wiccalaisuus ja lemmikit

ikuisuusvaltiatar

Tervehdys ystävät.
Olen tässä muutaman illan mietiskellyt että miten (näin rankasti yleistettynä) te muut wiccalaiset suhtaudutte lemmikkien pitoon?
Jokainen on varmasti yhtä mieltä siitä, että jos on lemmikkejä tulee niitä kohdella hyvin, mutta onko mielestänne eettisesti oikein pitää kotieläimiä? Eikö eläimelläkin pitäisi olla oikeus vapauteen?

Itselläni on koko ikäni ollut lemmikkejä, joten kieltokannalla en itse ole :)

14

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

      Joistakin eläinten vapaanapidoista rokotetaan jo sakoitse, ja syytä onkin. Kotieläimet on kotieläimiä ja niiden pidon edellytys on, että niistä pidetään huolta.

      Itselläni on kaksi kissaa, ja pidän eettisesti oikeana vaihtoehtona tarjota niille hyvä koti ja ruoka kuin antaa jonkun lopettaa niiden elämä piikillä.

      Oravia sun muita ei tietääkseni saa lakienkaan mukaan pitää lemmikkieläiminä. Kissojen, koirien ja luonnoneläimien ero lienee siinä, ettei kotieläimet osaa pitää huolta itsestään. Miellän asian avunantona avuttomalle.

      • ikuisuusvaltiatar

        Ilmeisesti ilmaisin itseäni huonosti. En todellakaan tarkoittanut että nyt jo kesyyntyneet kissat, koirat ja muut lemmikit pitäisi vain päästää ovesta vapauteen, vaan tarkoitin sitä että onko ihmisellä alunperinkään ollut oikeutta "omia" näitä lajeja. :)


      • vastaus
        ikuisuusvaltiatar kirjoitti:

        Ilmeisesti ilmaisin itseäni huonosti. En todellakaan tarkoittanut että nyt jo kesyyntyneet kissat, koirat ja muut lemmikit pitäisi vain päästää ovesta vapauteen, vaan tarkoitin sitä että onko ihmisellä alunperinkään ollut oikeutta "omia" näitä lajeja. :)

        Ei ollut.. mutta tehty mikä tehty.

        Sinällään ei edes täysin ihmisen vikaa, koska monet villieläimet selvästikin viihtyvät ihmisasutuksen lähellä.

        Sitäpaitsi kotieläimet opettavat ihmisille monia tärkeitä asioista mitä ei kirjoista löydä. Itse näen että etenkin lasten on tärkeää viettää mahdollisimman paljon aikaa eläinten kanssa.


      • harmaavaris
        ikuisuusvaltiatar kirjoitti:

        Ilmeisesti ilmaisin itseäni huonosti. En todellakaan tarkoittanut että nyt jo kesyyntyneet kissat, koirat ja muut lemmikit pitäisi vain päästää ovesta vapauteen, vaan tarkoitin sitä että onko ihmisellä alunperinkään ollut oikeutta "omia" näitä lajeja. :)

        No ilmankos. :)

        Siihen en ota kantaa, oliko aikoinaan eläimien tuonti sisälle eettisesti väärin. Tuskin siihen aikaan oli etiikka kovin pitkälle kehittynytkään. :/

        Mutta toisaalta, näissä Pohjolan oloissa oli varmasti turvallisempaa tuoda lemmikit sisälle kuin jättää niitä ulos.


      • Eläinystävällinen wicca
        harmaavaris kirjoitti:

        No ilmankos. :)

        Siihen en ota kantaa, oliko aikoinaan eläimien tuonti sisälle eettisesti väärin. Tuskin siihen aikaan oli etiikka kovin pitkälle kehittynytkään. :/

        Mutta toisaalta, näissä Pohjolan oloissa oli varmasti turvallisempaa tuoda lemmikit sisälle kuin jättää niitä ulos.

        Kuten ihminenkin (


      • harmaavaris
        Eläinystävällinen wicca kirjoitti:

        Kuten ihminenkin (

        Niinpä. Kantaisiemme olisikin pitänyt jättää lehmät, siat sun muut luonnon armoille ja katsoneet ikkunasta milloin ne alkavat pysyä hengissä.

        Tuohon sopeutumiseenkin menee aina aikansa. Varmasti nykyisille kotieläimille olisi kehittynyt luontaiset selviytymiskyvyt, mutta mistäpä ihmiselle siihen aikaan olisi tullut tuo mieleen?


    • ...

      Sisällä viihtyvät, keinotekoisesti elossa pidettävät lemmikkieläimet kuuluvat nähdäkseni länsimaiseen kulttuuriin (suhteellisen uusi keksintö), vähän kuten huonekasvitkin. Sen sijaan että mentäisiin ulos yritetään tuoda ulkoilma sisään.

      Nähdäkseni suoraa jatkumoa sille että aikoinaan vaihdettiin luonnon kokeminen jumaluutena jumaluuden etsimiseen kirjoista / sisältä (kirkosta).

      • taivaansielu

        Olen itseasiassa miettinyt kyseistä asiaa viimeaikoina paljonkin, enkä ole vielä edes ratkaissut kiistaa sisälläni. Tässä kuitenkin jotain pohdintojani.

        Lemmikkiä minulla ei siis ole. Lapsuudessani meillä oli aina eläimiä; koiria, kissoja, lehmiä... Olen siis kasvanut lemmikkien ja ns "hyötyeläimien" keskellä.
        Olen miettinyt esim. koiran ottamiseen liittyviä asioita. Koiraahan sanotaan ihmisen parhaimmaksi ystäväksi. Tarkennukseksi seuraavaan mainittakoon, että en pidä ihmistä millään tavalla eläimiä "ylempänä", samanarvoisia ollaan. Millainen ihminen komentaisi toista ihmisystäväänsä "istu!", "nouda!", "hae tohvelit, vaikkei mulla niitä olekaan!" - komennoilla? Haluamme hyötyä lemmikeistämme. Ihminen haluaa hyötyä ylipäätään kaikesta, olla kaiken yläpuolella. Huvitamme itseämme opettamalla koiralle temppuja. Haluamme lemmikin seuraksi, mutta olemmeko me seuraksi lemmikeillemme? Onko oikein pitää koiraa yksin kotona yli kahdeksan tuntia, komentaa tätä, antaa ruokaa silloin kun meistä hyvältä tuntuu ja käyttää koiraa pissillä pikaisesta kulman takana. Pahinta ovat ne ihmiset, jotka ulkoiluttavat koiraansa 500 metrin kauppamatkan yhteydessä, jolloin koira jää kahdeksikymmeneksi minuutiksi kaupan oven viereen turvattomana räksyttämään. Luulemme ajattelevamme lemmikin parasta, mutta jos meillä on huono päivä, annamme sen tuta lemmikkiimme.
        En tiedä, olisinko minä tarpeeksi hyvä lemmikilleni. Toisaalta, vaikka minä en ottaisikaan lemmikkiä, jollekulle muullehan se jokatapauksessa menee. Ennen käsittääkseni koirat olivat hyvinkin puhtaasti hyötykäytössä, metsästyksessä. Silloin koirat saivat tarpeeksi liikuntaa, saivat toteuttaa luontoaan. Nykyään ihmiset ottavat koiran ajattellen, että tuo näyttää kivalta, eikä ajatella koiran varsinaista tarkoitusta. Ja sitten kirotaan haukkuvaa suomenpystykorvaa? Suomenpystykorvahan on nimenomaan haukkuva koira, metsästyskoira.
        Ajatukseni ovat yhä varsin raakileita ja tähän aikaan illasta ei edes mitenkään hyvin kulkevia. Jään pohtimaan.


    • luminara

      Eläimet jotka on alusta asti eläneet ihmisten kanssa eivät tulisi edes toimeen ilman ihmisen huolenpitoa vastaavasti luonnonvaraiset eläimet kuuluvat luontoon eikä niitä kannattaisi ottaa lemmikiksi, tietenkin jos eläin on loukkaantunut mutta silloinkin se tulisi toipumiset jälkee päästää takaisin luontoon jonne se kuuluukin.

      Itselläni on ollut lähes koko ikäni lemmikkejä ja on parhaillaankin.

      • eläinystävällinen wicca

        Koira ei alkujaan kuulunut ihmiselle. Yksikään eläin ei kuulunut ihmiselle heti tarinansa alussa.

        Kaikki olennot ovat syntyneet tähän maailmaan vapaina. On meistä kiinni, riistämmekö sen vapauden.


      • luminara
        eläinystävällinen wicca kirjoitti:

        Koira ei alkujaan kuulunut ihmiselle. Yksikään eläin ei kuulunut ihmiselle heti tarinansa alussa.

        Kaikki olennot ovat syntyneet tähän maailmaan vapaina. On meistä kiinni, riistämmekö sen vapauden.

        Totta ettei mmikään eläin ole alkujaan ollut ihmisen luona, mutta jos eläin on syntymästään asti ihmisen hoidossa ja kumppanina se ei pärjäisi yksin luonnossa ja aiheutavat vain tuhoa luonnonvaraisille eläimille jos ne hylätään julmasti(vaikkapa kesäkissat ovat tästä todella ikävä esimerkki) Siis kun ottaa lemmikin on ihmisen myös huolehdittava siitä koko eläimen eliniän... Toivottavasti ilmaisin nyt tarpeeksi selkeästi mielipiteeni, luonnonvaraiset eläimet kuuluvat kyllä luontoon mutta ihminen on vastuussa lemmikiksi ja kotieläimiksi jalostamistaan eläimistä.


    • May.May

      Olisi sulaa hulluutta päästää kotieläimet tässä vaiheessa luontoon. Miten ne siellä pärjäisivät kun luonnollinen metsästysviettikin on jo pahasti jalostettu pois?
      Itse olen kissaihminen, mutta olen sitä mieltä, että esim. kerrostalo asuntoon lemmikin ottaminen on rääkkäystä ainakin kissojen osalta. Vaikka nämä eläimet ovat varsin riippuvaisia ihmisten hoivaamisesta ne kuulovat jollain tavalla vapauteen ja sitä vapautta kissalle ei voi suoda kerrostaloasunnossa, jossa monilla ainoa kontakti ulkomaailmaan on parin neliön kokoinen parveke!

      • luminara

        Juuri tätä olen yrittänyt sanoa: ne eläimet joita ihminen pitää lemmikkeinä ovat nimenomaan jalostettu lemmikeiksi ja ihmisen seuralaisiksi... Ja vielä, ainakin oma kissani saa mahdollisuuden olla myös ulkona (tosin se jostain syystä on talvisin mieluumin sisällä, mutta näin kesällä viettää paljon aikaa myös ulkona metsässä temmeltäen...)


      • May.May
        luminara kirjoitti:

        Juuri tätä olen yrittänyt sanoa: ne eläimet joita ihminen pitää lemmikkeinä ovat nimenomaan jalostettu lemmikeiksi ja ihmisen seuralaisiksi... Ja vielä, ainakin oma kissani saa mahdollisuuden olla myös ulkona (tosin se jostain syystä on talvisin mieluumin sisällä, mutta näin kesällä viettää paljon aikaa myös ulkona metsässä temmeltäen...)

        Lueskelin tässä aikasempia kirjoituksiasi tässä keskustelussa. Toki olisi se minun kannattanut aikasemmin tehdä.. mutta tulipahan sama asia nyt sanottua moneen kertaan erisanoin. Ehkäpä joku nyt ottaisi onkeensa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe