Volvo Penta 2001 öljyt tuli ulos

Kävi seuraavaa:

Puoliso ajoi koneella venettä telakalta kesäsatamaan. n 1,5 h jälkeen kone oli sammunut normi nopeudesta. Käynnistysyristyksellä oli käynyt n 10 sec mutta sammunut, joten matka perille purjeilla.

Kone on VP 2001 merivesijäähdytys -86. Talvisäilys glykolit sisällä viimeiset 20v.

Konekoppa auki ja huomio, että öljyä pilsissä reilusti. Mittatikku näytti kuivalta.
Varsinaista ulostulokohtaa en osannut paikallistaa, jonkinlaisia roiskeita siellä täällä.
Pilssistä tuli sen verran öljyä kerättyä , että varmaan oli kaikki siinä mitä koneessa ollut.
Vettä ei tuntunut öljyssä olevan - ehkä jotain mitä pilssissä oli ollutkin.

Putsasin koneen - öljyt sisälle -kone käyntiin.
Ei öljyä ulos mistään - Annoin käydä n 20 min n 2500 rpm. - ei ongelmia.
Jäähdytysvesi tulee pakoputkesta normaalisti.

Mitä on tapahtunut.?

Onko kannessa tms joku vaurio, josta koneen kuumetessa paineet öljytilaan ja ja painaa öljyt ulos ? Mistäköhän?
Vesikierrossa ongelmaa , josta kuumenemista, josta jotakin ?

Mitä voisis testata ja kokeilla tai korjata oletuksena. ?
Ei tuolla varmaan kesälomareissuun uskalla lähteä.

31

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehlä huohotin oli tukossa. Silloin tulee koneeseen painetta ja öljyt lentävät pihalle.

      • Anonyymi

        Muuttuiko glykolin määrä tai ulkonäkö?


      • Anonyymi

        Linnut lentävät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuiko glykolin määrä tai ulkonäkö?

        Se glykoli = merivesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuiko glykolin määrä tai ulkonäkö?

        Aina kannattaa lukea mitä aikoo kommentoida.
        ” Kone on VP 2001 merivesijäähdytys -86.”
        Tuo edellä lainattu oli kerrottu aloituksessa.
        Lukija


      • Anonyymi

        Ehkä, huohotin.
        Mistäköhän sitä huohotinta pitäisi etsiä? Se voi kuulemma mennä pakosarjaankin, eli pitäisi ruveta purkamaan konetta?
        Vai uskaltaako toivoa, että jos huohotin oli tukossa, niin se tukos on mennyt menojaan, koska kone taas käy normaalisti?


    • Anonyymi

      Jos kannessa tai -pahvissa olisi vikaa, öljytila olisi täynnä glykolia = valkoista löllöä.

      Pistä vaihde päälle ja anna hanaa, todennäköisesti veto päällä kampuran takapään stefa on antautunut (väljä laakeri, oireilee kun vetoa siirretään vaihteistolle).
      Koneen sammuminen vauhdista= kiinnileikkaaminen.

      Koneesi saattaa käynnistyä jäähdyttyään, mutta vahinko on jo tapahtunut.
      Jossain vaiheessa kosahtaa lopullisesti. Öljyt lentävät pellolle, kun pistät vaihteen päälle ja annat kierroksia.

      • Anonyymi

        Pistä päälle ja anna hanaa...


      • Anonyymi

        Eikö oĺlut mikään hälytys piipannut? Kai tuossakin on öljynpaineen hälytys? Jos se normivauhdeissa alkaa hälyttää, täytyy kone sammuttaa ja selvittää hälytyksen syy.


    • Anonyymi

      Paine, joka puhaltaa öljy pois, ei voi syntyä kuin sylinterin ohipuhalluksesta.

      Olen kerran törmännyt samaan, kun mittatikku ei ollut pohjassa ja sen reiästä roiskui öljyt ulos hitaasti, mutta varmasti.

      Puhallusta on kaikilla koneilla erityisesti matalilla kierroksilla.

      • Anonyymi

        Täytyy mennä koeajolle ja silmä seuraa konekopan tapahtumia.
        Hälytin hiljeni joku aika sitten ja on odotellut korjausta. Eipä olisi kannattanut viivytellä - nyt korjattava sekin viimeistään


    • Anonyymi

      Minulla on Volvo d1 30 vuodelta 2007. Kolme vuotta sitten tapahtui vastaava ilmiö. Koneesta tihkui vauhtipyörän kotelosta yli litra öljyä moottoripilssiin. Ajattelin, että jokin stefan on alkanut vuotaa. En tehnyt mitään. Seuraava vuonna parin koneeseen Teboilin Volvovaatimusten mukaista öljyä, vuoto loppui täysin. Tällä hetkellä koneessa ei ole öljyvuotoa ja kone pelittää normaalisti. Tapahtui siis ihmeparantumisen.

      • Anonyymi

        Ei ole uskottava tarina.


    • Anonyymi

      36 vuotta vanha kone on tiensä päässä, vaikka olisi koko ikänsä ollut varaston lattialla käyttämättä.

      • Anonyymi

        Miten sen ottaa...esim jäämurtaja Karu, ex Karhu, valmistui noin 60 vuotta sitten ja on pääosin alkuperäisellä koneistolla varustettuna käyttökuntoisena Pietarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen ottaa...esim jäämurtaja Karu, ex Karhu, valmistui noin 60 vuotta sitten ja on pääosin alkuperäisellä koneistolla varustettuna käyttökuntoisena Pietarissa.

        Älä viitti :D
        Pietarissa ei ole mitään käyttökuntoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitti :D
        Pietarissa ei ole mitään käyttökuntoista.

        Milleniaalien korvantaustat vielä märkänä ja realimailman tiedot vasta opissa, katsele mielummin meemejä, kuin kirjoittelet tyhmiä.


    • Nyt 2h koeajo tehty. Öljyt yhä sisällä.
      Tapahtuman syy lienee siis huonosti laitettu öljytikku tai huohottimen tukkeuttuminen ja tukos on nyt poistunut.

      Täytyy se varotussummeri korjata, niin ei pääse ihan samat seurakset yllättämään.

      • Anonyymi

        Hyvä juttu, että toimii. Vanhat koneet on vahvaa tekoa.


      • Anonyymi

        Eukkosi ei osannut lukita öljytikkua kunnolla kiinni. Laittoi sen kiinni paremmin vasta kun kävi tarkustamasssa öljyt jolloin vahinko oli jo tapahtunut. Case closed.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eukkosi ei osannut lukita öljytikkua kunnolla kiinni. Laittoi sen kiinni paremmin vasta kun kävi tarkustamasssa öljyt jolloin vahinko oli jo tapahtunut. Case closed.

        Millaista lukkoa noissa yleensä käytetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaista lukkoa noissa yleensä käytetään?

        Mulla on ainakin semmoinen vipu päällä joka lukitsee tikun paikalleen. Joka tapauksessa se tikku pitää olla kunnolla kiinni, systeemeitä on erilaisia.


    • Anonyymi

      Kerran kuivaksi ajettu kone ja niin väljä, että öljytikun reiästä öljyt lentävät käydessä pellolle....öljyä sisään ja taas toimii hahahahahah!!!!

      Ei vittu mitä porukkaa. Turvallista matkaa, toivottaa Hautaustoimisto Mikko Mononen

      • Anonyymi

        Et taida tietää moottorin huohotinjärjestelmästä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tietää moottorin huohotinjärjestelmästä mitään.

        Tiedän taatusti moottoreista enemmän kuin olet koskaan voinut kuvitella.

        Huohotinjärjestelmä ei tukkeudu ehjässä moottorissa ja jos ohipuhallus on sitä luokkaa, että öljyt lentävät mittatikun reiästä, kone on valmis.

        Huohotusjärjestelmä ei ole muuta kuin putki kampikammiohöyryjen toimittamiseksi imupuolelle. Ennen nekin päästettiin suoraan ulkoilmaan ja "savuttava" huohotin oli merkki konerempan tarpeesta. Ehjässä moottorissa koneen käydessä öljykorkki auki kämmeneen ei juuri tunnu puhallusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän taatusti moottoreista enemmän kuin olet koskaan voinut kuvitella.

        Huohotinjärjestelmä ei tukkeudu ehjässä moottorissa ja jos ohipuhallus on sitä luokkaa, että öljyt lentävät mittatikun reiästä, kone on valmis.

        Huohotusjärjestelmä ei ole muuta kuin putki kampikammiohöyryjen toimittamiseksi imupuolelle. Ennen nekin päästettiin suoraan ulkoilmaan ja "savuttava" huohotin oli merkki konerempan tarpeesta. Ehjässä moottorissa koneen käydessä öljykorkki auki kämmeneen ei juuri tunnu puhallusta.

        Mainitsematta automerkkiä 1kk käytössä ollut auto heitti Lapin matkalla öljyt mittatikun reiästä ulos. Moottorin etupuolella ylös tuotu huohotinputki oli jäätynyt. Olikohan sekin moottori valmis?
        Kun koneella on ikää 35 vuotta, on huohotinjärjestelmän tukkeutuminen ihan hyvin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän taatusti moottoreista enemmän kuin olet koskaan voinut kuvitella.

        Huohotinjärjestelmä ei tukkeudu ehjässä moottorissa ja jos ohipuhallus on sitä luokkaa, että öljyt lentävät mittatikun reiästä, kone on valmis.

        Huohotusjärjestelmä ei ole muuta kuin putki kampikammiohöyryjen toimittamiseksi imupuolelle. Ennen nekin päästettiin suoraan ulkoilmaan ja "savuttava" huohotin oli merkki konerempan tarpeesta. Ehjässä moottorissa koneen käydessä öljykorkki auki kämmeneen ei juuri tunnu puhallusta.

        Onhan noita autoissa ollut varsin runsaastikin tapauksia, joissa ehjä moottori heittää öljytikun kautta öljyt pihalle. Mutta ne tapahtuu talvella ja liittyy öljyhyhmän jäätymiseen huohotinputkessa. Useissa PSAssa noita on tapahtunut ja maahantuoja laittoi 90-luvulla noihin eristystä ja lämmitysvastuksen.

        Huohotin tulee kampikammion ilmatilasta, joten ei sieltä tule öljyt ulos. Öljytikun putki menee usein öljypohjan pohjalle saakka eli sieltä tulee ensin öljyt ulos, jos painetta kertyy. Silloin saa kyllä olla todella poikkeuksellinen öljytikun lukitus, jotta se auttaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän taatusti moottoreista enemmän kuin olet koskaan voinut kuvitella.

        Huohotinjärjestelmä ei tukkeudu ehjässä moottorissa ja jos ohipuhallus on sitä luokkaa, että öljyt lentävät mittatikun reiästä, kone on valmis.

        Huohotusjärjestelmä ei ole muuta kuin putki kampikammiohöyryjen toimittamiseksi imupuolelle. Ennen nekin päästettiin suoraan ulkoilmaan ja "savuttava" huohotin oli merkki konerempan tarpeesta. Ehjässä moottorissa koneen käydessä öljykorkki auki kämmeneen ei juuri tunnu puhallusta.

        "Tiedän taatusti moottoreista enemmän kuin olet koskaan voinut kuvitella."
        En koskaan ole kuvitellutkaan sinun paljon tietävän, joten saattaa hyvin olla, että tiedät enemmän kuin olen koskaan voinut kuvitella.


    • Anonyymi

      ....jos ne öljyt lentävät avoimesta tikun reiästä konehuoneen seinille, ne lentävät myös avoimesta huohotinputkesta sylinteriin poltettavaksi ----> kone on pian "kuiva" ja hetken käytön jälkeen entistä väljempi. Väljäkin kone voi käydä, mutta jossain vaiheessa hajoavat joko laakerit tai todennäköisemmin männänrenkaat

    • Anonyymi

      Tässä nyt ei ole noudatettu mastovajapäällikön ohjetta oikeasta öljystä. Viittaan aikaisempaan threadiin, jossa joku tuttu oli pöyristynyt väärän öljyn laitosta koneeseen. Kyllä ei saa laittaa muuta kuin mastovajapäällikön ja lippukyttääjän suosittelemaa.

      • Anonyymi

        Meidän kerhossa öljyä saa annostella vain mastovajapäällikön hyäksymillä leimatuilla mittakupeilla. Muutenhan öljyä voidaan annostella liikaa tai liian vähän!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe