Vapaa kasvatus

tikva

Nyt näkyy vapaankasvatuksen tuotokset esimerkiksi lisääntyvinä liinennekuolemina, minä hyvä hurjasteluna, yleensä kuritta kasvaneiden tekmininä rikoksina ja välinpitämättömyyksinä toisia kohtaan.
TE hienohelmat, jotka "keksitte" vapaankasvatuksen mielestänne hienot innovaatiot ja yli viisaat jälkeläisenne, kielloitta kasvatuksen vapauttamat lapsenne.

OLETTE vastuussa moisesta käytöshäiriöistä ja toisten ihmisten "hyväksi käytöstä".

TEIDÄN "oppienne" mukaiseti kasvatetuista lapsista on nyt tullut tullut nuoria ja aikuisiakin, mutta minkälaisia?

TEIDÄT niistä rikoksista pitäisi tuomita eikä niinkään oppienne uhreja (oppienne mukaisesti kasvatattuja lapsia).

Oletteko ollenkaan huomanneet omaan napaanne tuijotuksen välistä aiheuttamienne ongelmien vakavuus ja laajuus?

Avuttomiksi itsensä tuntevat vanhemmat ovat todella ahdistuneita ja neuottomia tälläisten oppien tuottamien tulosten lastensa kohdalla. Perheen pieni terroristi ei todellakaan luonnostaan ja opastamatta opi tulemaan toimeen toisten kanssa, jos hän ei ole porukan "kunkku", ja siitä "kierre" alkaa...

Joka kuriita kasvaa - hän kunniatta kuolee!!!

Kohtuus kunniaan tietty kurissakin.

Välittäminen on paljon muuta kuin aina "pikkuterroristille" periksi antamista!!!

16

2160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

      olen minä itse. En ole mitään noista provosoivasti kirjoittamistasi asioista. Kai se on jokaisen korvien välistä kiinni, miksi lopulta tulee. Itse en harrasta kolmen tenavani kohdalla vapaata kasvatusta, koska se ei luo turvaa lapselle. Ääripäät on pahasta joka asiassa.

    • Lothander

      Olen vapaan kasvatuksen tulos. Täysin vastuuntuntoinen, rikkeettömän elämän elänyt fiksu ihminen.

      Kirjoituksesi kuvaa lähinnä tapauksia, jotka on kasvatettu väärin vapaata kasvatusmetodia muunnellen.

      Ei vapaassa kasvatuksessa tarkoituksena ollut se, että lapset saa vapaasti tehdä mitä vaan. Idean voi tiivistää siihen, että vanhempi kysyy lapseltaan ulosmentäessä laitatko punaset vai siniset hanskat käteen? Ja lapsi päättää laittaa punaset. Tämä on vapaata kasvatusta.

      Mutta ihmiset käsittivät asian väärin, ja hanskan valintatilanteessa kun lapsi ilmoitti, että ei laita hanskoja ollenkaan niin vanhemmat myöntyivät lastensa tahtoon. Vaikka olisi pitänyt vaatia laittamaan joko ne punaiset tai siniset hanskat.

      Vapaa kasvatus on hieno asia, kunhan tietää koko menetelmän perusidean. Vapaa kasvatus ei ole sama asia, kuin rajaton kasvatus.

    • vapaa kasvattaja

      Lukematta toisten vastauksia kysyisin aloittajalta onko hänellä kokemusta kasvattamisesta, minulla nimittäin on. Lapseni lähentelee 17 vuoden ikää ja on erittäin suuri ylpeyden aihe äidilleen ja isälleen.
      Kasvatusptyylini ei ole koskaan ollut autoritäärinen vaan luonteelleni tyypillisellä tavalla eli hyvin paljon annan periksi ja neuvottelen.
      Kovan kurin saaneista tulee mustia mieleltään ja katkeruus nousee mielessä ja vain odottaa tilaisuutta purkautua.

      • tikva

        Onneksi olen saanut kolme lasta kasvattaa oikein kunnollisiksi ja menestyviksi aikuisiksi ja kaksi lastenlastakin jo on.

        Varmaankin alkukirjoituksestani saa vaikutuksen, että vain kova kuritus tuo hyvää, ei näin (oli tarkoituskin herättää keskustelua).

        Hyvin paljon olen aiemmin joutunut seuraamaan sivusta erlailla kasvatettuja lapsia, ja siellä näkee jyrkät erilaisuudet, esim. esikouluun ja kouluun tulevien lasten kohdalla. Yksilöitä tietty kaikki olemme ja esilaisuus jo siltä pohjalta pitääkin olla.

        Lähinna käyttäytymis tavat tökkäävät silmään, mutta jotkut varmaan osaavat käyttäytyä jo nuorempana kun taas toiset eivät koskaan. Ymmärtääksen tämä taito on vanhenpien opetettava lapsilleen, eikä suinkaan jättää koulun harteille.

        Vielä korostan lapsien tarvitsevan vanhempiesa seraavaa, opastavaa, vaativaa, tarvittaessa kieltävää, ja mikä tärkeintä AIKAA. Eikä hössötystä kunnianhimoisesta urheilusuorituksesta toiseen autokuljetuksineen.

        Kiitos kaikille keskustelleille, olette varmasti lastenne parhaita vanhempia, hyvää kevään jatkoa!


      • vapaa kasvattaja
        tikva kirjoitti:

        Onneksi olen saanut kolme lasta kasvattaa oikein kunnollisiksi ja menestyviksi aikuisiksi ja kaksi lastenlastakin jo on.

        Varmaankin alkukirjoituksestani saa vaikutuksen, että vain kova kuritus tuo hyvää, ei näin (oli tarkoituskin herättää keskustelua).

        Hyvin paljon olen aiemmin joutunut seuraamaan sivusta erlailla kasvatettuja lapsia, ja siellä näkee jyrkät erilaisuudet, esim. esikouluun ja kouluun tulevien lasten kohdalla. Yksilöitä tietty kaikki olemme ja esilaisuus jo siltä pohjalta pitääkin olla.

        Lähinna käyttäytymis tavat tökkäävät silmään, mutta jotkut varmaan osaavat käyttäytyä jo nuorempana kun taas toiset eivät koskaan. Ymmärtääksen tämä taito on vanhenpien opetettava lapsilleen, eikä suinkaan jättää koulun harteille.

        Vielä korostan lapsien tarvitsevan vanhempiesa seraavaa, opastavaa, vaativaa, tarvittaessa kieltävää, ja mikä tärkeintä AIKAA. Eikä hössötystä kunnianhimoisesta urheilusuorituksesta toiseen autokuljetuksineen.

        Kiitos kaikille keskustelleille, olette varmasti lastenne parhaita vanhempia, hyvää kevään jatkoa!

        Minäkin olen lapsellisuuksissani 25-vuotiaana tuominnut aika monta lasta mielessäni tuhon ja pahan tielle, mutta olen saanut huomata että useimmiten olen ollut väärässä, onneksi. Kunnon kansalaisia on kasvanut monestakin "pikku vintiöstä" vaikka ajattelin että heidän ollessa lapsia että miksi heidän vanhempansa eivät pidä kovempaa kuria. Onneksi olen nykyään viisaampi ja ymmärtäväisempi. Lapset opettavat meitä vanhempia ja kasvattavat meistä pitkämielisä ja ehkä sellaisia että lopetamme sen omaan napaan tuijottelun ja tajuamme että asioilla monta monta puolta. Alle 30-vuotias näkee vain sen yhden puolen. Mutta ei hätää tulette perässä ja jos saatte omia lapsia niin viisastutte tekin.


      • Useita polvia nähnyt

        Kun tässä lähentelee 80 ikävuotta, niin voi todeta, että monia lapsia ja monin tavoin kasvatettuja on eteen ilmaantunut.
        Itsekin olin lapsi, ennen sotia "vanhoina hyvinä aikona". Omat lapset ja lapsenlapset ovat omillaan. Onneksi kutakuinkin ihmsiksi kasvaneina. Heidän kauttaan kuitenkin olen nähnyt monien kavereiden kehitystä vuosikausia.
        Monista lapsista saattoi jo pienestä pitäen arvata, millaisia aikuisia heistä kasvaa. Eräänkin lapsen kohdalla kannoin vuosikausia jo edeltäpäin murhetta siitä miten hänen käy siinä epäoikeudenmukaisessa ympäristössä missä joutui elämään. Naapurin tai edes lähiomaisen on mahdoton antaa neuvoja lastenkasvatuksessa vanhemmille, jotka mielestään ovat oivaltanet kasvatuksen periaatteet ja ovat varmoja omista kyvyistään.
        Kun tässäkin tapauksessa sekä koulu, isovanhemmat ja toinen lapsen vanhemmista pyrki pelastamaan lapsen "kasvatukselta" tuloksetta, niin mitäpä siinä enää kukaan voi. Lapsesta kasvoi syrjäytynyt, itseään täynnä oleva ihminen, joka tuntee, että hänen erinomaiset kykynsä ovat syyttä suotta jääneet ilman arvostusta. Hän on perheetön, joten ainoa lohtu on, että hän ei itse kasvata seuraavaa sukupolvea. Välit muuhun sukuun ovat totaalisesti poikki.
        Toisessa perheessä lapsista tehtiin väkisin taiteilijoita, ja kun kyvyt eivät siihen riittäneet, on seurauksena ollut taas katastrofi, alkoholiongelmia ja seuraavan sukupolven psyykkisiä häiriöitä. Siinäkään perheessä ei neuvoa ja apua otettu vastaan, vaikka sitä tarjottiin niin omaisten kuin aikanaan koulunkin taholta.
        On kauheata nähdä kuinka lapsen kehitys menee vinoon jo ennen kouluikää.

        Nämä uudet kasvatusperiaatteet ovat ehkä hyviä ja tuottavat kypsiä ihmisiä kiivasrytmiseen elämään, mutta monet hauraat taimet murtuvat.

        Koskaan eivät vanhemmat saisi tuudittautua siihen luuloon, että heidän metodinsa on ainoa oikea. Kasvattaminen on vuosien työ. Ei ole ollenkaan pahitteksi välillä miettiä onko tehnyt sen minkä pitää, vai onko liioitellut menettelyissään. On välillä paikallaan ajatella, miten lapsi kokee kasvatustilanteet. Kyllä lastakin tulisi kuunnella.


    • ei vapaasti

      Jos tarkoitat 80 luvulla kasvatettuja, niin väärin meni. 80-luvulla syntyneet ovat nyt noita täysi-ikäisiä, autokortin saaneita. 80-luvulla ei ollut vapaata kasvatusta, vaan ns. keskusteleva kasvatus. Silloin lapsen kanssa keskusteltiin ja seliteltiin hurjasti esim. miksi jotakin asiaa ei saa tehdä ja miksi se on kielletty asia.....
      70-luvulla oli vapaa kasvatus vallalla. 70-luvun kasvatit ovat jo vanhempia, eivätkä juuri ajokortin saaneita ja juuri itsenäistyneitä vaan jo tuon kaiken kymmenkunta vuotta sitten eläneet..

      Vapaalla kasvatuksella tarkoitat varmaankin tilannetta, jossa vanhemmat, äiti ja isä, vapauttaa itsensä kasvatusvastuusta ja -tehtävästä eivätkä kasvata lasta ollenkaan, vaan käytännössä lapsi on heitteillä, vaikka kotona ns. yhteiskuntakelpoiset vanhemmat ovatkin.

