Kokemuksia Haaga-Heliasta

Anonyymi

Hei,

Olen nyt opiskellut 2-vuotta Haaga-Helian liiketalous tradenomi linjaa. Olen joutunut ujouteni takia muiden hyljeksimäksi.

Aloitin siis syksyllä 2019 opinnot päiväryhmässä. Järkytyin kun näin, että kaikki opinnot ovat lähes pelkkää ryhmätyötä ja yleensä moduuli sisältää yhden ison projektin ja näistä projekteista annetaan ryhmälle yhteinen arvosana. Jos ryhmässä olevat eivät tule juttuun sinun kanssasi, he voivat puukottaa selkääsi vertaisarvioinneissa ja täten pilata sinulle tulevan arvosanan. Jopa niinkin pitkälle on menty, että minut on lempattu pihalle projektista, siitä lisää myöhemmin.

Minua kohdeltiin päiväryhmässä todella ala arvoisesti. Tehtiin SisuXtrailiin liittyvää projektia keväällä 2020. Ryhmän jäsenet päättivät katkoa kommunikoinnin minuun. Jättivät minut ulkopuolelle esim. palavereista. Täten oli vaikeaa tuoda omaa panosta työhön kun ryhmänjäsenet eivät suostuneet yhteistyöhön. Olin toki jo syksystä 2019 lähtien kiusaamisen kohteena. Jatkuva vittuilu minua kohtaan oli todella sairasta. Jos oli sellaisia ryhmätöitä joita pystyi tekemään yksin niin minä jäin aina yksin ensimmäisen lukuvuoden aikana.

Toisen lukuvuoden aloitin päiväryhmässä ja siirryin joulun jälkeen monimuoto linjalle. Opettajan piti syksyllä jo johtamisen ja hr moduulissa pakottaa muut ottamaan minut ryhmään. Kun sain ryhmän niin minulta meni aika nopeasti maku koko jutusta kun huomasin muiden vain vittuilevan minulle Zoom sessioissa. Varmaankin olivat keskenään olleet yhteydessä toisiinsa taas ja juonittelivat minua vastaan. Ainakin sain kokea sen viimeisen loppuraportin kohdilla kun olin osallistunut raportin tekemiseen ja kirjoittamani osuus oli raportissa vielä ennen palauttamista. Noh viimeisenä päivänä ennen deadlinea palautimme raportin ja hups keikkaa minun juttuni oli lentänyt sieltä pihalle, vaikka sitä oli niin kehuttu. Eikä tässä vielä kaikki. Ryhmän jäsenet olivat menneet opettajalle viestimään etten saisi mitään aikaan ja minut pitäisi heittää ryhmästä pihalle. Opettaja onneksi näki asian melko diplomaattisesti ja antoi tilanteen olla, mutta arvosanani kärsi. Meinasi laittaa kuitenkin tekemään raportin yksin.

Keväällä 2021 alkoi myynti ja markkinointi 2 moduuliin liittyvä projekti. Projektissa suunniteltiin markkinointikampanjaa toimeksiantajalle. Tulin uutena opiskelijana ja muut olivat jo valinneet ryhmät ja toimeksiantajat, vaikka moduuli ei ollut vielä alkanut. Toisaalta niin Haaga-Helia heidät ohjeisti. Opettaja käski minun valita vain jonkin ryhmän mihin menen. Koko luokka on naisvaltainen, joten menin vain johonkin. Olen itse siis 22v mies. Ryhmä sattui olemaan hikari ryhmä ja itselläni on rajoitteita elämässä niin en pystynyt tuomaan sitä 4-5 arvosanan panosta. Noh eräs henkilö oli mennyt selkäni takana valittamaan opettajalle, että en tuo omaa panosta työhön ja minut pitäisi heittää vekka. Opettaja yritti vielä sovintoa, mutta joutui lopulta varaamaan Zoom session, jossa kävisimme tilannetta läpi. Minut haukuttiin aivan pystyyn ja todella loukkaavasti tämän oppilaan johdosta. Tuli todella paha olo. Opettaja ilmeisesti uskoi etten tekisi mitään ja heitti minut ulos ryhmästä ja minun tehtäväksi jäi itse hoitaa koko helvetin iso ryhmätyö. Jätin sen päiväryhmän kanssa hoidettavaksi ensi kevääseen. Alusta asti tämä oppilas oli minua vastaan tein kuinka hyvin työtä tahansa niin tämä valitti ja kiroili. Haaga-Heliassa on ilmeisesti normaalia, että ryhmän jäsenet valitaan. Eli aloitin ryhmässä Tammikuun lopussa ja Maaliskuun alussa olin jo pihalla. Edes yhtä kevättä ei pysytty yhtenäisenä.

Minulla on todella paha olo kokemastani. Tulin hakemaan onnistumisia ja opiskelu motivaationi oli korkealla. En usko tähän ilmiöoppimiseen yhtään enkä myöskään ryhmätöihin. En ymmärrä yhtään tätä ideologiaa. Kokemani on jotain niin sairasta. Jos ei Haaga-Heliassa sosiaalisten tilanteiden pelko kasva niin ei sitten missään. Empatiaa ei saa ei sitten yhtään.

Tässä siis jäävuoren huippu kokemastani. Tapani on olla kohtelias ja nöyrä. En ilmeisesti sovi tähän Haaga-Helian kulttuuriin, jossa pitää olla itserakas kusipää, joka kehuskelee omia saavutuksiaan ja vertailee koko ajan itseään muihin. Mitä itserakkaampi olet sitä enemmän ihmiset sinusta pitävät siellä. Jos vielä satut polkemaan toista kohottaaksesi itseäsi olet varmasti todella pidetty.

6

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmiöoppimisesta ja ryhmätöistä olen aivan samaa mieltä. Ei sovi kaikille eikä kaikkialle.

      Tradenomin opinnot ja kaupallinen ala ovat hyvin kilpailuhenkisiä. Vahvasti itseään esille tuovat hoosaajat menestyvät. Ymmärrystä ei saa yhtään sellainen, joka on rauhallisempi, asioihin syvemmin perehtyvä ja miettii ennen kuin toimii.

      Markkinointia paremmin saatat menestyä laskenta-ja kirjanpitopuolella. Keskity niihin.

      • Anonyymi

        Olen juuri taloushallintoon suuntautunut. Tässäpä tämä ongelma onkin kun tuodaan nämä erilaiset ihmiset samaan paikkaan.


    • Anonyymi

      Hei!

      Onpa ikäviä kokemuksia! Kehoittaisin sua ottamaan yhteyttä Haaga-Heliassa opettajiin ja selvittämään tätä kiusaamisongelmaa laajemmin. Mielellään kirjaa kaikki tapahtunut ja tee selväksi, että tämä pitää käsitellä, koska se estää sun opiskelun. Todella pöyristyttävää, että korkeakoulussa voi kohdata tollaista kohtelua. Ei varmaan yhtään lohduta, mutta yliopistossa olen kokenut, että yliopisto-opettajat auttavat, jos tulee ongelmia ryhmän kanssa ja ovat opiskelijoiden puolella, eikä ketään missään tapauksessa jätetä yksin tekemään ryhmätyötä.

      Tsemppiä ja toivon, että asiat järjestyy sulle parhain päin!

    • Anonyymi

      Ei ole edes teoriassa mahdollista, että vika on aina kaikissa muissa, kun ainoa yhdistävä tekijä olet sinä itse.

      • Anonyymi

        Siinä se tuli, mitä minäkin ajattelin.
        Silti, ollaan kuitenkin korkeakoulussa tai ainakin olevinaan korkeakoulussa. Odottaisin vähän sivistyneempää käytöstä kaikilta.


      • Anonyymi

        ... Sanoo lauman mukana oleva kiusaaja peloissaan ettei itse joudun kiusatuksi. Olette pelkureita ja kusipäitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2362
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      187
      1825
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe