Usein puhutaan tosimotoristeista. Kyse on isohkolla kaksipyöräisellä ajavista henkilöistä, jotka katsovat olevansa todellisia motoristeja.
Eräänä tosimotoristin piirteenä näyttää usein olevan pyörän koko. Ajatellaan, että tosimotoristilla pitää olla suhteellisen kookas prätkä. Pienempiä kulkupelejä ei nähdä niin vakavastiotettavina - saati sitten vakavasti otettavan motoristin kulkineina. Ne ovat aloittelijoille, jotka eivät vielä ole tosimotoristeja. Ja mopot ja kevarit - hyh. Mopoilijat on vaan jotain nulikoita, joilla on vielä pitkä matka tosimotorismiin. Tosimotoristi asetetaan arvoasteikon yläpäähän. Todellinen motoristi on sunnuntaiajelijoita parempi.
Vaan sitä minä olen aina ihmetellyt, että mikä kumma siinä on, että yleensä nämä tosimotoristit pistävät pyöränsä talliin pienen pienistä epämukavuuksista, joita luonto meille Suomen leveysasteilla tarjoaa. Eräille jo vesisade riittää syyksi jättää pyörä talliin ja ottaa auto alle. Toisille pitää olla lämpöä vähintään 15 astetta. Vähän kovemmat kaverit sinnittelee siihen saakka kun tulee räntää. Joillekin luminen maa on se viimeinen este. Harva ajaa läpi vuoden.
Eikö tämä nyt ole vähän ristiriitaista. Väitetään, että moottoripyöräily on elämän suola ja arvotetaan itsensä todelliseksi motoristiksi, mutta sitten ajetaan vain se lyhyempi ajokausi. Pääajokausi eli talvi keskitytään haaveilemiseen ajamisesta. Sen sijaan mopoilijoista selvästi isompi prosentti vetää menemään tuppi nurin 12kk vuodesta.
Ajan itse 70 vuotta vanhalla keskikokoisella prätkällä ja aika ajoin tapaan näitä "tosimotoristeja" jollain millä lie goldwingillä, jotka tuumivat, ettei keskikokoisella kaksitahdilla tee oikein mitään. Iso nelitahti pitäisi olla jos haluaa oikeasti ajaa. Ja sitten nämä tosimotoristit pistää säilytysaineet tankkiin jo syyskuussa ja keskittyy puunaamiseen pisimmän ajokauden aikana. Huoh.
Taitaa olla niin, että iso osa näistä itsensä kovaan ääneen "tosimotoristiksi" tai "elämäntapamotoristiksi" julistaneista on oikeasti mukavuudenhaluisia nysväkkeitä, joille prätkä on sellainen kiva kovaääninen pikku harraste poutapäivien ratoksi kun telkkarista ei tule mitään hyvää.
"Tosimotoristit"
33
1110
Vastaukset
- Anonyymi
Maailma on täynnä ihmisiä, joilla on jostain asiasta oma mielipide jonka kokevat ainoaksi oikeaksi totuudeksi. Ovat niin rajoittuneita mieleltään, etteivät suostu näkemään mitään muuta mielipidettä hyväksyttävänä.
Heidän maailmassaan on "tosi" sauvakävelijöitä, kommunisteja, jalkapallofaneja ja sienestäjiä, ja loputon lista ihan mitä vaan.
Kyllä maailmaan ininää mahtuu, nuo ei omaa päätään pysty säätämään yhtään, antaa niiden vinkua vaan. - Anonyymi
Olet oikealla tiellä jo hyvässässä matkassa. Huoltsikalta toiselle, siellä niitä selkään taputtajia ja kehujia riittää. Siitä se alkaa.
- Anonyymi
Emmä käy bensiksellä, mullon oma kanisteri.
- Anonyymi
Minä käyn lähigrillillä. Viime kesänä kolme kertaa peräti. Kyllä kannattaa tonnisen vakuutusmaksut maksaa ympärivuoden,,kilsojakin tuli melkein 30
Mut mä olenkin kesämotoristi, ja ajan vain ja ainoastaan yli 25 asteen lämmössä.
Vastaohjaus on höpöttäjien puhetta,,olenhan toki huomannut korttelin kiertäessäni että kulmassa pitää kääntää siihen suuntaan kuin on menossa.- Anonyymi
Provoahan tämä selvästi on, mutta ei siinä mitään jos joku ajelee lähinnä grillille. Kesämotorismi on kelpoa hommaa. Ei tämä mikään kilpailu kuitenkaan ole.
Lähinnä kyrpii ne kovat puheet, että ollaan niin kovaa urosta kun on iso pyöräkin, mutta sitten ei kantti kestäkään kun aurinko menee pilveen.
- Anonyymi
Jollain vitun jawalla tee mitään. Leikki mopo leikki ikäsislle.
- Anonyymi
Kannattaa hankkia se vähintään 1,5 litrainen niin ymmärrät asiaa paremmin , ja ajat muutakin ajoa kun torin ympäri jossa pienempi koneiset pärjäävät loistavasti , muu on turhaa kateellisten ruikutusta !
- Anonyymi
Aja vuoden verran prätkällä joka päivä edes sitä torilenkkiä niin alat ymmärtää edes perusteita siitä, mitä oikea moottoripyöräily Suomessa on. Siitä sitten etenet muutaman satasen päivämatkoihin pakkassäässä. Mietitään sitten enemmän noita pyöräasioita.
- Anonyymi
Se että sinä olet persaukinen ja ajat siksi pienellä halvalla mopolla, ei ole isolla pyörällä ajavien vika.
Mitä se sinulle kuuluu muutenkaan, mitä muut ajattelee ja millaisella kelillä ajaa. Katsos jos varaa autoon, niin miksi kituuttaa vesisateessa moottoripyörällä? Et sinäkään siitä nauti.
Lisää vain tuollaista kateellisten lätinää, niin entistä vähemmän sinun kaltaisia moottoripyöräilijöitä arvostetaan.- Anonyymi
Juuri tuota asennetta minä tarkoitin. Äijät kuvittelee, että prätkän koko ja hinta on motorismin ydin. Ja että pyrkimys karaista itsensä on epäarvostettavaa.
Voit toki koettaa peitellä nynnyytesi sillä kesäkioskin parkkiksen isoimmalla pyörällä ja selitellä oikeille motoristeille, että köyhät ne vaan sateessa ajaa. Tosiasiassa tiedät, että itsestäsi ei siihen ole. Aja vaan sillä velka-Skoodalla ja koeta vakuutella itsellesi että se se on oikeaa elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuota asennetta minä tarkoitin. Äijät kuvittelee, että prätkän koko ja hinta on motorismin ydin. Ja että pyrkimys karaista itsensä on epäarvostettavaa.
Voit toki koettaa peitellä nynnyytesi sillä kesäkioskin parkkiksen isoimmalla pyörällä ja selitellä oikeille motoristeille, että köyhät ne vaan sateessa ajaa. Tosiasiassa tiedät, että itsestäsi ei siihen ole. Aja vaan sillä velka-Skoodalla ja koeta vakuutella itsellesi että se se on oikeaa elämää.Sinä kuvittelet, että köyhyys ja vesisateessa ajaminen pienellä moottoripyörällä on moottoripyöräilyn ydin.
Sekin vähä ilo, minkä voisit saada tuosta moottoripyöräilystäsi, hukkuu kadehtimisesta aiheutuvaan vitutukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä kuvittelet, että köyhyys ja vesisateessa ajaminen pienellä moottoripyörällä on moottoripyöräilyn ydin.
Sekin vähä ilo, minkä voisit saada tuosta moottoripyöräilystäsi, hukkuu kadehtimisesta aiheutuvaan vitutukseen.No jos nyt jätetään se tahallinen pään aukominen ja provoilu pois ja puhutaan oikeasti.
Ajattelen niin, ettei ole yhtä motorismin ydintä, vaan se on hyvin henkilökohtainen asia. Toisille grilillä käyminen kesällä on se kova juttu, eräät ajelee mökkitietä isoäidin jälkeensä jättämällä mopolla, kolmas taas vetää tappi auki rataa ympäri.
Pointti on siinä, että ei pitäisi nostaa sitä omaa tapaansa jalustalle ja olettaa, että kaikki muut löytävät riemunsa juuri siitä. Tai että ne omat tosimotorismin vaatimukset pätisi kaikkeen. Toki isoa prätkää voi pitää todelliselle motorismille tarpeellisena, mutta ei pidä erehtyä luulemaan, että se oma näkökulma olisi ainoa oikea ja pätisi kaikkiin muihin.
En minäkään oleta, että kaikkien pitäisi ajaa talvet läpeensä, vaikka tuossa vittuiluosiossa vähän sellaista väitin. Minulle se on kuitenkin osa sitä motorismin ydintä. Siis se, että otan itsestäni mittaa yksinkertaisen koneen kanssa säässä kuin säässä. Vaan jos on halu ajaa pitkää reissua päällystetyllä tiellä, niin siinä pätee eri säännöt. Ei se vaivoin satasta kulkeva pikkupyörä silloin anna samaa kuin isompi.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, että kaikki intohimolla harrastettu motorismi on sitä todellista motorismia. Eikä siinä löyhemmällä innostuksella harrastetussakaan vikaa ole. Vaikka pyörän merkki tai koko olisi eri kuin itsellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos nyt jätetään se tahallinen pään aukominen ja provoilu pois ja puhutaan oikeasti.
Ajattelen niin, ettei ole yhtä motorismin ydintä, vaan se on hyvin henkilökohtainen asia. Toisille grilillä käyminen kesällä on se kova juttu, eräät ajelee mökkitietä isoäidin jälkeensä jättämällä mopolla, kolmas taas vetää tappi auki rataa ympäri.
Pointti on siinä, että ei pitäisi nostaa sitä omaa tapaansa jalustalle ja olettaa, että kaikki muut löytävät riemunsa juuri siitä. Tai että ne omat tosimotorismin vaatimukset pätisi kaikkeen. Toki isoa prätkää voi pitää todelliselle motorismille tarpeellisena, mutta ei pidä erehtyä luulemaan, että se oma näkökulma olisi ainoa oikea ja pätisi kaikkiin muihin.
En minäkään oleta, että kaikkien pitäisi ajaa talvet läpeensä, vaikka tuossa vittuiluosiossa vähän sellaista väitin. Minulle se on kuitenkin osa sitä motorismin ydintä. Siis se, että otan itsestäni mittaa yksinkertaisen koneen kanssa säässä kuin säässä. Vaan jos on halu ajaa pitkää reissua päällystetyllä tiellä, niin siinä pätee eri säännöt. Ei se vaivoin satasta kulkeva pikkupyörä silloin anna samaa kuin isompi.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, että kaikki intohimolla harrastettu motorismi on sitä todellista motorismia. Eikä siinä löyhemmällä innostuksella harrastetussakaan vikaa ole. Vaikka pyörän merkki tai koko olisi eri kuin itsellä.Joo kyllä hengestä pääsee helpommin eroon jos ampuu kuulan kalloonsa. Kuka lähtee talvella isolla moottoripyörällä liikkeelle ? Jotkut crossipelit piikkipyörillä on asia erikseen ? Empä usko että isoon matkapyörään saa mitään nastarenkaita, ja vaikka saisi niin eipä hyvin kävisi? En ole ikinä nähnyt talvella isoa moottoripyörää liikenteessä.
Anonyymi kirjoitti:
Joo kyllä hengestä pääsee helpommin eroon jos ampuu kuulan kalloonsa. Kuka lähtee talvella isolla moottoripyörällä liikkeelle ? Jotkut crossipelit piikkipyörillä on asia erikseen ? Empä usko että isoon matkapyörään saa mitään nastarenkaita, ja vaikka saisi niin eipä hyvin kävisi? En ole ikinä nähnyt talvella isoa moottoripyörää liikenteessä.
Minut on moni nähnyt ja onpa kuvannutkin ainakin motarilla kännykkäkameralla esim johonkin tapahtumaan mennessäni kun ei ollut muuta kyytiä tarjolla.
- Anonyymi
Mulla on pappa tunturi
- Anonyymi
Kyllä se nyt vaan on vittu niin että mikään A1 tai A2 tehoinen EI OLE oikea moottoripyörä. Vittu että ottaa päähän kun työkaveri ajaa jollain perkeleen 535 viragolla ja sanoo että se on hyvä ja ei tarvi päästä yhtään lujempaa mitä sillä pääsee. Se nyt vaan on niin että jos ei uskalla ajaa oikealla moottoripyörällä niin pitäisi se mopokin myydä pois. Joo, ajaa kyllä useita tuhansia kilometrejä vuodessa enemmän kuin minä mutta ei se tee motoristia että ajaa paljon. A2 tehoinen ei ole moottoripyörä. Ehkä pienelle naiselle hyvä ensipyörä mutta aikuiselle kokeneelle ei.
Sillä ei saa sitä ajokokemusta. Mitä jos aikookin ostaa ihan oikean moottoripyörän? Se on ensimmäinen mutka ja metsässä ollaan kun ei ole mitään kokemusta.- Anonyymi
Jäätelökioskin parkkipaikalla isoon pyörään nojailijan kun laittaa räntäsateessa ajamaan niin todennäköisesti ei aja ulos ensimmäisessä mutkassa. Kesäköröttelijä luovuttaa jo ennen sitä ja lähtee taksilla kotiin lämpöviltin alle lukemaan Aku Ankkaa ja vetämään kuumaa kaakaota ja äitin leipomaa pullaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäätelökioskin parkkipaikalla isoon pyörään nojailijan kun laittaa räntäsateessa ajamaan niin todennäköisesti ei aja ulos ensimmäisessä mutkassa. Kesäköröttelijä luovuttaa jo ennen sitä ja lähtee taksilla kotiin lämpöviltin alle lukemaan Aku Ankkaa ja vetämään kuumaa kaakaota ja äitin leipomaa pullaa.
Pappa tunturi toimii hyvin räntäsateella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pappa tunturi toimii hyvin räntäsateella
Mopot on parhaita.
- Anonyymi
No osta sille työkaverille lahjaksi sellainen isompi, ja käske ajaa sillä. Jospa ihastuukin.
Mutta niin kauan kun kaverisi ostaa omilla rahoillaan pyöränsä, sinulla ei ole siihen mitään mussuttamista, keskity omaan ajamiseesi.
Ja nyt ei ihan aukea tuo ulina A1, A2 ja A-pyöristä...?
"A2:lla ei saa ajokokemusta. Jos ostaa ison pyörän, niin menee metsään kun ei oo kokemusta"
Mistä helvetistä sen kokemuksen sitten voi saada? Ostamalla suoraan ison pyörän? Tuleeko siinä jotenkin kaupan päälle kassillinen kokemusta, vai mistä se pitäis hankkia?
Kaverisi ajaa useita tuhansia kilometreja VUODESSA enemmän kuin sinä, ja vielä kuvittelet olevasi kokeneempi? - Anonyymi
Tää oli aika heikko yritys trollata 😂
- Anonyymi
Tietenkin hän ajaa metsään, kuten kaikki muutkin tosimotoristit. Siellä se ajotaito mitataan, kellolla. He jotka tarvitsevat tien allensa ajaakseen ovat vielä opettelu vaiheessa.
- Anonyymi
Tosi motoristi ei tarvitse mitään "isoa junttipyörää" alleen, vaan mukavan ja hyvän ajettavan pyörän joka sopii mitoitukseltaan kohdilleen.
- Anonyymi
Eilen kävin illalla kaupassa ja kirjastossa pienellä Hondan customillani jolla saa 100 juuri ja juuri kun vetää myötätuuleen ja alamäkeen oikein pitkään.
Siellä oli näitä tosimotoristejä aika paljon. Ainakin 10 harleyta joissa oli tyhjät putket. Tunsin häpeää kun piti joka välissä antaa välikaasua ja kiihdytellä niin että että ääni kuului varmasti kotiini saakka 5 kilometrin päähän. Itselläni se on ääni on sellainen HIRRRRRRRRRR!!!!!.
Minulle se käy aivan loistavasti. Olen ajanut tällä kuuden vuoden aikana 40tkm. Se on enemmän kuin ajan autollani. Minä en ole motoristi enkä tunne tarvetta elvistellä pyörillä.- Anonyymi
Harrikka nyt ei ole kovin kummoinen kapistus moottoripyöräksi. Hidas, painava, epäluotettava ja huono ajaa. Jotkut rikollisjärjestöt niitä tosin suosii, en tosin tiedä miksi edes ne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrikka nyt ei ole kovin kummoinen kapistus moottoripyöräksi. Hidas, painava, epäluotettava ja huono ajaa. Jotkut rikollisjärjestöt niitä tosin suosii, en tosin tiedä miksi edes ne.
No nehän ajavat käytännössä niin vähän ettei mitään merkitystä.
- Anonyymi
Kun hankin nykyisen ykköspyöräni, puuttui siitä toisen äänenvaimentimen sisukset. Kyllähän tuolla hävetti ajella ennen kuin sain puuttuvat osat. Isohkon yksisylinterisen kaksitahdin ääni ei ole mikään mieltä ylentävä ilman vaimennusta. Kerran en huomannut ajoissa kun nuoret tytöt oli hevosen kanssa risteävällä pikkutiella. Ajelin n. 40 km/h ja hevonen säikähti kuollakseen. Sivupeilistä näin, että tytöillä oli kovat paikat, mutta saivat hepan onneksi rauhoitettua. Vaan kyllä muuten hävetti.
- Anonyymi
Tosimotoristi ei käytä kypärää. Kypärä on pelkureille.
- Anonyymi
Oleko sinä yksi kypärättä ajavista?
- Anonyymi
"Kesämotoristit" törmäilevät. Eivät pysy omalla kaistallaan koska eivät vaan yksinkertaisesti osaa kääntää kesken mutkan.
Valitettavaa. Täytynee odottaa että ilmat jäähtyvät hieman eikä niitä shortsit jalassa ajeleijoita enää ole liikenteessä.- Anonyymi
Seuraavalla ajotunnilla opit toivottavasti jonkun muunkin asian kuin vastaohjauksen. Alkaa nimittäin jo väsyttää tuo jatkuva itkusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavalla ajotunnilla opit toivottavasti jonkun muunkin asian kuin vastaohjauksen. Alkaa nimittäin jo väsyttää tuo jatkuva itkusi.
Ajolinjan muuttaminen keskellä mutkaa tuntuu olevan TODELLA vaikeata monilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavalla ajotunnilla opit toivottavasti jonkun muunkin asian kuin vastaohjauksen. Alkaa nimittäin jo väsyttää tuo jatkuva itkusi.
Niinpä. Kolme täysin turhaa kuollutta. Itkemiseen syytä siinä.
Väsytä sinä vaan itsesi vastaohjauksen osaamisen "tarpeettomuudesta"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1601404Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491215Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241169Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk314978- 42929
- 72895
- 73889