Almeran bensankulutus

Anonyymi

Ostin tässä noin kuukausi sitten Nissan Almeran, vuosimallia 2002 ja on tällä 1,5-litraisella, 66kw/90hv moottorilla. Kilsat oli ostaessa 160000km ja olen ajanut nyt itse reilu 1000km sillä.
Olen pitänyt sen bensankulutusta silmällä, eli mitannut kulutusta 300-400km välein.
Aloin ihmettelemään tänään, kun sain sille noin 9,70l/100km kulutuslukeman. Olin ajanut 290km ja bensaa meni tankkiin reilu 28 litraa.
Toki olen ajanut viimeisimmän tankkauksen jälkeen enempi pikkuajoa kaupunki- ja taajama-alueilla ja tietty käyttänyt ilmastointiakin.
Mutta aikaisemmat mittaukset, mitkä lasikin noin 400km välein, antoivat lukemat 6,4l/100km ja 6,6l/100km. Mitkä mielestäni ovat ihan ok lukemat, ajoin tuolloin matka-ajoa enempi ja oli ihan kunnon seka-ajoa tuo mittausväli muutenkin. Ja maantienopeuteni pyörivät 80-110km/h välillä.
Niin aloin vaan ihmetellä, että onko ihan normaali jutu tuollainen 3 litran pomppaus ylöspäin kulutuksessa..? Siinäkään tapauksessa, vaikka ajaisikin enempi kaupunkiajoa ja käyttää enempi ilmastointia.
Valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus ko mallin Almeralle on muistaakseni 8,7l/100km ja todellinen kulutus on aina hieman enemmän, mutta oletin silti, ettei kaupunkikulutus olisi noin korkea kuin 9,7l/100km.

14

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tankki vuotaa?

      Japseissahan perinteisesti pellistä värkätty tankki menee haperoksi ennemmin tai myöhemmin.

      • Anonyymi

        No tietty sekin on mahdollista.
        Mutta eiköhän se ainakin äkkiä ajateltuna olisi vuotanut jo alunperinkin.. Vähän vaikea uskoa, että haperoituu puhki viikossa. Vielä kun en ole kolhinut sitä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tietty sekin on mahdollista.
        Mutta eiköhän se ainakin äkkiä ajateltuna olisi vuotanut jo alunperinkin.. Vähän vaikea uskoa, että haperoituu puhki viikossa. Vielä kun en ole kolhinut sitä mihinkään.

        Edellinen omistaja tehnyt pommikorjauksen, mäntysuopa kestää paikkana viikon tai kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen omistaja tehnyt pommikorjauksen, mäntysuopa kestää paikkana viikon tai kaksi.

        Vai niin.
        Täytyy tutkia. Ei tankissa kyllä näy vuotojälkiä, mutta varmuuden saa vasta sitten, kun nostaa auton hallinosturilla ylös.
        Ja toisekseen, auto on ollut minulla kuukauden ajan.
        Tämänpäiväisen tankkauksen ja edellisen tankkauksen välillä oli tosiaan tämä viikko aikaa.
        Eli tuolla max 2vkoa kestävällä mäntysuopakorjauksella vuoto olisi pitänyt alkaa viimeistään 2 viikkoa sitten jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin.
        Täytyy tutkia. Ei tankissa kyllä näy vuotojälkiä, mutta varmuuden saa vasta sitten, kun nostaa auton hallinosturilla ylös.
        Ja toisekseen, auto on ollut minulla kuukauden ajan.
        Tämänpäiväisen tankkauksen ja edellisen tankkauksen välillä oli tosiaan tämä viikko aikaa.
        Eli tuolla max 2vkoa kestävällä mäntysuopakorjauksella vuoto olisi pitänyt alkaa viimeistään 2 viikkoa sitten jo.

        no vaikea se on täältä sanoa

        tuskin se tankki sitten vuotaa

        laahaako jarrut, laitoitko tankin täyteen, laskitko väärin, ajoitko vaan kaupungissa jne jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no vaikea se on täältä sanoa

        tuskin se tankki sitten vuotaa

        laahaako jarrut, laitoitko tankin täyteen, laskitko väärin, ajoitko vaan kaupungissa jne jne

        Taakse muuten on laitettu uudet jarrupalat ja levyt on hyvät vielä.
        Niin ja laitoin tankin ihan täyteen.
        Tiedän kokemuksesta, että valmistajan ilmoittaman ja todellisen kulutuksen ero on aika iso. Keskikulutukseen saa laskea huoletta puoli litraa sataselle lisää.
        Mulla oli aikanaan P11-koppainen farkku-Primera 1,6-litraisella koneella. Valmistajan ilmoittama kk oli 7,5l/100km, todellinen kk oli liki 8l/100km. Hyvällä kesäkelillä pääsi 7,7l/100km keskikulutukseen.
        Edellinen autoni oli Mazda 323f 1,6l koneella. Ilmoitettu keskikulutus 7,7l/100km, todellinen 8-8,2l/100km.
        Mutta no, täytyy seurata ja tutkia tarvittaessa.
        Mutta jos joku onnellinen almerakuski eksyy ketjuun, niin infota saa tästä kulutuksesta.
        Että pääseekö tällaisella "matalaviritteisellä" Allulla tosiaan liki 10 litran kulutuslukemiin..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taakse muuten on laitettu uudet jarrupalat ja levyt on hyvät vielä.
        Niin ja laitoin tankin ihan täyteen.
        Tiedän kokemuksesta, että valmistajan ilmoittaman ja todellisen kulutuksen ero on aika iso. Keskikulutukseen saa laskea huoletta puoli litraa sataselle lisää.
        Mulla oli aikanaan P11-koppainen farkku-Primera 1,6-litraisella koneella. Valmistajan ilmoittama kk oli 7,5l/100km, todellinen kk oli liki 8l/100km. Hyvällä kesäkelillä pääsi 7,7l/100km keskikulutukseen.
        Edellinen autoni oli Mazda 323f 1,6l koneella. Ilmoitettu keskikulutus 7,7l/100km, todellinen 8-8,2l/100km.
        Mutta no, täytyy seurata ja tutkia tarvittaessa.
        Mutta jos joku onnellinen almerakuski eksyy ketjuun, niin infota saa tästä kulutuksesta.
        Että pääseekö tällaisella "matalaviritteisellä" Allulla tosiaan liki 10 litran kulutuslukemiin..?

        Kovia kulutuksia nuo mainitsemasi 1.6 litraisille.

        Minä olen ajanut 13 vuotta 406 pösöllä, joka on isompi auto kuin mikään mainitsemasi. 1,8 litraisen moottorin ympärivuotinen keskikulutus on ollut 7,3 litraa satasella.

        Kesäkuumalla maantieajossa paras tankillinen on ollut 5,8 litraa satasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovia kulutuksia nuo mainitsemasi 1.6 litraisille.

        Minä olen ajanut 13 vuotta 406 pösöllä, joka on isompi auto kuin mikään mainitsemasi. 1,8 litraisen moottorin ympärivuotinen keskikulutus on ollut 7,3 litraa satasella.

        Kesäkuumalla maantieajossa paras tankillinen on ollut 5,8 litraa satasella.

        Niin olen ottanut 1,5-litraisen almerani keskikulutuksen 3 kertaa tänä aikana, mitä se minulla on ollut.
        Eka keskikulutus-tulos oli 6,44 litraa satasella, toinen tulos oli 6,64 litraa satasella. Molemmilla kerroilla ajoin aika paljon maantieajoa ilman ilmastointia.
        Kolmas mittaukseni antoi arvoksi 9,70 litraa sataselle. Olin tuolla kolmannella kerralla ajanut paljon, eli yli 2/3-osaa kapunkiajoa. Paljon tyhjäkäyntiä, kiihdyttelyä ym kaupunkiajoon kuuluvaa. Lisäksi ilmastointi oli suurimman aikaa noilla ajomatkoilla päällä.
        Yllätyin vaan tuota liki kympin kulutusta satkulle, meni noin litran verran enempi kuin valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus olisi. Vaikka ei silti, alle kymppi satasella on mielestäni ok perusautolle pelkässä kaupunkiajossa. Mutta silti, reilu 9 litran kulutus ei olisi yllättänyt, liki kympin yllätti.
        Pelkkää maantiekulutusta en ole laskenut. Valmistaja lupaa maantiekulutuksen olevan 5,5 litraa sataselle, eli tod näk todellinen kulutus on varmaan 6 litran tietämillä satkulle.
        Se primerani oli farmari, joten epäilen vahvasti, että.olisi pienempi kuin sinun pösösi. Sen omamassa oli 1355kg ja sillä pääsi maantieajossa 6,2 litraa satasella kulutukseen. Se oli ihan kohtuullinen lukema sen kokoiselle autolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin olen ottanut 1,5-litraisen almerani keskikulutuksen 3 kertaa tänä aikana, mitä se minulla on ollut.
        Eka keskikulutus-tulos oli 6,44 litraa satasella, toinen tulos oli 6,64 litraa satasella. Molemmilla kerroilla ajoin aika paljon maantieajoa ilman ilmastointia.
        Kolmas mittaukseni antoi arvoksi 9,70 litraa sataselle. Olin tuolla kolmannella kerralla ajanut paljon, eli yli 2/3-osaa kapunkiajoa. Paljon tyhjäkäyntiä, kiihdyttelyä ym kaupunkiajoon kuuluvaa. Lisäksi ilmastointi oli suurimman aikaa noilla ajomatkoilla päällä.
        Yllätyin vaan tuota liki kympin kulutusta satkulle, meni noin litran verran enempi kuin valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus olisi. Vaikka ei silti, alle kymppi satasella on mielestäni ok perusautolle pelkässä kaupunkiajossa. Mutta silti, reilu 9 litran kulutus ei olisi yllättänyt, liki kympin yllätti.
        Pelkkää maantiekulutusta en ole laskenut. Valmistaja lupaa maantiekulutuksen olevan 5,5 litraa sataselle, eli tod näk todellinen kulutus on varmaan 6 litran tietämillä satkulle.
        Se primerani oli farmari, joten epäilen vahvasti, että.olisi pienempi kuin sinun pösösi. Sen omamassa oli 1355kg ja sillä pääsi maantieajossa 6,2 litraa satasella kulutukseen. Se oli ihan kohtuullinen lukema sen kokoiselle autolle.

        Olet oikeassa, P12 farkku primera on pohjapinta-alaltaan isompi 4675 x 1760 kun taas 406 sedan on 4555 x 1765. Ero on ei ole iso mutta on olemassa. Sedanit on täsmälleen saman kokoisia.

        1315 kg on pösöllä painoa ja sulla on se 1355kg.

        Mulla oli noissa 5,8 litran maantie-kesä-kulutuksissa vielä michelin energy saverit alla, jotka tuntui kyllä rullaavan to-del-la herkästi. Saattaa kymmenysten ero tulla jo renkaista.

        Mutta enivei, ympärivuotinen kulutus taajamapainotteisessa ajossa 7,3 on mielestäni kohtuullisen hyvä lukema.


    • Anonyymi

      Jarrut ok, toukokuussa tehty täyshuolto ja katsastettu.
      Aina tietty on laskuvirheen mahdollisuus, mutta no...
      Suurin osa tuosta 290km ajosta on taajama-ajoa, 30-60km/h rajoitusalueilla ajettua. Ja ilmastointia tosiaan on tullut käytettyä.
      Laitoinkin tuon aloituksen ihan silläkin, että ajattelin jonkun lukevan sen, jolla on/on ollut samanlainen almera kuin mitä minulla on nyt. Ja tietäisi omasta kokemuksesta sanoa, onko edes suht ok-tasoa nuo lukemat.

    • Anonyymi

      Ei oo Almeraa, mutta kaupunkiajossa kulutus voi kyllä vaihdella reilusti. Riippuu mm. siitä kuinka paljon pitää pysähdellä ja kuinka pitkäksi ajaksi ja kuinka reippaasti sitten kiihdyttää kun pääsee liikkeelle.

    • Anonyymi

      Noin vanhoissa autoissa on täysin normaalia, että kaupunkiajossa polttoaineen kulutus nousee jopa yli 5L verran suuremmaksi kuin maantiellä yleisesti auton moottorin kokoa,tehoja huomioimatta. Tämä johtuu suuresta määrästä pysähdyksiä ja uudestaan liikkeelle lähtöjä, hidastuksia ja kiihdytyksiä takaisin vauhtiin. Nämä kaikki asiat vielä yhdistettynä heikomman hyötysuhteen polttomoottoriin, vaihteistoon kuin yli 2013 vuosimallin autoissa. Siksi sinun mittaamissa bensankulutuksissa ei ole mitään outoa, vaan noin pienellä polttoaineenkulutuksen lisäyksellä sinun autosi on kyllä todellisuudessa vielä melkoisen bensapihin tasolla noin vanhaksi autoksi.

      • Anonyymi

        No joo, on toikin vielä ihan siedettävä kulutuslukema, ajattelin vain väkisinkin että kaupunkikulutuskaan nyt olisi missään nimessä ainakaan kauheasti yli 9 litraa. Siis että olisi jotain 9-9,5l välillä.
        Tottakai noita pysähtelyjä ja tyhjäkäyntejä tulee, asun kuitenkin yli 200000 asukkaan kaupungissa, valoja on pahimmillaan suurinpiirtein 100m välein ja nyt kesäaikaan tehdään milloin mitäkin katu- ja tieremppaa joka paikassa. Kiihdytyksissä en revittele, mutta tottakai aina mahd. nopeasti tavoitenopeuteen.
        Sen Primeran kanssa ajoittain otin mahdollisimman tarkkoja kulutusmittauksia.
        80-90km/h matkavauhdilla pääsin 6,2-6,3l/100km lukemiin,mikä oli tosi vähän. 100-120km/h vauhdeissa kulutus olikin jo reilu 7l/100km ja kaupungissa veikin jo sitten 11l/100km.


    • Anonyymi

      Ihan normaali kulutus kun noin pieni ero, pätkäajo, kompura päällä. Kaasun pumppailua. Kaikki autot vie kaupunkiajossa pari litraa enemmän jopa enemmän. Mitä valmistaja kertoo.



      Jos ajat tasaista 80kmh mittariin pumppailematta kaasua niin kulutus on todennäköisesti 5-6L.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe