Purjelento.

Anonyymi

Jalkakaarto nostaa purjelentokonetta nousevassa ilmanvirtauksessa hyvin.
Kallistuskaarto on huono tapa olla nostavassa ilmanvirtauksessa, koska siipi muodostaa nosteesta kaksi kolmasosaa, runko yhden kolmasosan. Siivet kallellaan kallistuskaarrossa siipi nostaa huonommin, kuin jalkakaarrossa, koska purjelentokoneeseen kohdistuva noste vähenee kallistuskaarrossa.
Variometrin plus voi olla 1.5 metriä/sekunnissa kallistuskaarrossa, kun samassa nostossa olevan jalkakaartoon tottuneen ja sähköistyneen lentäjän kone nostaa 5 metriä/sekunnissa.
Itse olen löytänyt suomessa usein kymmenenkin m/s olevia nostoja hyvin sähköistyneellä purjelentokoneella, joka on tottunut jalkakaartoon.
Kallistuskaarto on aina hätäkaarto. myös Airbuseissa.
Kallistuskaarto mahdollistaa tiukemmat kaartosäteet.
10 m/s x 100 sekuntia = 1000 metriä = Minuutti 40 sekuntia, kilometrin nousu.
Pilvenpohjat suomessa usein 1780 metriä kentän pinnasta. Pilven harsot purjelentokoneen ympärillä, otetaan syöksykulma edukkain, nopeus ei kohoa vaikka lisää syöksykulmaa. Pommittaen keskinopeutta kasvattaen.
Korkeus 500 metriä, vedetään nopeus korkeudeksi, etsitään nostava termiikki, jalkakaartoon noston löydyttyä.
Menee nostossa nopeammin, ylös, kuin pilvenpiirtäjä talon hissillä.

Ö10 mies.

32

2388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ulkomaiset pilotit on jo tätä hyödyntäneet kilpailuissa, pärjäävät paremmin kuin suomalaiset eläkeläiset

    • Anonyymi

      lanka poskellaan ja vauhdilla ylös.

      • Anonyymi

        Lanka on kuin komposti, joka tyhjennetään kolmen kuukauden välein, vaikka 500 henkinen hääväki olisi tukkinut yhtenä päivänä kompostin täyteen.


    • Anonyymi

      Ihanko jalka pohjassa vedät?

    • Anonyymi

      Jalkakaarto tarkoittaa sitä ettei kallisteta lentokonetta kaarrettaessa siivessä olevilla siivekkeillä .
      Siivet pidetään vaakatasossa ja jalka eli peräsin poljinta painetaan lentäjän haluamalla kaartosäteellä. Mitä enemmän peräsin poljinta painetaan sitä pienempi kaartosäde eli pienempi ympyrä lennettäväksi.
      Kun jalkapolkimet keskitetään kaartaminen loppuu. Ja voidaan suoraan lentää.

    • Anonyymi

      Jossain kohtaa kallistusta sivuperäsin muuttuu korkeusperäsimeksi.

      • Anonyymi

        45 asteen kallistus lentsikassa. Sivuperäsin alkaa toimimaan korkeusperäsimen kaltaisesti.
        Siipi maata kohti, 90 asteen kallistus, sivuperäsin on korkeusperäsin. Jalkaa vuoronperään polkemalla voi lentää aaltoa, ylös alas. Kun tässä tilanteessa siipi ei pysy siipipuoliskot yhteen kiinnittävän pääpultin puuttuessa, kiinni rungossa, siipi irtoaa. Ja termilentsikka syöksyy 360 kilsaa tunnissa maahan tuhoten termilentsikan ja lentäjän täydellisesti. Kannattaa avata rungon yläpinnan luukku ennen lentoa ja tarkastaa katsomalla että kyseinen pultti on paikallaan muttereineen ja haarasokkineen. Ruuvilukite on paras tapa varmistaa pääpultin ja mutterin että haarasokan kiinni, paikallaan, pysyminen.
        Liansuodata ja uudista termilentsikka. Sitten siipien pultti irti. Ruuvilukite ja mutteri kiinni momenttiin. Haarasokka paikalleen ruuvilukitteella. Odotus, että ruuvilukite kuivuu. Sitten lentämään.


    • Anonyymi

      Entä kallistamaton jalkakaarto myötätuuleen?

      • Anonyymi

        Onnistuu.
        Voimakas tuuli vie vähän sivuttain, valuttaen lentokonetta myötätuuleen.


    • Anonyymi

      Kahdeksikkoa voi lentää nousevassa ilmanvirtauksessa jalkakaarrolla. Lentokone, purjelentokone sähköistyy ja nousee vielä paremmin vaikka kilpailussa, purjelento kilpailussa.
      Pyöritystuoli fysiologisessa kokeessa, jossa ollaan pää painuksissa istuvillaan tuolissa, ei sovi kaikille. Heille voi tulla huono olo. Siksi jalkakaarto ei kaikille sovi purjelennossa. Joten kallistuskaarto nousevissa ilmanvirtauksissa, termiikissä (tintissä =slangia) on heille ainoa mahdollinen tapa pyöriä nostoissa.
      Nyt ei kannata lasten alkaa pyörittämään toisiaan konttorituolissa, jolloin yrjöt pysyvät poissa.
      Microsoft flight simulator, malli kuin malli, pitää sisällään eri aikakausien purjelentokoneet Joten ostamaan NOKIAn tietokone kaupasta ja harrastaminen voi alkaa.

      Kansalaisen käyttöohjekirja. Voi ostaa kirjakaupan kassalta. Hyllykirja se ei ole. Kysymään suoraan kassalta. Kirja kertoo miten rahaa tehdään helposti ja laillisesti.
      Kirja kertoo monista asioista rehellisesti.

    • Anonyymi

      On olemassa ja ostettavissa kirjakaupasta, kirja nimeltä: Luonnonmukainen sota.
      Kirja kertoo kansalaisille kaiken tarpeellisen, vaikkapa ruudin valmistuksesta.
      Ilmailua harrastavalle tarve kirja.
      Parikymmentä euroa kirja hinta.
      Kirjakaupan kassalta ostettavissa, ei ole hyllykirja.

    • Anonyymi

      Kansalaisen perus tiätämykseen kuuluu myös kirja:
      Negro spirituallis. Omakirjansa kertoo: 55 salaista sondia.= 33 julkista ja 22 salaista sondia. Näitä 33 22 kirjaa kun lukee ja osaa, on purjelentäminen varmasti hallussa. Lensi sitten simulaattoria tai oikeasti ulkoilmassa. Toki simulaattori joka mallintaa tarkoin lentämisen on sekin täydellistä harrastamista.

    • Anonyymi

      Purjelentokoneita on kerholuokka, vakioluokka ja avoinluokka.
      Kerholuokassa on kärkiväliltään lyhyin siipi. ja kiinteä laskuteline.
      Vakioluokassa on kiinteä laskuteline ja liitolaipat. Siiven kärkiväli suurempi kerholuokkaan verrattuna.
      Avoimen luokan purjelentokoneissa on sisäänvedettävä laskuteline luukkuineen, sekä liitolaipat. Joissakin on painolasti säiliöt rungon sisällä. Painolasti säilöt täynnä vettä tekevät avoimen luokan purjelentokoneesta raskaan. Syöksynopeus kasvaa nostojen välillä ja ja vastaavasti nousukyky metriä/sekunnissa vähenee nousevissa ilmanvirtauksissa. Siiven kärkiväli on suurin, avoimenluokan purjelentokoneissa. Siiven kärjissä on wingletit, siiven kärkievät jotka vähentävät ilmanvastusta.
      Avoimen luokan moottori purjelentokoneissa on ylös takarungosta nouseva potkuri luukkuineen. Moottoriteholtaan mahdollistavat lentoon lähdön ilman vintturi tai moottorilentokone hinausta.
      Laskusiivekkeitä ei purjelentokone tarvitse. Sakkausnopeus jossa siipi ei kanna enään koneen painoa on alhainen.

      Liitolaipat saa lentäjä ohjaamon vivulla nostettua 15 astetta takaylä viistoon. Nämä mahdollistavat suuremman matkalento nopeuden ja paremman liitoluvun. 10 astetta väliporras. 5 astetta on paras liikehtimiskyky. Purjelentokone on todella liikehtimiskykyinen, kaartosäteet ovat todella pieniä.

      • Anonyymi

        Liitolaipat nousevat siiven jättöreunasta ylös.
        15 astetta matkalento asetus.
        Laskuun valmistelussa 10 asteen asetus, jolloin lika irtoaa liitolaipoista, eikä tule purjelentokoneen eikä moottorikoneen mukana lentokentän kiitoradalle.
        5 asteen asetus seuraavaksi. Hetken lennon jälkeen 5 asteen asetus pois.
        Vaiheittain.
        Purjelentokoneella tullaan laskuun sileänä. Liitolaipat nolla asetuksella.
        Siipien yläpinnoista ylösnousevat ilmajarrulevyt ovat tehokkaat. Niitä avaamalla vajoamisnopeutta, iskeytymiskohtaa kiitoradan päähän, voi tarkkaan säädellä. 10 metriä sekunnissa on vajoamisnopeus, tavanomainen, eli 36 kilometriä tunnissa pystysuuntainen vajoamisnopeus. Ennenkuin pyörä koskettaa kenttää, ilmajarruja kevennetään, näin saadaan pehmeä laskeutuminen. Purjelentokone rullaa sadan kilometrin laskunopeudella kiitorataa availlaan ilmajarruja ohjaamon vivulla kiinni ja auki samoin ohjaussauvassa olevalla pyöräjarru kahvalla kihnutellaan lyhyin jatkuvin kevein puristuksin jotta lika irtoaa lentokoneesta. Kiinteä laskuteline varsinkin, kerää lennon aikana erilaista nöyhtää itseensä.
        Ennen pysähtymistä siipi kallistetaan ohjaussauvalla sille puolelle maahan jolta puolelta ohjaamon kuomu aukeaa, pitkittäissaranat.


    • Anonyymi

      Liitolaipat 15 asteen asetus. Liitolaipat nousevat siipien jättöreunasta ylätaka viistoon.
      1.5 kertainen parannus liitolukuun.
      1.5 kertainen parannus liukunopeuteen, huippunopeuteen.
      5 asteen asetuksella taistelukoneessa paras liikehtimiskyky.
      Moottorikoneissa liitolaipat 15 asteen asetuksella polttoaineen kulutus kolmasosan pienempi, huippunopeudella. 1.5 kertaa suurempi nopeus kuin ilman liitolaippa-asetuksia.
      Sivutuulilaskussa liitolaipat 5 asteen asetuksella voi tulla laskuun kiitoradalle ilman nokan kääntöä sivutuuleen, kylkimyyry laskeutuminen. Ei tule sortoa, liitolaippoja käytettäessä. Puuskan kesto lentokoneessa liitolaipat auki on parhaimmillaan, ei horjuta lentokonetta.

    • Anonyymi

      Niin. Jalkakaarto. Purjelennon syvin olemus.
      Entä sitten?

    • Anonyymi

      Myötötuulikaarto on vaarallinen.

      • Anonyymi

        Jos purjekoneessa tekee jalkakaarron niin pitää tehdä se niin varovasti ettei jalka mene purjeesta läpi.


      • Anonyymi

        10 metriä sekunnissa tuuli. Eli 36 kilometriä tunnissa tuuli.
        Lentonopeus purjelentokoneessa 100 kilometriä tunnissa. Kaarto myötätuuleen.
        100 miinus 36 yhtä kuin 64 kilometriä tunnissa.
        Termilentsikan sakkausnopeus 60 kilometriä tunnissa. Sakkausnopeus on nopeus jossa siivet ja runko yhdessä eivät kanna lentsikan painoa.
        Vielä on nopeutta tässä myötätuuleen kääntymisessä riittävästi. Eli lentsikka ei sakkaa.
        Käytännössä kovassa tuulessa trimmataan termilentsikka vaikkapa 130 kilometriä tunnissa nopeuteen. Tällä nopeudella kannattaa mennä laskuun kiitoradalle. Tuulihan voi yhtäkkiä seisahtua. Tällöin on varanopeus sakkausnopeuteen, eli vielä on nopeutta 130 miinus 36 yhtä kuin 94 kilometriä tunnissa nopeutta laskussa kiitoradalle.
        Parisataa istumapaikkaiset matkustaja lentokoneetkin pitävät lisänopeutta kovassa ja myös puuskaisessa tuulessa. Laskeutumisnopeus kiitoradalle on korkeampi kuin tyynessä eli tuulettomissa oloissa.


    • Anonyymi

      Liitoluku, vaikkapa yksi viiteenkymmeneen (1/50), tarkoittaa että kilometrin korkeudesta lentokone, purjelentokone, liitää 100 kilometriä tunnissa nopeudella, 50 kilometrin matkan, pyörän koskettaessa tasamaata. Kahden kilometrin korkeudesta vastaavasti 100 kilometriä pitkä liuku.
      Liitolaipat parantavat liitoluvun 1.5 kertaiseksi 15 asteen asetuksella.
      Syöksynopeus, matkalentonopeus paranee 1.5 kertaiseksi 15 asteen asetuksella.
      10 asteen asetusta voi käyttää pilvilautan alla lennettäessä.
      5 asteen asetusta käytetään kovassa puuskaisessa tuulessa, sivutuuli laskeutumisessa lentokentän kiitoradalle. Tuulensorto on tällöin vähäisin.
      Lentonopeus ei kasva purjelentokoneessa vaikka lisää syöksykulmaa. Tietty enimmäisnopeus, joka juontuu ilmanvastuksesta. Pystysyöksyssä sama enimmäisnopeus, kuin vaakalennon optimi liussa.
      Tehopurjelentokone on lentoonlähtömoottorilla varustettu yksi ja kaksipaikkainen purjelentokone. Moottori wankel, puuspriillä toimiva polttomoottori. Moottori nousee ohjaamon takaa rungon luukkujen avauduttua pystyyn, pylonimoottori, työntää purjelentokoneen ilmaan.
      Lentokorkeus 500 metriä, kierretään ohjaamon kammella, moottorin sammuttamisen jälkeen, luukut auki ja moottoripotkuri kampea pyörittämällä kallistuu taakse sisään, luukut sulkeutuvat. Sitten vain purjelentoa.
      Tehopurjelentokoneissa on sisään vedettävä pyörä, luukkuineen.
      Tehopurjelentokoneissa on kaikki herkut, kuten LAYURDAALE kosketusnäyttö mittaritaulu. Kaikki purjelentämiseen tarvittavat karttanäytöt on mukana, näytöllä katsottavissa, lennon aikana. Mittarit kosketusnäytön kuvaa. Kuvantarkkuus INTERNETIN parasta, yleistä, tasoa.
      PIKKI 20 E on hyvä tehopurjelentokone. Yksipaikkainen.

    • Anonyymi

      Misä se purje on siinä purjekoneessa? Vai liittyyks se joteskin lentelijän ristipurentaan tai huulihalkioon?

      Antero 15v, uus mopo

    • Anonyymi

      Ei purjelentokoneessa ole purjetta ole eikä koskaan tule olemaan.
      TERMI lentokone, joka termisessä nousevassa ilmavirtauksessa keveyttään pystyy nousemaan korkeutta, vaikka useita kilometrejä Ylöspäin.
      Termi lentokone lienee purjelentokoneen oikea nimitys.

    • Anonyymi

      Niissä maailman ensimmäisissä purjelentokoneissa eli TERMI lentokoneissa ollut purjetta niissäkään.
      Ensimmäinen termi lentokone oli mahdollisesti juottamalla tehty putkirunko. Puiset muotokaaret rungossa ja siivissä. Tämän päälle puuvillakangas ja lopuksi vettäkestävä lakka. Lakkamaali joka oli erivärinen tekijöiden halujen mukaan.
      Tälläistä rättikonetta, kuten puuvilla verhoiltua termilentokonetta voi nimittää, alettiin kutsumaan Purjelentokoneeksi.
      Purjelentokone/purjevene. Purjeveneessä on purje. Purjelentokoneessa taas ei.
      Termilento on sähköisesti tervettä lentämistä. Termilentäjillä ei juuri ole huulihalkioita eikä ristipurentaa.
      Lentäjät, varsinkin termilentäjät ovat iloista, asiallista ja elämänmyönteistä kansalaista parhaimmillaan.
      Purjelentokoneissa eli termilentokoneissa ei ole purjetta.
      Purjeveneen purjeen on johdettava sähköä hyvin. Oltava sähköistyvä. Muuten purje vain läpsyttää tuulessa. Eikä jaksa liikuttaa venettä tai isoa laivaa.

      110 miljoonaa maapalloa. Kaikkialla ei ole lunta, sitä jäätynyttä vettä. Lumenhiutaleita.
      Tuuli, ilmanvirtaus. Pilvet eli tiivistynyt kosteus taivaan pilvissä puuttuu.
      Lentävät koneet voivat menneisyyden maailmassa olla tuntematon asia.

      Ostakaa LAYDERDAALE sähköinen tietsikka. Niissä on ikiliikkuja akusto. Sähköverkkoa ei talossa tarvitse olla, tietsikan käyttöön.

    • Anonyymi

      Paina sitä jalkapolkusinta purkkarissa ni pamahtaa kuolemankierteeseen samoin tein.
      Elä tee sitä.

    • Anonyymi

      Miten termilentokoneen elikkä purjelentokoneen oikein saa ilmaan, eli taivaalle.
      Vintturistartti.
      Moottorilentokone hinaus.

      Vintturistartti on vaativaa. Puoli minuuttia lähdöstä ja purjelentsikka eli purjelentokone on 600 sadan metrin korkeudessa.
      Vintturistarttia varten lentsikan pohjassa, pyörän edessä on kiinnityskoukku.
      Siipien on oltava tasassa ja tasan tarkkaan oikea nopeus koko vedon ajan, että oikea nousukulma.
      Kuudensadan metrin korkeudessa purjelentäjä ohjaamonsa vivusta vetämällä irroittaa hinausvaijerin ja lentää hetken suoraan jotta ylimääräinen nöyhtä irtoaa termilentsikasta.
      Vintturi kelaa vaijeria/köyttä maassa vintturin rummulle.
      Vintturi on pyörällinen maa-ajoneuvo lentokentällä ja ajetaan omalla moottorilla operointi paikkaan. Vintturissa on sähkökäyttöinen rumpu täynnä köyttä/vaijeria.
      Vaijeri/köysi vedetään purjelentokoneen luo, jossa se kiinnitetään termilentsikan pohjassa olevaan kytkimeen.
      Vintturi alkaa kelaamaan kun lentäjä radiopuhelimella ilmoittaa olevansa valmis lentoonlähtöön. Kiikarit ovat tärkeitä vintturipätevyyden omaavalle lentäjälle, joka vuorollaan käyttää vintturia.

      Lentokonehinaus on helppo oppia. Hinauslentokoneessa on rungon sisällä rumpu täynnä köyttä. Sitä vedetään ulos 60 metriä joka kiinnitetään purjelentokoneen nokan kärjessä olevaan kytkimeen. Hinauslentäjä alkaa vetämään kun purjelentäjä ilmoittaa radiolla olevansa valmis lentoonlähtöön. Purjelentokone alkaa lentämään varhemmin kuin hinauskone. On tärkeää ettei nouse liian ylös hinauksen aikana, eikä myöskään laske alas. Purjelentäjä nimittäin. Katseella näkee hinauskoneen takaa ja pitää hinaavan koneen koko ajan suoraan takaa nähtynä. Viitisen minuuttia ja ollaan 600 metrin korkeudessa. Hinaaja lopettaa korkeuden keräämisen kentän lähellä kaarrellen jonka purjelentäjä havaitsee ja ilmoittaa radiolla irroittamisen jonka hinauskone vastaa hyväksyvän. Vedetään kerran irroitusvivusta ja nokassa oleva hinausköysi irtoaa. Hinauskone kaartaa oikealle, purjelentäjä lentää hetken suoraan, muutaman minuutin ajan ja siirtyy lentosuunnitelman toteuttamiseen.
      Hinauslentokone voi olla vaikka LEKO 70. Muitakin on.

      Eli termilentokone/purlentokone on kaksi kiinnityskohtaa hinausköyttä varten.

    • Anonyymi

      Maailman ensimmäinen hinauslentokone on Motoren.
      Tähtimoottori. Juottamalla tehty putkirunko. Puiset muotokaaret. Puuvilla verhoiltu. Hyvin sähköä johtava, värillinen lakkaus verhoilussa.. Alataso. Tandempyrstö. Kaksipaikkainen. Avattava umpikuomu. Peräkkäin istuttava, Takana hinauksen valvoja. Selin menosuuntaan, näkee esteettä hinattavan termilentsikan kun ei ole sivuvakaajaa keskellä pyrstöä. Kannuspyörä. Kiinteä laskuteline. Pyöräjarrut. Laskusiivekkeet. Siipien yläpinnasta ylösnousevat ilmajarrut. Liitolaipat. Puheradiopuhelin. Sisäradiopuhelin. Posiotoni sähköinen paikannuslaite. Sähkömoottoroitu hinausköysirumpu, sisällä, takarungossa.

      Mailman ensimmäinen termilentsikka on Piki 20 E.
      Makaava, nykyaikainen lentoasento. Selinmakaava. Rakenne samankaltainen kuin Motorenissa. Siipien yläpinnasta ylösnousevat ilmajarrut. Liitolaipat. Ei laskusiivekkeitä kun ei tarvitse. Pyöräjarru. Positioni sähköinen paikannuslaite. Sähköinen puheradiopuhelin. Transistori radiopuhelin, samoin Motorenissa. Yksipaikkainen. Transistoritoiminen simulaattori ensimmäiseen yksinlentoon ulkoilmassa. Putkitekniikka liittyy Insinööriin, yksinkertaiset sähkölaitteet, transistorit, sähköteknikkoon. Hinauskytkin kahdennettu. Motorenhinaus. Vintturihinaus.

      Molemmat lentsikat 1920 luvun alussa, myös Suomen alueella käytössä. Suomalaista alkuperää. Kansainvälisesti käytössä.

    • Anonyymi

      PIKI 20 E on muovirakenteinen avoimen luokan moottoriton termilentsikka.
      Saturen on tuo edellä kerrottu kangasverhoiltu termilentsikka, moottoriton.
      SATUREN on peräisin eli alkujaan 1920 luvulta. Niitä voi edelleen käyttää ja lisärakentaa.

      • Anonyymi

        Mie kerran Kuusamon kentällä polkasin PIK20 peräsintallan pohjaan, ja lähti kuolonkierteeseen siitä kohasta. Jeesus pelasti. Halleluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie kerran Kuusamon kentällä polkasin PIK20 peräsintallan pohjaan, ja lähti kuolonkierteeseen siitä kohasta. Jeesus pelasti. Halleluja.

        Jättöreunalaipat laskusiiveke asennossa, kääntävät lentsikat, kallistuskaarrossa, aina, automaattisesti puolivaakakierteen kautta selkälentoon ja 30 asteen syöksykulmaan maatakohti.
        Oikaisu näin. Laskusiikkeet ylös. Nolla-asentoon ohjaamon vivulla. Sitten puoli vaakakierre. Pohja alaspäin. Sitten syöksykulman oikaisu vaakalentoon, oikeaan lentonopeuteen.

        Ainoastaan kuvalentsikoilla, kuvakoneilla, on mahdollista lentää kallistuskaartoa laskusiivekkeet alhaalla, ala-asennossa. Koska nämä kuvalentsikat eivät mallinna oikeaa lentämistä. Ovat vain kuvia. Lentävät vaikka sivuttain, rääkyvää ääntä pitäen. Kuunneltavissa radio taajuuksilla, kuvalentsikoiden äänet. .


    • Anonyymi

      HEI Me lennetään , jalka pohjalla Jihuu!,

    • Anonyymi

      Purjelentokoneessa täytyy olla aina jättöreunalaipat jotka lasketaan ala-asentoon pääpyörän koskettua kiitorataa laskeutuessa. Eli laskusiivekkeet, miinus asetukset.
      Muuten ei liukas purjelentokone pysähdy koko kiitoradan matkallakaan.
      Laskusiivekkeet ovat vauhdin surma laskukiidossa.
      Laskusiivekkeitä ei koskaan saa käyttää lentoonlähdössä. Se että laskusiivekkeitä elokuvissa/videoissa käytetään lennon aikana tai lentoonlähdössä, juontuu kuvalentokoneista jotka eivät mallinna lentodynamiikkaa oikein.

      • Anonyymi

        HEI Me lennetään , jalka pohjalla Jihuu!,



        Lentojarru jäi platelle!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe