2 A-kieltä lukioon ?

Einartig

suositteletteko ?

10

2397

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arabi....

Voit ottaa vaikka kaikki A-kielet, mutta et voi kirjoittaa muuta kuin yhden A-kielen per kirjoituskerta. Eli jos otat esim. enkun ja jonkin toisen A-kielen niin se ensimmäinen täytyy suorittaa jo syksyllä ennen varsinaista kirjoitus kertaa, koska yhdellä kirjoituskerralla voi suorittaa VAIN yhden A-tason kielikokeen. Oma päätöksesi on sitten miten hyödyllistä on lukea kahta A-kieltä.

• Kyllä pystyy kirjoittamaan esim. englannin ja ruotsin samalla kirjoituskerralla A-kielenä! Minä kirjoitin A-ruotsin ja A-englannin tänä keväänä. Mutta sen sijaan jos aikoisi kirjoittaa ranskan ja/tai saksan, ne pitäisi kirjoittaa lyhyenä tai vain toinen niistä jo syksyllä (jos siis tahtoo A-kielenä).

• Slartibartfast

lukioon kun olin ruotsinpainotteisella luokalla. Siispä kirjoitin sekä ruotsin ja enkun A- kielenä. Silloinhan voi tietenkin kirjoittaa yhellä kertaa molemmat. Lue vain kieliä jos ne sujuvat.

• abi

ihan hyvin voi lukea kahta a-kieltä. itse luin kolme a-kieltä ja kirjoitin niistä e:tä ja l:ää. tunnen myös muita kolmen a-kielen kirjoittajia. hieman lisätyötä tulee, mutta ei missään nimessä kohtuuttomasti, jos on kielistä vähänkään kiinnostunut. kannattaa huomioida, että pitkistä kielistä saa usein paljon enemmän pisteitä kuin lyhyistä kielistä jatko-opintoihin pyrittäessä. esim. lyhyen ruotsin l voi vastata jopa pitkän m:ää!

• j-o-r-e

Ainaki syksylla voi kirjottaa kaksi A-kieltä. Tiedän tapauksen joka kirjotti syksyllä 2*L molemmat A-kielestä.

• Opettaja

jos se toinen on kotimainen kieli.

• j-o-r-e
        Opettaja kirjoitti:

jos se toinen on kotimainen kieli.

Se tuttu kirjotti viime syksynä A-ruotsin ja A-englannin, molemmista tuli L.

• kannattaa :)

itellä saksa ja enkku, kävin saksan kaikki kurssti 3. luokan syksyyn mennessä ja sit syksyllä kirjotin ja hyvin meni.. olihan se välillä tuskasta ku saksaa oli melkee joka pv 2. luokalla mut en siihen niin kovasti jaksanu panostaa ja silti M tuli :)

• 3 X A = liikaa

Moi!

Itse olen opiskellut lukion aloittaessani kolmea pitkää kieltä (englantia, ruotsia ja saksaa). Kyse on enemmänkin ahkeruudesta tai oikeastaan henkisestä kantista. Pidin itseäni ahkerana ja tein näin virheellisen oletuksen.

Nyt olen totaalisen väsynyt opiskelemaan myös muita aineita. Ruotsini on vaihtunut lyhyeen, saksa jäänyt kokonaan pois lukujärjestyksestä ja englantikaan ei enää tunnu luistavan.

Eikai se kaksi pitkää kieltä yksinään ole paha (varsinkaan, jos et opiskele pitkää matikkaa, fysiikkaa tms.). Toivotan sinulle onnea ja pitelen vilpittömästi peukkuja, jotta kanttisi kestää. Muista kuitenkin kuunnella sisintäsi, sillä Burn out tulee ovikelloa soittamatta.

• jane

itse luin lukiossa kolmea pitkää ja yhtä lyhyttä kieltä ja hyvin meni. itsestä se riippuu pärjääkö niiden kanssa. mun mielestä kielet tukee hyvin toisiaan ja niinhän se on että jos yhtä osaa ni oppii helposti toistakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe