Toimeentulotuki

Anonyymi

Semmoista kysyisin että onko kellään kokemusta onnistuisiko tämmöinen sumpliminen. Saan nettona palkkaa noin 1600€/kk siitä ulosotto ottaa noin 200€. Sitten kun lasken kaikki tulot ja menot niin jään juuri ja juuri toimeentulotuen ulkopuolelle. Jos mä soittaisin itse ulosottomiehelle että ottaakin mun palkasta vaikka 500€ joka kuukausi ( tai että ei ota lapsia huomioon siinä) Saisin käteen sen 1000€ sen jos syöttää toimeentulotukilaskuriin niin niin saisin toimeentulotukea noin 400?
Rahahan ei tässä vaiheessa ole käynyt minun tilillä vaan otettu suoraan pois etuudesta

15

1280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko varma, että ulosottomies pystyy ottamaan palkastasi laissasäädettyä enemmän, vaikka olisit antanut luvan? Epäilen ettei se ole juridisesti mahdollista.

      Toki vot yrittää tehdä uo-miehen kanssa maksusuunnitelman tai maksusopimuksen.

      https://www.minilex.fi/a/ulosotto-ja-sopiminen

      Maksusuunnitelmassa raha saapuu ensin tililllesi, josta maksat sitten uo-miehelle sopimuksen mukaan.

      Maksusuunnitelmassa sovittu maksu voi olla suurempikin kuin laissasäädetty uo olisi, joten tuollainen keplottelu voisi onnistuakin.

      Lainaus Kelan toimeentulotuen soveltamisohjeesta:

      ”Jos hakija lyhentää vapaaehtoisesti ulosotossa olevaa velkaansa, suoritukseen suhtaudutaan kuten muihinkin velanhoitomenoihin. Vapaaehtoisen ulosoton maksua ei huomioida toimeentulotuessa menona. Poikkeuksen tästä muodostaa ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma, jonka ulosottomies vahvistaa palkan ulosmittauksen sijasta. Maksusuunnitelman mukainen maksu rinnastuu palkan ulosmittaukseen, eikä suoritusta voida tosiasiassa pitää vapaaehtoisena. Maksusuunnitelmassa on vahvistettu se määrä, jonka hakija maksaa itse ulosottoon. Sen mukainen maksu vähennetään hakijan huomioon otettavista tuloista, joilla tarkoitetaan ansiotuloa tai muuta etuustuloa, josta ulosmittaus lain mukaan olisi mahdollista. Jos hakija saa pelkästään etuuksia, joita ei voida ulosmitata esimerkiksi yleinen asumistuki ja lapsilisä, ei vahvistetun maksusuunnitelman mukaista maksua voida hyväksyä menona vaan se rinnastuu velanhoitomenoihin. Ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma tulee liittää toimeentulotukihakemukseen.”

      • Anonyymi

        Tässä olisi juuri se pointti että raha ei tulisi tilille että kela huomioisi toimeentulotuesta. Tiiän että ulosoton kansa voi tehdä maksusopimuksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olisi juuri se pointti että raha ei tulisi tilille että kela huomioisi toimeentulotuesta. Tiiän että ulosoton kansa voi tehdä maksusopimuksen

        Kaveri yritti nostaa työmarkkinatukensa veroprosentin 50% jotta saisi enemmän toimeentulotukea ja veronpalautus menisi uo-velkojen lyhentämiseen.

        Ei onnistunut, kela ei myöntänyt lainkaan toimeentulotukea koska tulovajaus oli tahallaan itse aiheutettu.


    • Anonyymi

      Jos tuo onnistuisi, saisit velkaa lyhennettyäkin. 200 eurolla tuskin suuremmin.
      Itselläni on tulot pienet ja uo ottaa 129 joka kuu, eli siis 850 summasta tuon. Toimeentulotukea ei myönnetä, käteen jää just pari euroa liikaa. Olen säästänyt talvisin lämmitysmenoista ja huusholli on ollut tosi kylmä. Nyt mietin, josko ensi talvena alkaisin lämmittää ihan normityyliin, sitten saisin edes sähkölämmityskulut korvattua. Tiukkaa tekee 350 euron suorasähkölaskut pienestä tulosta. Asumistukea saan vain 70, se ei riitä mihinkään talokuluun.
      Ulosottokulu ei riitä lyhennyksiin ollenkaan, kaikki eurot menee taulukkomaksuihin ja uo-kuluihin.

      • Anonyymi

        129 eurosta menee tällä mummolla taulukkomaksua vain 12 euroa, ja sekin vain kahden vuoden ajan.

        Jäljelle jäävä 117 euroa menee hänellä kuukaudessa siis (muka) viivästyskorkoon, mistä voidaan päätellä, että velan määrä on 20 057,14 euroa.

        Vaikka hän ei kykenekään maksamaan koko velkaa, koroista kertyy kuitenkin velkojalle ihan mukavasti tarpeellista rahaa, nimittäin 2 x 12 x 117 euroa 13 x 12 x 129 euroa = yhteensä 22 932 euroa.

        Joten aika hyvin tämä mummo kuitenkin kykenee velkaansa maksamaan. Tuo 22 932 euroa on velkojalle hyvin tarpeellinen raha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        129 eurosta menee tällä mummolla taulukkomaksua vain 12 euroa, ja sekin vain kahden vuoden ajan.

        Jäljelle jäävä 117 euroa menee hänellä kuukaudessa siis (muka) viivästyskorkoon, mistä voidaan päätellä, että velan määrä on 20 057,14 euroa.

        Vaikka hän ei kykenekään maksamaan koko velkaa, koroista kertyy kuitenkin velkojalle ihan mukavasti tarpeellista rahaa, nimittäin 2 x 12 x 117 euroa 13 x 12 x 129 euroa = yhteensä 22 932 euroa.

        Joten aika hyvin tämä mummo kuitenkin kykenee velkaansa maksamaan. Tuo 22 932 euroa on velkojalle hyvin tarpeellinen raha.

        Mikä mummo? Mistä ihmeestä luulet kirjoittajan olevan mummo tai nainen? Häh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        129 eurosta menee tällä mummolla taulukkomaksua vain 12 euroa, ja sekin vain kahden vuoden ajan.

        Jäljelle jäävä 117 euroa menee hänellä kuukaudessa siis (muka) viivästyskorkoon, mistä voidaan päätellä, että velan määrä on 20 057,14 euroa.

        Vaikka hän ei kykenekään maksamaan koko velkaa, koroista kertyy kuitenkin velkojalle ihan mukavasti tarpeellista rahaa, nimittäin 2 x 12 x 117 euroa 13 x 12 x 129 euroa = yhteensä 22 932 euroa.

        Joten aika hyvin tämä mummo kuitenkin kykenee velkaansa maksamaan. Tuo 22 932 euroa on velkojalle hyvin tarpeellinen raha.

        Niin totta, jos hän on mies tai hänellä ei ole lapsenlapsia, hän ei voi olla mummo.

        Osaa ainakin käyttää läppäriä sen verran, että on pystynyt hakemaan pikavippejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin totta, jos hän on mies tai hänellä ei ole lapsenlapsia, hän ei voi olla mummo.

        Osaa ainakin käyttää läppäriä sen verran, että on pystynyt hakemaan pikavippejä.

        Lukija ei nyt ymmärrä yhtään tätä kommentoijaa. Miksi maalittaa mummot? Ja miksi olettaa että kirjoittaja on velkaantunut pikavipeistä?
        Taitaa olla päävikainen lätisijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukija ei nyt ymmärrä yhtään tätä kommentoijaa. Miksi maalittaa mummot? Ja miksi olettaa että kirjoittaja on velkaantunut pikavipeistä?
        Taitaa olla päävikainen lätisijä.

        No käytännössä 20 000 velkoja ei synny sukkia kutomalla. Eli siinä on itse rööki poskessa pelattu nettipelejä, täytelty pikavippihakemuksia tai otettu omissa nimissä velkaa hulttiosukulaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No käytännössä 20 000 velkoja ei synny sukkia kutomalla. Eli siinä on itse rööki poskessa pelattu nettipelejä, täytelty pikavippihakemuksia tai otettu omissa nimissä velkaa hulttiosukulaiselle.

        Tai haudattu äkkikuollut puoliso tai vaikka lapset. Saatu yllärinä vesivahinko taloon, korjattu kattoa puun kaatumisen takia jota vakuutus ei yllärinä korvannutkaan. Uusittu hajonneita vesiputkia ja just samaan aikaan sairastettu vakava syöpä kalliine hoitoineen. Tehty epäonninen autokauppa ja sitä rahoitettu ja sitä rataa.
        En jaksa enää sun kanssa. Hanki elämä ja hämmästy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai haudattu äkkikuollut puoliso tai vaikka lapset. Saatu yllärinä vesivahinko taloon, korjattu kattoa puun kaatumisen takia jota vakuutus ei yllärinä korvannutkaan. Uusittu hajonneita vesiputkia ja just samaan aikaan sairastettu vakava syöpä kalliine hoitoineen. Tehty epäonninen autokauppa ja sitä rahoitettu ja sitä rataa.
        En jaksa enää sun kanssa. Hanki elämä ja hämmästy.

        Minulla on runsaasti ongelmia eikä juurikaan tuloja. Haluaisin lainata 20 000 euroa. Minua ei haittaa 100 prosentin korko ollenkaan, koska en pysty maksamaan lainaa takaisin, vaikka siinä olisi 0 prosentin korko.

        Yhyy yhyy kauhea on ulosotto yhyy yhyy voi tätä itkua yhyy meitä ei ymmärretä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No käytännössä 20 000 velkoja ei synny sukkia kutomalla. Eli siinä on itse rööki poskessa pelattu nettipelejä, täytelty pikavippihakemuksia tai otettu omissa nimissä velkaa hulttiosukulaiselle.

        Voi halavattu, hanki elämä, äläkä arvostele muita.


    • Anonyymi

      Olen kokeillut tuota, toimeentulotukea ei myönnetä jos on itse aiheuttanut toimeentulotuen tarpeen.

      Myös veroprosentin kasvattaminen niin että tulot jäisi alle toimeentulotukirajan tulkitaan niin että tilanne on itse aiheutettu eikä toimeentulotukea makseta.

    • Anonyymi

      Elä unta näe! Kituuta vaan ja maksa velkasi niin kuin kuuluu. Itsekkin maksoin just 10 tonnin ulosoton kautta eli kolmannes palkasta niin kauan, että riittää parit veronpalautukset.

    • Anonyymi

      Tämän palstan lammas taas määkii vieraisiin pöytiin, ei kannata välittää.

      Mutta asiaan: ap, ei kannata käydä tollasta kauheaa vääntöä yhden epävarman satasen takia. Päinvastoin kannattaa jättää ahmatit nuolemaan näppejään. Se käy kätsysti kun lopetat työt. Itse ei kannata karenssin takia ottaa lopareita vaan kannata sopivasti sohlata sen verran että kyllästyvät sinuun. Siitä sitten te-toimistoon ja sossuun. Huomaat pian että aikaa on tehdä pientä bisnestä sen verran ku itseäsi huvittaa ja pohjakassana toimii työmarkkinatuki, asumistuki ja tt-tuki. Stressi vähenee ja elämän laatu paranee kun ei kaikki paukut mene siihen että raataa perintärosvoille rahaa! Lopulta velatkin vanhenee. Kyllä se siitä, tämä on tuttua puuhaa eikä yhtään hullumpaa kun asennoituu oikealla tavalla. Nytkin ollaan kavereitten kanssa vaihtelevalla kokoonpanolla grillailtu, veneellä ajeltu ja mökkeilty olutta ja lonkeroa jääkylmänä nauttien. Toukokuu oli vähän viileä mutta silloinkin oli jo kivaa, nyt ollaan ruskeita ku kahvipavut! Ota vinkistä vaari tai ainakin harkitse, mun mielestä sun ei vaan kannata jatkaa kuviotasi niinku nyt teet.

      Nooh, nyt Ilu kaataa lisää kaljaa koneeseen ja menee kohta rantasaunaan!
      Hyvää kesää kaikille velallisille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe