kosteudesta

Anonyymi

Kun mökkiä ei käytetä tiettynä siksna esim talvell tai käytetään vähän syksylläkin. Millainen lämpö pitäs olla siellä? Mihä tapahtuu jossei ole?tiivistyykö kosteus seinien väliin?miel. Kuulis as tuntijan mielipiteen.

17

1152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiantuntijat eivät jaksa kanssasi leikkiä !

    • Anonyymi

      Lämmitettäessä kosteus tiivistyy seinäpinnoille joten aluksi tuuletus ja kevyt lämmitys jotta hormi ei halkea. jonkun tunnin päästä voi lisätä lämmitystä ja lopettaa tuuletuksen. Lämminhän mökki on talvella vasta sunnuntai aamuna kun sieltä jo ollaan lähdössä pois.

    • Anonyymi

      Jos mökillä on sähköt, niin hyvä ratkaisu on ns. kuivanapitolämmitys.

      Mökkiin laitetaan pienitehoinen ns. pakkasvahti, jonka termostaatti käännetään maksimiin. Lämmitin on käytönnössä koko ajan päällä ja pitää sisätilan muutaman asteen ulkoilmaa lämpimämpänä. Näitä saa 200 ja 400 W tehoisina ja hintaa muutama kymppi.

      Kylmilleen jätettävässä mökissä sisälämpötila laskee ulkoilman lukemiin, jos auringonvalo ei mökkiä lämmitä. BTW jonkin verran energiaa tulee myös pilvisellä säällä... muttei tietenkään suoran auringonpaisteen vertaa. Sopivalla paikalla mökki voi pärjätä ilman lämmitystäkin, pelkästään ikkunoista tulevan valon/energian voimin. Mutta varjoisassa ympäristössä lämmitys tosiaan tarpeen.

      Ulkoilman kosteus on hyvin korkea loppukesän öinä, pitkin syksyä ja talvellakin. Tarkoittaa myös suotuisia olosuhteita mikrobien kasvulle. Sen ehkäisemiseksi pitäisi suhteellinen kostesu pitää alle 80 % ja mieluiten max. 70 % lukemissa. Se onnistuu, kun pidetään sisälämpötila muutaman asteen ulkolämpötilaa korkeampana. Eikä tähän temppuun tarvita mitään hienoja lämpötilaerosäätimiä - sopivasti mitoitettu pakkasvahti riittää.

      Pienitehoinen lämmitin ei estä sisälämpötilan painumista alle nollan kovalla pakkasella, mutta se ei haittaa - sama periaate toimii koko ajan eli sisällä vähän lämpimämpää -> vähän alempi suhteellinen kosteus.

      Kovilla pakkasilla on vähemmän tarvetta tälläe lämmitykselle - mikrobit eivät kasva pakkasessa. Keväällä puolestaan ulkoilman on kuivempaa ja lämmittävää auringonsäteilyäkin enemmän tarjolla.

    • Anonyymi

      Mulla ikkunat auki, toimii ok. Aina tuulee jonkun verran.

      • Anonyymi

        Parempi olisi jättää ikkunat ja seinätkin kokonaan rakentamatta. Pääsee syksysn kosteus paremmin sisään.


    • Anonyymi

      Mulla on mökillä sähköt, sähköpatterit säädetty 18 asteeseen silloin kun emme ole mökillä. Kun olemme mökillä, sähköpatterit säädetään 22 asteeseen talvisin. Lisäksi lämmitetään päivittäin takkaa ja saunan kiuasta.

      • Anonyymi

        Tehokas tapa tuhlata energiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokas tapa tuhlata energiaa.

        Minusta taas energiaa tuhlaa se, joka rakentaa suurella vaivalla mökin/talon ja antaa sen homehtua muutamassa vuodessa pystyyn.

        Meillä "energia" tekee just sitä mitä varten ne sähköpatterit ja lattialämmöt on mökkiin alunperinkin asennettu. "Energia" pitää mökin kuivana ja lämpimänä silloin kun me emme ole siellä lämmittämässä puu-uuneja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta taas energiaa tuhlaa se, joka rakentaa suurella vaivalla mökin/talon ja antaa sen homehtua muutamassa vuodessa pystyyn.

        Meillä "energia" tekee just sitä mitä varten ne sähköpatterit ja lattialämmöt on mökkiin alunperinkin asennettu. "Energia" pitää mökin kuivana ja lämpimänä silloin kun me emme ole siellä lämmittämässä puu-uuneja.

        Totta tuokin, osittain.

        Vielä typerämpää on rakentaa mökki/talo niin huonosti että se ei pysy kunnossa ilman lämmitystä. Kun rakentaa niin että rakkenteet tuulettuvat riittävästi niin ei ole ongelmaa.

        Toki jos rakennus on massiivinen ja on paljon kiveä sekä tiiltä, sen lämmittäminen ottaa aikaa. Toisaalta mökki puukaminalla ja kevythormilla lämpeää parissa tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta taas energiaa tuhlaa se, joka rakentaa suurella vaivalla mökin/talon ja antaa sen homehtua muutamassa vuodessa pystyyn.

        Meillä "energia" tekee just sitä mitä varten ne sähköpatterit ja lattialämmöt on mökkiin alunperinkin asennettu. "Energia" pitää mökin kuivana ja lämpimänä silloin kun me emme ole siellä lämmittämässä puu-uuneja.

        Tehokas tapa tuhlata energiaa. Kuivanapitoon riittää, että sisällä on 3-5 astetta lämpimämpää kuin ulkona.

        Tietty jo son vesivessat yms niin sitten ei voi päästää sisälämpötilaa alle 10 °C. Mutta tälläkin sisälämpötilalla säästää aika paljon verrattuna 18 vuoden ympäri.


    • Anonyymi

      Tehokas tapa saada kommentteja aikaiseksi !

    • Anonyymi

      Ei mitään, nämä peruslämmöt/ylläpitolämmöt ovat sähköfirmojen tapa koijata etelän veteliltä rahat pois. Maksat helposti talven harakoille lämmittäimestä tonnin rahaa. Aina on mökit pidetty kylminä talven ja hyvin on selvitty, ei edes yksikään lakana ole homehtunut. Mökin pitää toki olla riittävän hengittävä rakenteeltaan eli esim. hirsimökki pellavaeristein eikä mikään muovimaalilla umpeen maalattu tönö.

      • Anonyymi

        Kysehän on tässäkin aloituksessa pelkästään siitä mihin haluaa sitouttaa rahojaan.

        Tämä aina on mökit pidetty kylminä talven yli.
        Kesäpaikkaa etsiessäni kävin katsomassa liki sata kesäasuntoa hintahaitarissa 100.000 - 150.000. Lähes kaikissa vastaan tuli rakenteiden ummehtuneisuus. Monissa näki ilmiselviä kosteusvaurioita. Pahimpia olivat lautarakenteiset villamökit, tunkkainen haju tuli heti vastaan. Monissa hirsimökeissä näkyi selkeitä vesivaurioita ikkunoiden alla ja märkätiloissa.
        Monia oli ylläpidetty todella huonosti. Sokkelin vierustat olivat kasvustoja täynnä, terassien ja monien mökkien alustat täynnä puoliksi lahonnutta puurojua. Ulkorakennukset olivat monissa vielä huonommassa kunnossa.

        Päädyin rakennuttamaan uuden hirsisen omakotitalon järven rannalle. Hirsi hengittää sanotaan. Eristeenä on tuplarive pellavaa joka hirren välissä. Järveltä nousee kosteutta liki ympäri vuoden. Jopa talvella sumupilviä tiivistyy ilmeisesti ympäri vuoden sulana olevasta jokisuusta järven ylle. Kesäisin ja syksyisin on ollut aika kovia kosteuslukemia ja se tuntuu myös sisätiloissa, on vähän kylmän viileetä sumuisina aamuina vaikka on periaatteessa riittävän lämmintä. Asia korjaantuu kun nostaa sisälämpötilaa.
        Olen kaupunkilainen, mökkeilystä ei ollut minkäänlaista kokemusta aikaisemmin.
        Jos olisin tämän vesistöstä nousevan kosteusongelman tajunnut, olisin teettänyt rakennuksen kauemmas rannasta. Mutta oppia ikä kaikki itse kullekin.

        Onneksi minulla on varaa pitää oman mökkini sisälämpötila 22 asteessa ympäri vuoden, pääasiassa sähköllä, vaikka en itse joka hetki siellä olekaan. Minulla on ilmalämpöpumppu, lattialämmitykset ja sähköpatterit. Riittävä lämpö pitää kaikki rakenteet kuivina kesät talvet. Ja onneksi minulla jää rahaa vielä säästöönkin.

        Aloittajan kannattaa miettiä mihin hän on valmis satsaamaan ja miettiä millaisessa ympäristössä hänen mökkinsä "talvehtii". Jos kosteutta on samassa määrin kuin minun mökillä, 5 asteen sisälämpötila ei riitä mökin rakenteiden kuivana pysymiseen. Näin sanoi paikallinen hirsirakentaja ja hänen sanaansa luotan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysehän on tässäkin aloituksessa pelkästään siitä mihin haluaa sitouttaa rahojaan.

        Tämä aina on mökit pidetty kylminä talven yli.
        Kesäpaikkaa etsiessäni kävin katsomassa liki sata kesäasuntoa hintahaitarissa 100.000 - 150.000. Lähes kaikissa vastaan tuli rakenteiden ummehtuneisuus. Monissa näki ilmiselviä kosteusvaurioita. Pahimpia olivat lautarakenteiset villamökit, tunkkainen haju tuli heti vastaan. Monissa hirsimökeissä näkyi selkeitä vesivaurioita ikkunoiden alla ja märkätiloissa.
        Monia oli ylläpidetty todella huonosti. Sokkelin vierustat olivat kasvustoja täynnä, terassien ja monien mökkien alustat täynnä puoliksi lahonnutta puurojua. Ulkorakennukset olivat monissa vielä huonommassa kunnossa.

        Päädyin rakennuttamaan uuden hirsisen omakotitalon järven rannalle. Hirsi hengittää sanotaan. Eristeenä on tuplarive pellavaa joka hirren välissä. Järveltä nousee kosteutta liki ympäri vuoden. Jopa talvella sumupilviä tiivistyy ilmeisesti ympäri vuoden sulana olevasta jokisuusta järven ylle. Kesäisin ja syksyisin on ollut aika kovia kosteuslukemia ja se tuntuu myös sisätiloissa, on vähän kylmän viileetä sumuisina aamuina vaikka on periaatteessa riittävän lämmintä. Asia korjaantuu kun nostaa sisälämpötilaa.
        Olen kaupunkilainen, mökkeilystä ei ollut minkäänlaista kokemusta aikaisemmin.
        Jos olisin tämän vesistöstä nousevan kosteusongelman tajunnut, olisin teettänyt rakennuksen kauemmas rannasta. Mutta oppia ikä kaikki itse kullekin.

        Onneksi minulla on varaa pitää oman mökkini sisälämpötila 22 asteessa ympäri vuoden, pääasiassa sähköllä, vaikka en itse joka hetki siellä olekaan. Minulla on ilmalämpöpumppu, lattialämmitykset ja sähköpatterit. Riittävä lämpö pitää kaikki rakenteet kuivina kesät talvet. Ja onneksi minulla jää rahaa vielä säästöönkin.

        Aloittajan kannattaa miettiä mihin hän on valmis satsaamaan ja miettiä millaisessa ympäristössä hänen mökkinsä "talvehtii". Jos kosteutta on samassa määrin kuin minun mökillä, 5 asteen sisälämpötila ei riitä mökin rakenteiden kuivana pysymiseen. Näin sanoi paikallinen hirsirakentaja ja hänen sanaansa luotan.

        Miksi tuplarive koska se vain heikentää hirsiseinän kosteusominaisuuksia ja lisää painumista. Yksi riittää vallan mainiosti, tärkeintä on katsoa, että nurkatkin tulee kunnolla eristettyä.

        Hirsi hengittää jos sitä ei käsitellä hengittämättömäksi. Pahinta tietysti jos sekä sisällä että ulkona käytetään jotain Valtti Coloria tai muuta moskaa. Jos vain toisen pinnan on käsitellyt kalvolliseksi, sen kanssa vielä pärjää, parasta jos molemmat ovat hengittäviä.

        Kosteusongelmia tulee yleensä sokkelista jos se liian matala eikä kapillaariveden nousua ole katkaistu. Hirsitalon räystäiden pitää olla pitkät ja kattovedet johtaa pois rakennuksen vierestä. Räystäättömät ja lyhyträystäiset katot ovat arkkitehtien kotkotuksia, eivät edes sovi suomalaiseen maisemaan.

        Muut kattomuodot kuin harjakatto ovat hirsirakennuksen tuhon takaajia, asiaa ymmärtämättömät arkkitehdit toki tarjoavat jos jonkin moista laatikkoa pulpettikatolla ilman räystäitä, joka sellaisen hankki syyttäköön vaan ityseään kun kosteusvaurioita sitten korjailee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuplarive koska se vain heikentää hirsiseinän kosteusominaisuuksia ja lisää painumista. Yksi riittää vallan mainiosti, tärkeintä on katsoa, että nurkatkin tulee kunnolla eristettyä.

        Hirsi hengittää jos sitä ei käsitellä hengittämättömäksi. Pahinta tietysti jos sekä sisällä että ulkona käytetään jotain Valtti Coloria tai muuta moskaa. Jos vain toisen pinnan on käsitellyt kalvolliseksi, sen kanssa vielä pärjää, parasta jos molemmat ovat hengittäviä.

        Kosteusongelmia tulee yleensä sokkelista jos se liian matala eikä kapillaariveden nousua ole katkaistu. Hirsitalon räystäiden pitää olla pitkät ja kattovedet johtaa pois rakennuksen vierestä. Räystäättömät ja lyhyträystäiset katot ovat arkkitehtien kotkotuksia, eivät edes sovi suomalaiseen maisemaan.

        Muut kattomuodot kuin harjakatto ovat hirsirakennuksen tuhon takaajia, asiaa ymmärtämättömät arkkitehdit toki tarjoavat jos jonkin moista laatikkoa pulpettikatolla ilman räystäitä, joka sellaisen hankki syyttäköön vaan ityseään kun kosteusvaurioita sitten korjailee.

        Vanhoissa ladoissakin aina oli reilun pituiset räystäät, ja harjakatto myös, mikä vielä suht jyrkkäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysehän on tässäkin aloituksessa pelkästään siitä mihin haluaa sitouttaa rahojaan.

        Tämä aina on mökit pidetty kylminä talven yli.
        Kesäpaikkaa etsiessäni kävin katsomassa liki sata kesäasuntoa hintahaitarissa 100.000 - 150.000. Lähes kaikissa vastaan tuli rakenteiden ummehtuneisuus. Monissa näki ilmiselviä kosteusvaurioita. Pahimpia olivat lautarakenteiset villamökit, tunkkainen haju tuli heti vastaan. Monissa hirsimökeissä näkyi selkeitä vesivaurioita ikkunoiden alla ja märkätiloissa.
        Monia oli ylläpidetty todella huonosti. Sokkelin vierustat olivat kasvustoja täynnä, terassien ja monien mökkien alustat täynnä puoliksi lahonnutta puurojua. Ulkorakennukset olivat monissa vielä huonommassa kunnossa.

        Päädyin rakennuttamaan uuden hirsisen omakotitalon järven rannalle. Hirsi hengittää sanotaan. Eristeenä on tuplarive pellavaa joka hirren välissä. Järveltä nousee kosteutta liki ympäri vuoden. Jopa talvella sumupilviä tiivistyy ilmeisesti ympäri vuoden sulana olevasta jokisuusta järven ylle. Kesäisin ja syksyisin on ollut aika kovia kosteuslukemia ja se tuntuu myös sisätiloissa, on vähän kylmän viileetä sumuisina aamuina vaikka on periaatteessa riittävän lämmintä. Asia korjaantuu kun nostaa sisälämpötilaa.
        Olen kaupunkilainen, mökkeilystä ei ollut minkäänlaista kokemusta aikaisemmin.
        Jos olisin tämän vesistöstä nousevan kosteusongelman tajunnut, olisin teettänyt rakennuksen kauemmas rannasta. Mutta oppia ikä kaikki itse kullekin.

        Onneksi minulla on varaa pitää oman mökkini sisälämpötila 22 asteessa ympäri vuoden, pääasiassa sähköllä, vaikka en itse joka hetki siellä olekaan. Minulla on ilmalämpöpumppu, lattialämmitykset ja sähköpatterit. Riittävä lämpö pitää kaikki rakenteet kuivina kesät talvet. Ja onneksi minulla jää rahaa vielä säästöönkin.

        Aloittajan kannattaa miettiä mihin hän on valmis satsaamaan ja miettiä millaisessa ympäristössä hänen mökkinsä "talvehtii". Jos kosteutta on samassa määrin kuin minun mökillä, 5 asteen sisälämpötila ei riitä mökin rakenteiden kuivana pysymiseen. Näin sanoi paikallinen hirsirakentaja ja hänen sanaansa luotan.

        Pointti oliskin pitää se aina ulkolämpötilaan verrattuna 5 … kuivanapitolämpö. Toimii, ja on mukava ja nopea lämmittää käyttölämöötilasn.. Mutta jos asut ympäri vuoden niin eihän tuota tarvi silloin miettiä.


    • Anonyymi

      Tuplarive siksi, kun yhdellä riveellä hirsitaloa ei saanut määritettyä omakotitaloksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe