reuhataan ym.suunnilleen puolisen tuntia...ei ole kyllä tullut kellosta katsottua =)
      sitten iltapäivällä se sama hommeli eli reuhaaminen tai lenkki,suunnilleen 7km.taitaa lenkin pituus olla,kuluvaa aikaa en nyt osaa sanoa ,milloin mitäkin(riippuu päivästä)
      ja iltasella mennään pellolle tai lenkille,taaskin päivästä riippuen ja kesällä uimaan!
      jos ei iltapäivällä olla käyty lenkillä vaan pellolla niin sitten illalla mennään se 7 kilsan lenkki.
      suunnilleen noin meillä menee arki ja pyhäpäivät.
      onneksi on monta lenkittäjää! mutta kyllä koirien ulkoiluttamiseen minulta yksinään menee päivässä ainakin 1½ tuntia.no,se on ollut tietoinen valinta eikä haittaa,enpä minä sitä telkkaria katso muutenkaan kun vasta 21 jälkeen jos silloinkaan.
      ai niin,ja syksyllä kun on sieniä saattaa mennä 5 tuntia metsässä koirat mukana ihan hujauksessa...sellasta se on se ulkoilma ihmisen elämä ja koirilla on kivaa!

    • Koirakko

      Meillä ensimmäinen ulkoilu kestää 15 - 30 min. Iltapäivällä otan koiruuden autoon ja etsitään maasto, mikä miellyttää merenranra, metsä jne. tämän lenkin kesto on 30min. - 1 tunti. Tällöin juoksutan koiraa vapaana, jos löydän paikan, missä ei ole ketään, joka häiriintyisi meistä tai koira innostuisi muista koirista. Otan välittömästi hihnaan, jos joku näkyy. Alkuillasta 15 -20 min lenkki, noin tunti ruokailun jälkeen. Yöllä ennen nukkumaanmenoa yöpissitys, joka hyvällä säällä ja hiljaisuudessa saattaa venyä puolituntiseksi, jos juoksutan koiraa vapaana ja opetan seuraamista yms. vapaana. Eli puolitoista tuntia on minimi ja siitä sitten ylöspäin. Pihalla oloa en laske.

    • aikuisten oikeesti

      No siis ihan oikeesti, hieman vaihdellen meidän päivärytmi on tälläinen että aamulla ennen töiden lähtöä n30 minuutin lenkki, sanoisin että usein se on se puolituntia mutta joskus innostun ihan tunnin lenkiin jos sattuu heräämäään aikaisin.

      Iltapäivällä kun tulen kotiin on ihan 10 minuutin pissalenkin vuoro ja sitten jos meillä ei ole tokoa tai hakutreenejä niin illalla sitten käydään vähintään tunnin lenkillä.
      Eli päivässä 1,5 tuntia ihan väkisinkin.

      Viikonloppuisin teemme usein kavereiden kanssa monen tunnin lenkkejä metsässä.

      Me käymme koiran kanssa tosiaan kerran viikossa tokossa ja kerran viikossa hakutreeneissä ja sitten tokoilemme ystävien kanssa aika paljon eli ne olen nyt jättänyt tästä pois.

      Mutta ei lapsia ja säännöllinen 8-16 työ eli aikaa jää koissulle paljon.

    • wuffis

      No aamulla koirat pihalle, sitten työvuoroista riipuen jos vaimo käy aamulla lenkillä niin itse käyn illalla lenkillä tai en, siis kerran tai kaksi lenkillä hihnassa. Välillä mennään autolla jonnekin hevon kuuseen missä voi koirat juosta vapaana ilman pelkoa että ketään tulee vastaan. Välillä jonnekin kavereiden koirien kanssa vapaata juoksemista jolloin itse ei niinkään tule liikuttua. Iso aidattu piha jossa nämä juoksevat kilpaa niin että ovat aivan läkähdyksissä, on sitten käyty lenkillä tai ei. Jos ilma on kamala niin sitten ei kyllä tule mihinkään lähdettyä.

      Mutta ei kyllä mitään kolme kertaa päivässä tunnin lenkkiä.

    • Minä

      Meillä menee seuraavanlaisesti:(meillä siis kaksi aikuista ulkoiluttajaa) Aamulla 20-30 min, iltapäivällä n. 1,5-2 tunnin lenkki (jos tullaan aikaisemmin kotiin myös 15 min pissatus päivällä). Illalla vielä iltapissat 1-2 kertaa (n.10-15 min, joskus voi venähtää kun nähdään koirakavereita) riippuen illasta ja nukkumaanmeno ajasta. Viikonloppuisin tehdään lisäksi yleensä jotain "ekstraa" esim. jäljestys, uintiretket, pulkanveto ym. Päivittäin kuitenkin minimissään käydään neljä kertaa ulkona.

      Totta, meillä ei ole lapsia, mutta järjestys on kuitenkin: koira, harrastukset, kaverit, telkka, eli ensin tulee koira sitten muut jutut.

    • koirax2

      Meillä koiria viedään aamulla ennen töihin menoa n. puolen tunnin lenkki, iltapäivällä töistä tultua käydään pikaisesti 10-15 min pissatus ja illalla viimeiseksi vielä puolen tunnin tai tunnin lenkki, vaikka meillä on kaksi lasta, jompikumpi aikuisista pääsee aina koirien kanssa lenkille, ei joka kerta koko porukkaa tarvitse mukana kuljettaa...! ;-) Viikonloppuisin kyllä mennään välillä ihan koko porukankin kanssa metsälenkille tms.

    • ulkoillaan 3-4 kertaa päivässä. Aamuisin 15 minuutista tuntiin riippuu ilmoista. Silloin kun molemmat olemme työssä koirat vie pissalle se joka lähtee ensin ja koska olemme normaalisti poissa eri aikoina niin siinä yhdeksältä kunnon lenkki jonka pituus riippuu säästä. Sitten iltapäivällä vähintään 45 minuuttia ja illan edellä myös puolen tunnin lenkki, kesäisin pidempi ajallisesti ja vielä ennen nukkumaan menoa pissalle.
      Kyllä siinä koti työt ja kaupassa käynnit ehtii, sekä muut asiat. Kyse on vain ajan organisoinnista.

    • koirallinen

      vaihtelee tosi paljon, riippuu suuresti siitä, olenko töissä vai kotona. Tällaisina työpäivinä vien koirat aamulla tarhaan puoleksi tunniksi tai vaihtoehtoisesti kierretään pieni lenkki, jonka kesto riippuu täysin rusakoiden määrästä pellolla. Päivällä mies käy kotona ja koirat pääsevät ulos, en edes tiedä mitä tekevät, kun en ole koskaan huomannut kysyä;) Kotiin tullessa saatan ottaa koirat mukaan pihahommiin tai sitten voidaan mennä "kärrytteleen", riippuu paljon muksun päiväunista. Jossain vaiheessa vien koirat tarhaan juoksemaan ja illalla pääsevät pissalenkille, jonka kesto vaihtelee suuresti. Vesisateella pääsevät usein pidemmälle lenkille, kun silloin on aina mun vuoro lenkittää ne...

      Kun oon kotona, niin meillä ei ole mitään tiettyjä aikoja, jolloin koiria vietäisiin ulos. Riippuu päivästä paljonko lenkkeillään ja usein se paras motivoija on lähistöllä asuva kaverini, joka tulee joko koiransa kanssa meille tai me mennään sinne, eli lenkkiä tulee väkisinkin, kun joko mennään vastaan tai sitten saatille.

      Aina mahdollisuuksien mukaan viedään koirat juoksemaan metsään ym. Viikonloppuisin saatetaan lähteä koko porukalla käveleen ja silloin siinä menee herkästi reilu tunti, kun toi vakkari lenkki kierretään. Toko on juttu, joka väsyttää aina totaalisesti noi. Silloin ei lenkkiä niin kauheesti tarvita. Samoin mun porukat saattaa soittaa, josko saisivat viedä noi lenkille tai ottaa mukaansa "maalle", jossa saavat sitten rauhassa juosta ja temmeltää.

      Mä kuulun siihen koiranomistajaryhmään, joka potee jatkuvasti huonoa omaatuntoa, kun tuntuu, ettei aikaa oo tarpeeksi koirille. Television katselu ym. on meillä tosi vähissä, eli kyllä kaikki vapaa-aika kuluu noiden karvaisten kavereiden kanssa. Kotityöt tehdään usein niin, että mun porukat tulee tänne ja vie sekä koirat että lapsen mukanaan, jolloin täällä saa jotain tehdyksi.

      • slurppa

        eli ei taida kyllä monikaan mitään 3h lenkkeilyjä päivittäin tehdä näistä vastauksista päätellen.Taitaa puolet siitä olla keskiarvo.
        Meillä on koira muuten tarhassa, mutta illemmalla tehdään joku tunnin lenkki keskimäärin.On isolle pk-rotuiselle mielestäni liian vähän, mutta aika ei riitä ei...


    • ikiliikkuja

      Kerran - kaksi viikossa noin kahden ja puolen tunnin kävelylenkki koirien kanssa (viikon kohokohta). Työpäivinä 30 min aamuisin ja tunnin juoksulenkki iltaisin. Lähes joka päivä agility tai toko treenejä, mikäli työvuorot sallivat. tarvittaessa pissa käyntejä. Koira on vapaana ulkona, maalla, vähintää kolme tuntia päivässä, siis lähes aina kun olemme kotona. Kolmivuorotyöläisiä, ilman lapsia.

    • menee näin

      Arkiaamusin klo 6 ylös ja ulos koirien kanssa.
      Sisälle viim. 7 aikoihin, herättelen muut.
      Meillä minä hoidan koirien ulkoiluttamisen.
      Töitten jälkeen menen koirien kanssa 1,5 - 2 tunnin lenkille. Isäntä vastaavasti hoitaa lasten harrastuksiin liittyvät kuljetukset. Illalla vielä noin puolen tunnin iltapissalenkki.
      Viikonloppusin useimmin. Kyllä niitä kotihommia ehtii tehdä kummasti, esim.mun oma unirytmi ollut jo vuosia 01.00 paikkeilla nukkumaan ja niinkuin jo mainitsin klo 06.00 ylös, ulos ja lenkille.
      Kaikkea sitä ehtii ja tietyt rutiinit tulee vuosien myötä.

    • Laiska koira

      Kolme tuntia ulkoilua tulee helposti päivään. Koira joutuu maksimissaan olemaan yhdeksän tuntia yksin päivässä, joten ei tee mieli sitä jättää kotiin työpäivän jälkeen enää. Eli itselläni ainakin pää hajoaisi jos joutuisin olemaan sisällä vielä työpäivan jälkeen, pakko päästä ulos, kun koira on mukana tulee senkin ulkoiltua. Ei kai kukaan ihminenkään voi olla sisätiloissa kahtatoista tuntia hereillä ollessaan vuorokaudesta?

    • Ei nyt ehkä aivan kolmea tuntia päivässä, mutta melkein. Viikonloppuisin en juurikaan kävele koirani kanssa lenkkejä ollenkaan, vaan koirat saavat juosta vapaana ja heittelen niille palloa ym.
      Mutta kyllä viikossa koirien kanssa ulkona tulee oltua yli 20tuntia.

    • ulkona olo ei vält. ole sam...

      Meilläkin koirat pihalla maalla vapaana, mutta eivät tod juoksentele siellä itekseen jos ei itse olla pihatöissä tms.mukana...
      Kyllä ne täytyy erikseen lenkittämään lähteä joko vapaana tai remmillä.
      Työmatkat mukaanluettuina jää arkivuorokaudesta mulla n.14h josta pois kauppailut yms,asiat.Yöunet väh.7h(en kyllä pärjäis millään 5 tunnilla!!!!!)kotityöt jne.Kyllähän siinä jokunen tunti jää aikaa koirillekkin, mutta mulla kun on muutakin elämää kun noi koirat niin (harrastukset ja ystävät/perhe)niin en voi väittää, että edes joka päivä käytäis lenkillä!Muuten kyllä ovat mukana niin paljon kuin voivat ja tosiaan raikasta ilmaa saavat...kuntoilu on eri asia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe