Tampereen rautatieasema ja junamatkustus

Anonyymi

Keltanokalle apua...

Miten Tampereen juna-aseman sisältä päästään oikealle laiturille tai raiteelle? Koska eihän sitä nyt raiteitten yli voi juosta oikealle raiteelle/laiturille.

Kumpi pitää tietää, laituri vai raide, että menee oikeaan junaan?

Lukeeko veturissa määränpää?
Tai mistä tietää, onko oikeassa junassa tai edes nokka kohti oikeaa ilmansuuntaa?

Onko ovella joku vastassa niin kuin lentokoneessa?

Kun vaihdan junaa Tampereella, pitääkö mennä asemarakennuksen kautta toiselle laiturille/raiteelle? Vai pääseekö junasta suoraan toiseen junaan, jos se on esim. toisella laiturilla/raiteella?

Lipussa lukee vaunu 1. Mistä tiedän, mikä on vaunu 1, kun ei niissä vaunuissa lue mitään vaunun ulkopuolella?

Saako/pääseekö junassa kulkemaan vaunusta vaunuun?

16

8439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää tietää miltä raiteelta juna lähtee. Vaunun kyljessä on vaununumero.

      • Anonyymi

        Just, ja kannattaa vielä varmistaa laiturin yläpuolella olevasta pienestä taulusta, että junanro ja määränpää sekä kellonaika on sitä mitä pitääkin. 10 minsan vaihtoajalla sentään kerkii aika mukavasti katsoa rauhassa, mutta joskus on vain 3 minsaa ja hyvällä tuurilla juna lähtee saman laiturin toiselta puolelta mut ei aina! Siksi konnarit varmaan osaksi tulee laiturille, että katsovat sikäli kuin mahdollista, jotta kaikki pääsisivät lähtevään junaan eikä se lähtisi silmien edestä.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Mistä sen raiteen saa selville junaa vaihtaessa, kun raidetta ei lippu kerro?

        Eihän junaa vaihtaessa lähdetä aseman sisälle tauluja katsomaan, vaan vaihdoissa pysytään vain laituri- ja raidealueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen raiteen saa selville junaa vaihtaessa, kun raidetta ei lippu kerro?

        Eihän junaa vaihtaessa lähdetä aseman sisälle tauluja katsomaan, vaan vaihdoissa pysytään vain laituri- ja raidealueella.

        Muistui mieleen tämä, kun eilen itse olin Tampereella (yleensä Toijalassa suunnanvaihto)... Siellä laiturialueella voi olla kolmekin junaa peräkanaa. Näyttötauluissa villkkuu välillä koko laiturialueella seuraavaksi lähteviä junia, ja lyhyelläkin varoajalla 2 junaa voi lähtee just samalta lähtöalueelta eli kirjaimen (A,B...) alta. Usein saapuvassa millä ite tullut on toki kuulutukset ja voi kysyä, mutta jos ei huomaa, unohtaa tms. Asemankaan näyttötaulussa ei aina ole lähtöalueen kirjainta tai on unohtanut, eikä asiaa auta se jos suuntavaistokin vielä huono.
        Se olisi mukava, jos laiturialueella näkisi kaikkien junien lähtöalueet jostain riippumatta siitä, että mistä kohtaa ja milloin itse tulee lähtevälle raiteelle.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistui mieleen tämä, kun eilen itse olin Tampereella (yleensä Toijalassa suunnanvaihto)... Siellä laiturialueella voi olla kolmekin junaa peräkanaa. Näyttötauluissa villkkuu välillä koko laiturialueella seuraavaksi lähteviä junia, ja lyhyelläkin varoajalla 2 junaa voi lähtee just samalta lähtöalueelta eli kirjaimen (A,B...) alta. Usein saapuvassa millä ite tullut on toki kuulutukset ja voi kysyä, mutta jos ei huomaa, unohtaa tms. Asemankaan näyttötaulussa ei aina ole lähtöalueen kirjainta tai on unohtanut, eikä asiaa auta se jos suuntavaistokin vielä huono.
        Se olisi mukava, jos laiturialueella näkisi kaikkien junien lähtöalueet jostain riippumatta siitä, että mistä kohtaa ja milloin itse tulee lähtevälle raiteelle.

        lajijasuris

        Olin itsekin vähän ihmeissän tai eoävarma mistä kohtaa lähtee Turkuun kun lähes samaan aikaan lähti Turkuun eikä varmana ollut asemahallissa raidenron perässä kirjainta. Olisi selvinnyt tietty ramppaamalla koko laiturin junat tsekkaamassa. En huonokulk. viitsinyt vaan kysyin ja kannatti, sillä muuten olisi tullut tosi kiire omaan junaan!

        Tiedä miten aikasemmin oon selvinnyt, onkohan ollut yks juna paitsi kerran saapuvan kuulutus kertoi että pitää ohittaa yksi juna laiturilla ja kiire oli! Tee kait ainut isompi paikka missä tämmönen järjestely


        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin itsekin vähän ihmeissän tai eoävarma mistä kohtaa lähtee Turkuun kun lähes samaan aikaan lähti Turkuun eikä varmana ollut asemahallissa raidenron perässä kirjainta. Olisi selvinnyt tietty ramppaamalla koko laiturin junat tsekkaamassa. En huonokulk. viitsinyt vaan kysyin ja kannatti, sillä muuten olisi tullut tosi kiire omaan junaan!

        Tiedä miten aikasemmin oon selvinnyt, onkohan ollut yks juna paitsi kerran saapuvan kuulutus kertoi että pitää ohittaa yksi juna laiturilla ja kiire oli! Tee kait ainut isompi paikka missä tämmönen järjestely


        lajijasuris

        ...se toinen lähti Kuopioon. Eikä toki Tee vaan Tre. Selviikö se näin, mutta siinä kohtaa missä olin vaihtui vuorotellen suunta Turku/Kuopio. Koska näin on ennenkin ollut (jossain?), luulin aluksi ensin lähtevän Kuopioon ja sitten Turkuun lähtevä tulee siihen. Se mistä oikein rupesin epäileen, koska ns. laivajuna, kun ei juuri kellään ollut matkalaukkua.

        Oli muutenkin tavallista tahmeempaa kaikki. Paluumatkan lipunostossa muutaman euron kämmi (kai?), vaikka niitäkin jokunen ostettu ennenkin. Tiesin, jotain olevan ehkä, mut ei vaan silmät löytänyt syytä - ihan sama se. Jotain näkötarkkaavaisuus ongelmaa varmaan.
        Luulin myös että maaottelu on Ratinassa, ööh ollut 2016!
        Ehkäpä väsymys (aivosumu), depis,Panacod voi teettää kaikkea vähän hassua, kun perusstatus ajattelussa onn kumminkin jopa parempi kuin monella terveemmällä.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Ja oikealle laiturille pääset raiteiden ali.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksista!

        Meneekö joka laiturilta siis hissi/portaat raiteiden alle, jota kautta saa vaihdettua ja noustua oikealle laiturille?

        Joku väitti minulle, että raide, jolta juna lähtee lukisi matkalipussa, mutta ei kyllä lue. Sen näkee ilmeisesti vasta asemalla jostain.

        Saako konduktööriltä apua junanvaihtoon?


    • Anonyymi

      Mihin haluat vaihtaa junan?

      • Anonyymi

        Yhteys ei siis ole suora määränpäähän asti, vaan junalippuun sisältyy junan vaihto toiseen junaan Tampereella, ja aikaa vaihtoon on 10 minuuttia.

        Junalipuissa ei kuitenkaan lue, miltä raiteilta junat lähtee. Tietäneekö konduktööri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteys ei siis ole suora määränpäähän asti, vaan junalippuun sisältyy junan vaihto toiseen junaan Tampereella, ja aikaa vaihtoon on 10 minuuttia.

        Junalipuissa ei kuitenkaan lue, miltä raiteilta junat lähtee. Tietäneekö konduktööri?

        Konnarilta voi aina kysyä. Asemilla on raiteiden ali- tai ylikulkukäytävien varrella sähköisiä tauluja, joista näkee kätevästi. Tampereella saa varutua kulkemaan myös pitkän pätkän samaakin laituria, kun eri junia voi olla useampi peräkkäin. Kerran kävelin itse taaimmasta junasta muistaakseni 2 junan ohi!

        Junassa voi kulkea vaunusta vaunuun joo, mutta hankalaa jos vähänkin enemmän tavaraa. Toisaalta mitään ehdotonta paikkapakkoa ei ole eli jos junassa on tilaa niin voit istua mihin tahansa. Harvemmin junan ovella on asemalla ketään, vaan konnarit menee usein asemalaiturille

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konnarilta voi aina kysyä. Asemilla on raiteiden ali- tai ylikulkukäytävien varrella sähköisiä tauluja, joista näkee kätevästi. Tampereella saa varutua kulkemaan myös pitkän pätkän samaakin laituria, kun eri junia voi olla useampi peräkkäin. Kerran kävelin itse taaimmasta junasta muistaakseni 2 junan ohi!

        Junassa voi kulkea vaunusta vaunuun joo, mutta hankalaa jos vähänkin enemmän tavaraa. Toisaalta mitään ehdotonta paikkapakkoa ei ole eli jos junassa on tilaa niin voit istua mihin tahansa. Harvemmin junan ovella on asemalla ketään, vaan konnarit menee usein asemalaiturille

        lajijasuris

        Keltanokan ensimatka meni hyvin.

        Tampereella tosiaan joutui paljon ravaamaan, kuten joku sanoi. Ja vaihdoissa oli kiire, mutta raiteille löysi ja pääsi helposti.

        Raidetta ei kylläkään ole junalipussa mainittu, niin kuin joku minulle väitti, vaan raiteen saa tietää vasta matkalla. Raiteen voi kysyä joko etukäteen konduktööriltä, muuten se kerrotaan vasta pari minuuttia ennen asemalle saapumista junassa kuuluttamalla, mille raiteelle saavutaan ja miltä raiteelta lähtevät jatkoyhteydet. Kuulutuksia on siis tärkeä kuunnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keltanokan ensimatka meni hyvin.

        Tampereella tosiaan joutui paljon ravaamaan, kuten joku sanoi. Ja vaihdoissa oli kiire, mutta raiteille löysi ja pääsi helposti.

        Raidetta ei kylläkään ole junalipussa mainittu, niin kuin joku minulle väitti, vaan raiteen saa tietää vasta matkalla. Raiteen voi kysyä joko etukäteen konduktööriltä, muuten se kerrotaan vasta pari minuuttia ennen asemalle saapumista junassa kuuluttamalla, mille raiteelle saavutaan ja miltä raiteelta lähtevät jatkoyhteydet. Kuulutuksia on siis tärkeä kuunnella.

        Hienoa, pahin vaihe takana.

        Itse en muista yhtään, että junalipussa olisi ollut ikinä raidenro. Oliskohan ollut joslus kymmeniä vuosia sitten. Mulla on käynyt niinkin, että konnari on sanonut väärin. Usein kulkuväylillä on valotaulut, joista näkee raiteen ekana. Kuulutus on siitä hyvä, että se kuuluu kauas, mutta eipä ole niitäkään aina kuulunut.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      >> Usein kulkuväylillä on valotaulut, joista näkee raiteen ekana. <<

      Valotaululla näkyi pysäkit ja kelloajat, ei muuta.

    • Anonyymi

      Mahdetaankohan täällä nyt sekoittaa lähi- ja kaukojunat...

      Muutenkin junamatkoissa on eroja niin meno- kuin paluumatkoissakin. Konduktööreissäkin on eroja, joku ei paljon kuuluttele, joku kuuluttaa kaikkea mahdollista, kuten sen, että lipuntarkastus alkaa pian. Eräällä matkalla taas vaunun käytävän taulussa luki koko tunteja kestävän matkan aikana vähän väliä, että seuraava pysäkki on Hauho.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe