Tampereen rautatieasema ja junamatkustus

Anonyymi

Keltanokalle apua...

Miten Tampereen juna-aseman sisältä päästään oikealle laiturille tai raiteelle? Koska eihän sitä nyt raiteitten yli voi juosta oikealle raiteelle/laiturille.

Kumpi pitää tietää, laituri vai raide, että menee oikeaan junaan?

Lukeeko veturissa määränpää?
Tai mistä tietää, onko oikeassa junassa tai edes nokka kohti oikeaa ilmansuuntaa?

Onko ovella joku vastassa niin kuin lentokoneessa?

Kun vaihdan junaa Tampereella, pitääkö mennä asemarakennuksen kautta toiselle laiturille/raiteelle? Vai pääseekö junasta suoraan toiseen junaan, jos se on esim. toisella laiturilla/raiteella?

Lipussa lukee vaunu 1. Mistä tiedän, mikä on vaunu 1, kun ei niissä vaunuissa lue mitään vaunun ulkopuolella?

Saako/pääseekö junassa kulkemaan vaunusta vaunuun?

16

9822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää tietää miltä raiteelta juna lähtee. Vaunun kyljessä on vaununumero.

      • Anonyymi

        Just, ja kannattaa vielä varmistaa laiturin yläpuolella olevasta pienestä taulusta, että junanro ja määränpää sekä kellonaika on sitä mitä pitääkin. 10 minsan vaihtoajalla sentään kerkii aika mukavasti katsoa rauhassa, mutta joskus on vain 3 minsaa ja hyvällä tuurilla juna lähtee saman laiturin toiselta puolelta mut ei aina! Siksi konnarit varmaan osaksi tulee laiturille, että katsovat sikäli kuin mahdollista, jotta kaikki pääsisivät lähtevään junaan eikä se lähtisi silmien edestä.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Mistä sen raiteen saa selville junaa vaihtaessa, kun raidetta ei lippu kerro?

        Eihän junaa vaihtaessa lähdetä aseman sisälle tauluja katsomaan, vaan vaihdoissa pysytään vain laituri- ja raidealueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen raiteen saa selville junaa vaihtaessa, kun raidetta ei lippu kerro?

        Eihän junaa vaihtaessa lähdetä aseman sisälle tauluja katsomaan, vaan vaihdoissa pysytään vain laituri- ja raidealueella.

        Muistui mieleen tämä, kun eilen itse olin Tampereella (yleensä Toijalassa suunnanvaihto)... Siellä laiturialueella voi olla kolmekin junaa peräkanaa. Näyttötauluissa villkkuu välillä koko laiturialueella seuraavaksi lähteviä junia, ja lyhyelläkin varoajalla 2 junaa voi lähtee just samalta lähtöalueelta eli kirjaimen (A,B...) alta. Usein saapuvassa millä ite tullut on toki kuulutukset ja voi kysyä, mutta jos ei huomaa, unohtaa tms. Asemankaan näyttötaulussa ei aina ole lähtöalueen kirjainta tai on unohtanut, eikä asiaa auta se jos suuntavaistokin vielä huono.
        Se olisi mukava, jos laiturialueella näkisi kaikkien junien lähtöalueet jostain riippumatta siitä, että mistä kohtaa ja milloin itse tulee lähtevälle raiteelle.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistui mieleen tämä, kun eilen itse olin Tampereella (yleensä Toijalassa suunnanvaihto)... Siellä laiturialueella voi olla kolmekin junaa peräkanaa. Näyttötauluissa villkkuu välillä koko laiturialueella seuraavaksi lähteviä junia, ja lyhyelläkin varoajalla 2 junaa voi lähtee just samalta lähtöalueelta eli kirjaimen (A,B...) alta. Usein saapuvassa millä ite tullut on toki kuulutukset ja voi kysyä, mutta jos ei huomaa, unohtaa tms. Asemankaan näyttötaulussa ei aina ole lähtöalueen kirjainta tai on unohtanut, eikä asiaa auta se jos suuntavaistokin vielä huono.
        Se olisi mukava, jos laiturialueella näkisi kaikkien junien lähtöalueet jostain riippumatta siitä, että mistä kohtaa ja milloin itse tulee lähtevälle raiteelle.

        lajijasuris

        Olin itsekin vähän ihmeissän tai eoävarma mistä kohtaa lähtee Turkuun kun lähes samaan aikaan lähti Turkuun eikä varmana ollut asemahallissa raidenron perässä kirjainta. Olisi selvinnyt tietty ramppaamalla koko laiturin junat tsekkaamassa. En huonokulk. viitsinyt vaan kysyin ja kannatti, sillä muuten olisi tullut tosi kiire omaan junaan!

        Tiedä miten aikasemmin oon selvinnyt, onkohan ollut yks juna paitsi kerran saapuvan kuulutus kertoi että pitää ohittaa yksi juna laiturilla ja kiire oli! Tee kait ainut isompi paikka missä tämmönen järjestely


        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin itsekin vähän ihmeissän tai eoävarma mistä kohtaa lähtee Turkuun kun lähes samaan aikaan lähti Turkuun eikä varmana ollut asemahallissa raidenron perässä kirjainta. Olisi selvinnyt tietty ramppaamalla koko laiturin junat tsekkaamassa. En huonokulk. viitsinyt vaan kysyin ja kannatti, sillä muuten olisi tullut tosi kiire omaan junaan!

        Tiedä miten aikasemmin oon selvinnyt, onkohan ollut yks juna paitsi kerran saapuvan kuulutus kertoi että pitää ohittaa yksi juna laiturilla ja kiire oli! Tee kait ainut isompi paikka missä tämmönen järjestely


        lajijasuris

        ...se toinen lähti Kuopioon. Eikä toki Tee vaan Tre. Selviikö se näin, mutta siinä kohtaa missä olin vaihtui vuorotellen suunta Turku/Kuopio. Koska näin on ennenkin ollut (jossain?), luulin aluksi ensin lähtevän Kuopioon ja sitten Turkuun lähtevä tulee siihen. Se mistä oikein rupesin epäileen, koska ns. laivajuna, kun ei juuri kellään ollut matkalaukkua.

        Oli muutenkin tavallista tahmeempaa kaikki. Paluumatkan lipunostossa muutaman euron kämmi (kai?), vaikka niitäkin jokunen ostettu ennenkin. Tiesin, jotain olevan ehkä, mut ei vaan silmät löytänyt syytä - ihan sama se. Jotain näkötarkkaavaisuus ongelmaa varmaan.
        Luulin myös että maaottelu on Ratinassa, ööh ollut 2016!
        Ehkäpä väsymys (aivosumu), depis,Panacod voi teettää kaikkea vähän hassua, kun perusstatus ajattelussa onn kumminkin jopa parempi kuin monella terveemmällä.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Ja oikealle laiturille pääset raiteiden ali.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksista!

        Meneekö joka laiturilta siis hissi/portaat raiteiden alle, jota kautta saa vaihdettua ja noustua oikealle laiturille?

        Joku väitti minulle, että raide, jolta juna lähtee lukisi matkalipussa, mutta ei kyllä lue. Sen näkee ilmeisesti vasta asemalla jostain.

        Saako konduktööriltä apua junanvaihtoon?


    • Anonyymi

      Mihin haluat vaihtaa junan?

      • Anonyymi

        Yhteys ei siis ole suora määränpäähän asti, vaan junalippuun sisältyy junan vaihto toiseen junaan Tampereella, ja aikaa vaihtoon on 10 minuuttia.

        Junalipuissa ei kuitenkaan lue, miltä raiteilta junat lähtee. Tietäneekö konduktööri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteys ei siis ole suora määränpäähän asti, vaan junalippuun sisältyy junan vaihto toiseen junaan Tampereella, ja aikaa vaihtoon on 10 minuuttia.

        Junalipuissa ei kuitenkaan lue, miltä raiteilta junat lähtee. Tietäneekö konduktööri?

        Konnarilta voi aina kysyä. Asemilla on raiteiden ali- tai ylikulkukäytävien varrella sähköisiä tauluja, joista näkee kätevästi. Tampereella saa varutua kulkemaan myös pitkän pätkän samaakin laituria, kun eri junia voi olla useampi peräkkäin. Kerran kävelin itse taaimmasta junasta muistaakseni 2 junan ohi!

        Junassa voi kulkea vaunusta vaunuun joo, mutta hankalaa jos vähänkin enemmän tavaraa. Toisaalta mitään ehdotonta paikkapakkoa ei ole eli jos junassa on tilaa niin voit istua mihin tahansa. Harvemmin junan ovella on asemalla ketään, vaan konnarit menee usein asemalaiturille

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konnarilta voi aina kysyä. Asemilla on raiteiden ali- tai ylikulkukäytävien varrella sähköisiä tauluja, joista näkee kätevästi. Tampereella saa varutua kulkemaan myös pitkän pätkän samaakin laituria, kun eri junia voi olla useampi peräkkäin. Kerran kävelin itse taaimmasta junasta muistaakseni 2 junan ohi!

        Junassa voi kulkea vaunusta vaunuun joo, mutta hankalaa jos vähänkin enemmän tavaraa. Toisaalta mitään ehdotonta paikkapakkoa ei ole eli jos junassa on tilaa niin voit istua mihin tahansa. Harvemmin junan ovella on asemalla ketään, vaan konnarit menee usein asemalaiturille

        lajijasuris

        Keltanokan ensimatka meni hyvin.

        Tampereella tosiaan joutui paljon ravaamaan, kuten joku sanoi. Ja vaihdoissa oli kiire, mutta raiteille löysi ja pääsi helposti.

        Raidetta ei kylläkään ole junalipussa mainittu, niin kuin joku minulle väitti, vaan raiteen saa tietää vasta matkalla. Raiteen voi kysyä joko etukäteen konduktööriltä, muuten se kerrotaan vasta pari minuuttia ennen asemalle saapumista junassa kuuluttamalla, mille raiteelle saavutaan ja miltä raiteelta lähtevät jatkoyhteydet. Kuulutuksia on siis tärkeä kuunnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keltanokan ensimatka meni hyvin.

        Tampereella tosiaan joutui paljon ravaamaan, kuten joku sanoi. Ja vaihdoissa oli kiire, mutta raiteille löysi ja pääsi helposti.

        Raidetta ei kylläkään ole junalipussa mainittu, niin kuin joku minulle väitti, vaan raiteen saa tietää vasta matkalla. Raiteen voi kysyä joko etukäteen konduktööriltä, muuten se kerrotaan vasta pari minuuttia ennen asemalle saapumista junassa kuuluttamalla, mille raiteelle saavutaan ja miltä raiteelta lähtevät jatkoyhteydet. Kuulutuksia on siis tärkeä kuunnella.

        Hienoa, pahin vaihe takana.

        Itse en muista yhtään, että junalipussa olisi ollut ikinä raidenro. Oliskohan ollut joslus kymmeniä vuosia sitten. Mulla on käynyt niinkin, että konnari on sanonut väärin. Usein kulkuväylillä on valotaulut, joista näkee raiteen ekana. Kuulutus on siitä hyvä, että se kuuluu kauas, mutta eipä ole niitäkään aina kuulunut.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      >> Usein kulkuväylillä on valotaulut, joista näkee raiteen ekana. <<

      Valotaululla näkyi pysäkit ja kelloajat, ei muuta.

    • Anonyymi

      Mahdetaankohan täällä nyt sekoittaa lähi- ja kaukojunat...

      Muutenkin junamatkoissa on eroja niin meno- kuin paluumatkoissakin. Konduktööreissäkin on eroja, joku ei paljon kuuluttele, joku kuuluttaa kaikkea mahdollista, kuten sen, että lipuntarkastus alkaa pian. Eräällä matkalla taas vaunun käytävän taulussa luki koko tunteja kestävän matkan aikana vähän väliä, että seuraava pysäkki on Hauho.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe