Golf II - kone käy liian kuumana.

Tumppi

Missä vika, kun kone käy kuumana vaikka kytken flektin päälle anturin liittimestä käsin? Flekti siis pyörii koko ajan, mutta lämmöt nousee siitä huolimatta kaakkoon..Voisiko moottorista päästä painetta jäähdytysjärjestelmään huonon kannentiivisteen kautta? Golffini on siis -88 1,3

16

3694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kuinka paljon

      Termostaatin toiminnan olet varmaankin tsekannut. Jos kansitiiviste vuotaa, niin paine heittää nesteitä ajossa ulos. Avaa (mieluummin) kylmänä paisuntasäiliön korkki ja käynnistä moottori. Jos neste kuplii ja kierroksia nostaessa nesteen pinta myös nousee, niin kansipahvi vuotaa. Yksi syy voisi olla tosin myös tukossa oleva jäähdytin eli neste ei pääse vapaasti kiertämään.

    • Jamppa1

      sökönä.

    • tumppi

      Sen verran oon selvitystyötä tehnyt, että kansipahvin ei ainakaan pitäis vuotaa. Lämmöt eivät nimittäin nouse liian ylös koskaan, mutta korkealle kuitenkin. Se ei ole keittänyt kertaankaan.

      Termostaatin vaihdoin, mutta edelleenkään ei esim. flektin anturi, jäähdytinsäleikkö eikä paluuvesiletku lämpene yhtään.

      Voisiko järjestelmä olla tukossa? Mitenkä sen puhdistaminen käy?

      Termostaattia vaihtaessa nesteitä tuli pihalle ehkä noin 2-3 litraa. Olisikohan järjestelmää pitänyt ilmata?..

      • Jamppa1

        Siis homman nimi on se että neste ei kierrä? Eli jäähdytin pysyy viileänä eikä flektikään katso aiheelliseksi käynnistyä? Kuinka korkealle ne lämmöt nousee? Vähän yli keskikohdan on normaalia. Eli onko varmaa että se todella lämpiää liikaa?

        Harvemmin ne systeemit tukkoon menee, mahdollista kyllä jos nestettä ei ole ikinä vaihdettu. Miltä se neste näytti? Jos tukosta niin siihen on puhdistusaine ja kunnon huuhtelu letkulla perään.

        Ilmausta ei sen kummemmin tarvitse mutta letkuja voi puristella ja samalla katsoa ettei ole lytyssä mistään. Ainakin isolohkossa tulee pieni letku syylarilta paisuntasäiliölle ja se menee helposti mutkalle, sieltä pitäisi virrata reilusti ainetta säiliöön.


      • tumppi
        Jamppa1 kirjoitti:

        Siis homman nimi on se että neste ei kierrä? Eli jäähdytin pysyy viileänä eikä flektikään katso aiheelliseksi käynnistyä? Kuinka korkealle ne lämmöt nousee? Vähän yli keskikohdan on normaalia. Eli onko varmaa että se todella lämpiää liikaa?

        Harvemmin ne systeemit tukkoon menee, mahdollista kyllä jos nestettä ei ole ikinä vaihdettu. Miltä se neste näytti? Jos tukosta niin siihen on puhdistusaine ja kunnon huuhtelu letkulla perään.

        Ilmausta ei sen kummemmin tarvitse mutta letkuja voi puristella ja samalla katsoa ettei ole lytyssä mistään. Ainakin isolohkossa tulee pieni letku syylarilta paisuntasäiliölle ja se menee helposti mutkalle, sieltä pitäisi virrata reilusti ainetta säiliöön.

        Joo kyllä se liikaa lämpiää. Niin paljo aina, että viisari on n. 15 km ajon jälkeen n. 2mm päästä viimeisestä viivasta. Eli ei vielä aivan tapissa, mutta ai kaukana.
        Laittamalla lämppärin täysille puhaltamaan kuumaa, saa viisaria laskettua ehkä 1-2mm, mutta se taas on pitemmän päälle vähä kuumaa touhua:)

        Ei kai sitä termarin vaihtoakaan voi niin kämmätä, että vika olisi vielä siinä. Kaiken lisäksi se vanha termari näytti ja tuntu aivan ehjältä.

        Paskaa kyllä astian pohjalle tuli joitakin nokareita, kun laskin nesteitä silloin termaria vaihtaessa.


        Järjestelmästä lämpiää syylärille menevä menovesiputki (ylempi paksuputki) ja se paisuntasäiliöön menevä ohut letku (ilmausletku?). Säleikkö lämpiää vähän, mutta hyvin vähän. Juuri ja juuri kädellä tuntee, että se on lämmennyt..

        Tuskaa on. kiitti kun viittit auttaa.


      • Jamppa1
        tumppi kirjoitti:

        Joo kyllä se liikaa lämpiää. Niin paljo aina, että viisari on n. 15 km ajon jälkeen n. 2mm päästä viimeisestä viivasta. Eli ei vielä aivan tapissa, mutta ai kaukana.
        Laittamalla lämppärin täysille puhaltamaan kuumaa, saa viisaria laskettua ehkä 1-2mm, mutta se taas on pitemmän päälle vähä kuumaa touhua:)

        Ei kai sitä termarin vaihtoakaan voi niin kämmätä, että vika olisi vielä siinä. Kaiken lisäksi se vanha termari näytti ja tuntu aivan ehjältä.

        Paskaa kyllä astian pohjalle tuli joitakin nokareita, kun laskin nesteitä silloin termaria vaihtaessa.


        Järjestelmästä lämpiää syylärille menevä menovesiputki (ylempi paksuputki) ja se paisuntasäiliöön menevä ohut letku (ilmausletku?). Säleikkö lämpiää vähän, mutta hyvin vähän. Juuri ja juuri kädellä tuntee, että se on lämmennyt..

        Tuskaa on. kiitti kun viittit auttaa.

        on kyllä tuohon niin simppeli vaihtaa ettei sitä kovin helposti kämmää. Kyllä se syylarin pitäisi lämmitä näillä keleillä ihan kunnolla, eli mittarin anturi lienee ok.

        Ilmeisesti laskit nesteet sieltä alavesiletkusta? oliko tummaa tai öljyistä?

        Lähtisin itse siitä liikkeelle että löisin sinne puhdistusainetta (ainakin CRC ja liquimolyä uskaltaa) ja sen jälkeen molemmat syylarin letkut irti ja vesiletkulla uittaa syylarista vettä läpi ja katsoa että virtaako. Saman voit tehdä koneelle termarin aukosta jos jaksat sen vielä ottaa irti.

        Huolehdi että se syylari toimii jos joudut sillä ajelemaan ettei kuumene niin helposti.


      • tumppi
        Jamppa1 kirjoitti:

        on kyllä tuohon niin simppeli vaihtaa ettei sitä kovin helposti kämmää. Kyllä se syylarin pitäisi lämmitä näillä keleillä ihan kunnolla, eli mittarin anturi lienee ok.

        Ilmeisesti laskit nesteet sieltä alavesiletkusta? oliko tummaa tai öljyistä?

        Lähtisin itse siitä liikkeelle että löisin sinne puhdistusainetta (ainakin CRC ja liquimolyä uskaltaa) ja sen jälkeen molemmat syylarin letkut irti ja vesiletkulla uittaa syylarista vettä läpi ja katsoa että virtaako. Saman voit tehdä koneelle termarin aukosta jos jaksat sen vielä ottaa irti.

        Huolehdi että se syylari toimii jos joudut sillä ajelemaan ettei kuumene niin helposti.

        Mittarinanturi on vaihdettu tuossa talvella, kun lakkasi toimimasta. Nyt sitte tämä uus ongelma. Täytyy koittaa huuhdella se nyt seuraavaksi..


      • tumppi
        tumppi kirjoitti:

        Mittarinanturi on vaihdettu tuossa talvella, kun lakkasi toimimasta. Nyt sitte tämä uus ongelma. Täytyy koittaa huuhdella se nyt seuraavaksi..

        Ei tätä kyllä tavallinen kuski ymmärrä. Otin termarin kokonaan pois ja nyt ei lämpene enää. Ongelma on siis termarissa, mutta en voi käsittää mikä se ongelma on kun ei kerta uudellakaan termarilla pelannut. Ja ongelman täytyy olla termarissa eikä esim. itse mittarissa, koska aikaisemmasta poiketen nyt myös paluuvesi letku lämpiää. Termarin kanssa se pysyi täysin kylmänä.


      • kansipahvi
        tumppi kirjoitti:

        Ei tätä kyllä tavallinen kuski ymmärrä. Otin termarin kokonaan pois ja nyt ei lämpene enää. Ongelma on siis termarissa, mutta en voi käsittää mikä se ongelma on kun ei kerta uudellakaan termarilla pelannut. Ja ongelman täytyy olla termarissa eikä esim. itse mittarissa, koska aikaisemmasta poiketen nyt myös paluuvesi letku lämpiää. Termarin kanssa se pysyi täysin kylmänä.

        Juu mulla sama ongelma mutta sillä erotuksella
        että järjestelmässä paine erittäin korkeana,
        tällä hetkellä kansi poistettu ja odotellaan
        tiiviste-sarjaa.Kannentiivisteessä näkyi pientä
        vauriota yhden pytyn kohdalla ja kyseisen
        pytyn tulpan eristeet oli jo vaurioitunut.
        Ensi viikolla näkee sitten poistuiko vika.


      • golf 1.3 87
        tumppi kirjoitti:

        Ei tätä kyllä tavallinen kuski ymmärrä. Otin termarin kokonaan pois ja nyt ei lämpene enää. Ongelma on siis termarissa, mutta en voi käsittää mikä se ongelma on kun ei kerta uudellakaan termarilla pelannut. Ja ongelman täytyy olla termarissa eikä esim. itse mittarissa, koska aikaisemmasta poiketen nyt myös paluuvesi letku lämpiää. Termarin kanssa se pysyi täysin kylmänä.

        Kyllä se alavesi-letku lämpiää kun termari
        poistetaan koska kierto pääsee sieltä kautta.
        Mutta miten talvella? Jos termari ei paikallaan
        niin kylmä aika koittaa.Selvitä vika mielellään
        kesän aikana.Onko järjestelmääsä painetta? Jos
        on niin kannentiiviste voi olla viallinen?


      • Jamppa1
        tumppi kirjoitti:

        Ei tätä kyllä tavallinen kuski ymmärrä. Otin termarin kokonaan pois ja nyt ei lämpene enää. Ongelma on siis termarissa, mutta en voi käsittää mikä se ongelma on kun ei kerta uudellakaan termarilla pelannut. Ja ongelman täytyy olla termarissa eikä esim. itse mittarissa, koska aikaisemmasta poiketen nyt myös paluuvesi letku lämpiää. Termarin kanssa se pysyi täysin kylmänä.

        vaan. Olisko niinkin simppeli homma että olet saanut sökön termarin myös paketissa? Ne muut systeemin tukkeutumiset on kyllä oikeasti harvinaisia. Minkä merkkinen termari ja lukiko siinä lämpötilasta mitään. Alkuperäinen/Wahler on ainoa jota uskallan itse suositella.


    • hesus

      vaihdoin jo tuon kannentiivisteenkin, muttei auttanut. Alaletku tosiaan kylmä ja kokeiltu jo kahdella uudella termarilla, Täytyy tosiaan kokeilla tuota alkuperäistä termaria, josko se suostuisi aukeamaan. Nuo aiemmat on kumpikin mallia motonet 87 astetta, jotka kyllä tuntuvat aukeavan jos päälle kaataa kiehuvaa vettä.
      Lämmöt ei tässä golffissa tunnu nousevan edes puoleen väliinkään, kun tuo keittäminen paisuntasäiliöstä alkaa. Hätäpäissäni rykäsin vesipumpunkin tarkastusta varten irti sillä seurauksella, että melkein kaikki kiinnityspultit menivät vanhuuttaan poikki... Onko hajua onko tuo vesipumpun kotelointi kalliskin osa, jos tästä en näitä pultin jämiä irti saa?

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001058&posting=22000000008092768

      • Phu

        Kuten tuossa edellä olikin jo juttua, niin oletkos kokeillut ilman termostaattia? Jos toimii ilman termostaattia, niin silloin vika on siinä termostaatin läheisyydessä.

        Itse olen joskus termostaatin vaihtanut (Golf II, 1.6 EZ) ja silloin ei tullut ongelmia. Tuntuu aika erikoiselta, että uudet olisi niin rikki, että ei toimi alkuunkaan.

        Oletko varma, että se uusi termostaatti tuli oikein päin? Siinä termostaatin ulkokehässä on usein pieni reikä, jossa on liikkuva metallitappi. Se on ilmausreikä. Joissakin tapauksissa reiän asennolla (alhaalla vai ylhäällä) on oleellinen vaikutus toimintaan. Jos reikä jää alas, muodostuu ilmatasku termostaatin yhteyteen ja se ei toimi. En muista miten tässä 1.6:ssa asia on.

        Sitä koteloa kannattaa kysyä purkaamolta. Jos mahdollista, niin ota se vanha kokonaan irti ja yritä saada niitä ruuveja vaikka viilapenkissä tai tukevilla pihdeillä irti. Jos ei muuta, niin hio tasalle ja poraa reikä. Jos löytyy kierretappeja, niin yritä niillä selvitellä sitä reikää. Ja jos mahdllista, niin poraa riittävän iso reikä ja laita mutteri toiselle puolelle, jos mahdollista laittaa läpipultti mutteri.


      • hesus
        Phu kirjoitti:

        Kuten tuossa edellä olikin jo juttua, niin oletkos kokeillut ilman termostaattia? Jos toimii ilman termostaattia, niin silloin vika on siinä termostaatin läheisyydessä.

        Itse olen joskus termostaatin vaihtanut (Golf II, 1.6 EZ) ja silloin ei tullut ongelmia. Tuntuu aika erikoiselta, että uudet olisi niin rikki, että ei toimi alkuunkaan.

        Oletko varma, että se uusi termostaatti tuli oikein päin? Siinä termostaatin ulkokehässä on usein pieni reikä, jossa on liikkuva metallitappi. Se on ilmausreikä. Joissakin tapauksissa reiän asennolla (alhaalla vai ylhäällä) on oleellinen vaikutus toimintaan. Jos reikä jää alas, muodostuu ilmatasku termostaatin yhteyteen ja se ei toimi. En muista miten tässä 1.6:ssa asia on.

        Sitä koteloa kannattaa kysyä purkaamolta. Jos mahdollista, niin ota se vanha kokonaan irti ja yritä saada niitä ruuveja vaikka viilapenkissä tai tukevilla pihdeillä irti. Jos ei muuta, niin hio tasalle ja poraa reikä. Jos löytyy kierretappeja, niin yritä niillä selvitellä sitä reikää. Ja jos mahdllista, niin poraa riittävän iso reikä ja laita mutteri toiselle puolelle, jos mahdollista laittaa läpipultti mutteri.

        ei oo motonetin mallissa tuota ilmaus reikää?! Itse termarin saa vain yhdellä tavalla kiinni, joten ei se väärinpäinkään ole. Eli jos alkuperäisessä tuo ilmaus ruuvi löytyy sekä sen saa asennettua myös väärinpäin, myy motonet väärää termaria!!

        Tuo termari tosiaan oli talvipakkasilla irti, jolloin nuo lämmöt eivät nousseet.

        Silmämääräisesti ei tuo vanha kansipahvi ollut falskannut, mutta kansi oli todella höllästi kiinni. Pultit lähtivät normaali räikällä irti ilman suurempia hikoiluja. Kiritys momenttihan on 40 60 90 ast.90 ast., joten saa niita kiinni vetää melkoisella vääntövarrella.


      • hesus
        Phu kirjoitti:

        Kuten tuossa edellä olikin jo juttua, niin oletkos kokeillut ilman termostaattia? Jos toimii ilman termostaattia, niin silloin vika on siinä termostaatin läheisyydessä.

        Itse olen joskus termostaatin vaihtanut (Golf II, 1.6 EZ) ja silloin ei tullut ongelmia. Tuntuu aika erikoiselta, että uudet olisi niin rikki, että ei toimi alkuunkaan.

        Oletko varma, että se uusi termostaatti tuli oikein päin? Siinä termostaatin ulkokehässä on usein pieni reikä, jossa on liikkuva metallitappi. Se on ilmausreikä. Joissakin tapauksissa reiän asennolla (alhaalla vai ylhäällä) on oleellinen vaikutus toimintaan. Jos reikä jää alas, muodostuu ilmatasku termostaatin yhteyteen ja se ei toimi. En muista miten tässä 1.6:ssa asia on.

        Sitä koteloa kannattaa kysyä purkaamolta. Jos mahdollista, niin ota se vanha kokonaan irti ja yritä saada niitä ruuveja vaikka viilapenkissä tai tukevilla pihdeillä irti. Jos ei muuta, niin hio tasalle ja poraa reikä. Jos löytyy kierretappeja, niin yritä niillä selvitellä sitä reikää. Ja jos mahdllista, niin poraa riittävän iso reikä ja laita mutteri toiselle puolelle, jos mahdollista laittaa läpipultti mutteri.

        nuin. Vaihdoin alkuperäiseen termariin ja nyt rokkaa niinkuin pitääkin.


      • mekanikko

        Termostaatin kansi rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe