Kanat ulos??

Nyt jo..?

Voiko kanat laittaa jo ulos??
Ne pääsisivät sisälle häkkiin joka on 140cm korkeudella maasta,vajan sisällä se on rakennettu pöydän päälle mitat n.60cm x 160cm korkeus 60cm.
Onko vielä liian kylmä??
Kanoja on neljä ja kukkoja kaksi.
Häkki on 10 neliömetriä.Korkeus noin 150cm

9

2550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

Mielestäni kanat voi päästää ulos, kun maa on sula ja sen verran lämmin, ettei koivet kylmety. Meillä kanat on päästetty aina aikaisin keväällä ulos jaloittelemaan, eikä mitään vaivoja ole näkynyt jaloissa.

Mutta ei niitä tietänkään ihan koko yön ajaksi ulos pistää, kun on vielä pakkasia, ainakin täälläpäin ollut monena yönä ja aamuna.

Kanat tarvitsee suhteellisen lämpimän ilman kuitenkin, että jotain 10- 15 ainakin pitäisi olla ulkona (yölläkin, jos yöksi ulos jättää vaikka olisikin koppi).

• kana

...ovat ulkoilleet koko talven.Ainoastaan kovilla pakkasilla ovat pysyneet sisällä.Eivät myöskään tykänneet lumesta mutta kanalan terassilla viihtyvät.Mulla on kaksi kukkoa ja kaksi kanaa,ovat tulleet hyvin toimeen tähän asti,mutta nyt kukot ottavat kovasti yhteen ja ovat verissäpäin tapelleet.Tällä hetkellä ovat erotettuina ja mietin kuumeisesti,mikä neuvoksi.Pitääkö mun hävittää toinen kukko vai ottaa enemmän kanoja?Olisiko kellään kokemusta?

• moik
        kana kirjoitti:

...ovat ulkoilleet koko talven.Ainoastaan kovilla pakkasilla ovat pysyneet sisällä.Eivät myöskään tykänneet lumesta mutta kanalan terassilla viihtyvät.Mulla on kaksi kukkoa ja kaksi kanaa,ovat tulleet hyvin toimeen tähän asti,mutta nyt kukot ottavat kovasti yhteen ja ovat verissäpäin tapelleet.Tällä hetkellä ovat erotettuina ja mietin kuumeisesti,mikä neuvoksi.Pitääkö mun hävittää toinen kukko vai ottaa enemmän kanoja?Olisiko kellään kokemusta?

Toinen kukko pitää valitettavasti hävittää, jos et pysty lisäämään niiden elintilaa. Kovin pieneen paikkaan ei kaksi kukkoa sovi, ne hakkaavat ilmeisesti toisensa loppujen lopuksi hengiltä...

En tiedä sitten siitä, että miten ne kanat osaa säännöstellä sen ulkona käynnin jos on lunta, olen kuullut monia tarinoita, jossa kana on jouduttu lopettamaan, koska on palelluttanut jalkansa(=menneet kuolioon).

• kana
        moik kirjoitti:

Toinen kukko pitää valitettavasti hävittää, jos et pysty lisäämään niiden elintilaa. Kovin pieneen paikkaan ei kaksi kukkoa sovi, ne hakkaavat ilmeisesti toisensa loppujen lopuksi hengiltä...

En tiedä sitten siitä, että miten ne kanat osaa säännöstellä sen ulkona käynnin jos on lunta, olen kuullut monia tarinoita, jossa kana on jouduttu lopettamaan, koska on palelluttanut jalkansa(=menneet kuolioon).

Kukoilla reviirinä puolihehtaaria,mutta voi olla että kanalassa ollaan sitten liian lähellä.Pitää katsoa miten tilanne kehittyy,molemmat suuria persoonallisuuksia enkä luopuisi kummastakaa.Meillä ei kanojen eikä kukkojen kunnossa tai jaloissa ole ollut mitään ongelmaa ja tietävät itsekkin koska laittaa nokkansa ulos ja koska ei.Terve järki aina kaikessa tekemisessä mukaan!!!(Tietenkin hoitajallakin)

• hävitä
        kana kirjoitti:

Onko sinulla mahdolista laittaa kukot eri häkkeihin?
        Meillä on kukot hankittu eri aikaan eivätkä silti tappele.Kannattaisi hankkia lisää kanoja

• moik
        hävitä kirjoitti:

Onko sinulla mahdolista laittaa kukot eri häkkeihin?
        Meillä on kukot hankittu eri aikaan eivätkä silti tappele.Kannattaisi hankkia lisää kanoja

No jos tuon verran tilaa on, niin ei tilanpuutteesta pitäisi tappelun johtua :) Kanojen lisäys kannattaa ehkä, mutta voi silti olla, että tappelu ei lopu...
        Kannattaa tietysti sitäkin kokeilla, jos vaan resurssit riittää! Yhden kukon lauma on noin 5-30 kanaa. Kevättäkin voi olla rinnassa kukkopojilla, myös iästä voi johtua, jos ovat nuoria, saattaa hellittää itsestäänkin se nahistelu kun ikää tulee/kesä :) Tilan jakaminen eri osiin sitten vaihtoehto myös.

• kanaset
        kana kirjoitti:

Kukoilla reviirinä puolihehtaaria,mutta voi olla että kanalassa ollaan sitten liian lähellä.Pitää katsoa miten tilanne kehittyy,molemmat suuria persoonallisuuksia enkä luopuisi kummastakaa.Meillä ei kanojen eikä kukkojen kunnossa tai jaloissa ole ollut mitään ongelmaa ja tietävät itsekkin koska laittaa nokkansa ulos ja koska ei.Terve järki aina kaikessa tekemisessä mukaan!!!(Tietenkin hoitajallakin)

Heip. Sitä mietin miten lämmityksen olette järjestäneet jos kanoilla on mahdollisuus ulkoilla ympäri vuoden? Itselläni on hankalaa kun kanat päästää ulos nyt keväällä ja kanalan oven jättää auki, kanala kylmenee ja on sitten illalla kun on muutenkin kylmää viileä. Kun olen kyllä kanojen mukavuuden takia pitänyt vielä lämpöä öisin. Mun mielestä kanoista näkee onko niillä kylmä ja järki tosiaan sanoo koska ne voi päästää ja koska ei. itse olen huomannut että maatiaiset pärjää paremmin kylmemmässä kuin koristerodut.

• kana
        moik kirjoitti:

No jos tuon verran tilaa on, niin ei tilanpuutteesta pitäisi tappelun johtua :) Kanojen lisäys kannattaa ehkä, mutta voi silti olla, että tappelu ei lopu...
        Kannattaa tietysti sitäkin kokeilla, jos vaan resurssit riittää! Yhden kukon lauma on noin 5-30 kanaa. Kevättäkin voi olla rinnassa kukkopojilla, myös iästä voi johtua, jos ovat nuoria, saattaa hellittää itsestäänkin se nahistelu kun ikää tulee/kesä :) Tilan jakaminen eri osiin sitten vaihtoehto myös.

Yrityksistä huolimatta kukot eivät tulleet mitenkään toimeen ja henki olisi toiselta lähtenyt.Sain toisen sijoitetettua 7 kanan kanalaan...olisittepa nähnyt ilmeen.Meillä on rauha maassa ja kaikki oveat tyytyväisiä.Muutama sana vielä ulkoilusta.Lämmitys meilläkin on koko talven ja sen hetken kun "porukat"ulkoilee(heillä on terassi,eivät tarvitse mennä lumeen tarpomaan)Ovi on kiinni,että lämpö pysyy.Ilmojen lämmetessä otan lämmön siksi aikaa pois kun ovat ulkona ja illalla kun mennään"kämpille"laitan taas lämmön.Nyt ei tietenkään enää tarvitse pelata lämpöjen kanssa.Hyvin ollaan vuosia jo pärjätty.

• jitva
        kana kirjoitti:

Meillä oli kaks kukkoa, sisarukset vielä. Ajan kanssa rupesivat niin tappeleen et annettiin toinen naapurii, jossa oli kans kanoja, mut ei kukkoa. Tuli rauha taloon. Tuskin muuten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe