Löysin mukavantuntuisen hammastahnan suun kuivuuteen marketin hyllyltä

Anonyymi

En tiedä johtuuko suunkuivuminen edellisestä hammastahnasta tai iästä,
mutta se alkoi olla ongelma. Olen toista tuubia käyttänyt Oxygenol Herkkää ja ongelma on helopttunut.
https://www.oxygenol.fi/tuote/oxygenol-herkka/
Voisin jotain muutakin hammastahnaa kokeilla, mutta en tiedä onko vastaavia.
Ehkä apteekissa olisi, ei ole tullut kysyttyä.

16

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä puoli: Oxygenol Herkkä-hammastahnassa ei ole SLS:ää:

      Yleisin puhdistava ja vaahdottava ainesosa hammastahnoissa on natriumlauryylisulfaatti (natrium lauryl sulfate, SLS), joka on toksinen ja ärsyttää
      ihoa sekä limakalvoja. Ärsyttävä vaikutus säilyy hyvin pieninäkin pitoisuuksina.

    • Anonyymi

      Suun kuivuminen on tosi hankala juttu. Leipäkin voi tuntua hiekalta suussa.
      Minulla kuivuu huuletkin, mistäköhän se johtuu ?
      Huulet menee rikki joskus jos nauran vaikken suu auki hohota
      tai haukkaan esim. täytettyä sämpylää. Johtuuko huulien ja ihon kuivuminen jonkun aineen puutoksesta iän lisäksi ? Huulirasvat ei auta, voitelen rypsiöljyllä,
      sen maku ei ole niin karmea kun oliiviöljyn sellaisenaan. Ruokaöljyä voi käyttää myös kuivaan suuhun.

      Xylitol-purkka auttaa suun kuivuuteen, minulla on sitä aina kotona ja taskussa
      ja sitä näyttää olevan tuossa hammastahnassakin
      ja kun siinä ei ole SLS:ää se on suuystävällinen.
      Xylitol-purkkaa ei tarvitse pureksia kuin hetki niin se auttaa.

    • Apteekista löytyy Gum geeli. Hammastahna se ei ole, vaan ilmavirran kuivuudelta suojaava geeli. Miellyttävän mieto, kun ei laita liikaa.

      • Anonyymi

        Eikö se ole tarkoitettu parondontiitin hoitoon eli ientulehduksen aiheuttamaan ikenien kiinnityskudoksen heikkenemiseen ?


    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle! Minulla on lääke, joka kuivattaa suuta. Apteekista olen xylitol-tabletteja ostanut imeskeltäviä. Kaikki apu on tervetullutta.

      • Anonyymi

        Ostin itse asiassa ensin apteekista jotain pastilleja, joitten piti tuottaa sylkeä.
        Pieni 20 kpl:een rasia maksoi 5 euroa eikä auttanut yhtään.

        Farmaseutti sanoi kuulleensa, että xylitol-purkka auttaa paremmin
        ja se auttaakin heti jopa muutaman tunnin. Puolikaskin purkkaa riittää.
        Xylitolia ei kannata niellä. Se voi aiheuttaa mahanpuruja.

        Xylitol-jenkki (esim maku Spearmint) on maultaan miedompi ja miellyttvämpi kuin jotkut muut.
        Joissakin purukumeissa on todella voimakas maku.
        isossa purkkapussissa on noin 50 purkkaa, se tulee ehkä halvemmaksikin kuin apteekin tuotteet.


    • Anonyymi

      Suun kuvuminen johtuu joistaki lääkkeistä,

      silloin kun yöllä herään kuivaan suuhun, minulla on apteeksita ostettua hammaslääkrin suosittelemaa kosteuttavaa geeliä, sitä tupsautan yöllä suuhun jokinverran, paljon ei tarvi ottaa, sen nassuttelen suuhun
      että leviää koko suun alueelle,
      yön saa nukku rauhassa

      • Anonyymi

        Mikä geelin nimi on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä geelin nimi on ?

        Niitä on eri tehtaitten tekemiä, ainki kolme eri nimistä, mutta kaikki ne toimii samalailla, yhtä tehokkaita oavt oleet , ja siällöltäänki ovat olee saman värisiä siis kirkasta hyvän makusta geeliä,
        en muista nimiä, olikohan yksi " Oral " ja toinen G.U.M Hydral, ja
        komas tuubi joku B alkava sana ,
        mutta hyllyn reunassa lukee " suun kosteuttava geeli "

        yöllä tosi helppo käyttää,
        mulla tyynyn vieressä, ettei tarvi nousta hakemaan,
        siitä on helppo pursuttaa pikkusen suuhun ja imeskellä että leviää koko suuhun,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä on eri tehtaitten tekemiä, ainki kolme eri nimistä, mutta kaikki ne toimii samalailla, yhtä tehokkaita oavt oleet , ja siällöltäänki ovat olee saman värisiä siis kirkasta hyvän makusta geeliä,
        en muista nimiä, olikohan yksi " Oral " ja toinen G.U.M Hydral, ja
        komas tuubi joku B alkava sana ,
        mutta hyllyn reunassa lukee " suun kosteuttava geeli "

        yöllä tosi helppo käyttää,
        mulla tyynyn vieressä, ettei tarvi nousta hakemaan,
        siitä on helppo pursuttaa pikkusen suuhun ja imeskellä että leviää koko suuhun,

        Olikso nimi Bioden geeli,
        voi olla,, ehkä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikso nimi Bioden geeli,
        voi olla,, ehkä,

        Okei, kiitos tiedoista sinulle, eiköhän tuo selviä. Hammaslääkärini kertoi, että sylkirauhaset voi mennä "tukkoon" vai oliko sen niin, että vanhemmiten niittenkin toiminta heikkenee ?
        Se on hankalaa, kun suu on ihan kuiva, ei saa oikein puhutuksikaan, kun kieli ja kitalaki
        on kuiva kuin beduiinin tossu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, kiitos tiedoista sinulle, eiköhän tuo selviä. Hammaslääkärini kertoi, että sylkirauhaset voi mennä "tukkoon" vai oliko sen niin, että vanhemmiten niittenkin toiminta heikkenee ?
        Se on hankalaa, kun suu on ihan kuiva, ei saa oikein puhutuksikaan, kun kieli ja kitalaki
        on kuiva kuin beduiinin tossu.

        On kokemusta, varsinki yöllä kun suu on huulia myöten kuivat ettei suuta auki tahdo saada,
        onneksi on keksitty nuo Geelit avuksi,
        olen jo useamman vuoden niitä käyttäny tarvittaessa,
        jostain syystä suu ei kuivu joka yö,


    • Anonyymi

      Fazerin Xylimaxissa pysyy maku pidempään. Viipyiöee pidempään ei voimakkuus.

    • Anonyymi

      Oxygenol Herkkä on hyvä suun kuivuutta ehkäisevä hammastahha, mutta suu
      voi siltikin kuivua.

      • Anonyymi

        Kiitti vihjeestä!
        Suuta on ruvennut öisin kuivaamaan.
        Oon kuitenkin sen verran laiska, että en viits juoda vettä, vaikka vesilasi onkin yöpöydällä.


    • Anonyymi

      usein yöllä herään kun kieli kiinni kitalaessa, kestää bähän aikaa et saa irti, taidampa lähteä apteekkiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe