Voiko vanhana oppia

aloittelija 32 v

En ole ikuna ajanut edes mopolla, mutta moottoripyöräily on alkanut kiinnostamaan näin vanhalla iällä (32 v).

Mulla on se vanha AB-kortti eli sen puolesta voisin kai marssia kauppaa, ostaa prätkän ja painua suoraan baanalle tappamaan itseni (eikös laki salli tämän).

Mutta oletan että prätkän ajamisessa on oma opettelunsa, joten mitä olette mieltä, kannattaisiko mennä ihan autokoulun kursseille opettelemaan (vaikkei ole pakko). Tai järjestetääkö jossain muualla kursseja. Vai opettelenko itse parkkipaikalla naapureiden naureskellessa.

Kiitos etukäteen kaikista kommenteista.

13

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motoristi

      Olishan tuo kurssi tai joku vastaava hyvä käydä. En epäile ettetkö pyörän ajamista oppisi, mutta sen hallitseminen yllättävissä tilanteissa saatta aiheuttaa paineita itse kullekkin. Ja juuri näiden tilanteiden selvittäminen vaati eri näkösiä tekniikoita. Kuten jo varmaan tiedätkin pyörähän ei toimi niin, että kun tangosta käännettään oikealle niin pyörä menisi sinne oikealle. Vaan pyörä lähtee kaatuun vasemmalle kyljelleen jotta pyörä ei kaatuisi kumoon asti on se pidettävä vastakkais ohjaus liikkeellä pystyssä. Saattaa kuulostaa äkkiseltään moni mutkaselta, mutta se kehittyy alitajuntaan. Ja nopeissa väistö liikkeissä tämä tulee parhaiten ilmi.

      Suo sittelen käymään Bajahillin sivuilla sie on paljon asiaa...moottorpyöräilystä!

    • jammu

      Asenteesi ainakin on oikea! Itse olen ajellut moottoripyörällä nyt yli neljännesvuosisadan ja joka kevät aloitan ajelemisen uudelleen opettelemalla.

      Sen sanoisin että ota mieluusti ne ensimmäiset lipat toisen pyörällä:) Se autokoulu on hyvä vaihtoehto, parempi olisi jonkun tutun crossipyörä tai muu vastaava raato jonka saa kaataa hymyssäsuin kunnes oivaltaa muutaman fysiikan lain käytännön sovelluksen... Toki sen opettelun voi aloittaa omallakin mutta varaudu siihen, että se (voi) maksaa ne ns. oppirahat.

      Viimeistään oman hankittuasi osallistu paikallisen moottorikerhon tms. järjestämälle ennakoivan ajon kurssille, niillä tosin normaalisti on vain vanha vakiojengi mutta aina teitä aloittelijoitakin mukaan odotellaan ja taatusti olet tervetullut.

      Eli kauppaan vain, opit sinä!

      • motocrossari

        hyvä vaihtoehto olisi vuokrata enduro ja mennä jonnekin pehmeälle hiekkaradalle ajamaan viitisenkymmentä kierrosta nii johan tiedät miten MOOTTORIPYÖRÄ käyttäytyy. vertaa motocross ja roadracing ajotapaa... kumpi on vaativampi ,jos osaat ajaa vaikeissa olosuhteissa niit osaat ajaa vaikka katossa.


      • tdipd ja xx
        motocrossari kirjoitti:

        hyvä vaihtoehto olisi vuokrata enduro ja mennä jonnekin pehmeälle hiekkaradalle ajamaan viitisenkymmentä kierrosta nii johan tiedät miten MOOTTORIPYÖRÄ käyttäytyy. vertaa motocross ja roadracing ajotapaa... kumpi on vaativampi ,jos osaat ajaa vaikeissa olosuhteissa niit osaat ajaa vaikka katossa.

        yksinkertaista ole. Molemmissa on hyviä puolia ajoharjoittelun kannalta.


    • Mora

      Ja voin kertoa että tuskinpa tuo ikä tuo ajamaan oppimiselle mitään estettä, paremminkin ehkä päinvastoin (nuorempana ja vielä hullumpana olisin melko varmasti itseni prätkällä tappanut). Itse olen ensimmäisen prätkäni ostanut viime syyskesällä, ja olen itse nyt 31-v, eli ei tullut kauhean poikasena aloitettua. Aikaisempi kokemus kaksipyöräisistä Tunturi Supersport vuonna -85, Jopo ja pikkuveljen skootterimopon testaus. Ja hyvin olen pärjännyt.

      Itse en käynyt autokoulussa kurssilla, mutta omalla tiellä tutustuin kyllä ensin muutaman illan pyörän hallintaan hitailla nopeuksilla, jarrutustekniikkaa yms. ja liikenteeseen lähdin ensi alkuun hieman hiljaisempaan aikaan, eli rauhallisesti kantsii aloittaa, eikä passaa unohtaa kunnioittamasta pyörää koneena, joka voi tuoda sekä nautinnon että noutajan (vieläpä peräkkäin lyhyellä aikavälillä ;-).

      Siinä mielessä sun ehkä kannattaa käväistä autokoulussa, ainakin ihan perustekniikoihin tutustua, kun sulla ei ole mopostakaan kokemusta. Että oppisi tuota ajotekniikkaa myös teoriatasolla. Itse pänttäsin itsekseni tuota vastaohjaustekniikkaa jo pidemmän aikaa (haaveilin pyörästä kauan, talous ei vaan antanut myöden, ja vanhan Kawan nytkin ostin, 20v.melkein, mutta kyllä mä siitä sitten tykkäänkin), joka saattaa ensi alkuun tuntua lähinnä järjen vastaiselta, mutta aukenee kyllä ajan kanssa. Ja tosiaan, Bajahillin sivuilla kannattaa käydä tutustumassa, siellä on kaikenlaista hyvää tekstiä, mukaanluettuna aikas seikkaperäinen selostus tuosta vastaohjaustekniikasta.

      Ei muuta kuin pyöräkaupoille, harjoittelemaan ja nautinnollisia sekä hengenpitäviä kilometrejä!

      • paappa

        Itse olin yli viisikymppinen kun aloitin. Ostin ensin kevarin (custom) jolla aloitin, nyt olen hankkimassa isompaa pyörää. Itse opettelin ajamaan hiljaisilla maaseudun teillä, niin asvaltilla kuin hiekka teilläkin. Otin selvää autokoulun harjoitus tavoista ja rakentelin itselleni samanlaisen harjoitusradan mielestäni opin suhteellisen nopeasti m-pyöräilyn salat, yhtenä hyvänä neuvonantajana oli tuttavani joka on harrastanut pyöräilyä pitkään häneltä sain hyviä ja asiallisia neuvoja, suun soittajia riittää aina, mutta älä kuuntele niitä. Rohkeesti mukaan vain.


      • pen

        jep mulla melkein sama homma, 15v viimeks PV:llä ajanut, ja viimekesä 28v 600cc pyörä alle, mitään kouluja käynyt ja hyvin meni. Nyt on isompi jo alla. Tosin jos et edes mopolla ole ajanut, niin kannattais muutama tunti koulussa, tai sit joku tuttu kuka on ajellu pitempään kaveriks.

        Vastaohjauksesta höpötetään liikaa, ja joku kertoi ajatelleensa sitä etukäteenkin,pöh. Se tulee kyllä ihan luonnostaan, ei sitä tarvitse opetella, muuten kuin vaaratilannetta (nopea väistö) varten.


    • zzr1100

      täälä pohjanmaalla me järjestetään EAK:ennakoivan ajon kurssi,se on waasa mc:n järjestämä ja on sisällöltään sama kun autokoulussa(tiivistys)teoria ja ajoharjoitus.lisätietoja saa waasa mc:n nettisivuilta.ps:Opettajina toimii autokoulun opettaja SMOK kouluttaja.

    • Nipsu-64

      Kyllä vanhakin voi oppia uusia taitoja. Mieheni osti moottoripyörän ja itse innostuin niin että nyt hankin oman. Olen 38v. Enkä ole ikinä ajanut tätä ennen. Varovaisesti kun aloittaa ja opettelee. Kyllä se sit rupeaa sujumaan.

    • JIMJAK

      Osaathan sinä, hyvä mies, ajaa fillarillakin.? Siinä joutuu sotkemaan jaloilla hullun lailla kun prätkän sarvissa selviää ihan vaan istumalla ja nauttimalla! No tosissaan, kantsii ottaa tunti-pari koulutusta niin selviää hyviä kikkoja. Sama kuin hiihtokoulu skimbaaman opetellessa. Pääsee näin heti juttuun kiini ja oppii varmasti nopeammin. Suurin vaara bikerille taitaa olla kuitenkin autoilijat, nuo teittemme valtiaat.;)

    • alkuperäinen

      Kiitos hyvistä vastauksista. Olen kyllä tosi noviisi, en edes ollut kuullut vastaohjaustekniikasta esim.

      Mutta katsotaan, katsotaan. Kateeks vaan käy kun te näin kevään tullen tuolla hurauttelette!

      • vai vanha ??

        Mitä meinaat 32 v vanha. Olin 48 kun aloitin. Aluksi rauhallisesti
        ( niin kuin aina ) Kannattaa aloittaa on upeeta
        tuoksut ja vapauden tunne...
        Varmaan niitä jotka laittaa hanttiin riittää mutta älä luovuta,,,,,
        motoristi 50 v ..merkki prätkävaari,, ps....laita jossain viesti, että olet lukenut


    • Anonyymi

      Eiköhän ihminen opi koko ikänsä, ellei dementia yllätä. Joitakin vuosia sitten eräs 50v tuttava nainen sanoi ostaneensa 500 kuutioisen pyörän, pidin häntä hulluna, tuolla iällä, mutta kyllä hän kurvaili muutaman vuoden ihan kolareitta. Nuorena minulla oli pari mopoa ja pieni moottoripyörä hetken aikaa. Kun poikani luopui autosta ja osti 1400 kuutioisen pyörän, kipinä iski minuunkin taas. Sillä en uskaltanut ajaa, oli mielestäni liian painava, olin kyllä ajellut hänen pienemmillä pyörillään joskus nuorempana, enimmillään 900 kuutioisella.
      Niinpä ostin päivänä muutamana 535 Viragon, vaikka poika sanoi, että se on ihan mopo,
      osta isompi.
      Sen kuitenkin hankin, täytän kohta 76v ja olen sillä kurvaillut 3 kesää,
      en enää pidä hulluina viiskymppisiä, jotka ostavat motskarin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe