Sysmän lukio puuttuu lukiovertailu listalta

Anonyymi

Miksi Sysmän lukio puuttuu lukiovertailu listalta?

Eikö osaaminen riittänyt Päijät-Hämeen top 10 listalle vai jättikö Vt.rehtori/kuntavaaliehdokas Tuula Vuorinen tiedot tahallaan luovuttamatta, ettei oppimistulosten heikko taso paljastuisi?

Tässä parhaiden lukioiden vertailussa ei nimittäin saa pisteitä tietokoneilla pelaamisesta vaan ainoastaan hyvistä arvosanoista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008027931.html

Päijät-Häme

1. Tiirismaan lukio, Lahti

2. Nastopolin lukio, Lahti

3. Erkko-lukio, Orimattila

4. Vääksyn Yhteiskoulu, Asikkala

5. Lahden Rudolf Steiner -koulu, Lahti

6. Iitin lukio, Iitti

7. Lahden yhteiskoulu, Lahti

8. Heinolan lukio, Heinola

9. Lahden lyseo, Lahti

10. Kannaksen lukio, Lahti

16

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sysmän lukiossa vain 8 oppilasta ei kannata mainita !

      • Anonyymi

        Kyllä mainittaisiin, jos oppimistulokset olisi hyvät. Kaikki Suomen lukiot on listauksessa paremmuusjärjestyksessä mukana. Listalla on oppilasmäärältään sekä isoja että pieniä lukioita.


    • Anonyymi

      Tämän voi sanoa itsevaltiaan Järvitschenkon ansioksi.

    • Anonyymi

      Onko sulla siis jotain tietoa siitä, että Sysmän lukiossa olisi huonoja oppimistuloksia? Perinteisestihän Sysmä on ollut hyvällä tasolla, ainakin kirjoitusten suhteen.

      • Anonyymi

        Siinähän se tieto lukee lehdessä. Olkaa hyvä ja lukekaa.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008027931.html

        Ei ole Päijät-Hämeen Top 10 lukioiden joukossa, joten oppimistulokset ei voi olla hyvällä tasolla.

        Päijät-Hämeessä on yhteensä 12 lukiota, joista kymmenen on mainittu TOP 10 listalla paremmuusjärjestyksessä.

        Sysmän ja Padasjoen lukiot ei mahtunut oppimistulosten perusteella TOP 10 listalle. Sysmän ja Padasjoen lukioissa oppilaat saivat Päijät-Hämeen surkeimmat arvosanat.

        Huono homma kun opiskelu ei oppilaille maistu ja opettajatkin taitaa olla sit-sun-tätä laatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän se tieto lukee lehdessä. Olkaa hyvä ja lukekaa.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008027931.html

        Ei ole Päijät-Hämeen Top 10 lukioiden joukossa, joten oppimistulokset ei voi olla hyvällä tasolla.

        Päijät-Hämeessä on yhteensä 12 lukiota, joista kymmenen on mainittu TOP 10 listalla paremmuusjärjestyksessä.

        Sysmän ja Padasjoen lukiot ei mahtunut oppimistulosten perusteella TOP 10 listalle. Sysmän ja Padasjoen lukioissa oppilaat saivat Päijät-Hämeen surkeimmat arvosanat.

        Huono homma kun opiskelu ei oppilaille maistu ja opettajatkin taitaa olla sit-sun-tätä laatua.

        Onnittelut Sysmän lukion ja kaikille Suomen ylioppilaille, myös opettajille. On aika ala-arvoista ratsastaa nuorten elämän yhdellä arvokkaalla etapilla vain omien kaunojen esiin tuomisessa. A:n tai ällän paperit, mitä väliä...edessä elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut Sysmän lukion ja kaikille Suomen ylioppilaille, myös opettajille. On aika ala-arvoista ratsastaa nuorten elämän yhdellä arvokkaalla etapilla vain omien kaunojen esiin tuomisessa. A:n tai ällän paperit, mitä väliä...edessä elämä.

        Täähän se olis. Mun AAABB papereita ei oo kukaan kysynyt, onneksi, jatkokoulutuksessakin painaa pääsykoe ja työhaastattelussa sen koulun paperit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut Sysmän lukion ja kaikille Suomen ylioppilaille, myös opettajille. On aika ala-arvoista ratsastaa nuorten elämän yhdellä arvokkaalla etapilla vain omien kaunojen esiin tuomisessa. A:n tai ällän paperit, mitä väliä...edessä elämä.

        "A:n tai Ällän paperit, mitä väliä..."

        Et ole tainnut itse lukiota käynyt ja siten korkeakouluihin jatko-opiskelemaan pääsy ei ole ollut asialistalla.

        Jos nykyaikana suorittaa lukion A:n, B:n tai C:n papereilla, niin 3-vuotta on vedetty pöntöstä alas ja edessä olevassa elämässä tarvitaan perusasioiden perusteellista uudelleen opiskelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "A:n tai Ällän paperit, mitä väliä..."

        Et ole tainnut itse lukiota käynyt ja siten korkeakouluihin jatko-opiskelemaan pääsy ei ole ollut asialistalla.

        Jos nykyaikana suorittaa lukion A:n, B:n tai C:n papereilla, niin 3-vuotta on vedetty pöntöstä alas ja edessä olevassa elämässä tarvitaan perusasioiden perusteellista uudelleen opiskelua.

        Lukio käyty, sitten Tampereen yliopistoon, tutkinto suoritettu ja työt kutsuivat :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukio käyty, sitten Tampereen yliopistoon, tutkinto suoritettu ja työt kutsuivat :)

        Onneksi olkoon, nykyaikana et Sysmän lukion A:n papereillasi pääsisi mihinkään. "Työn" iloa Tampereen yliopistossa tutkinnon suorittaneelle henkilölle tänne Sysmään :)


    • Anonyymi

      Tarkennan vielä miksi olisi tärkeää että Sysmän lukion opiskelijat menestyisi Suomen lukioiden oppimistulosten vertailussa hyvin.

      Korkeakoulujen ja yliopistojen sisäänpääsy vaatimukset ovat muuttuneet. Painotus on nyt lukion lopputodistuksen arvosanoissa, ja erityisesti lopputodistuksen matemaattisten aineiden arvosanoissa (pitkä matematiikka, kemia, fysiikka), eikä korkeakoulujen ja yliopistojen pääsykoe menestyksessä.

      On myös väärin olettaa että lukiossa A:n, B:n, tai C:n paperit "saavuttanut" oppilas menestyisi erityisen hyvin korkeakoulujen ja yliopistojen pääsykokeissa, erityisesti jos pitkä-matematiikka jne on tekemättä eikä kaikki reaaliaineetkaan ole maistuneet.

      Jos kuitenkin pääsee lipsahtamaan tsäkällä sisään, opiskelu korkeakoulussa tulee olemaan heikolla lukio osaamisella ainakin virkamies/ammatti-ruotsin ja matemaattisten/teknisten aineiden osalta hankalaa.

      Täällä asiaa on kommentoineet Lähilehteen ainoana tietolähteenä luottavat ja jo nyt oletettavasti eläkkeellä olevat Sysmän lukion kasvatit tai muut nykyajan vaatimuksista pihalla olevat "asiantuntijat".

      70- ja 80-luvulla yliopistoihin pääsi heittämällä sisään, jos oli valkolakin päähänsä saanut. Enää ei.

      Miten Sysmäläiset voi olla osaajia tai kehittyä osaajiksi, kun todellisuudessa he eivät sitä tavoittele eikä sitä ole? Seuraavien sukupolvien tulisi olla osaavampia kuin edellisten. Tämä ei toteudu Sysmän tietokonepeli lukion oppimismetodeilla ja tavoitteilla.

      Itse haen seuraavaksi Aalto yliopistoon opiskelemaan tekniikan maisteriksi (dip.ins) opistolinjalle johon valitaan vuosittain 4-7 opiskelijaa 70-100 Suomalaisen ja ulkomaalaisen hakijan joukosta. Kysessä on todennäköisesti Suomen vaikein maisteritutkinto päästä sisään.

      Edellytyksenä sisäänpääsylle on kandin-tutkinto samalta tekniseltä alalta, työkokemusta, työnäyte/referenssi portfolio jne. haastattelut ja teknisten sisäänpääsy tehtävien suorittaminen.

      Tästä kylästä ja koko Päijät-Hämeestä ei ole kenelläkään muulla kuin minulla mahdollisuutta päästä sinne opiskelemaan. Siis teoreettista mahdollisuutta.

      Suomalaiset lukion suorittaneet ei kilpaile Suomalaisten korkeakoulujen ja yliopistojen opiskelupaikoista ainoastaan oman ikäluokkansa Suomalaisten kanssa vaan samalla viivalla heidän kanssaan opiskelupaikoista on kilpailemassa myös kasvava määrä ulkomaalaisia opiskelijoita, Venäläisiä jne.

      Jenkeissä, Briteissä, Australiassa ja Kanadassa suuriosa opiskelupaikoista on mennyt jo vuosikymmenien ajan ulkomaalaisille. Opiskelupaikkoja ei riitä kaikille, ei edes rahaa vastaan. Vain parhaimmat pääsee sisään.

      Jos et pääse sisään, niin töitä ei ehkä löydy ja jos löytyy, niin työura ei todennäköisesti johda kovinkaan korkeisiin/haastaviin tehtäviin. Tie nousee pystyyn.

      • Anonyymi

        Luulisi, että nykyisin yliopistoon pääsee heittämällä, koska yliopistojen määrä on kolminkertaistunut 70-lukuun verrattuna. Kävin aikoinaan Sirola-opiston kansakoulun jälkeen. Sitten jatkoin Tampereen yhteikunnallisessa korkeakoulussa, mikä lienee nykyisin yliopisto. Työpaikkakin löytyi jo opintojen aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi, että nykyisin yliopistoon pääsee heittämällä, koska yliopistojen määrä on kolminkertaistunut 70-lukuun verrattuna. Kävin aikoinaan Sirola-opiston kansakoulun jälkeen. Sitten jatkoin Tampereen yhteikunnallisessa korkeakoulussa, mikä lienee nykyisin yliopisto. Työpaikkakin löytyi jo opintojen aikana.

        Korkeakouluihin ja yliopistoihin hakijoista keskimäärin noin 25 % pääsee sisään. Lääketieteen, oikeustieteen, halutuimpiin tekniikan jne opistoihin 10 - 20 % hakijoista.

        70 % hakijoita ei koskaan pääse sisään, vaikka hakisi kuinka monta kertaa. Huonolla lukiotodistuksella ei vaan enää pääse, vaikka pääsykokeet menisikin kohtuullisesti. Painotus on nyt lukioarvosanoissa.

        Sysmän lukioon pääsee sisään seiskan (7) keskiarvolla ja valmistuu ylioppilaaksi keskimäärin kutosen (6) keskiarvolla? Onko näin? Lukiovertailu tulosten mukaan siltä vaikuttaa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeakouluihin ja yliopistoihin hakijoista keskimäärin noin 25 % pääsee sisään. Lääketieteen, oikeustieteen, halutuimpiin tekniikan jne opistoihin 10 - 20 % hakijoista.

        70 % hakijoita ei koskaan pääse sisään, vaikka hakisi kuinka monta kertaa. Huonolla lukiotodistuksella ei vaan enää pääse, vaikka pääsykokeet menisikin kohtuullisesti. Painotus on nyt lukioarvosanoissa.

        Sysmän lukioon pääsee sisään seiskan (7) keskiarvolla ja valmistuu ylioppilaaksi keskimäärin kutosen (6) keskiarvolla? Onko näin? Lukiovertailu tulosten mukaan siltä vaikuttaa :)

        Ei opiskelemaan pääsyn syynä ole yliopistojen puute, vaan turha ylioppilaiden tuotanto. Nykyään lukion käyneitä on sama osuus koululaisista, kuin 50-luvulla oli kansakoulun suorittaneita. Peruskoulujärjestelmä ei tee kaikista yhtä viisaita vaan pikemminkin yhtä tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei opiskelemaan pääsyn syynä ole yliopistojen puute, vaan turha ylioppilaiden tuotanto. Nykyään lukion käyneitä on sama osuus koululaisista, kuin 50-luvulla oli kansakoulun suorittaneita. Peruskoulujärjestelmä ei tee kaikista yhtä viisaita vaan pikemminkin yhtä tyhmiä.

        Pitääkö kaikista tulla insinöörejä ja opettajia ? Kuka ne paskaduunit sitten tekee ? Ei ainakaan mamut !


    • Anonyymi

      Höpön höpöä. Vuosi tai kaksi sitten Sysmän lukio oli huomattavan korkealla koko Suomen lukioiden vertailussa. Oppilasmäärä on niin pieni, että jos kahdeksasta 3-4 kirjoittaa mainioin arvosanoin tai vastaavasti pääsee ihan rimaa hipoen läpi, sijoitus listalla on ihan erilainen. Eikä siihen oppilaan lähtötasoon tule radikaaleja muutoksia lukioaikana. Koulu ja opettajat vaikuttaa mutta rajallisesti. Eli sattumaa kaikki, pienessä lukiossa joskus sattuu fiksu ikäluokka, joskus on vähän heikompi. Mutta tärkeintä ja hienoa on, että kaikki Sysmän lukiosta pääsivät läpi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eriksenin hypetys mennyt yli

      Jos huuhkajien pelaaja olisi saanut samanlaisen sairauskohtauksen häntä ei olisi kohdeltu yhtä hyvin. Kun kyse oli jumaloitujen pallosankarien pel
      Maailman menoa
      111
      4039
    2. Oho! Martina Aitolehti tuo Anne-äitinsä tv:seen: "Ei ole varmasti aina ollut helppoa olla mun äiti"

      Martina Aitolehden lapsuuden perhe on osittain tuttu julkisuudesta, mutta ehkä äiti vähiten. Nyt Anne-äiti nähdään tv:ssä yhdessä Martinan kanssa. Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      3498
    3. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      66
      2843
    4. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2268
    5. Sofia haukkuu Martinaa

      Jaaha.. Nyt Sofia haukkuu Martinaa, että M on hänelle niin kamala. Ja jutun mukaan S aloitti kuvauksien aikana myös terapian, johon tietenkin myös kam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      2136
    Aihe