Eu:n kanta avohakkuuseen

Anonyymi

Avohakkuut lopetettava koko Suomessa

51

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä ole typerämpää edes kuultu vähään aikaan....

    • Anonyymi

      mielestäni hakkuut sais laittaa stoppiin pariksi vuotta, siis myyntilakko. Sais eeuu- parlamentissa Tuppurainen, Hautala ja Niinistö vähän ihmetellä, että kuis ny noin.
      Ei olis Mariinilla rahuja lähettää eeuu- kassaan. Ehkä seleviääs komissareillemitä metsätalous merkkaa Suomelle.

    • Anonyymi

      Avohakkuut tulee laittaa ympäristöluvitettavien toimintojen piiriin, kuten muukin luontoa tuhoava toiminta. Sopiva ympäristöluvan hinta voisi olla vaikkapa 500 eur/ ha. Taidanpa soittaa Lepälle ja ehdottaa asiaa.

      • Anonyymi

        Eipä ole typerämpää edes kuultu vähään aikaan....


      • Anonyymi

        Kyllä nykyäänkin on ilmoitettava Metsäkeskukselle ennen hakkuun aloitusta. Lupa tulee jos ei ole estettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nykyäänkin on ilmoitettava Metsäkeskukselle ennen hakkuun aloitusta. Lupa tulee jos ei ole estettä.

        Ilmoitettava on, mutta ei haettava lupaa. Mielestäni meidän metsänomistajien tulisi ajaa mallia, jossa me haetaan rehellisesti lupaa ely-keskuksesta luontoa tuhoavalle toiminnalle. Moni muu kovin vähäpätöinenkin "ilimanpilluu" on luvitettava (vrt lemmikkieläinten krematorio). .. Ja nykylain mukaan saa vetää vaikka 10 000 hehtaarin hakkuuraiskion, kyntää maan kulkemattomaan kuntoon tuhansiksi vuosiksi ja ohjata sen kynnökön vedet suoraan lähimpään tammukkapuroon. Ja kuitata uroteostaan tukiaiset päälle. Semmoista on Suomen metsätalous.


      • Anonyymi

        Kaikki hakkuut on jo nyt luvan varassa. Niistä tehdään ilmoitus Metsäkeskukseen hyvissä ajoin ennen suunniteltua hakkuuta. Ja niistä valtio saa huimasti enemmän kuin 500 e. Vero on 30-34 % hakkuutulosta.


      • Anonyymi

        Onhan tuokin konsti lisätätyöttömyyttä ja rajoittaa kansantaloutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki hakkuut on jo nyt luvan varassa. Niistä tehdään ilmoitus Metsäkeskukseen hyvissä ajoin ennen suunniteltua hakkuuta. Ja niistä valtio saa huimasti enemmän kuin 500 e. Vero on 30-34 % hakkuutulosta.

        ...hmm...sen luonto kaataa...jota ihminen ei kaada...jota valtio taas veroittaa kummassakin
        tapauksessa vähintään 52,8% yksityismetsänomistan rahoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmoitettava on, mutta ei haettava lupaa. Mielestäni meidän metsänomistajien tulisi ajaa mallia, jossa me haetaan rehellisesti lupaa ely-keskuksesta luontoa tuhoavalle toiminnalle. Moni muu kovin vähäpätöinenkin "ilimanpilluu" on luvitettava (vrt lemmikkieläinten krematorio). .. Ja nykylain mukaan saa vetää vaikka 10 000 hehtaarin hakkuuraiskion, kyntää maan kulkemattomaan kuntoon tuhansiksi vuosiksi ja ohjata sen kynnökön vedet suoraan lähimpään tammukkapuroon. Ja kuitata uroteostaan tukiaiset päälle. Semmoista on Suomen metsätalous.

        Paitsi, ettei mitään noista saa tehdä nytkään omalle metsälleen. Ja toiseksi, kukaan vähänkin metsää omistava rehellinen ei tuhoa omaa omaisuuttaan.
        Roistot ja rahanahneet hälläväliätyypit voivat niin tehdä, mutta ei heitä mikään estä tekemästä niin vaikka kuinka EU kieltoja kehittelisi....


      • Anonyymi

        Kirves on metsän lääke on vanha sanonta pätee vieläkin!
        50 vuotta sitten oli paljon jatkuvaa kasvatusta oli pieniä aukkoja hevosella kuljetettiin puut.
        Mutta 50 vuodessa tähän päivään on metsien kasvu tuplaantunut nyky metsätalouden ansiosta, parempaa saa hakea!


    • Anonyymi

      Eihän Suomessa enää ole avohakkuita. Vihreiden toivomuksesta, kun jättää muutaman lahopuun hehtaarille, avohakkuut loppuivat siihen.

    • Anonyymi

      Suomen bravuuri on kusta omaan silmäänsä ja silti uskoa, että se on hyvä asia.

    • Anonyymi

      Tuola on komiaa aukkohakkuuta nyt tuola Pudasjärvi - Taivalkoski seudulla. Kuka lie kaatanu, enimmäkseen Valtion mehtiä, eikö eeuu saa kuriin tämmösiä.

      • Anonyymi

        Käykääpä avohakkuiden kieltäjät kymmenen vuoden päästä hakkuusta katsomassa tilannetta. Siellä maan täydeltä työntää uutta puuta ja hiiltä alkaa sitoutua.
        Mitä tekee teidän ihannoima ikimetsä. Se vain alkaa lahota ja tuottaa sitä. Nykyiset suojelualueet riittäisi niille.
        Mielestäni parasta olisi että metsänomistaja saisi valita kumpaa hakkuutapaa käyttää eli avohakkuuta tai ns. jatkuvaa kasvatusta eikä siinä kellään olisi pullikoimista varsinkaan niiltä jotka eivät itse omista metsää.


      • Anonyymi

        Tie unelmista totuuteen käy Valtion tomijoillakin...metsien kautta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykääpä avohakkuiden kieltäjät kymmenen vuoden päästä hakkuusta katsomassa tilannetta. Siellä maan täydeltä työntää uutta puuta ja hiiltä alkaa sitoutua.
        Mitä tekee teidän ihannoima ikimetsä. Se vain alkaa lahota ja tuottaa sitä. Nykyiset suojelualueet riittäisi niille.
        Mielestäni parasta olisi että metsänomistaja saisi valita kumpaa hakkuutapaa käyttää eli avohakkuuta tai ns. jatkuvaa kasvatusta eikä siinä kellään olisi pullikoimista varsinkaan niiltä jotka eivät itse omista metsää.

        Niin, kymmenen vuoden päästä. mutta sitä ennen pitää istuttaa. Aukiolle kasvava metrinen heinä tukahduttaa luonnollisen uudistumisen, eikä siemeniä mistään tule, jos siemenpuutkin kaadetaan.
        Suuret avohakkuut on tuhoisia luonnolle. Se yksipuolistaa luonnon ja lisää tuholaisten määrää.


    • Anonyymi

      Onneksi on sentään jokin taho, joka suitsii törkeimpia metsän raiskaajia. Luulisi metsän omistajienkin antavan arvoa lähi luonnolleen. Niin kauan kuin tukiaisten varassa kasvatatte puutanne, joudutte ottamaan muutkin huomioon. Ootte jo esim. tuhonneet suot, ojittamalla aivan turhaan, joka on pahimpia ympäristö rikoksia suomenhistoriassa. Ja valtion piikkiin vielä. Törkeätä paskaa jauhat, joka et osaa ajatella kuin omaa napaasi. Minä, minä, minä,, välittämättä muista.

      • Anonyymi

        Sinä kyllä itset näytät olevan oikea minä, minä, minä henkilö joka vain itse omaa tuotettaan jauhaa.


      • Anonyymi

        Miksei suolla saa kasvaa puita? Vituttaa tuollaiset veden vaivaamat alueet, joita soiksi sanotaan. Ei kasva puu kuin vain kitumalla, ja tuota luonnon ihmettä ihaillaan, kuinka siellä silmä lepää ja on luonto niin aitoa ettäh. Ja vielä veronmaksajan piikkiin tehrään lankku siltaa , että pääseevät vammaisetkin rullaattoreilla ja sähkötuolillaan luontua ihmettelemään.
        Mutta kun on aikoinaan Isäntä laittanut suonsa puuta kasvamaan ja nyt sitten on sadon korjuun aika ja laitetaan hakkuut päälle niin eiköpä vaan saa Isäntä vihat päällensä kun ikimetsää noin raiskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei suolla saa kasvaa puita? Vituttaa tuollaiset veden vaivaamat alueet, joita soiksi sanotaan. Ei kasva puu kuin vain kitumalla, ja tuota luonnon ihmettä ihaillaan, kuinka siellä silmä lepää ja on luonto niin aitoa ettäh. Ja vielä veronmaksajan piikkiin tehrään lankku siltaa , että pääseevät vammaisetkin rullaattoreilla ja sähkötuolillaan luontua ihmettelemään.
        Mutta kun on aikoinaan Isäntä laittanut suonsa puuta kasvamaan ja nyt sitten on sadon korjuun aika ja laitetaan hakkuut päälle niin eiköpä vaan saa Isäntä vihat päällensä kun ikimetsää noin raiskaa.

        Tuossa edellä joku haukkui soiden ojitusta täysin turhaksi .
        Ojitetut suot kuitenkin kasvavat uutta puuta kuitenkin vuodessa 23 miljoonaa kuutiometriä ja sitovat siihen hiiltä. Hakkuumahdollisuudet ovat 15 miljoonaa kuutiometriä.
        Pelkät kantohinnat ovat n. 450 miljoonaa euroa ja kun se jalostetaan niin sen arvo lienee ainakin saman verran. Ja työpaikkoja syntyy neljäsosa metsäteollisuuteen.

        Suosta tuli mieleen toinen juttu:
        Metsäojitukseen soveltumattomat suot, joita on pieni osa, voidaan ennallistaa tarvittaessa.
        Nyt aletaan kymmenillä miljoonilla tehdä kosteikkoja kaivinkoneilla!!
        Niitä kuitenkin syntyisi HELPOSTI kun loppuun kaivetun turvesuon laskuojat tukitaan niin kustannus olisi satasissa ja syntyisi kymmenien hehtaarien kosteikko. Myös
        sopivasta ennallistettavasta suosta voisi saada kosteikon yhtä helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei suolla saa kasvaa puita? Vituttaa tuollaiset veden vaivaamat alueet, joita soiksi sanotaan. Ei kasva puu kuin vain kitumalla, ja tuota luonnon ihmettä ihaillaan, kuinka siellä silmä lepää ja on luonto niin aitoa ettäh. Ja vielä veronmaksajan piikkiin tehrään lankku siltaa , että pääseevät vammaisetkin rullaattoreilla ja sähkötuolillaan luontua ihmettelemään.
        Mutta kun on aikoinaan Isäntä laittanut suonsa puuta kasvamaan ja nyt sitten on sadon korjuun aika ja laitetaan hakkuut päälle niin eiköpä vaan saa Isäntä vihat päällensä kun ikimetsää noin raiskaa.

        ...Hmm...kaatoi taikka kasvatti...niin metsä on aina hintansa arvoinen...


      • Anonyymi

        Omistan metsää noin 100 ha.

        En ole saanut tukiaisia, joiden varassa ole metsiäni hoitanut vielä koskaan.
        Miten minun pitäisi ottaa muut huomioon hoitaessani metsiäni?
        En ole tuhonnut ainuttakaan suota.
        En ole ojittanut yhtään mitään, saati turhaan.
        Yhtään ympäristörikosta en ole tehnyt.
        Valtion piikkiin en ole tehnyt yhtään mitään.

        Metsissäni sinäkin saat jokamiehenoikeudella liikkua, poimia marjoja jne. Siitä sinun ei tarvitse maksaa mitään, sillä minä maksan kaikki metsäni hoitoon liittyvät kulut ja lisäksi verot. Mitä vielä odotat minun tekevän, jotta sinulla olisi mukava liikkua metsässäni, poimia mustikoita, puolukoita, sieniä?
        Vai riittääkö sinun minä-minä-minä -asenteellesi tämä nykyinen taso?

        On totta, ettei metsässäni ole sinua varten rakennettu polkuja, pururatoja, siltoja, portaita ylämäkiin. Korkokengillä ja nappaskengillä on vähän huono liikkua. Pitäisikö parantaa olosuhteita tältä osin? Vähän siitä tulisi kustannuksia, mutta tärkeintähän on, että sinä viihdyt metsässäni.
        Hyttysiä, paarmojakin siellä on toisinaan runsaasti kesäisin. Hirvikärpäsiä syksyllä. Pitäisikö metsään varata hyttysmyrkyt rajoille? Pienillä kustannuksilla se kyllä onnistuisi. Toivottavasti kuitenkaan nämä pikkuvintiöt ei pilaa tunnelmaasi, kun samoilet metsässäni.

        Niin oliko vielä jotain, jota voisin tehdä hyväksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistan metsää noin 100 ha.

        En ole saanut tukiaisia, joiden varassa ole metsiäni hoitanut vielä koskaan.
        Miten minun pitäisi ottaa muut huomioon hoitaessani metsiäni?
        En ole tuhonnut ainuttakaan suota.
        En ole ojittanut yhtään mitään, saati turhaan.
        Yhtään ympäristörikosta en ole tehnyt.
        Valtion piikkiin en ole tehnyt yhtään mitään.

        Metsissäni sinäkin saat jokamiehenoikeudella liikkua, poimia marjoja jne. Siitä sinun ei tarvitse maksaa mitään, sillä minä maksan kaikki metsäni hoitoon liittyvät kulut ja lisäksi verot. Mitä vielä odotat minun tekevän, jotta sinulla olisi mukava liikkua metsässäni, poimia mustikoita, puolukoita, sieniä?
        Vai riittääkö sinun minä-minä-minä -asenteellesi tämä nykyinen taso?

        On totta, ettei metsässäni ole sinua varten rakennettu polkuja, pururatoja, siltoja, portaita ylämäkiin. Korkokengillä ja nappaskengillä on vähän huono liikkua. Pitäisikö parantaa olosuhteita tältä osin? Vähän siitä tulisi kustannuksia, mutta tärkeintähän on, että sinä viihdyt metsässäni.
        Hyttysiä, paarmojakin siellä on toisinaan runsaasti kesäisin. Hirvikärpäsiä syksyllä. Pitäisikö metsään varata hyttysmyrkyt rajoille? Pienillä kustannuksilla se kyllä onnistuisi. Toivottavasti kuitenkaan nämä pikkuvintiöt ei pilaa tunnelmaasi, kun samoilet metsässäni.

        Niin oliko vielä jotain, jota voisin tehdä hyväksesi?

        Ei metsä ole oikeasti sinun. Se on kaikkien, koko luomakunnan yhteinen. Kun kuolahdat, mato tulee ja pistää sinut poskeensa. Tai sitten, mikäli periiliset päätyvät tuhkaukseen, pölähdät hiilipäästönä taivaalle, josta kasvit ja metsän puut imevät sinut yhteyttämisen kautta takaisin kaikkeen kasvuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei metsä ole oikeasti sinun. Se on kaikkien, koko luomakunnan yhteinen. Kun kuolahdat, mato tulee ja pistää sinut poskeensa. Tai sitten, mikäli periiliset päätyvät tuhkaukseen, pölähdät hiilipäästönä taivaalle, josta kasvit ja metsän puut imevät sinut yhteyttämisen kautta takaisin kaikkeen kasvuun.

        Metsä on oikeasti minun. Ihan oikeasti. Minä maksan siitä kaikki ne maksut, joita viranomaiset ovat omistajille säätäneet. Luomakunta eikä ’kaikki muut’ ei niitä ole koskaan maksanut.
        Kuolemani jälkeen metsä siirtyy lapsilleni, jos he niin haluavat. Sen jälkeen he omistavat sen ja vastaavat kaikista siihen liittyvistä maksuista, mitä omistajalle kuuluu.
        Metsän omistukseen ei vaikuta yhtään miten minut haudataan kuolemani jälkeen. Kuolemani jälkeen siirryn luonnon kiertoon ihan kuten sinäkin, joten siinä ei kohtalomme eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsä on oikeasti minun. Ihan oikeasti. Minä maksan siitä kaikki ne maksut, joita viranomaiset ovat omistajille säätäneet. Luomakunta eikä ’kaikki muut’ ei niitä ole koskaan maksanut.
        Kuolemani jälkeen metsä siirtyy lapsilleni, jos he niin haluavat. Sen jälkeen he omistavat sen ja vastaavat kaikista siihen liittyvistä maksuista, mitä omistajalle kuuluu.
        Metsän omistukseen ei vaikuta yhtään miten minut haudataan kuolemani jälkeen. Kuolemani jälkeen siirryn luonnon kiertoon ihan kuten sinäkin, joten siinä ei kohtalomme eroa.

        Älä jaksa vaivaa käyttää aikaa kommunistipummille vastaamiseen.
        Normaali ihminen ei trollaa kuten hän tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsä on oikeasti minun. Ihan oikeasti. Minä maksan siitä kaikki ne maksut, joita viranomaiset ovat omistajille säätäneet. Luomakunta eikä ’kaikki muut’ ei niitä ole koskaan maksanut.
        Kuolemani jälkeen metsä siirtyy lapsilleni, jos he niin haluavat. Sen jälkeen he omistavat sen ja vastaavat kaikista siihen liittyvistä maksuista, mitä omistajalle kuuluu.
        Metsän omistukseen ei vaikuta yhtään miten minut haudataan kuolemani jälkeen. Kuolemani jälkeen siirryn luonnon kiertoon ihan kuten sinäkin, joten siinä ei kohtalomme eroa.

        Kuvitteellinen sopimus, että muka omistaisit: metsän eläimet ja kasvit ei sinun lupiasi kysele, missä kasvavat ja liikkuvat. Eikä ihmisetkään. Ehkä korkeintaan saat pitää hallinnassasi, nykylain mukaan. Ei Suomessa tarvitse maksaa mitään maksuja metsästä (sen kuvitteelisesta omistuksesta), ei ole kiinteistöveroa. Saisi kyllä tulla, vähintään 50e/ha. Valtio tarvitsee rahaa, ja metsän"omistajilla" kaikenlaisia turhia tukiaisia ja etuja (esim. hoito- ja energiatuet ,metsävähennys yms), verovaroja viemässä. Metsän"omistajat" keskimäärin sitä varakkaampaa poppullaa. Johtuu siitä kun ovat itse tai heidän esi-isänsä olleet kovimpia käskemään ja toisia lähimmäisiä alistamaan, vieneet maat, vaikka olisi pitänyt jakaa reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteellinen sopimus, että muka omistaisit: metsän eläimet ja kasvit ei sinun lupiasi kysele, missä kasvavat ja liikkuvat. Eikä ihmisetkään. Ehkä korkeintaan saat pitää hallinnassasi, nykylain mukaan. Ei Suomessa tarvitse maksaa mitään maksuja metsästä (sen kuvitteelisesta omistuksesta), ei ole kiinteistöveroa. Saisi kyllä tulla, vähintään 50e/ha. Valtio tarvitsee rahaa, ja metsän"omistajilla" kaikenlaisia turhia tukiaisia ja etuja (esim. hoito- ja energiatuet ,metsävähennys yms), verovaroja viemässä. Metsän"omistajat" keskimäärin sitä varakkaampaa poppullaa. Johtuu siitä kun ovat itse tai heidän esi-isänsä olleet kovimpia käskemään ja toisia lähimmäisiä alistamaan, vieneet maat, vaikka olisi pitänyt jakaa reilusti.

        Ei ole kuvitteellinen sopimus. Voit kiinteistörekisteristä tarkistaa kuka minkäkin metsän omistaa.
        Metsän eläinten sen paremmin kuin kasvienkaan ei tarvitse kysyä lupaani kasvuunsa ja liikkumiseensa. Ihmisetkin voivat jokamiehen oikeudella siellä liikkua. Nämä eivät miltään osin tee omistustani ’kuvitteelliseksi’.

        Metsästä ei tarvitse maksaa mitään, jos sitä ei hyödynnä taloudellisesti. Mitään valtion tai yhteiskunnan tukia ilman vastinetta ei ole olemassakaan. Jos jotain haet, niin sitten joudut tekemään metsällesi niitä juttuja, mitä tuen saanti edellyttää. Nämä eivät poikkea mitenkään periaatetasolla minkään muunkaan elinkeinohaaran tilanteesta.

        Kaikki, joilla on jotain omaisuutta vähänkin, kuuluvat ’varakkaampaan populaan’. Ei metsänomistaja tee tässä minkäänlaista poikkeusta. Onko varakkuus jotenkin paha asia sinusta, vaiko vain kateuksissasi ja omasta saamattomuudesta katkeroituna näppäilet typeryyksiä?

        Kiinteistövero toisi tullessaan kovasti muutoksia, mm jokamiesoikeudet Suomestakin poistuisivat. Eihän niitä ole nykyisinkään millään kiinteistöllä, josta kiinteistöveroa maksetaan.
        Se tarkoittaisi mm marjanpoiminnan muuttumista maksulliseksi, myöskään vapaata oikeutta liikkua metsissä ei olisi, vaan usein voisi ostaa oikeuksia joillekin alueille. Varmasti voisi ostaa kausioikeuksia, viikonloppuoikeiuksia, mustikanpoimintaoikeuksia jne. Kyllä erilaista liiketoimintaa noidenkin ympärille varmasti syntyisi.
        Onneksi kuitenkin tähän ei tarvitse mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jaksa vaivaa käyttää aikaa kommunistipummille vastaamiseen.
        Normaali ihminen ei trollaa kuten hän tekee.

        Hauskaahan se trollin kanssa keskustella ja osoittaa trollin väitteet huuhaaksi. Helppoa ja vaivatonta hupiahan se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuvitteellinen sopimus. Voit kiinteistörekisteristä tarkistaa kuka minkäkin metsän omistaa.
        Metsän eläinten sen paremmin kuin kasvienkaan ei tarvitse kysyä lupaani kasvuunsa ja liikkumiseensa. Ihmisetkin voivat jokamiehen oikeudella siellä liikkua. Nämä eivät miltään osin tee omistustani ’kuvitteelliseksi’.

        Metsästä ei tarvitse maksaa mitään, jos sitä ei hyödynnä taloudellisesti. Mitään valtion tai yhteiskunnan tukia ilman vastinetta ei ole olemassakaan. Jos jotain haet, niin sitten joudut tekemään metsällesi niitä juttuja, mitä tuen saanti edellyttää. Nämä eivät poikkea mitenkään periaatetasolla minkään muunkaan elinkeinohaaran tilanteesta.

        Kaikki, joilla on jotain omaisuutta vähänkin, kuuluvat ’varakkaampaan populaan’. Ei metsänomistaja tee tässä minkäänlaista poikkeusta. Onko varakkuus jotenkin paha asia sinusta, vaiko vain kateuksissasi ja omasta saamattomuudesta katkeroituna näppäilet typeryyksiä?

        Kiinteistövero toisi tullessaan kovasti muutoksia, mm jokamiesoikeudet Suomestakin poistuisivat. Eihän niitä ole nykyisinkään millään kiinteistöllä, josta kiinteistöveroa maksetaan.
        Se tarkoittaisi mm marjanpoiminnan muuttumista maksulliseksi, myöskään vapaata oikeutta liikkua metsissä ei olisi, vaan usein voisi ostaa oikeuksia joillekin alueille. Varmasti voisi ostaa kausioikeuksia, viikonloppuoikeiuksia, mustikanpoimintaoikeuksia jne. Kyllä erilaista liiketoimintaa noidenkin ympärille varmasti syntyisi.
        Onneksi kuitenkin tähän ei tarvitse mennä.

        Milloin sellaisen unen näit että mahdollinen metsien kiinteistövero poistaisi jokamiehenoikeudet?? :) Eduskunta päättää, hallitus toimeenpanee verot ja lait ja asetukset. Sinulla on ainoastaan edustajasi välityksellä valta viedä asioita ko. suuntaan. Ja se on hyvä juttu. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin sellaisen unen näit että mahdollinen metsien kiinteistövero poistaisi jokamiehenoikeudet?? :) Eduskunta päättää, hallitus toimeenpanee verot ja lait ja asetukset. Sinulla on ainoastaan edustajasi välityksellä valta viedä asioita ko. suuntaan. Ja se on hyvä juttu. :)

        Tietysti jokamiesoikeudet poistuisivat myös metsästä, jos niistä tehtäisiin kiinteistöveronalaisia. Näinhän on kaikkien muidenkin kiinteistöveronalaisten kiinteistöjen osalta.
        Jos metsistä tehtäisiin poikkeus, niin se vaatisi uutta poikkeavaa lainsäädäntöä, jossa kaikenlisäksi loukattaisiin yksityistä omistusoikeutta ja sellaisen aikaansaaminen ei olisi kovinkaan helppoa. Siitä takuuvarmasti lähtisi lukuisia valituksia kansainvälisiin ja EU:n toimielimiin ja ei liene epäilystä miten siinä kävisi.
        Ei mene Suomessa läpi sellainen laki, jossa otetaan omistajan oikeudet pois yksityisen ihmisen omaisuuldelta, mutta vastuut jätetään ja veroja lisätään. Suomessa on melkoisen vahva lakipohjainen suoja ihmisten omaisuuden osalta ja se taas on oikein hyvä juttu. Suomi on oikeusvaltio. Sinulla on melkoinen homma edessäsi, jos yrität kaataa sen. Turhaan unelmoit sellaisesta.


    • Anonyymi

      Hakataan kaikki paskaks, niin ne on hakanneet muutkin Euroopassa metsänsä.Samalla voidaan louhia kaikki kalliot murskeeksi ja myydään halvalla EU,lle. Eiks jeh.

      • Anonyymi

        Ilmastonmuutoksen eston kannalta on tärkeintä että metsät KASVAVAT mahdollisimman paljon. Silloin se eniten sitoo hiiltä. Metsä kasvaa eniten kun eri ikäistä metsää on ja sitä hoidetaan ajallaan. Uutta puuta ei tule ellei ole taimikoita ja niitä ei tule jollei avohakkuita tai siemenpuuasentoja ei ole.
        Ikimetsä ei enää kasva ja se muuttuu lahotessaan hiiltä päästäväksi.


      • Anonyymi

        Ei hakata paskaks vaan hoidetaan hyvin. Avohakkuun jälkeen metsä tietty uudistetaan ja siitä kasvaa uusi hyvinvoiva puusto. Nykyään suositaan sekametsää istutuksissa ja kylvössä eikä enää yhden lajin puupeltoa. Vanhantyylinen harsintahakkuu on se mikä vie metsän helposit paskaks kun aina parhaat viedään ja heikoimmat jätetään kasvamaan.


    • Anonyymi

      säikähin kamalasti eu:n uutta metsästrategiaa. nyt pelottaa etten saa kohta hakata metsiäni aukoksi, vaan pitää jättää puita pystyyn. :((

      • Anonyymi

        Motokuski jättää, ei sun tartte niitä murehtia.


    • Anonyymi

      Olen aina kannattanut Eu jäsenyyttä, mutta nyt kun alkaisivat sosialisoimaan metsäomaisuutta tuli ensimmäistä kertaa mieleen, että mitä h.lvettiä teemme tällaisessa porukassa.
      Omaisuutta ei viedä. On sitä pienemmistäkin asioista sotia syttynyt.

      • Anonyymi

        Varkaita ne etelän kusettajat ovat, meidän typerät päättäjät ovat jo antaneet niille ilmaista rahaa vaan kokoajan lisää. Kyllä ne meidän eu pellet antaa vaikka mummonsa jos vaan saavat jonkun palkkioviran eusta ja siihen kylkeen lisää rahaa.

        Korruptiolla mennään kokoajan.


      • Anonyymi

        Ei isojen maiden päättäjät arvosta suomalaisten päättäjien kaltaisia pokkuroijia ja mallioppilaita. Kun lyödään nyrkkiä pöytään ja asetetaan ukaasit, että pitäkää tunkkine me lähdemme, voivat he alkaakin kuunnella meitä. Tule siksi 24.7 Tampereelle EU-ero mielenosoitukseen. https://www.suomiuloseusta.com/


    • Anonyymi

      Luken tilastot. Metsäteollisuuden ulkomaankaupan arvo nousi 9 %, 2,8 miljardiin euroon, josta sahatavara kattoi 17 %. Sahatavaran vientimäärä kasvoi neljänneksellä ja viennin arvo 45 % edellisvuotisesta. Sahatavaran tuotannon ennustetaan kasvavan 12 miljoonaan kuutiometriin tänä vuonna. Koko vuoden ennustetaan olevan suotuisa Suomen metsäteollisuustuotteiden viennille.

      • Anonyymi

        Kuitenkaan puunhinta ei nouse metsämyyjälle vaan hinnat ovat pohjamudissa vrt. puun sahahintoihin ja sen kehitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkaan puunhinta ei nouse metsämyyjälle vaan hinnat ovat pohjamudissa vrt. puun sahahintoihin ja sen kehitykseen.

        Näinhän se menee aina kaikilla muillakin aloilla.
        Raaka-aineen tuottaja saa hyvin hyvin pienen osuuden raaka-aineestaan tehdyn tuotteen arvosta, mutta saa aina syyn niskoilleen, kun hintojen kalleutta päivitellään. Näin myös ympäristöhaittojen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se menee aina kaikilla muillakin aloilla.
        Raaka-aineen tuottaja saa hyvin hyvin pienen osuuden raaka-aineestaan tehdyn tuotteen arvosta, mutta saa aina syyn niskoilleen, kun hintojen kalleutta päivitellään. Näin myös ympäristöhaittojen osalta.

        Ihmettelen EU:n intoa estää hakkuukypsän metsän hakkuu.
        Se kuuluu metsän kiertoon jolla parhaiten saadaan puumäärä kasvamaan ja silloinhan se myös parhaiten sitoo hiiltä.
        Eli kun metsässä on ERI IKÄISI Ä KUVIOITA taimikoista hakkuukypsiin saakka ja niitä hoidetaan ja hakataan ajallaan niin silloin puuston määrä parhaiten kasvaa ja siten sitoo myös parhaiten hiiltä.
        Miksi tämä nyt käytössä oleva menetelmä jolla suomen metsien puuston määrä on saatu
        vuosikymmenien takaisen "harsinta-ajan " jälkeen reilusti kasvamaan ei kelpaa EU:lle. Siinä ei voi olla muuta syytä kun heidän tietämättömyytensä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen EU:n intoa estää hakkuukypsän metsän hakkuu.
        Se kuuluu metsän kiertoon jolla parhaiten saadaan puumäärä kasvamaan ja silloinhan se myös parhaiten sitoo hiiltä.
        Eli kun metsässä on ERI IKÄISI Ä KUVIOITA taimikoista hakkuukypsiin saakka ja niitä hoidetaan ja hakataan ajallaan niin silloin puuston määrä parhaiten kasvaa ja siten sitoo myös parhaiten hiiltä.
        Miksi tämä nyt käytössä oleva menetelmä jolla suomen metsien puuston määrä on saatu
        vuosikymmenien takaisen "harsinta-ajan " jälkeen reilusti kasvamaan ei kelpaa EU:lle. Siinä ei voi olla muuta syytä kun heidän tietämättömyytensä asiassa.

        Ei luonnolle ja puille ole olemassa käsitettä "hakkuukypsä", se on ihmisen itse itselleen keksimä ajatus jotta saisi repiä taloudellista hyötyä itselleen luonnosta. Todellinen metsän kierto on ihan muuta, ja puhutaan 300-500 sadasta vuodesta, Etelä-Suomenkin oloissa.

        Ette (tahallaan?) monikaan halua ymmärtää sitä tosi-asiaa, että kun iso puusto hakataan pois, puihin sitoutunut hiili menetetään noin 80 prosenttisesti, se yksinkertaisesti pölähtää taivaalle, muutaman kuukauden kuluessa. Ainoastaan noin 20% jää pidempiaikaisesti sitoutuneena joihinkin tuotteisiin, esim. talon runkotavaraan. Toinen seikka: avohakattu alue on ensimmäiset 15 vuotta potentiaalinen päästölähde, rikotusta maaperästä ja lahoavoista hakkuutähteistä johtuen. Vasta sen jälkeen alkaa hiukan enemmän sitoa kuin tuottaa päästöjä. (Ilmastonmuutoksen torjunnallahan oli kiire, huom!) Ja vanhemmaksi (vanhoja ikimetsiä Suomessa on enää promilleja) päässyt metsä sitoo eniten hiiltä, se on fakta. 150 vuotias mänty on tuskin keski-ikäinen edes. Lehtivihreän määrä ratkaisee hiilensidontakyyn: kummassa on enemmän vihreitä neulasia (neulasmassaa) hehtaarilla, taimikonpoikasessa vai satavuotiaassa metsässä? Vastatkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei luonnolle ja puille ole olemassa käsitettä "hakkuukypsä", se on ihmisen itse itselleen keksimä ajatus jotta saisi repiä taloudellista hyötyä itselleen luonnosta. Todellinen metsän kierto on ihan muuta, ja puhutaan 300-500 sadasta vuodesta, Etelä-Suomenkin oloissa.

        Ette (tahallaan?) monikaan halua ymmärtää sitä tosi-asiaa, että kun iso puusto hakataan pois, puihin sitoutunut hiili menetetään noin 80 prosenttisesti, se yksinkertaisesti pölähtää taivaalle, muutaman kuukauden kuluessa. Ainoastaan noin 20% jää pidempiaikaisesti sitoutuneena joihinkin tuotteisiin, esim. talon runkotavaraan. Toinen seikka: avohakattu alue on ensimmäiset 15 vuotta potentiaalinen päästölähde, rikotusta maaperästä ja lahoavoista hakkuutähteistä johtuen. Vasta sen jälkeen alkaa hiukan enemmän sitoa kuin tuottaa päästöjä. (Ilmastonmuutoksen torjunnallahan oli kiire, huom!) Ja vanhemmaksi (vanhoja ikimetsiä Suomessa on enää promilleja) päässyt metsä sitoo eniten hiiltä, se on fakta. 150 vuotias mänty on tuskin keski-ikäinen edes. Lehtivihreän määrä ratkaisee hiilensidontakyyn: kummassa on enemmän vihreitä neulasia (neulasmassaa) hehtaarilla, taimikonpoikasessa vai satavuotiaassa metsässä? Vastatkaa!

        Luonnontilaisessa metsässä mitää kiertoaikka ei olekaan. Yks puu kuolee, toinen on just itäny, siinä sen kierto.Suomen metsät ei ole ilmaston muutosta aiheuttanutkaan, niin turha sitä syyllistää. Ihan lilluka varsiksi menee tuo , kun haarukoidaan missä asennossa eniten hiiltä sitoutuu. Metsässä kasvaa muutakin kuin ikivihantia puita. Varvut ja muu kasvillisuus sitoo kans hiiltä, mutta turhaa edes tutkia, kun ei ne ilmastoa pelasta , mainitsinpa vain monimuotoisuuen vuoksi.


    • Anonyymi

      Ympäristö­komissaarin mukaan Brysselistä ei sanella suomalaisille metsän­omistajille, miten metsiä pitäisi käyttää!

    • Anonyymi

      EU-maat saavat jatkossakin päättää itse, millä tavalla puuta korjataan metsästä, lupaa EU:n ympäristökomissaari Virginijus Sinkevicius.

    • Anonyymi

      Aloittaja hakoteillä, ihan kuutamolla.

    • Anonyymi

      "Metsänomistajat tarvitsevat tukea, jotta voivat lisätä monimuotoisuutta"

      • Anonyymi

        Metsänomistajat eivät tarvitse tukea, jos metsänhoito ja hyödyntäminen pysyy kohtuullisen järkevänä. Jos taasen halutaan vaikkapa lahottaa metsät ja jättää ns omilleen, niin siihen voi tarvita tukea. Sitäkin vain, jos metsä on jollekin liiketoimintaa ja toimeentuloa.
        Metsien hyödyntämistä vastustavat voisivat hankkia metsää markkinoilta ja jättää ne sitten ’rauhaan’. Siihen ei tarvita tukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsänomistajat eivät tarvitse tukea, jos metsänhoito ja hyödyntäminen pysyy kohtuullisen järkevänä. Jos taasen halutaan vaikkapa lahottaa metsät ja jättää ns omilleen, niin siihen voi tarvita tukea. Sitäkin vain, jos metsä on jollekin liiketoimintaa ja toimeentuloa.
        Metsien hyödyntämistä vastustavat voisivat hankkia metsää markkinoilta ja jättää ne sitten ’rauhaan’. Siihen ei tarvita tukea.

        Kasvit kasvavat kun ne yhteyttävät.
        Mitä enemmän ne yhteyttävät sitä enemmän ne kasvavat.
        Mitä enemmän ne yhteyttävät ja kasvavat sitä enemmän ne sitovat hiiltä.
        Metsän osalta 30 - 60 vuotias metsä yhteyttää, kasvaa ja sitoo hiiltä parhaiten.
        Se kannattaa tukkipuuosuuden lisäämisen johdosta kasvattaa vielä 30 - 30 vuotta.
        Siksi tarvitaan metsätilalla eri ikäisiä metsäkuvioita taimikoista tukkipuukokoisiin ja niitä ajallaan hoidetaan, harvennetaan ja hakataan.
        "Ikivanhan" metsän yhteyttäminen, kasvu ja hiilensidonta loppuu ja se muuttuu lahoamisen kautta hiiltä päästäväksi. Eli jos kaikki Suomen metsät olisivat tuolla edellä erään esittämän mukaisesti ikivanhoja niin ne muuttuisivat "keuhkoista" saastuttajiksi.
        Lisäksi kolmasosa työpaikoista ja ulkomaanviennistä katoaisi.
        Sitäkö halutaan??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe