Kavereiden menettäminen pelottaa

Anonyymi

Moi! Mulla alkoi just kesäloma ja kesän jälkeen olisi tarkoitus mennä lukioon. Mua on ruvennut pelottamaan, että menetän siellä kaikki yläaste aikaiset kaverini jos joudumme eri kursseille. En nää heitä hirveästi vapaa-ajalla, mutta koulussa viihdyin heidän kanssaan todella hyvin. Nytkin kun on kesäloma olen maannut kotonani muutaman päivän ja olen jo todella tylsistynyt ja yksinäinen. Voisin kysyä kavereitani olemaan kanssani, mutta pelottaa että he eivät voi tai he ihmettelevät miksi kysyn kun emme muutenkaan yleensä ole yhdessä vapaa-ajalla.

Onko kenelläkään antaa neuvoja tälläiseen tilanteeseen?

3

325

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihmiset kehittyy. Kavereita tulee ja menee. Sitä ei ole hyvä pelätä, koska uusia ovia aukeaa ja sinäkin muuttuessasi varmasti saat uusia kavereita.
      Jos etukäteen stressaat, että menetät kaverit - niin tavallaan varmistat sen, että menetät heidät, koska yrität liikaa tai muuta vastaavaa; mikä sitten muuttaa käytöstäsi niin, että et ole enää omaitsesi.
      Ota rennosti, opiskele mikä sinua kiinnostaa ja sovitte, vaikka ruokatauot sen mukaan, että olette yhdessä. Muista kumminkin aina, että jos ihmiset kasvaa erilleen, ei pidä väkisin yrittää tai tulee riitoja sekä katkeruutta.

Hyvä myös oppia olemaan itsevarma yksinään. Keksiä esim. sellaisia harrastuksia mitkä on se oma juttu ja kokeilla itsekseen uusia turvallisia asioita. Voi kysyä vaikka vanhemmiltaa/huoltajiltaan ehdotuksia mitä voisi yrittää kun on yksin.

Korona on tietysti vaikeuttanut mahdollisuuksia kokeilla asioita, mutta niin paljon kun vain mahdollista niin löydä se oma juttusi mikä on itseäsi varten silloin kun olet yksin. Tärkeää on pystyä olemaan itsekseen samalla tavoin kuin kavereiden kanssa - myös sinä olet sinun kaverisi.

Monesti kun osaa olla kaveri itselleen niin vetää puoleensa muita ihmisiä ja toiset jäävät pidemmäksi aikaa kavereiksi kun toiset jatkaa matkaansa.
      Nykyaikana muutenkin täytyy muuttaa koulutuksen ja työnperässä sen verran, että lopulta harvemmin asutaan edes samassa kaupungissa tai maassa. Eri kurssit ei vielä ole niin iso juttu ja pärjäät kyllä hyvin kun luokkatilanteet muuttuu - usko vain itseesi ja omiin voimavaroihin. Jos opiskelu menee vaikeaksi niin pyydä apua opettajalta tai koulupsykologilta, ne on sitä varten - etenkin koulupsykologi auttaa huolissa.

Opin itse liian myöhään, että ylimääräinen stressaaminen asioita joihin ei voi täysin itse vaikuttaa on usein haitaksi ja parempi yrittää vaikuttaa niihin asioihin mitä itse voi hallita - keksiä esim. niitä ideoita miten olla yksin. Miten viihtyy itsensä kanssa ja jaksaa, ettei ole vain koko aika yksinäinen olo.

• Anonyymi

Anteeksi jos olen epäselvä ja toistan itseäni. ADHDn kanssa on välillä vaikea jäsentää ajatuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi jos olen epäselvä ja toistan itseäni. ADHDn kanssa on välillä vaikea jäsentää ajatuksia.

Kiitos vastauksesta, siitä todella oli paljon apua❤️

Ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5054
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      2841
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1290
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1268
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      883
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      835
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      732
    Aihe