Läppäri maksaa?

Anonyymi

Hei pääsin lukioon halusin kysyä tietääkö joku, kun opetussuunnitelma on muuttunut antaako lukio meille koneet vai antaako ne rahan millä me ostetaan? Olen etsinyt tietoja mutta en löydä

T. Ensi syksyyn aloittava lukiolainen 2021

11

92

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kouluista saa erikseen pyytämällä lainaan koulujen koneita. Sinun täytyy vain mennä kertomaan koulun toimistolle, että tarvitset koulutöitä varten koneen ja niiden läppäri tulee sinulle lainakäyttöön - heidän asetuksillaan ja ehdoillaan.

      • Anonyymi

        Tietysti jos elämäntilanteesi on sellainen, että pääset kotona tietokoneelle niin silloin et saa läppäriä koululta.


    • Käytännöt riippuvat täysin lukiosta ja etenkin kotikunnasta, joten sieltä kysymään tai ottamaan selkoa muutoin verkon kautta.

    • Anonyymi

      Jos et itse pysty ostamaan kannattaa kysyä kunnan sosiaalitoimistolta tukea tietokoneen hankintaan opiskelua varten.

      • Anonyymi

        Tää on hyvä jos ei koululta saa lainaan. Mutta täytyy muistaa, että uutta ei sossulta saa jos päättää myydä koneen yms. ja alkaa pyytämään uutta. Sekä budjetti on tiukka, että ei mitään pelikonetta jne. vaan oikeasti perusläppäri vain koulutöitä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on hyvä jos ei koululta saa lainaan. Mutta täytyy muistaa, että uutta ei sossulta saa jos päättää myydä koneen yms. ja alkaa pyytämään uutta. Sekä budjetti on tiukka, että ei mitään pelikonetta jne. vaan oikeasti perusläppäri vain koulutöitä varten.

        sossulta saa sosiaalista lainaa läppärin ostamista varten, eli käytännössä voi ostaa kaupasta uuden läppärin sillä rahalla jonka sossusta saa lainaa... sitä en tiedä että voiko sillä rahalla ostaa käytetyn läppärin, joka itse asiassa olisi varmasti parempi kuin samalla rahalla kaupasta saatava uusi läppäri...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sossulta saa sosiaalista lainaa läppärin ostamista varten, eli käytännössä voi ostaa kaupasta uuden läppärin sillä rahalla jonka sossusta saa lainaa... sitä en tiedä että voiko sillä rahalla ostaa käytetyn läppärin, joka itse asiassa olisi varmasti parempi kuin samalla rahalla kaupasta saatava uusi läppäri...

        Niin saa, mutta ei sitä lainaa saa kuin tietyn summan verran ja yleensä alakanttiin. Sitä en myöskään tiedä, että käykö käyetty -a inakin pitää olal selkeä ostokuitti todisteena, että on sen kannattavan ostanut. Periaatteessa käsinkin voi kirjoittaa kuitin/kauppasopimuksen, jossa ostajan ja myyjän allekirjoitus. Joskus sossut lastensuojelussa pyysi käsin kirjoitettuja kuitteja kun viettivät aikaa lapsen kanssa kaupungilla ja jäätelökioskeista yms. ei saanut kuitteja automaattisesti. Ihan syystä nykyään kaikkialla pitää kirjoittaa kuitti, koska selkeyttää paljon asioita molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sossulta saa sosiaalista lainaa läppärin ostamista varten, eli käytännössä voi ostaa kaupasta uuden läppärin sillä rahalla jonka sossusta saa lainaa... sitä en tiedä että voiko sillä rahalla ostaa käytetyn läppärin, joka itse asiassa olisi varmasti parempi kuin samalla rahalla kaupasta saatava uusi läppäri...

        Ei sieltä mitään lainaa saa vaan maksusitoumuksen eikä tarvi mitää lainoja maksella takasin…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä mitään lainaa saa vaan maksusitoumuksen eikä tarvi mitää lainoja maksella takasin…

        Riippuu tilanteesta. Maksusitoomus tai laina. Periatteessa sama idea, että hyvin rajallinen sellainen joka riittää vain pieneen. Ja laina pitää maksaa takaisin.
        Oletettavasti nuorelle annetaan maksusitoomus, yleensä vanhemmalle henkilölle tai isompaan tarpeeseen annetaan laina.


    • Anonyymi

      Kai sen koulu maksaa veikkaisin että kaikki saa saman kauden koneen lukuvuoden alussa
      Nyt kun oppivelvollisuus muuttui

      Itse olen nyt menossa 8 saatin seiskalla Chromet lainaan kolmeksi vuodeksi seiskalla

      • Anonyymi

        Laisen siis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe