Asolainan korkoprosentti

Anonyymi

Gallup: minkälaisilla korkoprosenteilla olette saanut lainan? Pankki ja vuosiluku

19

1671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Marginaali 0,8 %, pankki OP, lainatarjous saatu 5/2021.

    • Anonyymi

      Danske Bank marginaali 0,95 %, toukokuu 2021. Omarahoitus 10 %.

    • Anonyymi

      0,6 Danske, 2021

    • Anonyymi

      Mitä seuraavaksi?

    • Anonyymi

      Ystäväni kertoi minulle, että hänellä, eikä kenelläkään hänen tutullakaan ole asuntolainan marginaali kuin korkeintaan 4%. Tosin heillä ei ole kyse aso-asunnon lainasta vaan tavallisen omistusasunnon. Mutta asuntolaina kuin asuntolaina, millä perusteella pankki nämä erottaisi toisistaan. Ok, aso-asunnon panttiarvo on huomattavasti pienempi, mutta niin ovat sitten lainasummatkin. - Pankit kannatta kilpailuttaa ja vertailla hintoja

      • Anonyymi

        No ei kai se pankki sitä asuntoa voi valuutena käyttää, kun asokodit sen omistaa. Ja se vaikuttaa heti marginaaliin.


    • Anonyymi

      No mä kanssa ymmärsin, että aso- ja asuntolaina on hiukan eri asia. Aso-laina yleensä on pienempi kuin osakkeen asuntolaina (ellei omia säästöjä paljon), joten olen kuullut, että aso-lainojen korko olisi 2%. Kuulostaa hyviltä nuo aikaisemmat vastaukset jos aso-kämppäänkin on saanut pientä prosenttia.

      Korjatkaa jos olen väärässä?

    • Anonyymi

      Minulle kerrottiin Aktiasta, että Asoon myönnettävän asuntolainan korko olisi 4 % luokkaa eli huomattavasti enemmän kuin omistusasuntoon myönnettävässä asuntolainassa. Muissa pankeissa vastattiin, että asolainan korko on sama tai hitusen korkeampi kuin tavallisen asuntolainan korko.

      Laina jäi lopulta saamatta, koska työsopimukseni ovat ketjutettuja määräaikaisia sopimuksia. Ei auttanut 60 % omarahoitusosuus ja vakuudet vaan kaikista pankeista vaadittiin vähintään vuoden pituinen työsopimus.

      • Anonyymi

        Itselleni tosiaan kerrottiin useammasta pankista, että asolainan korko on aina suurempi kuin ns. normaalin omistusasunnon korko. Ihmettelen kyllä suuresti erityisesti tuota 0,6 prosentin korkoa. Itse tosiaan sain kilpailutuksen kautta tuon 0,95 ja sain kyllä ymmärtää, että se olisi poikkeuksellisen pieni. Pankeista kerrottiin, että pääasiassa asolainoihin myönnetään tällä hetkellä sellainen 1-1,2 % korko. Itselläni kuitenkin on hyvä taloudellinen tilanne, paljon säästöjä, hyvä paikkainen työ jne. Siksi mietin, että voiko tuo 0,6 prosenttia olla totta?

        Ikävää, ettet saanut asolainaa. Oliko sinulla sitä omarahoitusosuutta? Tätä painotettiin joka pankissa. Op pankissa riitti 5 %, mutta kaikissa muissa piti olla se 10 % ja osassa jopa 20 %. Ikävää, että lainan ehtoja kiristetty näin paljon. Sain vuonna 2013 asolainan vaikka olin äitiyslomalla, freelancer työ, ei säästöjä ja 100 prosentin lainalla indeksikorotuksineen. Surullista, että nykyään asomaksut suurempia ja lainaa ei enää saakaan niin helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni tosiaan kerrottiin useammasta pankista, että asolainan korko on aina suurempi kuin ns. normaalin omistusasunnon korko. Ihmettelen kyllä suuresti erityisesti tuota 0,6 prosentin korkoa. Itse tosiaan sain kilpailutuksen kautta tuon 0,95 ja sain kyllä ymmärtää, että se olisi poikkeuksellisen pieni. Pankeista kerrottiin, että pääasiassa asolainoihin myönnetään tällä hetkellä sellainen 1-1,2 % korko. Itselläni kuitenkin on hyvä taloudellinen tilanne, paljon säästöjä, hyvä paikkainen työ jne. Siksi mietin, että voiko tuo 0,6 prosenttia olla totta?

        Ikävää, ettet saanut asolainaa. Oliko sinulla sitä omarahoitusosuutta? Tätä painotettiin joka pankissa. Op pankissa riitti 5 %, mutta kaikissa muissa piti olla se 10 % ja osassa jopa 20 %. Ikävää, että lainan ehtoja kiristetty näin paljon. Sain vuonna 2013 asolainan vaikka olin äitiyslomalla, freelancer työ, ei säästöjä ja 100 prosentin lainalla indeksikorotuksineen. Surullista, että nykyään asomaksut suurempia ja lainaa ei enää saakaan niin helposti.

        Tuo 0,8 % marginaali OP:sta tuli monesta syystä. Asiakasomistajana olen keskittänyt kaikki lainat ja vakuutukset ko. pankkiin ja sijoitin asomaksuun vähän enemmän kuin tuon vaaditun 10 % omarahoitusosuuden. Minulla on myös vakituinen työ. Asuntolainan asomaksua varten nostin kesäkuussa. Nyt vaan odotan, että pääsen ensi kesänä muuttamaan 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni tosiaan kerrottiin useammasta pankista, että asolainan korko on aina suurempi kuin ns. normaalin omistusasunnon korko. Ihmettelen kyllä suuresti erityisesti tuota 0,6 prosentin korkoa. Itse tosiaan sain kilpailutuksen kautta tuon 0,95 ja sain kyllä ymmärtää, että se olisi poikkeuksellisen pieni. Pankeista kerrottiin, että pääasiassa asolainoihin myönnetään tällä hetkellä sellainen 1-1,2 % korko. Itselläni kuitenkin on hyvä taloudellinen tilanne, paljon säästöjä, hyvä paikkainen työ jne. Siksi mietin, että voiko tuo 0,6 prosenttia olla totta?

        Ikävää, ettet saanut asolainaa. Oliko sinulla sitä omarahoitusosuutta? Tätä painotettiin joka pankissa. Op pankissa riitti 5 %, mutta kaikissa muissa piti olla se 10 % ja osassa jopa 20 %. Ikävää, että lainan ehtoja kiristetty näin paljon. Sain vuonna 2013 asolainan vaikka olin äitiyslomalla, freelancer työ, ei säästöjä ja 100 prosentin lainalla indeksikorotuksineen. Surullista, että nykyään asomaksut suurempia ja lainaa ei enää saakaan niin helposti.

        Omarahoitusosuutta varten säästöjä löytyy yli 20 te ja lainaa hain 15 te mahdollisimman pitkällä takaisinmaksuajalla, jotta lyhennyksestä selviäisi myös työmarkkinatuella. Valitettavasti sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, sillä lainaehdot ovat nykyisin todella tiukat eikä työsuhteen kohdalla jousteta .

        Saan tuon summan toki säästettyä parissa vuodessa, mikäli tuloni ja menoni pysyvät nykyisellä tasolla, mutta olisi mukava välillä sijoittaakin ainaisen säästämisen sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omarahoitusosuutta varten säästöjä löytyy yli 20 te ja lainaa hain 15 te mahdollisimman pitkällä takaisinmaksuajalla, jotta lyhennyksestä selviäisi myös työmarkkinatuella. Valitettavasti sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, sillä lainaehdot ovat nykyisin todella tiukat eikä työsuhteen kohdalla jousteta .

        Saan tuon summan toki säästettyä parissa vuodessa, mikäli tuloni ja menoni pysyvät nykyisellä tasolla, mutta olisi mukava välillä sijoittaakin ainaisen säästämisen sijaan.

        No onpa harmi tilanne. Kysypä vielä hypoteekista. On kyllä älytöntä miten hyvin olet raha-asiat hoitanut ja silti painotetaan vain vakituista työtä. Tosi epäreilulta tuntuu.
        Tuolla säästötahdilla saat onneksi nopeasti koko asosumman säästettyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa harmi tilanne. Kysypä vielä hypoteekista. On kyllä älytöntä miten hyvin olet raha-asiat hoitanut ja silti painotetaan vain vakituista työtä. Tosi epäreilulta tuntuu.
        Tuolla säästötahdilla saat onneksi nopeasti koko asosumman säästettyä!

        Itse asiassa Hypo oli ensimmäinen, joka suoralta kädeltä hylkäsi lainan ja vieläpä sähköpostilla ilman puhelinkeskustelua. Lisäksi vastasivat, että heillä omarahoitusosuus on 20% asoon otettavaan lainaan.


    • Anonyymi

      Nämä ketjun viimeiset viestit ovat saman suuntaisia mitä minulle kerrottiin, eli asossa isompi korko koska todennäköisesti pienempi lainasummakin

    • Anonyymi

      OP, marginaali 0,62 %, laina saatu 04/20, 15 % omia säästöjä

    • Anonyymi

      S-pankki 0,5%, omarahoitus 10%. Yrittivät ensin huonompaa diiliä, mutta sanoin, että jos ei raha kelpaa niin otan toisesta pankista. Sitten tuli tämä. Väittivät myös ensin, että asossa pitäisi olla suurempi omarahoitus, mutta sitten korjasivat tuohon. Sain tämän vaikka oli määräaikainen työsoppari. Tulotasoni on kohtalainen, mutta en ymmärrä, miksi se vaikuttaisi korkoon. Minulla on lainaa myös muualla ja ässässäkin lähes 10 000. Ehkä ikä eli keski-ikä myös vaikuttaa.

      Oudon isoja heittoja pankeissa.

      • Anonyymi

        Minä vuonna sait tuon 0,5 % lainatarjouksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vuonna sait tuon 0,5 % lainatarjouksen?

        Äsken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äsken.

        Hienoa! Edellyttikö S-pankki kokonaisasioinnin siirtoa heille? Kuten kaikki tuntuu nykyään tekevän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      260
      2832
    2. 197
      2822
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1886
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe