Linux tukee nyt Applen M1-prosessoria natiivisti
Apple on hylännyt Intelin x86-prosessorit uusimmissa läppäreissään ja korvannut ne omilla Arm-arkkitehtuureihin perustuvilla piireillään. Nyt uusilla Maceilla voidaan ajaa myös Linuxia, kun käyttöjärjestelmän ytimen versioon 5.13 on lisätty tuki uusille M1-prosessoreille.
Linuxia on voitu aiemminkin ajaa uusilla M1-pohjaisille Macbook-kannettavilla, mutta 9to5mac-sivuston mukaan tämä on ollut mahdollista vain virtuaalikoneilla. Lisäksi jo tammikuussa Corellium-niminen kehitystiimi esitteli M1-prosessoreille käännetyn Ubuntun.
Toki uusi 5.13-ydin tuo paljon muitakin lisäyksi Linuxiin. M1-tuen lisäksi iso osa lisäyksistä ja korjauksista on normaalia Linux-kernelin ylläpitoa. Linus Torvaldsin mukaan lisäyksiä tuli 16 tuhatta kaikkiaan yli 20 tuhannelta kehittäjältä.
Monet kehittäjät haluavat ajaa Linuxia Applen tietokoneilla ja nyt erityisesti uusilla M1-pohjaisilla koneilla, koska haluavat nauttia laitteiston suorituskyvystä. Apple ei ole suunnitellut M1-koneitaan tukemaan dualboot-toimintoa, mutta tämä ei ole aiemminkaan ollut este kehittäjille.
Applen M1 Prossu sai Linuxtuen
11
191
Vastaukset
- Anonyymi
Vielä kun hylkäävät linuksin, niin alkaa olla Apple käyttökelpoinen kone.
- Anonyymi
Muillekin tyhmille tiedoksi ett Applen käyttikset pohjautuvat Unixiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muillekin tyhmille tiedoksi ett Applen käyttikset pohjautuvat Unixiin.
Ja tyhmille tiedoksi, että linuks ei ole Unix.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinullekin tiedoksi että:
" Unix-like names such as AIX, A/UX, HP-UX, IRIX, Linux, Minix, Ultrix, Xenix, and XNU"
Lisää voit lukea Wikipediasta "Unix-like" ja siellä on myös kova
"Simplified history of Unix-like operating systems" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Unix-like names such as AIX, A/UX, HP-UX, IRIX, Linux, Minix, Ultrix, Xenix, and XNU"
"Simplified history of Unix-like operating systems"Mitä sönkötät? Minulla oli AT&T:n UNIX System V kone jo 1980-luvulla.
Jatka sinä peelo vain sitä kopioidun hakemistorakenteen käyttämistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sönkötät? Minulla oli AT&T:n UNIX System V kone jo 1980-luvulla.
Jatka sinä peelo vain sitä kopioidun hakemistorakenteen käyttämistä.Älä räksytä vaan lue mihin on vastattu.
Minulla ei ollut mutta firmalle hankittiin -70-luvulla laitteita missä oli PDP-11 ohjaamassa. - Anonyymi
Pitää heti kokeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Simplified history of Unix-like operating systems"Ubuntu on hyvä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä juttu, nyt saa niihinkin toimivan UBUNTUN!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä juttu, nyt saa niihinkin toimivan UBUNTUN!
Kyllä! saa niistäkin toimivia.
- Anonyymi
Ubuntu on paras!
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808236
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264438- 504048
- 503175
- 513086
- 502840
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262506- 312009
- 291986
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv381923