Ostaa vai vuokrata kesämökki ?

Anonyymi

Kumpi parempi ja kannattavampaa ajan oloon ? Molemmissa vaihtoehdoissa on varmasti puolensa. Ajattelin tässä vähän koostaa ajatuksiani mökin nykyisenä omistajana ja sen mahdollisena myyjänä sekä saada vähän muidenkin näkemyksiä tai kokemuksia puolesta tai vastaan ratkaisuani tukemaan.
Omistaminen tarkoittaa mökin hankinnassa useimmiten suuren lainan ottoa ja korkojen makselua joskus kymmeniäkin vuosia eteenpäin. Lisäksi usein tulee kunnostuskuluja ja paljon säännöllistä omaa työtä paikan kunnossapitämiseksi. Ajottain tarvitaan myös isompia kertasatsauksia olosuhteiden kehittämiseen.
Realismia on myöskin, että kaikkea ei saa takaisinkaan, koska paikka tavallaan kuluu vuosipoistojen tahtiin ja aina tulee uusiakin tarpeita vastaan.
Paikka on kuitenkin sitten oma ja sijainniltaan kiinteäksi valittu. Aina tietää minne mennä, kun on mökille menossa. Mutta onpahan sitten oma mukava paikka minne mennä kyselemättä muilta sekä satsatut rahatkin kiertävät omaisuutena lähinnä omissa tai perheen taskuissa paikkaansa vain mahdollisesti vaihtaen sinne kuitenkin enimmäkseen pesää tehden.

Mutta entäpä jos sittenkin valitsen toisen tavan viettää mökkielämää nauttien Suomen vaihtelevista vuodenajoista sekä luonnosta aina vapaasti valiten oman suunnan matkalle ja paikan vuokraamalla mökin vaihtelevasti eri ympäristöistä vain sen mukaan, missä haluan tällä kertaa liikkua tai minne mieli tekevi mennä ?
Tätäkin olen harkinnut. Mökkini olisi silloin vapaasti kaikkialla Suomessa yhtäaikaa tai mikseipä ulkomaillakin ilman pääomapanostusta ja sitä pakollista työleiriä, mikä siellä aina odottaa, vaikka se usein enimmäkseen mukavaa tekemistä onkin ja hyötyliikuntaa tai parhaimmillaan jopa terapeuttista tekemistä palkkatyön vastapainona.
Jospa päättäisinkin yksinkertaisesti käyttää mökin ylläpitoon kaikkine kuluineen sen melko keskimääräisen vuosittaisen n. 5000 euron summan sopivien ja laadukkaiden mökkien vuokraamiseen ja mieluummin uusien mökkikokemusten hankkimiseen sen antaman strategisen valinnanvapauden myötä.
Käytännössä voisin silloin samalla satsauksella omistamiseen verrattuna "vain lomailla" vapaasti valitsemissani paikoissa ympäri Suomen monenlaisissa erilaisissa paikoissa melko tasokkaissa mökeissä kaikki lomani ilman omistamisen paikkasidonnaisuutta ja velvotteita. Ja vapautuisihan se mökkiin sitoutunut pääomakin myydessä siinä samalla muuhun mahdolliseen ja tarpeelliseen käyttöön.

64

4340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuokraus ehdottomasti. Kiinteistön omistaminen täällä himoverotuksen maassa ei tosiaan kannata. Satat saada naapuriksi jonkun kalatehtaan, kaivoksen tai jonkin kävelevän p###reijän jonka kanssa saat käräjöidä vuosikymnenet minkä mistäkin huonosti kuuluvasta melusta tai väärin sytytetystä saunapesästä. Sitä paitsi vähänkin syrjemmällä sijaitsevia lautakasoja tulee mätänemään rannoille pilvin pimein kun suuret mökki-ikäluokat siirtyvät enenevissä määrin vihreämmille niityille. Mitään taetta arvon säilymisessä ei tule olemaan. Tietysti jos on kova tunneside samaan umpeen kasvavaan jorpakkoon, niin mikäs siinä...

      • Anonyymi

        Ihan kiinnostava nähdä, miten nyt vauhdittuneille mökkimarkkinoille käy, kun korona-rajoitukset purkautuvat ja pääsee taas lentämään Pattayalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kiinnostava nähdä, miten nyt vauhdittuneille mökkimarkkinoille käy, kun korona-rajoitukset purkautuvat ja pääsee taas lentämään Pattayalle...

        Voipi olla, että se Pattaya on menettänyt hohteensa, ainakin perusturistilla. Kotimaa rules!!

        Ja ehkäpä tuo lentäminenkin alkaa olla jo sen verran junttimainen tapa matkustaa, että sekin vähentää halua pitkälle kesälomaistumiselle, erityisesti kun paluumatka on aina yhtä pitkä ja puuduttava


      • Anonyymi

        Kuka on niin tyhmä että haluaa 'mökin' omistaa. Ei edes paskalle haisevilla venäläisillä ole tarvetta 'mökkeilyyn' huvilakateuden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla, että se Pattaya on menettänyt hohteensa, ainakin perusturistilla. Kotimaa rules!!

        Ja ehkäpä tuo lentäminenkin alkaa olla jo sen verran junttimainen tapa matkustaa, että sekin vähentää halua pitkälle kesälomaistumiselle, erityisesti kun paluumatka on aina yhtä pitkä ja puuduttava

        Eipä siinäkään mitään ihmeellistä ole. Etelä-Karjalan rikkaat paperimiehet kuluttavat rahansa nussimalla eukon lisäksi venäläisiä akkoja; nämä suolikaksnelosen 'pääoma keisarit' menevät Pattajalle. Kerran olin paperipertsojen mukana naimassa Venäjällä ympäri luovutettua ja myös jo ennestään Venäjälle kuuluneita laulumaita.


      • Anonyymi

        Kuka on niin tyhmä että edes täällä pitää jotain paskaiseen Thaimaahan matkustamista kerskumisen arvoisena. Svetossa nussiminenkin vaati enemmän taitoa ja ossoomista kuin perusläskin 'Puketin' seikkailut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kiinnostava nähdä, miten nyt vauhdittuneille mökkimarkkinoille käy, kun korona-rajoitukset purkautuvat ja pääsee taas lentämään Pattayalle...

        "ja pääsee taas lentämään Pattayalle..."
        Se lentäminen Pattayalle, sehän on näinä ilmastonmuutosvuosina äärimmäisen epäsuotavaa, joten toivottavasti suomalaiset ymmärtävät välttää sitä vaihtoehtoa.


    • Anonyymi

      Meillä on asuntovaunu järvenrannassa ei muuta kunnossapitoa kuin nurtsin leikkuu jottei kasva liian pitkäksi. vaunu on helppo vaihtaa ajoittain uuteen joten senkin puolesta on huoletonta ja helppoa tällainen "mökkeily"

      • Anonyymi

        Vaunu täytyy vaihtaa uuteen 2 vuoden välein, muuten alkavat olemaan liian homeessa, että niissä voisi turvallisesti asua. Onhan nuo normi vaunut aika pieniä koppeja, joten ahdasta tulee olemaan. Asuntoauto on parempi, mutta samaaa home ongelmaa myös niiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaunu täytyy vaihtaa uuteen 2 vuoden välein, muuten alkavat olemaan liian homeessa, että niissä voisi turvallisesti asua. Onhan nuo normi vaunut aika pieniä koppeja, joten ahdasta tulee olemaan. Asuntoauto on parempi, mutta samaaa home ongelmaa myös niiden kanssa.

        Kyllä vaunu on tilavampi kuin a-auto ja vaunua voi pitää vaikka 15 vuotta jos huoletii siitä. Vaunuissa löytyy myös 20-25 neliön kokoisia ja kaiken lisäksi tiny houset on suosittuja mailmalla ja tämä suuntaus on saapunut jo Suomeenkin.


      • Anonyymi

        Asunto vaunu on ihan järkevä ratkaisu.Jos mökillä olo on vain satunaista käyttöä varten ja mielumin matkustelee ulkomaille.Halpa hyvä ratkaisu on teltta.Isohuvila teltta leirintä aluelle.Halvempi kuin vuokramökit. Yllätys vieraita ei tulee,


      • Anonyymi

        Ja nuo vaunuilijat. Ketä luulette sillä keskijalan jatkeella ihastuttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaunu täytyy vaihtaa uuteen 2 vuoden välein, muuten alkavat olemaan liian homeessa, että niissä voisi turvallisesti asua. Onhan nuo normi vaunut aika pieniä koppeja, joten ahdasta tulee olemaan. Asuntoauto on parempi, mutta samaaa home ongelmaa myös niiden kanssa.

        Ja sitten vingutaan kun ei ole rahaa eläkkeisiin tai sähkölaskuihin. Haistakaa boomerit paska.


    • Anonyymi

      No jaa.

      Oma mökki on kuulemma 500.000 € arvoinen, hieman alle tunnin ajomatkan päässä kotoa, kirkkaan järven vieressä. Ei sellaista pysty vuokraamaan.

      Poistin Espoon kodista saunan, kun mökki on niin lähellä ja siellä on useampi sauna sekä järvi, missä uida. Jos haluaa saunaan tai uimaan, ajaa mökille. Märkäpuvussa voi kivasti uida "vuoden ympäri".

      Mökin kulut ovat pari tonnia vuodessa, koska se pidetään lämpimänä. Meillä on oma rakennusliike, joten erilaiset korjaukset menevät omin voimin.

      • Anonyymi

        Onko se Helsingissä Kauppatorin rannassa? Vai jossain syrjä-Helsingissä?


      • Anonyymi

        Ja sitten heräsit paskakalsareissa vuokrakasarmistasi.


    • Anonyymi

      Itselläni ei olisi rahkeita oman ökin ylläpitoon. Olemme ystävän kanssa miettineet 50/50-omistamista, jolloin olisi vain puolet vastuusta, ja ajankohdat mökkeilylle sovittaisiin etukäteen. Tämä on ilmeisesti lisääntynyt nykyisin. Pitää vaan oikeasti miettiä, kenen kanssa hommaan lähtee ja tuntea tyyppi kunnolla.

      • Anonyymi

        Vai niin!


      • Anonyymi

        Ei mökki ole täyspäiselle statussymboli. Venäläisissä olen aina monessa ihaillut sitä miten mökkeilyn sijaan ainakin Svetossa kiinnostaa lähinnä juominen ja naiminen.


    • Anonyymi

      Kiinteistöverolla vuokraa mökin viikoksi . Asuntoauto on hyvä liikkua. Ellei sitten halua Saimaalta venepaikkaa.

      • Anonyymi

        Asuntoauto kannattaa ehdottomasti myös vuokrata! Ei sellaista kannata missään nimessä omistaa hinta putoaa niin nopeasti. Silloin , kun vuokraa uuden tietää ettei se ole homeessa. Ikävä keskeyttää loma, kun sairastuu kesken lomailun homeen aiheuttamiin hengitys vaikeuksiin.


    • Anonyymi

      Moro. Kyllähän oma möki on siinnä mielesä helpompi kun sinne voi menä milloin päähän juolahta ja mieli tekee. Vuokra möki on siinnä mielesä myös hyvä kun voi valita mistä päin vain mutta ei kyläkän voi lähteä nyt ja heti tylilä kuten omaan, melkein yleensä pitää jo kuukausia etukäteen suunitela mihin menee ja milloin kun jos nyt heti mieli tekee lähteä niin pitää tutkia onko siellä mökkiä vapaana mihin haluaisi menä, yleensä käy niin että ei ole vapaita heti. Itselle on käynyt useasti niin että ei ole löytynyt vapaata mökiä, on jäätävä kotia. Ollen laittanut asunto-auton niin voi lähteä milloin vain ja mihin vain.

      • Anonyymi

        mökin omistamisen hankaluuksia on se ettei voi tietää josko siellä käy joku toinen salaa
        saunomassa ( vaikka omaan sukuun kuuluvia ) eikä kehtaa niitä ryhtyä haukkumaan .
        kun kerran päästää mökilleen jotkut saunomaan niin ne voi köydä siellä milloin tahansa
        omistajan tietämättä , sitte kyllä ottais pannuun kun meet itse sinne , kahvit ja kaljat
        juotu , mökki ja sauna jätetty likaisiksi , roskapussit lojuu sisällä ja tyhjät kaljapullot ,
        tai sitten sinne voi mennä paikalliset työttömät pikkurikolliset viettämään luppoaikaa .
        kyllä sitte ottais päähän maksaa 200.000 € mökkilainaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mökin omistamisen hankaluuksia on se ettei voi tietää josko siellä käy joku toinen salaa
        saunomassa ( vaikka omaan sukuun kuuluvia ) eikä kehtaa niitä ryhtyä haukkumaan .
        kun kerran päästää mökilleen jotkut saunomaan niin ne voi köydä siellä milloin tahansa
        omistajan tietämättä , sitte kyllä ottais pannuun kun meet itse sinne , kahvit ja kaljat
        juotu , mökki ja sauna jätetty likaisiksi , roskapussit lojuu sisällä ja tyhjät kaljapullot ,
        tai sitten sinne voi mennä paikalliset työttömät pikkurikolliset viettämään luppoaikaa .
        kyllä sitte ottais päähän maksaa 200.000 € mökkilainaa

        Joo, ei missään nimessä kannata omaa hommata. Noi riskit on niin suuret.


    • Anonyymi

      Hiukan kinkkinen kysymys olen mökin omistaja on se kallis sioitus ja ylläpitää mutta aina valmis kun sinne kerkiää kun hommaa korvesta ei naapuri pelkoa eikä rauhan rikkojia muuten kylläkin siti ihmisenä hiukan totuttelimista kun ei ole kohinaa eikä kolinoita siitä vuokramökistä on kokemuksia huonoja sekä hyviä joksekin kun löytää mielyttävän kohteen niin se on aina varattu kun haluaa käväistä niin oman kannalla 31vuotta omassa

    • Anonyymi

      Suosittelisin, että jos rahaa on, niin kannattaa mieluummin ostaa joku loma asunto/loma osake vaikka kerrostalosta, esim jostain turkin analyasta.

      Jos Suomessa haluaa lomailla, niin meren rannikko, esim Hanko, Parainen, Kalajoki, tms.

      Tai jostain sisämaasta, järven rannalta tai tunturin juurelta. Joku Levi vois olla hyvä idea.


      Tai joku sisämaan järven ranta kaupunki.


      Mutta siis esim kerrostalo/rivitalo osake.
      Ei mikään mökki. Se muuttuu kuitenkin joksikin "työleiriksi". Tai mikäs siinä, jos sellaisesta tykkää.

      • Anonyymi

        ANALiasta musulmaanien valtakunnasta. Ei vaan koskaan tiedä mitä Erdogan keksii, mutta täydellinen sharia-lakia on tavoite. Tykääkö vaimosi pitää burkaa?


      • Anonyymi

        Kerrostaloosake Turkista, ootko ihan tosissas?!


      • Anonyymi

        Vai suosittelet sinä rasvaletiltä ostamaan kiinteistöä. Äipän vai isukin rahoillako elät? Ostamisen sijaan minä olen lähinnä nussinut rasvalettien naaraita Epsanjasta Tel Aviviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostaloosake Turkista, ootko ihan tosissas?!

        Turkki on kaikille rasvalettien sekaan haluaville luusereille Epsanjan ja Kreikan jälkeen se numero uno. Ei perusluuserilla ole varaa Rivieraan tai Monacoon.


    • Anonyymi

      Asuntovaunu sopii adhd tapauksille jotka ei yhdessä paikassa viihdy. Vuokramökki on kiva mutta ei tiedä kuntoa eikä naapurimökin kesä bileistä jouduin täläiseen tilanteeseen ei kivaa kun omat biletykset on takana 61v.vaari riittää kun lastenlasten äänet kiirii ympärillä siis omamökki oma rauha

    • Anonyymi

      Ei kumpikaan.

    • Anonyymi

      Oma tupa oma lupa minulla noin sata neliöinen talviasuttava mökki noin sata kilometriä pääkaupungista , ja oon nauttinut joka hetkestä , teen kolmivuoro työtä pää kaupungissa, joka hetki jos olen poissa työ paikaltä kroppa kiittää, jos on oma mökki niin kannattaa pitää siitä kiinni.

      • Anonyymi

        Minullapas on 132- neliöinen talvi- sekä kesäasuttava huvila noin 50 km pääkaupungista. Pidän siitä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullapas on 132- neliöinen talvi- sekä kesäasuttava huvila noin 50 km pääkaupungista. Pidän siitä kiinni.

        Minullapa on 180 neliön mökki 25 km päästä pääkaupungista.


    • Anonyymi

      Osta matkailuauto tai asunovaunu.

    • Anonyymi

      Hienoa pohdintaa aloittajalla! Samoja aatoksia miettinyt, kun tiesin huonokuntoisten isovanhempien kohta myyvän sukumökkimme. Omassa mökissä lainanlyhennykset ja kaikenlaiset muut kulut (kiinteistövero, tiemaksu, sähköt, kalastonhoitomaksut, kalastusluvat, vesi?, jne) juoksee ympäri vuoden, riippumatta mökin käyttöasteesta. Omalla mökillä oleskelu harvoin on pelkästään sitä itse LOMAILUA, sillä aina on jotain puuhastelua, kunnostus- ja pihatöitä, ja vieraita hyppää kestittävänä. Ja faktahomma on se, että jos etsii perusduunarin kukkarolle sopivaa mökkiä, ne on kaikki enemmän tai vähemmän homeessa. Tympeää loman jälkeen pestä homeeltahaisevia vaatteita ja petivaatteita. Omakotitalon omistavana päädyin olla ostamatta sukumökkiä, koska en jaksa pyörittää kahta työleiriä töiden ja lastenhoidon ohella. Päätin tehdä omasta talostani viihtyisän, kotiin ja pihaan on lapsiperhenäkökulmasta panostettu, on uima-allas, palju, skeittiramppi, jne. Eikä tarvi teini-ikäisten kanssa vääntää mukaan lähtemisestä. Tykkään siitä, että voidaan joka kesä päättää, vuokrataanko jostain mökki, vai lähdetäänkö kaupunkilomalle ja huvipuistoon, vai jopa ulkomaille. Joka talvi vuokraamme viikoksi mökin jostain laskettelukeskuksesta. Koen monipuolisuuden, valinnanvapauden ja taloudellisen riippumattomuuden (jos ei asuntolainaa lasketa) mielekkääksi.

      • Anonyymi

        Meillä ei ole pakko maksaa noita kalastuslupia jos ei kalasta.


    • Reilu 5 vuoden aikana ollut 4 mökkiä käytössä ja kaikki ilmaisia .
      Tokihan vuokrasopimuksen olen tehnyt mutta itse en ole maksanut sentin senttiäkään 😁

    • Anonyymi

      Oma mökki - omat mökkisiivoukset ja omat mökkihommat.
      Vuokramökit niin siivottomia, että jätän suosiolla uskaliaille seuraaville vuokralaisille.
      Molemmat sopivat touhukkaille lonailijoile.

      Minä tykkään kaupungista; aamu-uinnilla, brunssilla, taidenäyttelyssä, ulkokonserteissa, veneretkillä, purjehtimassa, laivamatkoilla, iltakävelyllä, tanssilavalla, huvipuistossa, pyöräretkillä, veneilemässä….mustikkametsässä, rantaravintolassa….ja ihan tavallisesta ihanasta kodistani!

    • Anonyymi

      Ei kumpikaan sillä mulla on näitä cith-boxejahän siellä sun täällä. Heh. Mä luovuin mökkinjlttuurista jo 1990-luvulla.Oli kylmät kesät ja järvivedet tms. Nyt on easympää. Ehkä mä vielä ostan jonkun jahdin saas nähdä? Nyt löhöön nakuna vaan yhdessä sijoitus mpässä vaihteeksi ou jee. Kyllä se siitä vähitellen kun kaikki juntkt häipyy kohta taas stadista vähäksi aikaa spöndelle. Luojan kiitos.

    • Anonyymi

      Ei aloittajan kysymykseen ole yksiselitteistä vastausta. Kelle käy mikäkin, se on ihan tapaus- mieltymys- ja resurssikohtainen kysymys. Ja paljon, paljon muutakin.

    • Anonyymi

      Nuorena (21/30v) avioparina hankittiin ehdottomasti oma mökki.
      Sitten leskeys nuorena, pitkän työuran (43 v) jälkeen työeläkkeelle.
      Nyt olen sitä mieltä, että vuokramökki, jos Suomessa haluaa pysyä. Tai itsellä on mökkikiintiö täysi.
      Omasta mökistä tulee paljon kuluja, aina jotakin korjattavaa. Ja kahdet tavarat, jääkaapit, liedet, mikrot, pölyimurit jne. Aina joku mossahtaa, kotona tai mökillä. Enää ei jaksa/viitsi/kiinnosta.
      Ja näin vanhempana miettii, että kaikkea ei tarvitse omistaa.

    • Anonyymi

      Ilman muuta avartaa maailman katsomusta ja ottaa kivoja kuvia, videoita muistoiksi. Kiinteä mökki on aika tylsää pitemmän päälle jos ei ole perheellinen. Asuthan jo yhdessä kiintopisteessä.

    • Anonyymi

      Puolesta vaan reippaasti, sillä aika on hubaa. Niin tekee kaikki osuuskauppaväki.

    • Anonyymi

      Kumpikin käy ja kummassakin oma viehätyksensä ja kumpikin koettu!

      Vuokramökki on ehkä helpompi mutta en oikein koskaan kopeutunut siihen kun tavarat ei olleet omat ja muutoinkin tuntui, että koko ajan oli varuillaan, ettei mikään säry tai saakohan näin tai noin tehdä.

      Nyt omalla mökillä toki eletään ihmisiksi mutta onhan se ihanaa laittaa tai olla laittamatta omaa mökkiä juuri sellaiseksi kuin haluaa, ja kaikki tavarat on omia ja omannäköisiä. EI tarvitse kyselle mistään mitään eikä keneltäkään.

      Himoverotusta emme ole mökistämme kokeneet, enemmän koen himoverotuksen omakotiasumiseemme, josta onneksi olemme 30 vuoden asumisen jälkeen pääsemässä eroon ja muutamme ydinkeskustaan.

      Mutta se mökkiasia, molempi parempi mutta näin vanhemmalla iällä oma mökki on jotain sellaista, mitä tarvitsen joka kesä, joka viikonloppu ja aina kun on tunne latautumiseen tai oikeaan rentoutumiseen

    • Anonyymi

      Kesämökit on vain velvoitteita täynnä olevia työleirejä..

    • Anonyymi

      Kyllä minusta vuokraus olisi järkevämpää.Itse tilanteessa jossa omistan kaksi toinen saaressa ja toinen mantereella oleva kesämökki,nämä tulivat minulle perinnön kautta ja kun yksin olen niin ylläpito ja muut hommat vie kaiken ajan eli en nauti yhtään noista työleireistä.

      • Anonyymi

        Joo paha tilanne sulla. Mulla on neljä mökkiä, kaikki eri puolilla Suomea. Tulivat perintönä, ja nyt ei aika riitä kaikkien kunnossapitoon. Sen takia vietän kaikki lomani vuokramökissä.


    • Anonyymi

      Kannattavuudesta niin tiedä, mutta sydämessään jokaisen pitäisi tuntea, onko vuokramökkeilijä vai omistusmökkeilijä. Itse jälkimmäinen. Viime ajat mökki on ollut vuokralla, kun itse lomaillaan muualla. Hommia tietysti riittää, kun aina täytyy käydä tsekkaamassa että on siisti ja kunnossa seuraavan tulla. Ympäristö on helppohoitoinen saariston kalliot sammaleineen ja mäntyineen, pari kertaa kesässä puhaltaa neulaset kalliolta veks. Paskamakkia pitää tyhjentää ahkerammin, muttei sekään mikään ihme homma ole - ellei sitten oo ihan rinsessa.

    • Anonyymi

      Ilman muuta vuokramökki. Ei huolta kiinteistöverosta ja omistaja ystävällisesti hoitaa kunnostustyöt.Jo 6 vuotta vuokramökkeilyä.

      • Anonyymi

        Joo, sama minulla, ei mistään hinnasta omaa mökkiä. Nyt oon vuokrannut 180 neliön hirsihuvilan kirkasvetisen järven rannalla. 50 km Helsingistä ja hinta 400€ kk. Ja maksan vaan niistä kuukausista jotka käytän. Vuokranantaja maksaa lämmityksen ja sähköt.


    • Anonyymi

      On sitte surkeet vaihtoehdot kolmannenkin huomioonottaen.

    • Anonyymi

      Me lomailtiin 20 vuotta vuokralla, ja ostettiin sitten ennen korona-aikaa pikkuinen hirsimökki järven rannalta itselle. Kunnostettiin se talviasuttavaksi, laitettiin lämmitys ja remontoitiin kokonaan ne 35 neliötä mitä siellä on. On ulkovessa, rantasauna ja grillikota pihassa. Ei isoja kustannuksia. On ihan uskomatonta luksusta lähteä perjantaina tunnin matkan päähän siistiin mökkiin, luonnon rauhaan. Tavarat voi jättää mökkiin, ei ole hometta ja talvilämpö pysyy pienillä kuluilla. Kesällä tulee vesi sisälle hanasta, talvella tehdään avanto. Viime kesänä totesin puolisolle että en olisi ikinä ennen tajunnut millaista luksuselämää on siemailla viinilasillista terassilla tyynen järven äärellä. Suosittelen omaa tällä mentaliteetilla että älkää tehkö mökistä kakkoskotia vaan pitäkää se mökkinä niin kustannukset eivät karkaa käsistä.

    • Anonyymi

      Mökil ennen paljon aikaa viettäneenä en halua enää tehdä niitä hommia koko ajan. Matkustelluki olen tarpeeksija kyllästyttää jo. Thaimaassaki viettäny yhteensä varmaa yli vuoden. Muuallaki aasias reissannu reilun vuoden yhteensä. Eurooppa kierretty moneen kertaa.afrikkaan en mene enkä islammaihin. Suomiki on nähty.

      Kotiin jumittunu, ei vaa kiinnosta lähtee enää mihinkää.

      Mökki on kauhea rasite.

    • Anonyymi

      jos ostat kesämökin niin sinne saapuvat pyytämättä monet mökittömät sukulaiset ja
      tuttavat , saattavat tuoda mukanaan kahvi- ja lenkkimakjarapaketin ja viipyä siellä
      koko viikonlopun tai pahimmillaan koko kesälomansa , jollet uskalla häätää niitä pois
      sieltä , se on ihan varmaa , me ostettijn vanha ok-talo Hesasta , koko miehen suku
      tahtoi välttämättä osallistua sen remontointiin , kukaan ei pyytänyt palkkaa mutta
      sen remontin hinta tuli selville vasta myöhemmin kun appivanhemmat vihjailivat
      josko he voisivat muuttaa talomme yläkertaan , poika oli jo teini-ikäinen ja kohta
      pois muuttamassa niin ne piti itsestään selvänä että kiltti miniä sallii heidän muuttaa
      sinne , mutta miniäpä laittoi mökin myyntiin , ero siitä lopulta tulikin .

      • Anonyymi

        Joo oon samaa mieltä. Siitä tulee hirveet kulut kun koko suku (9 henk) tuppautuu koko kesäksi mökille kylään. Pelkkään ruokaan menee jo 1000€ kuussa. Ja kaikki viinat ja kaljat päälle. Pelkästään noi kulut on jo 3-5000 euroa kesältä. Kyllä sillä rahalla vuokrais jo komean mökin.


    • Anonyymi

      niin ja voi vuokrata mökin salaa sukulaisilta jotka kuiteskin omaan mökkiin tunkeutuu
      haluttiinpa tahi ei ... kun menee piiloon perheen kanssa jonnekin vuokramökkiin niin
      muut ei meitä löydä ja harmittelevat et miks niitten piti niin salaa lähteä ettei pääse
      kanssaan saunaan ja uimaan

    • Anonyymi

      Että tuo mökkeily. Minä en mökkeile. Minä olen aina pitäjän paskaisimmassa räkälässä yötä ettimässä komioita naaraita.

    • Anonyymi

      Monet ostavat mökin sijoitusmielessä. Se onkin yksi painavimmista syistä ostaa mokki.
      Mutta muutenhyvä avauskirjoitus. Moni muukin varmaan pohtii samaa juuri nyt.

      • Anonyymi

        Ei taida mökkien hinnat ihan lähiaikoina nousta tästä buumista, mitäpä veikkaat? Huono sijoitus ostaa nyt?


    • Anonyymi

      Oma kesämökki on työsiirtola. Vuokramokilla ei saa tehdä mitään, mutta voi lukea kuitenkin esim. kirjaa...

    • Anonyymi

      Kesämökin, oman tai vuokratun, tulee sijaita alle 100 km päässä kodista ja alle 20 km päässä lähimmästä viinakaupasta ja marketeista.

      • Anonyymi

        Onko tämä uusi Euro direktiivi?


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1968
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1631
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1306
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      111
      1209
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1035
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      837
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      791
    Aihe