      • Tillottaja

        Oon syntynyt vuonna 1987. Mulle opetettiin taaperoiästä lähtien kohteliaat käytöstavat ja se, ettei muita ihmisiä saa tuijottaa. Varastaminen on väärin. Ei saa osoitella sormella. Ei saa olla epäkohtelias vanhempia ihmisiä kohtaan. Pitää pyytää anteeksi ja ottaa vastuu tekosistaan.
        Mä luulin jo, että mulla oli vapaamieliset vanhemmat. Ei ne sen suuremmin räyhänneet, jos silloin tällöin olin ryyppäämässä. Ne katsoi vain, että tiedän miten vaarallista alkoholi on. Veljestäni ei tullut nöösiä, koska se etenkin kasvatettiin hyvin.
        Hm. Ilmeisesti nykyajan lapset saavat tillottaa ihmisiä kaupassa miten tahtovat. Tänään esimerkiksi. Isä puhui puhelimessa välittämättä, kun kaksi tyttöä tillottivat suu auki. Teki mieli mulkaista takaisin. Sillä ne kyllä yleensä oppii.
        KOhtapuolin oma jälkeläinen tulossa ja se saa ankaran kasvatuksen. Samat opit kuin meikä pienenä. Eli vieraita tulee katsoa silmiin kun kätellään ja tervehditään, kysytään mitä kuuluu, no hyvää kuuluu, tietenkin. Kaupungilla ei riehuta yötä myöten ja läksyt tehdään ja syödään terveellisesti. Karkkipäivä kerran viikossa ja uhmaikä nitistetään saman tien. En anna periksi. Lapsi ei todellakaan saa leluja joka päivä kun kaupassa käydään. Hyvistä koulusuorituksista voi antaa jonkin pienen palkinnon, esim. Viikkorahan korotuksen, siltä viikolta siis. Ja rutkasti kehuja, jos lapsi muistaa tehdä jotain erittäin hyvin.
        Mulla on verissä se, että mummoille on avattava ovi ja jos joku kantaa jotain raskasta, jonka takia oven avautuminen vaikeutuisi. Vanhempia ihmisiä teititellään. Jos ei voi nähdä, ilmoitetaan peruuntumisesta. AINA hoidetaan asiat. Kirjastosta ei lainata, ennen kuin edelliset on palautettu. Eikä oteta lisää, ennen kuin edellinen ruoka on syöty.
        Hm. Perusohjeita. Jos joku ei näitä muista niin voi perkele. Mä en ainakaan aio kasvattaa pikku tytöstäni mitään keisarinnaa, joka saa kaiken minkä tahtoo.


      • ei kuria
        Tillottaja kirjoitti:

        Oon syntynyt vuonna 1987. Mulle opetettiin taaperoiästä lähtien kohteliaat käytöstavat ja se, ettei muita ihmisiä saa tuijottaa. Varastaminen on väärin. Ei saa osoitella sormella. Ei saa olla epäkohtelias vanhempia ihmisiä kohtaan. Pitää pyytää anteeksi ja ottaa vastuu tekosistaan.
        Mä luulin jo, että mulla oli vapaamieliset vanhemmat. Ei ne sen suuremmin räyhänneet, jos silloin tällöin olin ryyppäämässä. Ne katsoi vain, että tiedän miten vaarallista alkoholi on. Veljestäni ei tullut nöösiä, koska se etenkin kasvatettiin hyvin.
        Hm. Ilmeisesti nykyajan lapset saavat tillottaa ihmisiä kaupassa miten tahtovat. Tänään esimerkiksi. Isä puhui puhelimessa välittämättä, kun kaksi tyttöä tillottivat suu auki. Teki mieli mulkaista takaisin. Sillä ne kyllä yleensä oppii.
        KOhtapuolin oma jälkeläinen tulossa ja se saa ankaran kasvatuksen. Samat opit kuin meikä pienenä. Eli vieraita tulee katsoa silmiin kun kätellään ja tervehditään, kysytään mitä kuuluu, no hyvää kuuluu, tietenkin. Kaupungilla ei riehuta yötä myöten ja läksyt tehdään ja syödään terveellisesti. Karkkipäivä kerran viikossa ja uhmaikä nitistetään saman tien. En anna periksi. Lapsi ei todellakaan saa leluja joka päivä kun kaupassa käydään. Hyvistä koulusuorituksista voi antaa jonkin pienen palkinnon, esim. Viikkorahan korotuksen, siltä viikolta siis. Ja rutkasti kehuja, jos lapsi muistaa tehdä jotain erittäin hyvin.
        Mulla on verissä se, että mummoille on avattava ovi ja jos joku kantaa jotain raskasta, jonka takia oven avautuminen vaikeutuisi. Vanhempia ihmisiä teititellään. Jos ei voi nähdä, ilmoitetaan peruuntumisesta. AINA hoidetaan asiat. Kirjastosta ei lainata, ennen kuin edelliset on palautettu. Eikä oteta lisää, ennen kuin edellinen ruoka on syöty.
        Hm. Perusohjeita. Jos joku ei näitä muista niin voi perkele. Mä en ainakaan aio kasvattaa pikku tytöstäni mitään keisarinnaa, joka saa kaiken minkä tahtoo.

        Mikä itsetunto ongelma sinulla on, kun lapset ei saa katsoa. Vapaa kasvatus tarkoittaa kaikille näköjään eri asioita, monet arvostelijat kai luulee sen olevan vanhempainvapaata kasvatuksesta. Kyllä noita kurilla kasvatettuja sovinisti- alistaja -vaimonhakkaaja -juoppoja tuolla suurissa ikäluokissa riittää, että onneksi nuoremmilla kasvattajilla on enempi järkeä päässä, niin saavat sitten omilta lapsiltaan arvostusta ja rakkautta myös sitten kun lapset pääsevät omilleen.


      • Mammaliini
        Tillottaja kirjoitti:

        Oon syntynyt vuonna 1987. Mulle opetettiin taaperoiästä lähtien kohteliaat käytöstavat ja se, ettei muita ihmisiä saa tuijottaa. Varastaminen on väärin. Ei saa osoitella sormella. Ei saa olla epäkohtelias vanhempia ihmisiä kohtaan. Pitää pyytää anteeksi ja ottaa vastuu tekosistaan.
        Mä luulin jo, että mulla oli vapaamieliset vanhemmat. Ei ne sen suuremmin räyhänneet, jos silloin tällöin olin ryyppäämässä. Ne katsoi vain, että tiedän miten vaarallista alkoholi on. Veljestäni ei tullut nöösiä, koska se etenkin kasvatettiin hyvin.
        Hm. Ilmeisesti nykyajan lapset saavat tillottaa ihmisiä kaupassa miten tahtovat. Tänään esimerkiksi. Isä puhui puhelimessa välittämättä, kun kaksi tyttöä tillottivat suu auki. Teki mieli mulkaista takaisin. Sillä ne kyllä yleensä oppii.
        KOhtapuolin oma jälkeläinen tulossa ja se saa ankaran kasvatuksen. Samat opit kuin meikä pienenä. Eli vieraita tulee katsoa silmiin kun kätellään ja tervehditään, kysytään mitä kuuluu, no hyvää kuuluu, tietenkin. Kaupungilla ei riehuta yötä myöten ja läksyt tehdään ja syödään terveellisesti. Karkkipäivä kerran viikossa ja uhmaikä nitistetään saman tien. En anna periksi. Lapsi ei todellakaan saa leluja joka päivä kun kaupassa käydään. Hyvistä koulusuorituksista voi antaa jonkin pienen palkinnon, esim. Viikkorahan korotuksen, siltä viikolta siis. Ja rutkasti kehuja, jos lapsi muistaa tehdä jotain erittäin hyvin.
        Mulla on verissä se, että mummoille on avattava ovi ja jos joku kantaa jotain raskasta, jonka takia oven avautuminen vaikeutuisi. Vanhempia ihmisiä teititellään. Jos ei voi nähdä, ilmoitetaan peruuntumisesta. AINA hoidetaan asiat. Kirjastosta ei lainata, ennen kuin edelliset on palautettu. Eikä oteta lisää, ennen kuin edellinen ruoka on syöty.
        Hm. Perusohjeita. Jos joku ei näitä muista niin voi perkele. Mä en ainakaan aio kasvattaa pikku tytöstäni mitään keisarinnaa, joka saa kaiken minkä tahtoo.

        Aiot siis nitistää lapsen uhmaiän samontein? Jopas siinä onkin kasvattaja tulossa!!

        Jos lapsen uhmaiässä nitistää, niin mitä luulet lapselle tapahtuvan? Lapsi "kuolee"! Varttuessaan hän ei osaa, eikä uskalla sanoa omia mielipiteitään asioista, pelkää asettua poikkiteloin tilanteissa joissa sitä vaadittaisiin!

        Toisin sanoen, lapsestasi tulee ihminen, jota muut pystyvät käyttämään surutta hyväksi. Hänen itsetuntonsa on nollassa, koska vanhemmat eivät ole kunnioittaneet hänen luonnollista pyrkimystään eriytyä äidistään ja kasvaa omaksi persoonakseen !

        Onnea ja menestystä vaan lapsi parallesi!


      • Kohta kolmen äiti
        Tillottaja kirjoitti:

        Oon syntynyt vuonna 1987. Mulle opetettiin taaperoiästä lähtien kohteliaat käytöstavat ja se, ettei muita ihmisiä saa tuijottaa. Varastaminen on väärin. Ei saa osoitella sormella. Ei saa olla epäkohtelias vanhempia ihmisiä kohtaan. Pitää pyytää anteeksi ja ottaa vastuu tekosistaan.
        Mä luulin jo, että mulla oli vapaamieliset vanhemmat. Ei ne sen suuremmin räyhänneet, jos silloin tällöin olin ryyppäämässä. Ne katsoi vain, että tiedän miten vaarallista alkoholi on. Veljestäni ei tullut nöösiä, koska se etenkin kasvatettiin hyvin.
        Hm. Ilmeisesti nykyajan lapset saavat tillottaa ihmisiä kaupassa miten tahtovat. Tänään esimerkiksi. Isä puhui puhelimessa välittämättä, kun kaksi tyttöä tillottivat suu auki. Teki mieli mulkaista takaisin. Sillä ne kyllä yleensä oppii.
        KOhtapuolin oma jälkeläinen tulossa ja se saa ankaran kasvatuksen. Samat opit kuin meikä pienenä. Eli vieraita tulee katsoa silmiin kun kätellään ja tervehditään, kysytään mitä kuuluu, no hyvää kuuluu, tietenkin. Kaupungilla ei riehuta yötä myöten ja läksyt tehdään ja syödään terveellisesti. Karkkipäivä kerran viikossa ja uhmaikä nitistetään saman tien. En anna periksi. Lapsi ei todellakaan saa leluja joka päivä kun kaupassa käydään. Hyvistä koulusuorituksista voi antaa jonkin pienen palkinnon, esim. Viikkorahan korotuksen, siltä viikolta siis. Ja rutkasti kehuja, jos lapsi muistaa tehdä jotain erittäin hyvin.
        Mulla on verissä se, että mummoille on avattava ovi ja jos joku kantaa jotain raskasta, jonka takia oven avautuminen vaikeutuisi. Vanhempia ihmisiä teititellään. Jos ei voi nähdä, ilmoitetaan peruuntumisesta. AINA hoidetaan asiat. Kirjastosta ei lainata, ennen kuin edelliset on palautettu. Eikä oteta lisää, ennen kuin edellinen ruoka on syöty.
        Hm. Perusohjeita. Jos joku ei näitä muista niin voi perkele. Mä en ainakaan aio kasvattaa pikku tytöstäni mitään keisarinnaa, joka saa kaiken minkä tahtoo.

        Usein kyllä lapsettomilla -itsellänikin aikoinaan- on paljon hyviä periaatteita ja mietteitä "Noin minä en ainakaan KOSKAAN tee sitten kun minulla on omia lapsia." Kas kummaa kun omia lapsia sitten tulee niin ykskaks huomaakin että 99% noista periaatteista on kadonnut taivaan tuuliin. Riittää kun selvitään päivästä toiseen.

        Tietenkin olen samaa mieltä mm. siitä että lapsi ei saa kaikkea mitä haluaa; kaupasta ei joka kerta osteta hänelle mitään. Kohteliaisuustavat ovat ilman muuta tärkeitä (nykyään kun yllättävän monien aikuistenkin anteeksi-sana on "OHO!")

        Monissa asioissa joutuu kuitenkin antamaan periksi, neuvottelemaan, tulemaan puolitiehen vastaan. Kaikki ei mene ihan niin miten oli suunnitellut ennen kuin itsellä oli lapsia. Usein sitä esim. väsyneenä karjuu naama punaisena, vaikka oli kuvitellut että ei huuda KOSKAAN omille lapsilleen. :-)


      • Kohta kolmen äiti kirjoitti:

        Usein kyllä lapsettomilla -itsellänikin aikoinaan- on paljon hyviä periaatteita ja mietteitä "Noin minä en ainakaan KOSKAAN tee sitten kun minulla on omia lapsia." Kas kummaa kun omia lapsia sitten tulee niin ykskaks huomaakin että 99% noista periaatteista on kadonnut taivaan tuuliin. Riittää kun selvitään päivästä toiseen.

        Tietenkin olen samaa mieltä mm. siitä että lapsi ei saa kaikkea mitä haluaa; kaupasta ei joka kerta osteta hänelle mitään. Kohteliaisuustavat ovat ilman muuta tärkeitä (nykyään kun yllättävän monien aikuistenkin anteeksi-sana on "OHO!")

        Monissa asioissa joutuu kuitenkin antamaan periksi, neuvottelemaan, tulemaan puolitiehen vastaan. Kaikki ei mene ihan niin miten oli suunnitellut ennen kuin itsellä oli lapsia. Usein sitä esim. väsyneenä karjuu naama punaisena, vaikka oli kuvitellut että ei huuda KOSKAAN omille lapsilleen. :-)

        Joku filosofi, en nyt muista kuka, sanoi: Ennen minulla oli kuusi teoriaa lastenkasvatuksesta, eikä yhtään lasta. Nyt minulla on kuusi lasta, eikä yhtään teoriaa.


    • harppuunaman

      ...Saanu melko vapaan kasvatuksen, eikä se tarkota samaa kuin välinpitämätön kasvatus, jonka seurauksesta niitä juoppoja ja mummonpotkijoita tulee.

    • tyttönen vain

      Haluaisin tietää mitä tarkoitat "vapaalla kasvatuksella" ennen kuin kommentoin kirjoitustasi. Sen verran kuitenkin sanon, että tiedätkö mikä määrä neurooseja ja fobioita on tämän ns. kurin ansiota? (Tosin täytyy myöntää, että narsisitisuus vuorostaan liittyy vapaampaan kasvatustapaan.)

      • Tillottaja

        Uhmaiän nitistämisellä tarkoitan sitä, että lapsi ei todellakaan ala montaa kertaa kaupassa kiljumaan lattiaa nyrkeillä hakaten, jos ei saa mitä tahtoo. Ehkä muotoilin tuon jotenkin väärin, mutta tarkoitin sitä, että lapsen pompotteluyritykset ei onnistu ollenkaan.
        Ja kyllä mä aion opettaa pyytämään anteeksi ja tervehtimään vaikka bussikuskeja. Kuinka moni aikuinenkaan nykyaikana osaa niitä ihan peruskäytöstapoja? Vaikka bussissa noustessa ikkunapenkiltä sanotaan että "anteeks, mä jään tässä pois?".


    • RajatLapsille

      Vapaa kasvatus tai ei... Lapsia ei saa päästää määräämään vanhempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1673
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1310
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1097
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      888
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe