Suihkun nuppi on veden tuhlausta

Anonyymi

Miksi kylpyhuoneen peseytymissuihku pitää "aktivoida" vetonupilla? En ole ainakaan sellaista osaa löytänyt, jolla vaihdon saisi tehtyä vivulla - vaikka eri suihkutyypin (yläsuihku tai käsisuihku) saa itselläkin kyllä vivulla valittua, mutta eipä samaa osaa itse juoksuputken tilalle tai ennen sitä saa mitenkään. Itse ainakin haluaisin säästää vesikuluissani, varsinkin, kun tänä kesänä on pitänyt kuitenkin käydä suihkussa joka kerta ennen nukkumaanmenoa, että säästäisi edes vähän sänkyvaatteita likaantumiselta. Haluaisin hyvin vähäistä suihkua mutta liian pienellä virtauksella suihku tietenkin katkeaa. Saahan nupin väliin tietysti tungettua vaikka sähköasennusputken pätkän (kuten olenkin tehnyt) mutta sekin pitäisi olla niin tarkasti mitoitettu, että pätkän voi ottaa aina irtikin, jos tarvitsee ottaa vettä hanasta, ja toisaalta, ettei hana vuoda suihkun ollessa käytössä. Ja kyllä: otan talteen suihkussakäyntivedet myös vessanvetäisyvesiksi. Siitäkin huolimatta: miksi tällaisiin yksinkertaisiin toimintoihin pitää olla niin pöljiä mekanismeja? Onko kyseessä taas kapitalistien juoni saada ihmiset kuluttamaan vettä yli todellisen tarpeen? Todella suuret kiitokset sille, joka vastaa kysymykseeni. Ja saa ottaa kantaa myös muutenkin - saattaapahan joku hieman provokaatiotakin rivien välistä huomata.

8

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On niitä lvi tarvike liikkeissä vipumallisia vaihtimia. Itsellekin laitoin autotalliin jolla saa veden joko altaaseen tai vaihdin-hanaan kytkettyyn autonpesuletkuun.
      Ei niitä yleensä löydy rautakaupoista.
      Siis lvi tarvike liikkeeseen.

    • Anonyymi

      Taas turha aloitus koska vipumallisia on ollut jo kymmenet vuodet, mitä muuta aloittaja ei ole löytänyt?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ostat pesuvadin kun menet suihkuun laitat jalkasi siihen ja istut penkillä niin suihkuvesi valuu siihen ja jalat lakkaa haisemasta hielle
      . Tai otat vatiin pesuvettä ja sillä peseydyt . Näin säästyy . Kysehän ei ole muusta kuin siitä että lämmin vesi maksaa ja veden puhdistaminen maksaa viemäröinti maksaa. Vessan pytty aukeaa yleensä kun kassat kloriinia yöksi sinne kylmään veteen . Aamulla on enimmät madot kuollut.

    • Anonyymi

      Ehkä omistat kaksi kättä, vedä toisella nuppi ylös, ja avaa toisella hana, ja kylmään sjuihkuun mars. ääliöille on maailmassa kyllä tilaa..

      • Anonyymi

        Aloittajalle. Älä välitä älyttömistä vastauksista.
        Juoksuputken yläpuolella oleva paineella pysyvä nuppi
        pois, ja vipukytkin tilalle.


    • Anonyymi

      Ostin sellaisen sekoittimen jossa ei ole kuin suihku, ei siis klorottavaa kraanaa ollenkaan.

    • Anonyymi

      Nyt tarvitaan kyllä hieman suhteellisuudentajua.

      Kylmä vesi maksaa sen noin 4 euroa kuutiolta ja lämmin vesi noin 7 euroa kuutiolta. Eli litra kylmää vettä maksaa noin 0,004 senttiä ja lämmin vesi noin 0,007 senttiä. Suihkusta tulee vettä noin 10 litraa/minuutti, eli pelkällä kuumalla vedelläkin suihkutelle maksaa viiden minuutin suihku 35 senttiä, käytännössä kun kylmää vettä menee enemmän kuin kuumaa, niin 20 senttiä on aika lähellä totuutta.

      Monissa asioissa säästäminen kannattaa, mutta vedenkulutus ei niihin kuulu, kunhan siellä suihkussa ei nyt läträtä tuntikaupalla päivässä.

      P.S. Aloittaja saa toimeentulotukea ellei omat fyrkat riitä vesilaskuun, eli taitaa säästäminen olla lähinnä korvien välissä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe