Auton ilmastoinnin käyttö hellesäällä

Anonyymi

Vastuullista journalismia -logo
Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.

Moni käyttää auton ilmastointia väärin
ELISA HYVÄRINEN | 19.06.2021 | 08:51- päivitetty 19.06.2021 | 08:55
Autoilijankin on otettava helle huomioon.

Moni sortuu kesällä yleiseen virheeseen auton ilmastoinnin käytössä, Autoliitto muistuttaa.

Yleinen virhe on, että autoon tultaessa ilmastointi laitetaan puhaltamaan täysillä kylmää ilmaa suoraan matkustamoon. Tuloksena voi olla ikävä kesäflunssa.

– Lämpötilan säädön kanssa on syytä olla maltti mukana, vaikka autoon tullessa olisi kuinka kuuma. Moni hankkii kesäflunssan laittamalla auton liian kylmäksi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo Autoliiton tiedotteessa.

Jotta ilmastoinnin tuottama viileä ilma saataisiin mahdollisimman tehokkaasti autoon sisälle, kannattaa kojelaudan kaikki ilmansuuttimet avata. Ilmansuuttimia ei kuitenkaan pidä suunnata puhaltamaan suoraan kohti ihmisiä. Monissa autossa on jäähdytettävä hansikaslokero tai keskikonsolilokero, joka hyödyntää ilmastointilaitetta. Mikäli näissä ei ole mitään jäähdytettävää, ei kylmää ilmaa kannata turhaan ohjata niihin vaan matkustamoon.

Ikkunoita ei kannata avata ajon aikana, jos ilmastointilaite on kytkettynä päälle. Mikäli näin toimii, jäähdytetty ilma pääsee harakoille.

Automaatti-ilmastoinnin suosituslämpötila on 22 astetta. Manuaali-ilmastoinninkin lämpötilaa voi säätää auton lämmönsäätimestä, vaikka siinä ei astelukuja olisikaan merkittynä.

Teppo Vesalaisen mukaan auto kannattaa aina yrittää jättää varjoon, vaikka autossa olisikin ilmastointi. Näin esimerkiksi ohjauspyörä ja auton istuimet eivät kuumene liikaa ja matkustaminen on heti alkumetreistä alkaen miellyttävämpää.

Mukavuuden lisäämiseksi kuumaa autoa kannattaa myös tuulettaa hetki ennen autoon menoa avaamalla ovet tai ikkunat.

– Kun auton sisällä seisonutta kuumaa ilmaa saadaan korvattua ulkoilmalla, jää ilmastoinnille vähemmän töitä viilentää auto sopivaan lämpötilaan, Vesalainen ohjeistaa.

1

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun lähden ajamaan, avaan ensin molemat etuikkunat puoleen väliin ovessa olevasta napista. Laitan viilentimen päälle ja odotan kun viileää alkaa tulla. Suljen ikkunat. Ilmastointi kuluttaa bensaa 0,5 l/sadalla. Joskus riittää pelkkä kahden ikkunan raottaminen, eikä ilmastointia tarvitse lainkaan kytkeä päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      181
      8437
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4568
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4128
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3612
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3136
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2880
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2596
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      37
      2358
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2046
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2043
    Aihe